![]() |
|
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Dec 2011
Posts: 754
|
![]()
Sett i lys av at Air France-KLM group antakeligvis blir majoritetseiere i SAS om noen år Så er det vel naturlig å tro at SAS kommer til å bli tatt med gruppen sine avtaler for innkjøp samt MRO, nettopp for å få stordriftsfordelene.
På regional så har gruppen ordre på Embraer E195-E2 (KLM Cityhopper) og A220-300 (Air France). Air France HOP og KLM Cityhopper opererer også en god blanding av E175 og E190. På medium-haul er det vel ganske enkelt: Airbus A320neo. Her har skal også både KLM og Transavia fase ut Boeing 737 noe SAS har erfaring med. Her er det 100 fly i bestilling, med 60 opsjoner. På Long-haul har gruppen en av de største bestillingene på Airbus A350 med Airbus. Hos både KLM og Air France skal A350 erstatte A330 og Boeing 777. Vil se det som logisk at de også ønsker at SAS satser på denne flytypen. Ja, det er flere seter enn A330, men tanken er vel også at SAS kan få mer trafikk med blant annet å bli en del av SkyTeam sin transatlantiske joint-venture. Både Air France og KLM opererer også en mindre flåte med 787-9 og 787-10, men tviler på at det er aktuelt å introdusere en ny flytype hos SAS. Så er det muligheten for å fly tynne ruter med A321LR og kanskje ettervert A321XLR, der har ikke Air France KLM noen ordre inne, men disse flyene har veldig mye til felles med A320neo og A321neo som igjen Air France KLM group har store ordre og mye erfaringer med. Da vil kan kunne bygge videre på 3 flytyper: Embraer 190/195, Airbus A320/321 og Airbus A350. |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
SAS A321ceo flåte | Star Flyer | Flyforum | 192 | 01-08-2024 09:02 |
SAS's A340-flåte | Someone | Flyforum | 37 | 25-05-2017 14:38 |
SAS´ Boeing flåte | EVGENML | Småprat | 10 | 27-08-2011 01:55 |
SAS IC-flåte | DonRuud | Register- og ATC-Forum | 7 | 19-10-2008 12:15 |
SAS Danmarks flåte? | CK | Flyforum | 1 | 01-09-2005 18:27 |