Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 08-09-2014, 20:35   #101
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,536
Default Re: Airbus 320-NEO statustråd

Testmaskin nr 2, men den første neo satt sammen i Hamburg har sett dagslys for første gang

https://www.flickr.com/photos/xfwspotter/15157210256/
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 22-09-2014, 16:39   #102
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,536
Default Re: Airbus 320-NEO statustråd

Airbus melder idag på Twitter at first flight er planlagt førstkommende torsdag 10:30

https://twitter.com/Airbus/status/51...077248/photo/1
Quote:
Save the date! Don’t miss the #A320neo first flight on Thursday at 1030CET! (Pending weather conditions)
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2014, 10:44   #103
LN-JOH
ScanFlyer Green
 
Join Date: Oct 2013
Posts: 149
Default Re: Airbus 320-NEO statustråd

Om ca. en time Starter sendingen! Følg med her.
https://www.youtube.com/watch?v=tkrZOI88e4c
LN-JOH is offline   Reply With Quote
Old 25-09-2014, 11:44   #104
Peppep
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2012
Location: BGO
Posts: 1,902
Default Re: Airbus 320-NEO statustråd

Og der er sendingen i gang.
__________________
AA PLT, A3*G, Carlson Concierge
Upcoming:
Peppep is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2014, 16:18   #105
roger
Rakettforskar
 
Join Date: Jan 2012
Location: Trondheim
Posts: 2,293
Default Re: Airbus 320-NEO statustråd

Artikkel på TU om testing mm av flyet.
http://www.tu.no/industri/2014/09/30...jos-og-miljoet

"– Vi er nå på et stadium der vi kan garantere 15 prosent drivstoffbesparelse på A320 Neo versus A320 Ceo, og jeg kan uten å nøle si at flyet er leveringsklart i oktober neste år, sa Klaus Roewe, som er direktør for A320 Neo-familien, på Airbus' innovasjonsdager i sommer."
__________________
none....
roger is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2014, 17:20   #106
haakonks
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2011
Posts: 754
Default Re: Airbus 320-NEO statustråd

Er det noen som vet når i 2016 SAS etter planen skal begynne å motta A320neo?
haakonks is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2014, 23:28   #107
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,633
Default Re: Airbus 320-NEO statustråd

Ser ut til at Al Baker har grinet seg til launch customer for A320neo...
Quote:
Qatar Airways (QR, Doha Hamad Int'l) has been confirmed as the A320neo's launch customer by Airbus Industrie (AIB, Toulouse Blagnac). Following the type's first flight last week in Toulouse Blagnac, the European manufacturer confirmed the Qataris would be taking delivery of their first of 80 jets in the last quarter of next year.

The A320neo is offered with either Pratt & Whitney’s PurePower PW1100G-JM engines or CFM International’s LEAP-1As and also incorporates sharklet technology. Thus far, the type has garnered more than 3'000 firm orders from 60 customers since its launch.
http://www.ch-aviation.com/portal/ne...aunch-customer
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2014, 23:29   #108
Basse-HAU
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jul 2009
Location: Haugesund
Posts: 1,614
Default Re: Airbus 320-NEO statustråd

Var det satt opp en annen launch customer da?

Last edited by Trdfly; 30-09-2014 at 23:34.
Basse-HAU is offline   Reply With Quote
Old 30-09-2014, 23:34   #109
Trdfly
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Trdfly's Avatar
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 7,633
Default Re: Airbus 320-NEO statustråd

Quote:
Originally Posted by Basse-HAU View Post
Hva det satt opp en annen launch customer da?
Nei, men det er jo tydelig at Airbus har dritti seg skikkelig ut på en eller annen måte, når Qatar er launch customer for både A350 og A320neo + at Airbus fikk kommentere ''hvorfor vi ikke tar i mot A380'' -episode fra FAS14. Eller så er det bare Airbus som bare underkaster seg en manipulerende Al Baker...
Trdfly is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2014, 08:27   #110
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,536
Default Re: Airbus 320-NEO statustråd

Quote:
Originally Posted by Basse-HAU View Post
Var det satt opp en annen launch customer da?
Det var Virgin America

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Nei, men det er jo tydelig at Airbus har dritti seg skikkelig ut på en eller annen måte, når Qatar er launch customer for både A350 og A320neo + at Airbus fikk kommentere ''hvorfor vi ikke tar i mot A380'' -episode fra FAS14. Eller så er det bare Airbus som bare underkaster seg en manipulerende Al Baker...
Hvorfor er det og drite seg ut? QR var alltid tiltenkt blant de første som skulle få A320neo, og var tidligere launch customer på A319neo, før de gjorde om ordren til A320neo
Og med tanke på at QR er blant Airbus største kunder så er det kanskje ikke rart de prøver ha et godt forhold
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 01-10-2014, 08:49   #111
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,616
Default Re: Airbus 320-NEO statustråd

