Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 17-07-2024, 18:49   #101
regnerden
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2024
Posts: 311
Default Re: SAS flåte

Quote:
Originally Posted by Trdfly View Post
Her er en del av de som var planlagt SE-xxx, som isteden ble EI-xxx i SZS.
Kilde: https://www.planespotters.net/airline/SAS
Jeg får ikke opp den lista der ved å trykke på linken, men interessant likevel. Om Connect oppløses er det vel da naturlig at de får sine tiltenkte SE registreringer, som du blant annet viser her.

Sidenote: trodde de kom til å skippe -RUS, mtp hvordan holdningen til det er i bransjen. Er litt som om at om de hadde begynt med -RIx hadde det gitt mening å skippe RIP
regnerden is offline   Reply With Quote
Old 17-07-2024, 19:38   #102
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,520
Default Re: SAS flåte

Quote:
Originally Posted by regnerden View Post
Jeg får ikke opp den lista der ved å trykke på linken, men interessant likevel. Om Connect oppløses er det vel da naturlig at de får sine tiltenkte SE registreringer, som du blant annet viser her.

Sidenote: trodde de kom til å skippe -RUS, mtp hvordan holdningen til det er i bransjen. Er litt som om at om de hadde begynt med -RIx hadde det gitt mening å skippe RIP
Sorry, trykk på tallet bak 32N og Total (nå 47stk),
så får du opp aktive og utfasede fly (inkludert ntu).

Tja, hvis det skulle skje vil nok det kanskje være logisk.
De gjorde jo det med EI-SIA/-SIB/-SIC da de het SE-DYC/-DYD/-DYM en periode før de gikk tilbake til EI-SIA/-SIB/-SIC.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2024, 12:13   #103
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,920
Default Re: SAS flåte

Det skal være snakk om å lease inn en ytterliggere langdistansemaskin fra sommeren 2025.

Dog ser jeg bare overskiften her

https://check-in.dk/sas-vil-styrke-langdistanceflaaden/

Quote:
SAS får i løbet af de kommende 18 måneder leveret to splinternye Airbus A350-900, og derudover er selskabet i gang med at drylease endnu et langdistancefly fra sommeren 2025.
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2024, 12:32   #104
mlindgreen
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Aug 2014
Posts: 164
SAS Re: SAS flåte

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Det skal være snakk om å lease inn en ytterliggere langdistansemaskin fra sommeren 2025.

Dog ser jeg bare overskiften her

https://check-in.dk/sas-vil-styrke-langdistanceflaaden/
Ud over denne ekstra maskine burde SAS vel også snart se på afløsere til LN-RKM, -RKN og -RKO. Alle 3 maskiner er 21-22 år gamle, så de holder jo ikke mange år mere . . .
mlindgreen is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2024, 16:55   #105
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 774
Default Re: SAS flåte

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
...snakk om å lease inn en ytterliggere langdistansemaskin fra sommeren 2025
Drylease A330-200? Interessant! Det matcher egentlig bra med det jeg hører av venner innen bolaget: de fikk info i forrige uke om at det til neste år vil være behov for ca 350 flere cabin-crew fordelt på basene CPH, ARN og OSL. Og det ble understreket at det da er særlig flere Air Steward(med ansvar for galleyene på widebody-maskinene) det vil bli behov for. Dette er en klar indikasjon på at SAS ser for seg å vokse på LH i 2025.

Egentlig litt underlig at SAS velger å drylease en A330-200 når selskapet har en flåte LH-maskiner bestående A330-300, A350-900 og A321LR. Denne maskinen vil stikke seg ut som en "odd-bird" blant eksisterende flåte. Men denne maskinen har en betydelig lenger rekkevidde enn A330-300, så det kan være SAS ser for seg å starte opp en destinasjon litt langt unna og sannsynligvis uten behovet for det helt store pax volum og til slikt er nok denne maskinen helt perfekt!

Skal bli interessant å følge med på!

Last edited by FBI2012; 26-08-2024 at 17:05.
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2024, 17:35   #106
SASViking
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2019
Location: CPH
Posts: 209
Default Re: SAS flåte

Quote:
Originally Posted by FBI2012 View Post
Drylease A330-200? Interessant! Det matcher egentlig bra med det jeg hører av venner innen bolaget: de fikk info i forrige uke om at det til neste år vil være behov for ca 350 flere cabin-crew fordelt på basene CPH, ARN og OSL. Og det ble understreket at det da er særlig flere Air Steward(med ansvar for galleyene på widebody-maskinene) det vil bli behov for. Dette er en klar indikasjon på at SAS ser for seg å vokse på LH i 2025.

