![]() |
|
![]() |
#41 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
|
![]()
Var hvertfall gøy å kjøre hjem.. Tror jeg lå i 40 bortover i 80-sonen, og myste gjennom frontruten, som faktisk begynte å ise igjen, etter at den var nyskrapet..
|
![]() |
![]() |
![]() |
#42 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
RSL, TRF, - beviset på at hovedflyplassen er distrikstspolitikk
|
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
det er jo helt latterlig det som blir skrevet. er de drita fulle de som jobber som journalister om dagen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#44 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Vi spørte senere hva dette var slags rutine, og han fortalte at i "slike værforhold", (det var vel ca 0 og litt tåke) så ruset man motorene for å varme den opp, slakket av for at varmen skal få tid til å spre seg i hele motoren, og så ta av. Ikke vet jeg, men det kan jo være at dette forekom på OSL idag....? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#45 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
På 737 er det alltid en sjekk av motorene på 40% N1-turtall før det gis på til valgt take-off thrust. Når det er dårlig sikt eller kontaminert bane, er det vanlig å bruke full motorkraft. Når det er isingsforhold for motorene gis det på til 70% N1 inntil eventuelle vibrasjoner har gitt seg og motorindikasjonene er stabilisert. Det kan ta 15-20 sek. Så drar man avgårde hvis man er happy.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Rocketeer
|
![]()
Kan stemme med tåke og oppvarming av motorene. Leste lengre oppe på tråden at det var fare for ising på motorbladene idag på grunn av mye kuldegrader og tåke, såkalt freezing fog. Mulig det er rutine å ruse opp motorene, for slik å varme dem opp før avgang og unngå isdannelse i motoren? Vår SK350 737-500 "idlet" ikke motorene før take-off men peiset på bare.
Var en pen avgang. ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#47 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
BA 767 og 769 ble begge kanselert, og BA 770 kom ikke til OSL i dag.
BA 767 fikk delay før det dro fra gate. pga Airstarerten vi leier sammen med Røros ikke funket.. En luring i Røros hadde fyllt den full med diesel så den startet ikke. SA sin funket ikke og SAS hadde nok og gjøre selv. Så da den fikk airstart av SAS etterhvert taxet den til de-icing. Prøvde og ruse opp før den skulle ta av,men ble ikke kvitt vibrasjoner. Hadde visst prøvd 2-3 ganger. Men den tok aldri av. Og kom tilbake til gate, med gater ved terminal er var ikke og oppdrive da, så den kom inn på Gate 205 på cargo platen. Litt etter dette hørte jeg på radio at 769 var kanselert og 2 min etter ble også 767 det samme. Da den hadde parkert og slått av motorene sjekket jeg de etter at jeg hadde sett kaptein og styrmann ta bilder av fanblades.. Det var da ca 3 cm med is på fanblades og videre innover. Helt hvitt var det inni der. Alt var dekket med is. Værste jeg har sett noen gang av is i motor. Når de kanselerte 770 vet jeg ikke,men den ble i hvertfall det.. ![]() Og man så ingen ting, kunne høre fly,men ante ikke hvor de var. Merkelig denne freezing foggen! MEN det har vært en dag med litt action og rask jobbing for at folk skulle få bagasjen sin og alt for og få komme seg på hotel og vente på at flyet forhåpentligvis kan ta av i morgene timene i dag.
Slik er det ![]() Last edited by OEriksen; 21-12-2007 at 03:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#48 |
Ute på tur
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#50 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Tenkte akkurat det samme - få 380`tilbake til drømmeflyplassen nå. Håper det er bedre vær på søndag...eller i beste fall så blir det Alfa`n til Stavanger.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#51 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Grunnen til at man "ruser opp" motorene før man går er for å "hive vekk" is som har dannet seg på fanbladene. Boeing sier at vi skal opp til MINST 70% N1 på 737'n. Og dersom man da har normale verdier på vibrasjonsindikatoren så kan man gå direkte uten å dra av motorkraft igjen.
Så det var nok det som var årsaken. Dem dro på for å gjøre en run up, fikk normale verdier og bestemmer seg for å gå direkte. Det er like morro hver gang, er nesten bare da man får lov til å utnytte kreftene i startøyeblikket ![]() For en normal avgang anbefaler boeing "running takeoff", dvs uten bremser (og helst også uten å stoppe opp på rullebanen). |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Flere hundre sov på gulvet på OSL i natt, ifølge VG. Stakkars folk! Når det gjelder A380 så behøves vel slik for å få disse folka hjem til jul. Flyene i dag er vel i utgangspunktet smekkfulle. Jeg øyner et håp om at ting er noget bedre når jeg skal fly lørdag.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#53 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jippi!
Internttilgangen er omsider tilbake på Boeing-flyene ![]() Sitter på SK4516 å venter på hellige varmebilen, og internett funker som en drøm. At det stammer fra OSL, trenger man kanskje ikke nevne så høyt... |
![]() |
![]() |
![]() |
#54 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#55 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Neida, er bare én time til flyet kan lette nå... Vurderer å bytte til hawaai-shirt, for temperaturen begynner å krype faretruende høyt i kabinen.
At SAS nå har fire bagautomater ute av drift, forbedrer ikke stemningen på OSL. |
![]() |
![]() |
![]() |
#56 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hvis du ska ta DY 772, så e det æ som sitt på høyre side, ska gøre mitt beste for at vi kommer til Trondheim-
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#58 |
Newcomer
|
![]()
Merkelig, har ikke DY forsinkelser??: Ifølge informasjonssjef Anne Grete Ellingsen i ved Norwegian, skal selskapet ikke ha noen forsinkelser fredag morgen........
Eller er det bare SAS som ikke tåler is..? |
![]() |
![]() |
![]() |
#59 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Ehhh....javel, DY har ingen forsinkelser
Paris/Orly DY 1490 06:50 Avreist 09:12 Krakow DY 1048 07:50 Avreist 09:00 Trondheim DY 744 08:05 Forsinket 09:30 Stavanger DY 524 08:10 Avreist 09:33 ....men selvfølgelig, dette er kanskje mindre forsinkelser enn DY har på en normal dag? Nå har de i hvert fall god nok tid til turnaround ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#60 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=191488
Følger ikke VG med i timen? ![]() Quote:
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Jobber for å redde juletrafikken | AirbusTrond | Flyforum | 29 | 06-10-2010 11:07 |
Tåkeproblem i Kirkenes | cabincruiser | Flyforum | 6 | 05-07-2007 18:12 |