Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 21-12-2007, 19:20   #81
TG923
ScanFlyer Crusty

TG923's Avatar

Default Re: Tåkeproblem for juletrafikken.

Og på Dagsrevyen nå i kveld forklarte værtjenesten om temperaturer og tåke, de diskuterte også gunstige plasseringer av flyplasser værmessig og konkluderte med at Fagernes (Leirin) var den best beliggende flyplassen på østlandet...
Old 21-12-2007, 19:22   #82
LN-TAL
ScanFlyer Silver

+13 i 3000 hørtes mye ut. Men det er +3 grader i 5000 fot, så at det er +13 i 3000 fot tviler jeg på.
LN-TAL is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2007, 19:24   #83
LN-EIR
ScanFlyer Silver

LN-EIR's Avatar

Noen som fikk med seg den ideelle plasseringen for en flyplass på Dagsrevyen nå?

(Edit: Ja, det ser jeg at noen gjorde.. )

Last edited by LN-EIR; 21-12-2007 at 19:25. Reason: Litt for sent ute..
LN-EIR is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2007, 19:27   #84
Madman
ScanFlyer Gold

Madman's Avatar

Quote:
Originally Posted by PSC TOS View Post
En grunn til dette kan være at gatepersonalet ikke har rukket å stille inn brua og dokkingsystemet. Da må flyene stoppe og vente. For å komme igang igjen må man gi på litt ekstra for å komme i bevegelse.
Ja det er nå så. Men da står dem vel ikke på bremsen i 20-30 sek før de slipper dem og begynner å bevege seg... De gangene jeg har sett det har det ikke vært pga venting. Gaten og dokkingsystemet har vært klart. Det har blitt gjort bevisst av pilotene. Har hørt flygerne snakke med cabincrew etterpå, og de lo av at det bråkte sånn i bakre galley.
Madman is offline   Reply With Quote
Old 21-12-2007, 19:41   #85
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-EIR View Post
Noen som fikk med seg den ideelle plasseringen for en flyplass på Dagsrevyen nå?

(Edit: Ja, det ser jeg at noen gjorde.. )
det er en ting som er ideelt med Leirin, og det er ValdresExpressen (var i hvertfall) tidligere...de kunne stille med 20 busser innenfor en time...noe vi benyttet oss flittig av naar FBU var stengt....Leirin hadde jo ogsaa Pass Polti og Toll & Tull...saa vi kunne ogsaa sende utenlands fly dit.....
Old 22-12-2007, 00:35   #86
valen
ScanFlyer Blue

Jeg skal fly til agp i morgen kl 0930. Hvordan ser utsiktene ut for denne flyturen????
Old 22-12-2007, 00:48   #87
Trash2000
ScanFlyer Blue

Trash2000's Avatar

Reiste ut med SK4516 i dag, og ble overrasket over hvor åpent kapteinen kastet dritt på politikerne

Var visst noe om værsituasjonen på Hurum kontra Gardermoen
Fikk forøvrig strålende god behandling ombord, kontra inne på OSL.

Skandale at SAS ikke gjør en dritt for å fikse fire innsjekkingsautomater på en morgen som i dag. Var jævlig mange som ble forbanna da SAS-automatene streiket en etter en fra høyre, mens SAS ikke var å se i nærheten av køområdet.

At 05400 (fikk ikke summetone engang, mange som opplevde det) ikke var tilgjengelig på mobil når man ringte fra OSL i 7-8-tiden er vel heller neppe formildende...
Trash2000 is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2007, 03:24   #88
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty

Quote:
Jeg skal fly til agp i morgen kl 0930. Hvordan ser utsiktene ut for denne flyturen????
Vel, foreløpig er LN-BRE satt opp på turen, den er i Stavanger, og den var vel GARANTERT sen inn til SVG i kveld/natt, så det kommer vel ann på om de har crew nok på standby borte i Oljebyen! Foreløpig gate også er 34
Old 22-12-2007, 03:27   #89
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty

Ellers kan jeg jo fortelle at siste maskin til Kjevik som skulle gått i går kveld står her enda, men er nå ferdig boardet og klar for litt de-icing, og det samme gjelder kveldsavgangen til Bardufoss, den er til nå drøyt seks timer forsinket.....
Old 22-12-2007, 07:58   #90
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Er det ikke slik at ved "kriser" så overføres kapasitet fra de øvrige skandinaviske call centre i skandinavia? Burde jo være slik.

