Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 20-12-2007, 23:17   #41
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,652
Default Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Var hvertfall gøy å kjøre hjem.. Tror jeg lå i 40 bortover i 80-sonen, og myste gjennom frontruten, som faktisk begynte å ise igjen, etter at den var nyskrapet..
Martin is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2007, 23:26   #42
l188
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2004
Location: Kolbotn
Posts: 116
Default Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

RSL, TRF, - beviset på at hovedflyplassen er distrikstspolitikk
l188 is offline   Reply With Quote
Old 20-12-2007, 23:40   #43
Jarlabanke Vking
ScanFlyer Silver
 
Jarlabanke Vking's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 918
Default Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

det er jo helt latterlig det som blir skrevet. er de drita fulle de som jobber som journalister om dagen?
Jarlabanke Vking is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2007, 00:14   #44
EK 007
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 582
Default Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Quote:
Originally Posted by gilberg View Post
Men for en take-off! PF sto på bremsen, og kjørte på full spiker. Slik sto vi en liten stund og følte på motorene. Kabinen vibrerte. Da PF slapp bremsen, merket vi en skikkelig dytt i ryggen og en akselerasjon jeg aldri har opplevd før med 737!
Jeg ga mine thumbs-up til cabincrewet etter landing på TRD! Kan en slik take-off ha noe med tåken å gjøre, for å komme raskt opp over tåken? Eventuelt ha god fart i tilfelle rwy incursion?
Jeg skal ikke påstå noe som helst her, men jeg jobber selv som CA, og var med på en take-off med vår A330 nettopp hvor noe lignende skjedde. Først ruset kapteinen motorene, og vi sto og "ristet" en liten stund. Dernest ble vi stående med motorene på "tomgang", jeg var sikker på vi hadde fått snag, og mått snu. Men så ga kapteinen gass og vi tok av.

Vi spørte senere hva dette var slags rutine, og han fortalte at i "slike værforhold", (det var vel ca 0 og litt tåke) så ruset man motorene for å varme den opp, slakket av for at varmen skal få tid til å spre seg i hele motoren, og så ta av.

Ikke vet jeg, men det kan jo være at dette forekom på OSL idag....?
EK 007 is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2007, 00:21   #45
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

På 737 er det alltid en sjekk av motorene på 40% N1-turtall før det gis på til valgt take-off thrust. Når det er dårlig sikt eller kontaminert bane, er det vanlig å bruke full motorkraft. Når det er isingsforhold for motorene gis det på til 70% N1 inntil eventuelle vibrasjoner har gitt seg og motorindikasjonene er stabilisert. Det kan ta 15-20 sek. Så drar man avgårde hvis man er happy.
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2007, 00:29   #46
gilberg
Rocketeer
 
Join Date: Oct 2007
Location: trd
Posts: 204
Default Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Kan stemme med tåke og oppvarming av motorene. Leste lengre oppe på tråden at det var fare for ising på motorbladene idag på grunn av mye kuldegrader og tåke, såkalt freezing fog. Mulig det er rutine å ruse opp motorene, for slik å varme dem opp før avgang og unngå isdannelse i motoren? Vår SK350 737-500 "idlet" ikke motorene før take-off men peiset på bare.
Var en pen avgang.
gilberg is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2007, 03:07   #47
OEriksen
ScanFlyer Blue
 
OEriksen's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Location: Stange
Posts: 134
Default Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

BA 767 og 769 ble begge kanselert, og BA 770 kom ikke til OSL i dag.
BA 767 fikk delay før det dro fra gate. pga Airstarerten vi leier sammen med Røros ikke funket.. En luring i Røros hadde fyllt den full med diesel så den startet ikke. SA sin funket ikke og SAS hadde nok og gjøre selv. Så da den fikk airstart av SAS etterhvert taxet den til de-icing.
Prøvde og ruse opp før den skulle ta av,men ble ikke kvitt vibrasjoner. Hadde visst prøvd 2-3 ganger. Men den tok aldri av. Og kom tilbake til gate, med gater ved terminal er var ikke og oppdrive da, så den kom inn på Gate 205 på cargo platen.
Litt etter dette hørte jeg på radio at 769 var kanselert og 2 min etter ble også 767 det samme.
Da den hadde parkert og slått av motorene sjekket jeg de etter at jeg hadde sett kaptein og styrmann ta bilder av fanblades.. Det var da ca 3 cm med is på fanblades og videre innover.
Helt hvitt var det inni der. Alt var dekket med is.
Værste jeg har sett noen gang av is i motor.

Når de kanselerte 770 vet jeg ikke,men den ble i hvertfall det..

Og man så ingen ting, kunne høre fly,men ante ikke hvor de var. Merkelig denne freezing foggen!

MEN det har vært en dag med litt action og rask jobbing for at folk skulle få bagasjen sin og alt for og få komme seg på hotel og vente på at flyet forhåpentligvis kan ta av i morgene timene i dag.
__________________
Slik er det

Last edited by OEriksen; 21-12-2007 at 03:10.
OEriksen is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2007, 03:11   #48
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Quote:
Originally Posted by OEriksen View Post
Og man så ingen ting, kunne høre fly,men ante ikke hvor de var. Merkelig denne freezing foggen!
Så strengt tatt kan 380'en ha vært der og testet ferdig uten at vi vet?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2007, 03:19   #49
OEriksen
ScanFlyer Blue
 
OEriksen's Avatar
 
Join Date: Apr 2007
Location: Stange
Posts: 134
Default Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post
Så strengt tatt kan 380'en ha vært der og testet ferdig uten at vi vet?