Egentlig litt underlig at SAS velger å drylease en A330-200 når selskapet har en flåte LH-maskiner bestående A330-300, A350-900 og A321LR. Denne maskinen vil stikke seg ut som en "odd-bird" blant eksisterende flåte. Men denne maskinen har en betydelig lenger rekkevidde enn A330-300, så det kan være SAS ser for seg å starte opp en destinasjon litt langt unna og sannsynligvis uten behovet for det helt store pax volum og til slikt er nok denne maskinen helt perfekt!

Skal bli interessant å følge med på!
Så længe det er en A330-243, vil den rent teknisk være identisk med deres A330-343, så det hvor det betyder noget (crew og maintenance) er der ingen forskel. Uanset hvad ville en leaset maskine være en odd-bird hvad angår konfigurationen, da SAS' langdistanceflåde er relativt "premium heavy".
Personligt tror jeg mest den skal bruges til Asien, så en A350 kan frigøres til en USA-rute
SASViking is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2024, 19:28   #107
FBI2012
ScanFlyer Silver
 
FBI2012's Avatar
 
Join Date: Dec 2012
Location: Oslo
Posts: 774
Default Re: SAS flåte

Quote:
Originally Posted by SASViking View Post
...en A330-243, vil rent teknisk være identisk med deres A330-343, så det hvor det betyder noget (crew og maintenance) er der ingen forskel. Uanset hvad ville en leaset maskine være en odd-bird hvad angår konfigurationen, da SAS' langdistanceflåde er relativt "premium heavy".
Personligt tror jeg mest den skal bruges til Asien, så en A350 kan frigøres til en USA-rute
Interessant! Høres ut som en plausibel forklaring! SAS har den siste tiden vært tydelig på at det er USA det er aktuelt å vokse på og da særlig nå som de søker joint-venture samarbeid med DELTA og da vil jo en A330-200 kunne frigjøre en A350-900 som til nå opererer på Asia.
FBI2012 is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2024, 20:40   #108
KHANSEN
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2012
Location: Denmark
Posts: 314
Default Re: SAS flåte

Kunne man forestille sig, at alle A350 fra SAS skal til Air France mod at SAS får en god del A330-200 fra Air France og KLM?
KHANSEN is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2024, 20:49   #109
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,920
Default Re: SAS flåte

Quote:
Originally Posted by KHANSEN View Post
Kunne man forestille sig, at alle A350 fra SAS skal til Air France mod at SAS får en god del A330-200 fra Air France og KLM?

Neppe

De har mange i bestilling selv og med 19.9% eierandel kan de ikke bare bytte om på fly.

Forresten så nærmer 332 flåten hos begge seg etterhvert pensjonistlivet
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2024, 22:05   #110
KnutW
Speedbird Concorde
 
KnutW's Avatar
 
Join Date: Oct 2014
Posts: 5,601
Default Re: SAS flåte

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Forresten så nærmer 332 flåten hos begge seg etterhvert pensjonistlivet
Men pensjonistlivet er jo helt topp! Da kan man sose rundt å fly akkurat dit man selv vil. Foreslår at SAS’ A330-200 gjenoppliver de gamle klassikerne København-Zürich-Barbados-Trinidad og Bangkok-Bali. Rekkevidde og setekapasitet burde holde i massevis
KnutW is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2024, 22:21   #111
magtje
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jul 2011
Location: SVG
Posts: 442
Default Re: SAS flåte

Hvis SAS (og de nye eierne) ønsker å raskt styrke CPH huben (som jeg tipper er ønskelig), så er jo også LH en viktig del av det, da kan det å få inn billige brukte A332/333 være en smart ide, spesielt nå som mange selskaper er iferd med å fase dem ut til fordel for nye modeller.
Det å få nye A330neo/A350 har vel SAS ikke økonomi til, samt at det er betydelig ventetid hos Airbus.

Men det bør være mer en den ene A332 hvis man vil ha flexibilitet og ikke en Odd-ball fly. Imo ville 3-6 vært ideelt.
A332 kunne blitt innredet med en mindre premium kabin og brukes på lavere yield ruter samt utprøving av nye ruter der A321LR ikke har rekkevidde.