Husker da SAS streiket et par år tilbake i tid. Fullstendig kaos på Osl og jeg skulle ut å fly. Million mennesker i kø forran SAS skrankene og umulig å komme frem på telefon til SAS Braathens. Jeg rotet opp nummeret til SAS Sverige og ringte de, fikk svar nesten med en gang og ny billett uten større problemer.
Old 22-12-2007, 12:57   #91
amatør
ScanFlyer Gold

Uff, sånn som dette går det når politikere skal bestemme lokaliseringen av forskjellige innstalasjoner. Valget av Gardermoen kontra Hurum er vel den største skandalen norske politikere har gjennomført. Og hovedskylden ligger vel hos Kjell Opsteh, han burde vært etterforsket av politiet for forfalskning av værrapporter fra Hurum! Etter det jeg husker så var det vel også et mistenkelig dødsfall i forbindelsen med lokaliseringen av ny hovedflyplass??
amatør is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2007, 13:13   #92
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

...og hadde flyplassen blitt lagt til Hurum, så hadde man nok også opplevd der fra tid til annen at Hurumlandet hadde hatt dårlig vær, mens Gardermoen hadde hatt finvær. Og da hadde selvfølgelig alle som var imot Hurum kommet med den samme kritikken

Hvor mange dager i året siden oppstarten for 9 år siden har det vært så store værproblemer på OSL at det oppstår kaos som de siste dagene? Jeg mistenker svært få dager...

Og så man kan jo begynne å se på hvor stor trafikk det er på OSL i dag i forhold til hva den egentlig var dimensjonert for da den ble bygget. Det ville kanskje gått mye bedre dersom ny terminal allerede hadde vært på plass? Luftrommet hadde selvfølgelig hatt de samme begrensningene, men med mindre kø ved innsjekk og security ville man nok opplevd at pax kom seg frem til riktig gate til riktig tid og at flyene ville gått med flere pax ombord.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2007, 13:16   #93
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
Originally Posted by amatør View Post
Uff, sånn som dette går det når politikere skal bestemme lokaliseringen av forskjellige innstalasjoner.
Hvem mener du skulle ha bestemt plasseringen av hovedflyplassen?
Old 22-12-2007, 13:19   #94
amatør
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Hvem mener du skulle ha bestemt plasseringen av hovedflyplassen?
Profesjonelle folk!! Ingeniører, arkitekter, flygeledere, metrologer, entrepenører osv.. Statsansatte, men profesjonelle.
Old 22-12-2007, 13:35   #95
F35Landing
ScanFlyer Gold

F35Landing's Avatar

Quote:
Jeg stiller meg tvilende til at en Aztec med tørris kan fjerne fuktigheten i de omkrinliggende luftmassene på OSL.
Hørtes litt drøyt ut ja.

Min "personlige rekord" for inversjon ble forøvrig satt på Bardufoss. En vinterdag var det -23 på bakken og 0 grader i 1500 fot. Da føler man seg litt snytt når man må fryse #¤%&¤ av seg nede i kuldegropa.
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2007, 16:04   #96
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
Originally Posted by amatør View Post
Profesjonelle folk!! Ingeniører, arkitekter, flygeledere, metrologer, entrepenører osv.. Statsansatte, men profesjonelle.
Det garanterer jo ikke noe bedre resultat av den grunn, for det vil likevel finnes mange forskjellige meninger! Enhver beslutning baserer seg på faglig grunnlag OG personlig mening. Det gjelder selv om du er såkalt profesjonell innenfor et fagfelt.
Old 22-12-2007, 18:29   #97
MartinL
ScanFlyer Dusty

MartinL's Avatar

Kjell Opseths me.........
Old 22-12-2007, 18:36   #98
amatør
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by TCAS View Post
Det garanterer jo ikke noe bedre resultat av den grunn, for det vil likevel finnes mange forskjellige meninger! Enhver beslutning baserer seg på faglig grunnlag OG personlig mening. Det gjelder selv om du er såkalt profesjonell innenfor et fagfelt.
Men ved valget av Gardermoen spilte distriktspolitikk en vesentlig rolle, og ikke så mye det forretningsmessige. Bla, hvor befinner de fleste bedriftene seg: jo syd for Oslo bla langs E 18, og befolkningsgrunnlaget er vanvittig mye større syd enn nord for Oslo, disse grunnene er tatt null hensyn til av politikerne.
Old 22-12-2007, 19:04   #99
F35Landing
ScanFlyer Gold

F35Landing's Avatar

Til dere som jobber på Torp: Er det noen gang problemer med freezing fog der?

Er endel som forsvarer OSL med at det er veldig få dager i året det blir problemer som de siste dagene. Men jeg synes ikke det holder hvis alternativet kunne vært en flyplass helt UTEN slike problemer. Bare tenk hva disse dagene har kostet i alle mulige type utgifter også utenom flyplassområdet. Det må jo dreie seg om millioner av kroner.

Og jeg er helt enig med de her som mener valget av Gardermoen stort sett var tuftet på politisk avgjørelse og ikke faglig vurdering.
F35Landing is offline   Reply With Quote
Old 22-12-2007, 19:13   #100
GFL
ScanFlyer Gold

Skulle ha hatt Hurum også. Så hadde vi hatt en flystripe på Gardermoen, Hurum, Rygge, og Torp. Det hadde vært noe det!!!

Posting Rules