![]() |
|
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,497
|
![]()
Da har Airbus formelt lansert sin plan for forbedring av A320-familien og hovedpunktene er:
http://www.airbus.com/en/presscentre...r-a320-family/ Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,128
|
![]()
Neo-versjonen av A320 er tydeigvis et forsøk på å stikke kjepper i hjulene for Bombardiers CSerie.
www.flightglobal.com/articles/341791/airbus-aims-to-crush-cseries-with-a320-neo.html Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]() Quote:
Dette vil nok gjøre at C-series selger mye dårligere, det har du rett i. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | ||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,497
|
![]() Quote:
http://ca.news.yahoo.com/s/capress/1...bus_bombardier Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Mye tyder på at Boeing ikke vil gjøre noe med motorene sine,
og da vil nok Airbus få en stor fordel i så måte mh.t. drivstoffgjerrige motorer.
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2010
Location: DUS, ZUR
Posts: 72
|
![]()
Hadde det vært mulig å bruke mer komposittmateriale på A320NEO for å videreføre "efficiency" tankegang?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2006
Location: Trondheim
Posts: 933
|
![]() Quote:
Råd har Boeing, det samme har Airbus, men det er heller en mangel på kvalifisert personell som gjør at de må bremse. For Boeing sin del vil en eventuell oppdatering av 777 også ha mye å si for hvordan Boeing kan svare. Open Rotor-teknologi er nok svært mange år fram i tid. Last edited by brendas; 01-12-2010 at 19:15. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]()
Men har de egentlig noe valg da? A32X er jo allerede idag mer populær enn 737NG. Skal Boeing svekke sin posisjon ytterligere?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Angående Boeing sin finansielle situasjon, jeg synes ikke det ser så ille ut: http://www.boeing.com/companyoffices...0q3/2010q3.pdf Last edited by Dag Viking; 01-12-2010 at 22:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]() Quote:
få cashflow problemer hvis de skal utvikle en ny 737. Utviklingskostnader for B787 var f.eks rundt kr. 100 Milliarder! I tillegg må de betale penaltys i størrelsesorden kr. 30 Milliarder pga sene leveringer op 787/748. Vi snakker enorme summer her! B738 selger som hakka møkk om dagen med fulle ordrebøker og en ny 737 announcement vil gjøre at mange kanselerer sine 738 ordre og går for den nye. Dette vil igjen skape cashflow problemer for Boeing. Men, jeg tror allikevel det er en mulighet for at de vil gjøre det for å få overtaket på Airbus som sliter og for å stoppe Bombardier fra å ta markedsandeler. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Boeing kan få problemer med cashflow hvis 787 blir utsatt og utsatt, men når 787-leveringene er i gang for fullt, så forsvinner det problemet. Dette gjelder også dersom en del ordre blir omgjort fra 737 til neste generasjon narrowbody. Kanskje Boeing venter med å lansere neste generasjon til en gang neste år, når forhåpentligvis 787-problemene er løst og leveringene går som hakka møkk. Med den mengden 787 som er planlagt levert 2011-2013 så bør cash flow være rimelig sterk. 30 milliarder som penalty er en stor sum, men i det store bildet så er det ikke allverden. Det tilsvarer litt mer enn en måneds produksjon. I løpet av en periode på flere år, så er et tap på en mnd akseptabelt så lenge fortjenesten er stor resten av perioden. Men, det er jo et HVIS her, og det er 787-problemene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,603
|
![]()
Du maa huske at sivilfly kun er en del av Boeings virksomhet. Saa lenge vi fortsetter aa kaste ting paa hverandre rundt omkring i verden, vil cashflow overhode ikke vaere noe problem for Boeing, uansett hvor lang forsinkelsen blir ...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2009
Location: Oslo
Posts: 401
|
![]()
Jeg tipper Boeing allerede har vesentlige engineering-ressurser på 737en og dens etterfølger, og at de kommer til å dytte mange flere på dette når 787 går inn i mer stabil leveringsfase, men at de ikke kommer til å si et pip før de er helt sikre på at de klarer å lage noe som er vesentlig bedre enn A320-NEO. Slik sager de ikke av greina de sitter på samtidig som de tar et stort jafs av A320-NEO før den settes i produksjon.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]() Quote:
Til tross for en meget vanskelig tid, står Boeing seg meget bra og har mer enn nok penger til å utvikle en 737 replacement. Til nå har dette vært en mexican stand off mellom Boeing og Airbus. Ingen har blinket enda, men den som kommer for sent til festen, risikerer både kanadiske og kinesiske konkurrenter, så noe må gjøres |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Blir spennende å se hva Boeing gjør nå, 737RE eller helt ny 737. Det er ventet en avklaring før nyttår.
De har nok mest lyst til å lage en ny med Open Rotor teknologi, men spørsmålet er Om de har råd til å utvikle ett nytt fly nå med forsinkelsene til 787 og 748. Selv om Airbus sier noe annet er nok sannheten at de ikke hadde noe valg heller Pga dårlig økonomi (a380 og 400) en å lage en NEO. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Forsinkelsene har kostet enorme summer i form av
- flere års utsettelser i innbetalinger pga sene leveringer. - store bøter (rabatter) man har måttet gi sine kunder pga dette. Cashflow i begge selskaper er derfor MEGET anstrengt nå i tillegg til at engineering ressurser er bundet opp i de andre nye prosjektene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
|
![]() Quote:
Jeg har ikke lest noe som tyder på at Boeing har problemer med cash flow for tiden. Derimot er det som Brendaas sier, kapasitetsproblemer innen engineering, noe det har vært helt siden 748 og 787 kom på tegnebordet samtidlig. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2005
Posts: 317
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
|
![]()
Hyggelige nyheter fra Airbus
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd | LN-AFG | Flyforum | 515 | 22-04-2025 11:13 |
Airbus lanserer A321LR - Statustråd | Someone | Flyforum | 74 | 03-02-2020 13:56 |
Airbus A320NEO PW engines | sk931 | Flyteknisk forum | 4 | 03-08-2017 13:16 |
SVG Airbus A320neo på SVG 22/2 | Someone | Spotteralerts | 1 | 22-02-2017 16:52 |