-A
Det hadde vært helt perfekte forhold til 380`n i dag. Var noe slikt vær de ville ha. De valgte feil tidspunkt og komme på
__________________
Slik er det
OEriksen is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2007, 07:09   #50
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,393
Default Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Tenkte akkurat det samme - få 380`tilbake til drømmeflyplassen nå. Håper det er bedre vær på søndag...eller i beste fall så blir det Alfa`n til Stavanger.
EB is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2007, 07:39   #51
LN-TAL
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2005
Posts: 561
Default Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Grunnen til at man "ruser opp" motorene før man går er for å "hive vekk" is som har dannet seg på fanbladene. Boeing sier at vi skal opp til MINST 70% N1 på 737'n. Og dersom man da har normale verdier på vibrasjonsindikatoren så kan man gå direkte uten å dra av motorkraft igjen.

Så det var nok det som var årsaken. Dem dro på for å gjøre en run up, fikk normale verdier og bestemmer seg for å gå direkte. Det er like morro hver gang, er nesten bare da man får lov til å utnytte kreftene i startøyeblikket

For en normal avgang anbefaler boeing "running takeoff", dvs uten bremser (og helst også uten å stoppe opp på rullebanen).
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2007, 07:43   #52
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Flere hundre sov på gulvet på OSL i natt, ifølge VG. Stakkars folk! Når det gjelder A380 så behøves vel slik for å få disse folka hjem til jul. Flyene i dag er vel i utgangspunktet smekkfulle. Jeg øyner et håp om at ting er noget bedre når jeg skal fly lørdag.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2007, 08:33   #53
Trash2000
ScanFlyer Blue
 
Trash2000's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Kristiansand
Posts: 319
Default Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Jippi!

Internttilgangen er omsider tilbake på Boeing-flyene

Sitter på SK4516 å venter på hellige varmebilen, og internett funker som en drøm.

At det stammer fra OSL, trenger man kanskje ikke nevne så høyt...
Trash2000 is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2007, 08:36   #54
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Quote:
Originally Posted by Trash2000 View Post
Jippi!

Internttilgangen er omsider tilbake på Boeing-flyene

Sitter på SK4516 å venter på hellige varmebilen, og internett funker som en drøm.

At det stammer fra OSL, trenger man kanskje ikke nevne så høyt...
Det gjør da ingenting........
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2007, 08:47   #55
Trash2000
ScanFlyer Blue
 
Trash2000's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Kristiansand
Posts: 319
Default Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Neida, er bare én time til flyet kan lette nå... Vurderer å bytte til hawaai-shirt, for temperaturen begynner å krype faretruende høyt i kabinen.

At SAS nå har fire bagautomater ute av drift, forbedrer ikke stemningen på OSL.
Trash2000 is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2007, 09:41   #56
wildbird
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 95
Default Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Hvis du ska ta DY 772, så e det æ som sitt på høyre side, ska gøre mitt beste for at vi kommer til Trondheim-
wildbird is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2007, 09:44   #57
wildbird
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Apr 2007
Posts: 95
Default Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Quote:
Originally Posted by LCH View Post
Ugh, skal opp til TRD med siste DY-maskin i morgen kveld, håper ting bedrer seg...
Hvis det er Dy 772 du skal reise med så er det jeg som sitter på høre side, skal jobbe så godt jeg kan for å få dere hjem til Trondheim
wildbird is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2007, 09:52   #58
LN-BRI
Newcomer
 
Join Date: Oct 2005
Posts: 25
Default Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Merkelig, har ikke DY forsinkelser??: Ifølge informasjonssjef Anne Grete Ellingsen i ved Norwegian, skal selskapet ikke ha noen forsinkelser fredag morgen........

Eller er det bare SAS som ikke tåler is..?
LN-BRI is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2007, 09:54   #59
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Ehhh....javel, DY har ingen forsinkelser

Paris/Orly DY 1490 06:50 Avreist 09:12
Krakow DY 1048 07:50 Avreist 09:00
Trondheim DY 744 08:05 Forsinket 09:30
Stavanger DY 524 08:10 Avreist 09:33

....men selvfølgelig, dette er kanskje mindre forsinkelser enn DY har på en normal dag? Nå har de i hvert fall god nok tid til turnaround
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2007, 09:59   #60
sirpjalle
ScanFlyer Mile High Club
 
sirpjalle's Avatar
 
Join Date: Jul 2006
Location: Stavanger
Posts: 9,961
Default Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...p?artid=191488

Følger ikke VG med i timen? (Journalisten var vel syk den dagen?)

Quote:
Knut Arne Henriksen skulle fly med SAS Braatens til Tromsø klokken 19 i går kveld. Det flyet ble kansellert på grunn av tåken.
__________________
Mine bilder på Airliners
sirpjalle is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Jobber for å redde juletrafikken AirbusTrond Flyforum 29 06-10-2010 11:07
Tåkeproblem i Kirkenes cabincruiser Flyforum 6 05-07-2007 18:12


All times are GMT +2. The time now is 11:13.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.