![]() |
|
![]() |
#41 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 954
|
![]() Quote:
E) GIVEN THE UNACCEPTABLE ACTION FROM THE RUSSIAN FEDERATION TO INTERFERE WITH THE LEGITIMATE PROVISION BY UKRAINE OF ANS WITHIN SIMFEROPOL FIR, AS LEGALLY ESTABLISHED IN ACCORDANCE WITH ICAO CONVENTION AND THE EUROPEAN AIR NAVIGATION PLAN (DOC 7754), THE CONCERNS EXPRESSED BY ICAO (LETTER EUR/NAT 14-0243.TEC (FOL/CUP)) IN REGARDS TO SAFETY TO AVIATION IN SIMFEROPOL FIR AND THE SUBSEQUENT ADVICE GIVEN TO AIRSPACE USERS TO AVOID ROUTES WITHIN THIS FIR, UKRAINE AGREES THAT THE FOLLOWING ATS ROUTES ARE NOT FLIGHT PLANNABLE AND THAT, AS PART OF THE MEASURES TO BE TAKEN TO CIRCUMNAVIGATE THE SIMFEROPOL FIR WITH ALTERNATE ROUTES, |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo
Posts: 3,326
|
![]() Quote:
http://www.vg.no/forbruker/reise/luf...et/a/23254469/
__________________
Bare en passasjer... Last edited by Discus; 17-07-2014 at 21:40. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Front section flyer
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
|
![]()
Noen som vet hvor lenge dette kan drøye før DY har dette i orden?
__________________
Upcoming Flights 2016 24. April BKK-OSL (DY) 22.Aug OSL-DXB-BKK (EK) 05.Sept BKK-DXB-OSL 06. Oktober OSL-IST-BKK (TK) 30. Oktober BKK-OSL (DY) |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,320
|
![]()
Varför får inte Norwegian flyga över Ryssland?
Finns det politiska orsaker? Är diplomatiska relationen mellan Norge och Ryssland iskall precis som fallet är med Norge och Kina? |
![]() |
![]() |
![]() |
#45 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]() Quote:
Det er ikke uten grunn at Russland til stadighet truer med nettopp trafikkrettigheter og overflygning i det politiske spillet etter hendelsene i Ukraina. Så selv om Norwegian vil kunne tilfredsstille myndighetene med sin forretnings modell, så tviler jeg på at Russerne har noen grunn til å sette fart på den prosessen slik det politiske klima er i dag. Ergo, det blir nok India, Afrika og Amerika fremfor Far East med det første, noe jeg tror flere andre flyplasser og flyselskaper synes er helt greit ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]()
Norske myndigheter svarer russland med samme mynt.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#47 | |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#48 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]() Quote:
Det er krav om at krabben serveres innen 36 timer fra den er fisket opp. Det asiatiske markedet vil ha levnde krabbe. Hos produsentene ved OSL er det nå bygget basseng for transit, slik at krabben får nullstilt tiden for når den blir tatt opp av vann etter å ha blitt trucket ned fra nord. Kjøretiden fra Finnmark og ned gjør nå at det finnes svært få alternativer til OSL for å klare disse kravene i Asia. Skal krabben truckes videre, holder det ikke på tiden. Med andre ord, at ruten ikke går der oppe påvirker eksporten i veldig liten grad. Dette blir litt off topic, men det er store etableringer under bygging for håndtering av sjømat ved OSL. Som en konsekvens vil volumet for eksport av sjømat nærmest eksplodere ved OSL de neste årene. Last edited by Cockpitview; 12-03-2016 at 23:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Sep 2006
Posts: 1,628
|
![]()
Er det sannsynlig at Norwegian får innfridd sine ønsker om å fly over Russland på grunn av dette?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#50 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2009
Location: Sun City
Posts: 274
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Jeg tror vi har vært gjennom denne diskusjonen tidligere. Dette er fra DN:
"Russland viser til en luftfartsavtale fra 1956 som opprinnelig ble inngått mellom Sovjetunionen og Norge, og som fortsatt gjelder. Den sier at SAS har enerett i Skandinavia på å fly over Russland på vei til Sørøst-Asia. – Ifølge disse dokumentene har Norge og Sovjetunionen valgt ett selskap fra hver side som ble gitt rettigheter til å fly over deres territorier. Hvis Norge ønsker å få et nytt selskap inn på denne listen, så må det gjøres gjennom relevante kanaler, sier Kulikov." http://s2.dn.no/nyheter/naringsliv/2...-ja-til-sas?_l Russerne synes å argumentere for det de føler for å argumentere med. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,644
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#53 | ||||
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]() Quote:
![]() Norge forhandler ingen trafikkrettigheter på egen hånd. Alt, konsekvent er felles skandinaviske forhandlinger og avtaler. Dette er en fremgangsmåte som har vært benyttet helt siden SAS ble oppretttet og som hadde som formål å sikre SAS trafikkrettigheter og som metode gjelder fortsatt. Alle billaterale avtaler med Russland ligger i en felles skandinavisk avtale med like deler for alle tre land. I teorien så kan også de ulike skandinaviske landene nekte hverandre å bruke trafikkrettighetene i de bilatterale avtalene for å beskytte hverandres markeder. Avtalen med russland består av to hoveddeler som blir forhandlet frem med mange års mellomrom. Det ene er trafikkrettigheter til å fly til Russland, den andre er definert for tillatte overflyvninger pr. destinasjon i Asia. Trafikkprogrammet innenfor disse avtalene justeres i felleskap i forkant av de to årlige IATA slot periodene. Quote:
Quote:
