Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 03-05-2024, 22:22   #1
AndreasN
ScanFlyer Silver

Default Re: SAS flåte

Litt på siden, men er det slik at man planlegger å ta inn enda flere av disse gamle Embrarene?
AndreasN is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2024, 10:44   #2
magtje
ScanFlyer Blue

Flere luftfartsmediaer skal ha meldt at SAS ønsker å utvide Embraer flåten og SAS Link plattformen istedenfor dagens wetleasinger med CRJ/ ATR.

Om det blir med "gamle" E-1 eller nye E-2 kommer vel ann på hvor fort dem ønsker å utvide flåten.
Imo vil jeg tippe de går for E-1 (E175/E190) først siden jeg vil tippe styrking av CPH huben står øverst på prioriteringslisten og at det er enklere og raskere (inkl fra deres nye eiere AFKL som er iferd med å kvitte seg med flere av dem) å få tak i E-1 vs nyere E-2.
I tillegg så spiller vel kostnader også inn, spesielt nå rett etter CH-11, og da er det billigere å "lease"/ kjøpe brukte E-1 fly vs å anskaffe helt nye E-2 fly.

Last edited by magtje; 05-05-2024 at 10:56.
magtje is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2024, 13:44   #3
chrisljo
ScanFlyer Gold

Quote:
Originally Posted by magtje View Post
Flere luftfartsmediaer skal ha meldt at SAS ønsker å utvide Embraer flåten og SAS Link plattformen istedenfor dagens wetleasinger med CRJ/ ATR.

Om det blir med "gamle" E-1 eller nye E-2 kommer vel ann på hvor fort dem ønsker å utvide flåten.
Imo vil jeg tippe de går for E-1 (E175/E190) først siden jeg vil tippe styrking av CPH huben står øverst på prioriteringslisten og at det er enklere og raskere (inkl fra deres nye eiere AFKL som er iferd med å kvitte seg med flere av dem) å få tak i E-1 vs nyere E-2.
I tillegg så spiller vel kostnader også inn, spesielt nå rett etter CH-11, og da er det billigere å "lease"/ kjøpe brukte E-1 fly vs å anskaffe helt nye E-2 fly.
Dette er veldig spennende, og jeg tror det er et riktig valg. På kort sikt sikt er E1 et av få fly som er lett å få tak i og på lengre sikt kan E195-2 være veldig bra for å komplementere A320 for å bygge frekvens, og fungerer også for tynne ruter og norsk regionalflyvning. Samtidig er den vel fleksibel nok til å ta charter fra småbyer. A220-300 er for nær A320 i kapasitet og A220-100 er vel ikke spesielt kostnadseffektiv. For passasjerer er ikke Embraer noe dårligere enn A320/737, selv med litt mindre plass til baggasje.

Er noen av disse luftfartsmediene tilgjengelig for allmennheten?
chrisljo is offline   Reply With Quote
Old 05-05-2024, 13:56   #4
FBI2012
ScanFlyer Silver

FBI2012's Avatar

Quote:
Originally Posted by magtje View Post
Embraer E-1 serien ser ut til å passe SAS perfekt på korte strekninger med mindre belegg. Både Air France og KLM har gode erfaringer med maskinen og den ser ut til å ha økende popularitet. Jeg leste et sted at selv om E-1 er eldre maskin, så har det en fordel ved å være lettere en den mer moderne E-2 modellen. Andre her vet sikkert mer om dette.

A220 er vel det som evt ville vært alternativ innen dette segmentet, men den maskinen er betydelig dyrere å anskaffe og SAS skal jo uansett ikke benytte den på lange europeiske strekninger så det blir i såfall mer fly enn de trenger.

https://simpleflying.com/embraer-e19...rity-analysis/

https://simpleflying.com/airbus-a220-vs-embraer-195/
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Reply

Thread Tools
Display Modes

Posting Rules