![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2006
Posts: 297
|
![]()
Hmm..stemmer dette da??..at kun Airbus fly kan lande automatisk i dårlig sikt. Har jo selv sittet på klappsete med SK 737 når det ble foretatt en automatisk landing i meget tett tåke.
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=191436
__________________
upcoming flights.. mange |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 308
|
![]()
Tror det er VG som har misforstått noe her. Er ganske sikker på SAS sine 737NG er sertifisert for CATIII-operasjoner og muligens CATIIIC også? Men det er mulig 737 Classic ikke er det.
__________________
------------------ Marius |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,533
|
![]()
Det er tre ting som maa vaere paa plass for aa operere under cat lllc ..
1. Flyplassinstumentering 2. Flyinstrumentering 3. Pilotsertifisering Det er som regel pilotsertifiseringen som er begrensningen paa en flyplass som OSL. Denne er relativt kostbar og den maa ogsaa holdes ved like. Ut ifra artikkelen aa doemme, har ikke SAS NO-pilotene denne sertifiseringen mens DK-pilotene (Airbus ....) har ... En av pilotgutta kan sikkert gaa litt mer i detaljer .. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Litt petimeter
![]() Tror bare Airbussene kan sertifiseres for IIIC mens 737'ene nok helt sikkert er IIIA. Det har vel noe med hvor god kontroll autopiloten har?
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.” |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,533
|
![]()
737NG er IIIc ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,605
|
![]()
Det står en Airbus på Torp nå så VG får sjekke kildene sine.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Deleted user
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
|
![]()
Bare en gjetning: classicene som både DY og SK NO har er kanskje "bare" IIIa? I så fall har jo VG over halvveis rett..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,533
|
![]()
Saa akkurat Brussels Airlines i holding rundt Torp (Avro), men naa er den borte .. landet den paa Torp?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
|
![]()
"S-Tail 8H" er nå i 4000fot over Nesoddtangen på vei Sørover, den var helt oppe ved Kjeller før den snudde nesa nedover..
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE] |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,533
|
![]()
Aha . .den er for lavt for Goeteborgradaren ... paa vei til Torp naa, med andre ord ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
|
![]()
Nå snudde den igjen og passerer SLB inbound 01R
![]()
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE] |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,533
|
![]()
Lykke til, du brave belgier!!
![]() russel SN 2283 16:30 Ny tid 18:05 Brussels airlines 186 |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
|
![]()
Kristiansand SK 215 14:40 Forsinket 18:10 SAS 23 Boarding
Gud allmektige, noen som kan se hvilke kjerre dette er og dagens slynge for'n?
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE] |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,302
|
![]()
Var stort sett stjerneklart over hele Oslo området idag...unntatt på Gardermoen. Kom med DY907 som var 1,5t forsinket fra CPH nå nylig. Ble ikke bedre at det var minst 5 infants ombord og vi ble parkert på innland og det var ingen busser til å hente oss
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]()
Norwegian som selskap, norwegian sine fly, og norwegian sine flygere er godkjent for CAT II og IIIa operasjoner (cat IIIa minima på 200m/50ft).
At NG er godkjent for cat IIIc har jeg litt vondt for å tro siden den (såvidt meg bekjent, med forbehold siden jeg ikke har NG kurs enda) ikke har autopilot som kan styre flyet etter landing. Må vel isåfall være krav til HUD og noe greier. Uansett har ikke Gardermoen (eller noe annen flyplass i hele verden såvidt jeg vet) cat IIIc godkjenning. Men Gardermoen har CAT IIIb. Det betyr at om sikten faller under 200 meter (men er over 50) så kan fortsatt flyselskaper / fly / flygere som er godkjent for cat IIIb fortsette å lande. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Heter det HUD i sivile fly også? -Er bombardier de eneste som kaller det HGS?
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
Deleted user
Join Date: Sep 2004
Posts: 865
|
![]()
Både Boeing og Chevrolet omtaler sine leketøy som HUD. Kanskje det er en amerikansk greie.
Ifølge SAS Flight Ops er deres NG IIIb forresten. Edit: Boeing bruker visst både HUD og HGS.. Last edited by OMW; 20-12-2007 at 19:41. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
Join Date: May 2005
Posts: 561
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2006
Posts: 1,143
|
![]()
Har hørt et rykte at de nye flyene til DY skal ha det siste innen CATIII greiene! Flygerne krevde det! Akkurat nu taues alle flyene til Norwegian til avisning! Det er skikelig tett på OSL nu. Hilste nettopp på Flyplassjefen som også sitter fast på flyplassen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
|
![]()
En "Scanor" som akuratt nå taxet av 01L igjen etter å ha blitt nediset mens den ventet på takeoff.. Yikes!
Now, where is the 380'?!?!
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE] |
![]() |
![]() |
![]() |
Thread Tools | |
Display Modes | |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Jobber for å redde juletrafikken | AirbusTrond | Flyforum | 29 | 06-10-2010 11:07 |
Tåkeproblem i Kirkenes | cabincruiser | Flyforum | 6 | 05-07-2007 18:12 |