Anbefaler denne for illustrere et eksempel om hvordan Norske myndigheter automatisk blie et ledd i spillet om trafikkrettigheter ved ruteutvidelse fra København. Quote:
Last edited by Cockpitview; 13-03-2016 at 06:16. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#54 | |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,920
|
![]() Quote:
Russland har som andre land med strategisk beliggenhet (stor grad av overflyvning) valgt aa staa utenfor IASTA (129 land er med i IASTA) for aa kunne ha bedre kontroll med blant annet avgifter for bruk av luftrommet. Ser vi paa et annet kjent land som som gikk ut av IASTA i 1988 - Canada var det ikke pga kommersielle hensyn, men fordi Canada i likhet med Russland har betydelig utgifter med aa avvikle - kontrollere det betydelige mengden av overfygning. Selv man ikke lander er det jo mye bruk av ATC, Navigasjons Infrastruktur etc. og i Canada's tilfelle har jo en stor ulykke (Swissair SR111 utenfor Halifax) lagt beslag paa enorme ressurser i forbindelse med redningsarbeide og senere full etterforskning. 1st. Freedom regulerer jo ogsaa Sikkerhetslandinger og Noedlandinger, et godt eksempel er hvordan IASTA regler ble fulgt til punkt og prikke av Iran naar Delta hadde en sikkerhetslanding mens Bush hadde definert Iran Politisk som en del av Axis of Evil. Saa om det ikke er endel av de kommersielle delene av avtalene med Russland, har Solguden et godt poeng i at Norwegian Long Hauls' selskap struktur kan gjoere det vanskeligere aa faa paa plass en avtale - Norwegian - Norwegian (DY operasjoner med 737) har vel 1st. Freedom avtale med Russland. Dette er jo heller ikke noe som kun rammer Norwegian Long Haul, Lufthansa Cargo ble jo stengt ute fra overflygning over Russland i en periode, Korean har vel antydet at manglende overflygning kapasitet over Russland er medvirkende til at SEL - OSL ikke er lansert. Det har ogsaa opp i gjennom tidene vaert store begrensninger i hva SAS har hatt adgang til, naar SAS startet med Nonstop til Tokyo fikk man kun adgang til aa fly nonstop 9 maaneder i aaret, de siste 3 maanedene maatte SAS mellomlande i Moskva og betale de ekstra avgiftene dette medfoerte.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#55 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]() Quote:
Jeg sliter fryktelig med å se hva du egentlig forsøker å forkynne. Alle er jo klar over at det er Norwegian sin forretningsmodell som skaper utfordringer for selskapet å få trafikkrettigheter over Russland. Det har jo blitt gjengitt flere ganger i media også der kravene fra Russike myndigheter er spesifisert. Argumentasjonen din som går via Delta og Canada har ingen rot i virkeligheten om hvordan de skandinaviske luftfartsmyndigheter må forholde seg til Norwegian og Russiske luftfartsmyndigheter. Det handler posten om, hvilket ble ukorrekt avfeid som vissvass. Det er fastsatte politiske prosesser innefor de fremforhandlede avtalene om å gi rettigheter til nye flyselskaper. Med all respekt, jeg kjenner ganske godt til disse og hvordan spesielt Russland benytter dette som et politisk pressmiddel. I dagens politiske klima der vinden blåser hardt mot Russland både politisk og økonomisk, kan Norwegian bare glemme å forhandle seg fram til å fly over Russland. Russland vil bevisst sette premisser som de ikke klarer å innfri uten at de selv får igjen. Dette er politikk og lite annet. Russerene driter glatt i hvilket land de ansatte jobber ut fra ved overflyvning over Russland. Det er som du korrekt skriver, det samme for stort sett alle europeiske selskaper som nå ønsker reforhandlinger eller nye godkjennelser innenfor de eksisterende bilatterale avtalene. Last edited by Cockpitview; 13-03-2016 at 14:06. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Det russerne vel sa var at DY ikke kunne fly wetlease (NAI -> NAS). DY gjorde om på dette og flyttet flyene over til NAS, men "merkelig" nok hjalp ikke dette...
![]() W
__________________
You can tell the size of a man by the size of things that bother him. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Om man ser på lenken jeg la ut fra DN så er det vel dette du tenker på? Først var det organiseringen av selskapet, og så var det det faktum at en bilateral avtale mellom Russland og Norge ikke åpner opp for Norwegian (med henvisning til at det er SAS som har rettighetene). |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Flyer
![]() Join Date: Sep 2011
Location: Oslo
Posts: 1,542
|
![]()
Såvidt jeg skjønner gjelder flyforbudet kun for skandinaviske selskaper (unntatt SK), eller gjelder det alle flyvninger fra OSL, CPH, ARN og andre skandinaviske flyplasser, mens f.eks. Thai og andre har tillatelse?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#59 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jun 2014
Posts: 1,242
|
![]() Quote:
For eksempel, det tillates 3 flighter i avtalen mellom Skandinavia og Thailand, men Russland godtar bare at 2 skandinaviske flighter flyr over Russland på vei til Thailand. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Oct 2011
Location: Norge/ litt omkring
Posts: 1,295
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Æ'kke lett å kjøpe nye fly - Allegiant møter utfordringer | LN-MOW | Flyforum | 6 | 25-05-2017 00:54 |
SAS med med tekniske utfordringer i dag | Cockpitview | Flyforum | 24 | 28-08-2015 12:50 |
Nye utfordringer for "the Ticketor" | The Ticketor | Flyforum | 16 | 26-01-2006 08:55 |
SAS satser på Russland (nye kjøp??) | morr | Flyforum | 11 | 18-11-2004 17:56 |