Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-12-2007, 17:14   #1
Boeing
ScanFlyer Blue
 
Boeing's Avatar
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 297
OBB 19 Tåkeproblem for juletrafikken.

Hmm..stemmer dette da??..at kun Airbus fly kan lande automatisk i dårlig sikt. Har jo selv sittet på klappsete med SK 737 når det ble foretatt en automatisk landing i meget tett tåke.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=191436
__________________
upcoming flights..

mange
Boeing is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2007, 17:16   #2
Marius_S
ScanFlyer Blue
 
Marius_S's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 308
Default Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Tror det er VG som har misforstått noe her. Er ganske sikker på SAS sine 737NG er sertifisert for CATIII-operasjoner og muligens CATIIIC også? Men det er mulig 737 Classic ikke er det.
__________________
------------------
Marius
Marius_S is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2007, 17:23   #3
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,533
Default Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Det er tre ting som maa vaere paa plass for aa operere under cat lllc ..

1. Flyplassinstumentering
2. Flyinstrumentering
3. Pilotsertifisering

Det er som regel pilotsertifiseringen som er begrensningen paa en flyplass som OSL. Denne er relativt kostbar og den maa ogsaa holdes ved like. Ut ifra artikkelen aa doemme, har ikke SAS NO-pilotene denne sertifiseringen mens DK-pilotene (Airbus ....) har ...

En av pilotgutta kan sikkert gaa litt mer i detaljer ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2007, 17:31   #4
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Litt petimeter , men det heter vel "bra nok sikt" og ikke "bra nok syn", for pilotene ser vel like bra, selv om de ikke ser så mye av utsiden av vinduene?

Tror bare Airbussene kan sertifiseres for IIIC mens 737'ene nok helt sikkert er IIIA. Det har vel noe med hvor god kontroll autopiloten har?
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2007, 17:36   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,533
Default Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

737NG er IIIc ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2007, 17:43   #6
laurenz
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
Default Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Det står en Airbus på Torp nå så VG får sjekke kildene sine.
laurenz is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2007, 18:01   #7
OMW
Deleted user
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
Default Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Bare en gjetning: classicene som både DY og SK NO har er kanskje "bare" IIIa? I så fall har jo VG over halvveis rett..
OMW is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2007, 18:14   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,533
Default Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Saa akkurat Brussels Airlines i holding rundt Torp (Avro), men naa er den borte .. landet den paa Torp?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2007, 18:17   #9
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

"S-Tail 8H" er nå i 4000fot over Nesoddtangen på vei Sørover, den var helt oppe ved Kjeller før den snudde nesa nedover..
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2007, 18:20   #10
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,533
Default Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Aha . .den er for lavt for Goeteborgradaren ... paa vei til Torp naa, med andre ord ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2007, 18:20   #11
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Nå snudde den igjen og passerer SLB inbound 01R
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2007, 18:23   #12
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,533
Default Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Lykke til, du brave belgier!!

russel SN 2283 16:30 Ny tid 18:05 Brussels airlines 186
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2007, 18:27   #13
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Kristiansand SK 215 14:40 Forsinket 18:10 SAS 23 Boarding

Gud allmektige, noen som kan se hvilke kjerre dette er og dagens slynge for'n?
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2007, 18:42   #14
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,302
Default Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Var stort sett stjerneklart over hele Oslo området idag...unntatt på Gardermoen. Kom med DY907 som var 1,5t forsinket fra CPH nå nylig. Ble ikke bedre at det var minst 5 infants ombord og vi ble parkert på innland og det var ingen busser til å hente oss
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is online now   Reply With Quote
Old 20-12-2007, 18:55   #15
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Norwegian som selskap, norwegian sine fly, og norwegian sine flygere er godkjent for CAT II og IIIa operasjoner (cat IIIa minima på 200m/50ft).

At NG er godkjent for cat IIIc har jeg litt vondt for å tro siden den (såvidt meg bekjent, med forbehold siden jeg ikke har NG kurs enda) ikke har autopilot som kan styre flyet etter landing. Må vel isåfall være krav til HUD og noe greier.

Uansett har ikke Gardermoen (eller noe annen flyplass i hele verden såvidt jeg vet) cat IIIc godkjenning. Men Gardermoen har CAT IIIb. Det betyr at om sikten faller under 200 meter (men er over 50) så kan fortsatt flyselskaper / fly / flygere som er godkjent for cat IIIb fortsette å lande.
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2007, 19:33   #16
seilfly
Infrequent traveller ;-)
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
Default Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Heter det HUD i sivile fly også? -Er bombardier de eneste som kaller det HGS?
__________________

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2007, 19:39   #17
OMW
Deleted user
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
Default Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Både Boeing og Chevrolet omtaler sine leketøy som HUD. Kanskje det er en amerikansk greie.

Ifølge SAS Flight Ops er deres NG IIIb forresten.

Edit: Boeing bruker visst både HUD og HGS..

Last edited by OMW; 20-12-2007 at 19:41.
OMW is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2007, 19:57   #18
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Quote:
Originally Posted by OMW View Post
Både Boeing og Chevrolet omtaler sine leketøy som HUD. Kanskje det er en amerikansk greie.

Ifølge SAS Flight Ops er deres NG IIIb forresten.

Edit: Boeing bruker visst både HUD og HGS..
Da ville jeg da tro at CL hos SAS også har IIIb godkjenning ?
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2007, 19:59   #19
C172
ScanFlyer Gold
 
C172's Avatar
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,143
Default Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Har hørt et rykte at de nye flyene til DY skal ha det siste innen CATIII greiene! Flygerne krevde det! Akkurat nu taues alle flyene til Norwegian til avisning! Det er skikelig tett på OSL nu. Hilste nettopp på Flyplassjefen som også sitter fast på flyplassen.
C172 is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2007, 20:00   #20
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

En "Scanor" som akuratt nå taxet av 01L igjen etter å ha blitt nediset mens den ventet på takeoff.. Yikes!

Now, where is the 380'?!?!
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Jobber for å redde juletrafikken AirbusTrond Flyforum 29 06-10-2010 11:07
Tåkeproblem i Kirkenes cabincruiser Flyforum 6 05-07-2007 18:12


All times are GMT +2. The time now is 20:16.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.