![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
|
![]()
Det er en god del artikler ute om mulige kjøpere av Bombardiers Cseries ute nå. Siste ut er American Airlines, men Delta, Korean, Aer Lingus, Alitalia og ikke minst Qatar er alle mulige kandidater. Får håpe vi får se flere ordre fra Bombardier, kanskje vi også skal vurdere SAS som mulig kandidat. De har jo i alle år vært meget trofaste mot PW, og er vel den motorleverandøren de har hatt mest erfaring med fra DC-3 til MD-80 og B767 pluss at de endelig ser ut til å ha blitt fornøyde med Bombardier etter å ha fått CRJ-900 i flåten.
American’s chief describes Bombardier’s CSeries as compelling Bombardier indicates more CSeries orders to come soon Switzerland's Sky Work: CSeries ideal for expansion plan Korean Air studies regional jet order Qatar Airways’ CSeries talks back on as P&W addresses concerns Aer Lingus looks at potential for regional jets
__________________
Upcoming Flights: |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
|
![]()
Kjekt å se at noen av flyprodusentene ser ut til å klare å følge leveringsskjemaet. Enda det er tidlig i C-series programmet og mye nok kan skje enda.
Bombardier On Target To Deliver C-Series Jet In 2013 Quote:
__________________
Upcoming Flights: |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,841
|
![]()
Om ikke det har løsnet, så har det ihvertfall kommet inn noen ordre i det siste
Og denne uken at PW1500G, motoren som skal brukes, sin første flytur http://www.youtube.com/watch?v=9WtCsbqonuU&
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flysitter
Join Date: Oct 2010
Location: HMR/ENHA
Posts: 6,944
|
![]()
Og da er Korean ordren på 10stk + 10 i options CS300 bekreftet
http://www.flightglobal.com/articles...er-cs300s.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |||
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,841
|
![]()
Ellers går det forover med CSeries-programmet. Foreløpig ingen forsinkelser siste nytt er at status er som følger:
Testing med system integrasjonen i "Aircraft 0" er kommet igang. For å redusere risikoen ved at de bygger et fly for så å oppdage at det ikke virker (ref 787 og A380) så har Bombardier valgt å teste ut alle systeme i et dummy fly for å se om de snakker sammen etc. http://www.flightglobal.com/news/art...vation-366590/ Quote:
http://www.flightglobal.com/news/art...n-2016-366585/ Quote:
http://www.flightglobal.com/news/art...gramme-366583/ Quote:
|
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2008
Location: Storholmen i Romsdal
Posts: 468
|
![]()
Synes fremdeles det er utrolig at Boeing og Airbus, ikke bryr seg og det stadig økende markedssegmentet, fra 150 pax og nedover...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,841
|
![]()
Det handler nødvendigvis ikke bare om å bry seg, men å prioritere bruken av ressurser. Og per dags dato er vel begge produsenter strukket til det maksimale på andre prosjekter
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Apr 2011
Location: SVG
Posts: 1,833
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 391
|
![]()
Ser frem til roll-out av dette flyet. Hadde egentlig ventet at det skulle skje ca april-mai.
Fant denne artikkelen fra flightglobal.com: http://www.flightglobal.com/blogs/ai...-a-crunch.html Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,841
|
![]()
Mens Bombardier er i full gang med å teste en "dummy" maskin for å sørge for at flyene de produserer skal være ferdige og ikke gå i 787/380-fella, er nå bilder av neseseksjonen til det første testflyet sluppet, og er vel første bilde av en CSeries i produksjon
http://www.flightglobal.com/blogs/fl...iers-firs.html |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,862
|
![]()
det går noen interessante rykter som kan få stor betydninbg for Cseries - Delta er i samtaler med Southwest om å overta 88 MD95 (ja ja noen har klistret noe feil lapper på disse og omtaler dem som 717) - det er lett å se en win/win/win situasjon for alle (Delta/Southwest/Boeing) - dog er det en komplisert avtal med endel skjær i sjøen- men skulle denne gå i boks vil nok det være et solid skudd for baugen for Cseries.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,372
|
![]()
DER kom den ja .... DL har siklet på disse i lang tid, men dette er første gang de har innrømmet det offentlig. Heia MD95!!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Mar 2008
Location: Harstad
Posts: 2,682
|
![]()
Er disse driftsmessig på samme kostnadsnivå når en tar hensyn til kapitalkostnader? CSeries "skryter" jo av 20% og mer forbedret overall kostnad.
__________________
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2010
Location: Stockholm, Sweden
Posts: 2,313
|
![]()
DL kan alltså komma att flyga DC-9, MD-80/90 & Boeing 717 samtidigt!
Jag ser fram emot att prova Malmö Avation C-Series om några år. Jag undrar varför inte Air Baltic är intresserade av C-Series som ersättare till 737-500/300? BT som dessutom redan är Bombardier operatör... |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,862
|
![]()
Ser man isolert på rene driftskostnader er Cseries helt klart mye billigere enn MD-95 - men når man ser på den eksisterende flåten Delta har med MD-88 og MD-90 er det endel andre elemementer som taler i favør av MD-95.
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,372
|
![]()
Ikke bare det, men Delta vil få disse skitbillig og antagelig kjøpe dem cash. Dermed er det bare å nedskrive dem første året og så har man nok en flåte som opererer med null i kapitalkostnader. Da kan man også tillate seg å bruke dem som 'flåtefyller' med lav utnyttelse i lavsesongen og høy om sommeren. En billig måte å justere flåten etter trafikkmengden og samtidig oppretthode fleksibilitet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Når regner man med at CS er klare for salg, reelt sett?
Kan dette være løsningen for SAS, eller blir det for sent? Last edited by Radiv; 05-05-2012 at 00:56. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
![]() Join Date: Aug 2009
Posts: 799
|
![]()
Måtte da være fordeler for SAS om de gikk for en komplett Bombardier linje på små og medium maskiner !
På longhaul har de vel valgt Airbus, så den er grei. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,841
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,841
|
![]()
Bombardier er fortsatt optimistiske og ser for seg first flight innen nyttår. Selv om jeg må innrømme at jeg tror det ikke før jeg ser det
http://www.montrealgazette.com/busin...592/story.html Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
AirBaltic og deres A220/CSeries | Someone | Flyforum | 130 | 14-02-2025 09:10 |
Delta bestiller 75 CSeries (A220), med opsjoner for 50 til | LN-MOW | Flyforum | 55 | 13-07-2023 16:44 |
Air Canada kjøper A220 (CSeries) | Someone | Flyforum | 28 | 26-10-2022 14:48 |
Braathens Aviation kjøper CSeries (A220) | Jens W | Flyforum | 31 | 11-01-2020 08:29 |