Quote:
Originally Posted by myhrair View Post
Nei, men det er jo tydelig at Airbus har dritti seg skikkelig ut på en eller annen måte, når Qatar er launch customer for både A350 og A320neo + at Airbus fikk kommentere ''hvorfor vi ikke tar i mot A380'' -episode fra FAS14. Eller så er det bare Airbus som bare underkaster seg en manipulerende Al Baker...
Det kalles forhandlingsutspill i forretningslivet.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2014, 13:13   #112
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,536
Default Re: Airbus 320-NEO statustråd

Quote:
Originally Posted by haakonks View Post
Er det noen som vet når i 2016 SAS etter planen skal begynne å motta A320neo?
SAS har bestilt med CFM motorer og er først planlagt sertifisert i juni 2016, så må bli etter det
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2014, 22:41   #113
LN-JOH
ScanFlyer Green
 
Join Date: Oct 2013
Posts: 149
Default Re: Airbus 320-NEO statustråd

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
SAS har bestilt med CFM motorer
Vet du noe om hvilken motor DY har valgt?
LN-JOH is offline   Reply With Quote
Old 02-10-2014, 22:58   #114
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Default Re: Airbus 320-NEO statustråd

DY har i følge denne oversikten bestilt 100 A320NEO hvorav 50 er bestilt med Pratt & Whitney og 50 står som åpen.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of..._family_orders

PW er i ledelsen med ett hestehode (866 mot 801), men det er flere store bl.a. Lion Air med en ordre på 174 fly og American Airlines med 130 fly i ordre som enda har til gode å bestemme seg.
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2014, 01:22   #115
LN-KRF
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
Default Re: Airbus 320-NEO statustråd

Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post
DY har i følge denne oversikten bestilt 100 A320NEO hvorav 50 er bestilt med Pratt & Whitney og 50 står som åpen.

http://en.wikipedia.org/wiki/List_of..._family_orders

PW er i ledelsen med ett hestehode (866 mot 801), men det er flere store bl.a. Lion Air med en ordre på 174 fly og American Airlines med 130 fly i ordre som enda har til gode å bestemme seg.
Synes motorene på A320neo virket mye større enn de motorne som står på A320 idag, så faktisk veldig lekkert ut spør du meg
LN-KRF is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2014, 06:59   #116
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,536
Default Re: Airbus 320-NEO statustråd

Quote:
Originally Posted by LN-AFG View Post
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of..._family_orders

PW er i ledelsen med ett hestehode (866 mot 801), men det er flere store bl.a. Lion Air med en ordre på 174 fly og American Airlines med 130 fly i ordre som enda har til gode å bestemme seg.
Er er nok Wiki litt ute og sykler. Per 5/9 var statusen PW med 995 og CFM med 1154, og 1108 som ikke var valgt

Anbefaler Pdxlight for og følge ordre og motorvalgt på A320neo (og 737max)

http://www.pdxlight.com/neomax.htm

Quote:
Originally Posted by LN-KRF View Post
Synes motorene på A320neo virket mye større enn de motorne som står på A320 idag, så faktisk veldig lekkert ut spør du meg
De virker ikke, de er større. På dagen A320 har V2500 en viftediameter på 1,61m (mener CFMen til A320 har omtrent det samme), men PW1100G som man ser her har en viftediameter på 2.01m. CFM Leap-1A vil bli hakket mindre med 1.98m
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2014, 13:57   #117
ErlA
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2014
Posts: 1,034
Default Re: Airbus 320-NEO statustråd

For oss som ikke er supergeeker, hva er den praktiske forskjellen på motorene?
ErlA is offline   Reply With Quote
Old 03-10-2014, 17:56   #118
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Airbus 320-NEO statustråd

Quote:
Originally Posted by ErlA View Post
For oss som ikke er supergeeker, hva er den praktiske forskjellen på motorene?
Hovedforskjellen er, så vidt jeg har fått med meg, at det er en liten girkasse mellom fan og turbin. Som gjør at begge kan holde et mer optimalt turtall.
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2014, 04:52   #119
Bergern
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Mar 2012
Location: Bærum
Posts: 4,633
Default Re: Airbus 320-NEO statustråd

Quote:
Originally Posted by BSSW View Post
Hovedforskjellen er, så vidt jeg har fått med meg, at det er en liten girkasse mellom fan og turbin. Som gjør at begge kan holde et mer optimalt turtall.
Og forskjellen?
__________________
Jeg har ikke vært overalt, og det ser ut til å kunne ta litt tid
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 04-10-2014, 10:45   #120
RWY 24
Legal Eagle
 
RWY 24's Avatar
 
Join Date: Feb 2010
Location: Oslo
Posts: 1,560
Default Re: Airbus 320-NEO statustråd

Mer effektiv motor, lavere drivstofforbruk.
RWY 24 is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Airbus A220 tidl. CSeries - Statustråd LN-AFG Flyforum 516 Today 09:27
Airbus lanserer A321LR - Statustråd Someone Flyforum 74 03-02-2020 13:56
Airbus A320NEO PW engines sk931 Flyteknisk forum 4 03-08-2017 13:16
SVG Airbus A320neo på SVG 22/2 Someone Spotteralerts 1 22-02-2017 16:52


All times are GMT +2. The time now is 17:01.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.