Last edited by magtje; 26-08-2024 at 22:34.
magtje is offline   Reply With Quote
Old 26-08-2024, 22:40   #112
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,520
Default Re: SAS flåte

Både KLM og AF har helt annen motortypen på sine Airbus A330-200/300, enn det SAS har.
Ikke at det er umulig å bytte, men det taler nok også litt i mot.
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 30-08-2024, 20:40   #113
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,920
Default Re: SAS flåte

Quote:
Originally Posted by KnutW View Post
Men pensjonistlivet er jo helt topp! Da kan man sose rundt å fly akkurat dit man selv vil. Foreslår at SAS’ A330-200 gjenoppliver de gamle klassikerne København-Zürich-Barbados-Trinidad og Bangkok-Bali. Rekkevidde og setekapasitet burde holde i massevis
Nja, da havner man fort hos huggeren, dit hvor det ser ut som Air France denne uken sendte denne 2002 modellen A330-200, med 13 684 cycles og 86 183 timer.

https://x.com/benjamin_video/status/1829286482856829199

Quote:
Après 86 183 heures de vol et 13 684 cycles, F-GZCH est le premier A330 à quitter la flotte d'Air France. Intégré en octobre 2002, il a rejoint Tarbes auprès de Tarmac Aerosave le 26 août
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2024, 07:04   #114
SKJ313
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2019
Posts: 53
Default Re: SAS flåte

Jeg synes jeg ser relativt mange SAS A320neo med hvit nese for tiden (lettest å se på de med ny livery). Hva er grunnen til dette? Hyppig treff av fugl, eller kan det være andre årsaker? Det er vel ikke heller høyt på pri-listen å lakkere med en gang heller naturligvis.
SKJ313 is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2024, 09:37   #115
Mads93
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2015
Location: Oslo
Posts: 159
Default Re: SAS flåte

Quote:
Originally Posted by SKJ313 View Post
Jeg synes jeg ser relativt mange SAS A320neo med hvit nese for tiden (lettest å se på de med ny livery). Hva er grunnen til dette? Hyppig treff av fugl, eller kan det være andre årsaker? Det er vel ikke heller høyt på pri-listen å lakkere med en gang heller naturligvis.

Veldig mange birdstrikes og haglskurer i det siste.
Mads93 is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2024, 11:07   #116
regnerden
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2024
Posts: 311
Default Re: SAS flåte

Quote:
Originally Posted by Mads93 View Post
Veldig mange birdstrikes og haglskurer i det siste.
En gang i sommer fikk KBO tre birdstrikes på én innflyvning. Samlet tror jeg SAS’ flåte er på svartelista hos fuglebestanden i Norge og omegn etter denne sommeren
regnerden is offline   Reply With Quote
Old 04-09-2024, 11:38   #117
Blubird
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,253
Default Re: SAS flåte

Quote:
Originally Posted by regnerden View Post
En gang i sommer fikk KBO tre birdstrikes på én innflyvning. Samlet tror jeg SAS’ flåte er på svartelista hos fuglebestanden i Norge og omegn etter denne sommeren
Fra ubekreftet hold meldes det om bevingede kamikaze-agenter vervet av Star Alliance for å markere misnøye med overgangen til Skyteam.
Blubird is online now   Reply With Quote
Old 04-09-2024, 12:15   #118
regnerden
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2024
Posts: 311
Default Re: SAS flåte

Quote:
Originally Posted by Blubird View Post
Fra ubekreftet hold meldes det om bevingede kamikaze-agenter vervet av Star Alliance for å markere misnøye med overgangen til Skyteam.
Høres logisk ut, mtp hvordan flyene har sett ut har det vært mer Flying Red enn Flying Blue ja. Hørte rykter om at en av gutta på SAS Teknisk hadde meldt om at sydenferien i år ble kansellert, han skulle heller ut på fuglejakt. Sesong eller ei, det dreit han i, for han savnet arbeidsdager med mer kaffedrikking.
regnerden is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2024, 08:46   #119
L-1011
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,315
Default Re: SAS flåte

Hur många Airbus A320Neo har SAS beställt totalt?
L-1011 is offline   Reply With Quote
Old 16-09-2024, 10:54   #120
chrisljo
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2012
Location: Oslo
Posts: 1,194
Default Re: SAS flåte

Quote:
Originally Posted by L-1011 View Post
Hur många Airbus A320Neo har SAS beställt totalt?
Det var vel 80, men 1 røk i Chapter 11 så når de er ferdig har de vel 79.
chrisljo is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS A321ceo flåte Star Flyer Flyforum 192 01-08-2024 09:02
SAS's A340-flåte Someone Flyforum 37 25-05-2017 14:38
SAS´ Boeing flåte EVGENML Småprat 10 27-08-2011 01:55
SAS IC-flåte DonRuud Register- og ATC-Forum 7 19-10-2008 12:15
SAS Danmarks flåte? CK Flyforum 1 01-09-2005 18:27


All times are GMT +2. The time now is 08:05.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.