Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-08-2010, 13:19   #1
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Prosjektet "GatewayToScandinavia" - en redegjørelse

I løpet av det siste året har "prosjektet" GatewayToScandinavia (gwts) blitt etablert med kun ett mål; å bidra til at det kan opprettes flere nye direkte internasjonale flyruter fra OSL, med vekt på IC-ruter.

Bakgrunnen for initiativet er at vi så en betydelig grad av forskjell på hvordan det ble jobbet f. eks fra CPH, og at disse forskjellene i særlig grad var årsaken til at CPH (og ARN), har hatt langt større suksess med å tiltrekke seg nye flyselskaper enn OSL. Etterhvert har vi innsett at dette faktum skyldes ressurser - OSL har rett og slett ikke ressurser nok.

Vi brukte mye tid innledningsvis på å utarbeide en strategiplan, med påfølgende krav til hvilke fakta som var nødvendig for å komme i posisjon overfor flyselskaper og andre aktører det ville være nødvendig å samarbeide med. Situasjonen er i dag at vi sitter på ekstremt mye faktabasert kunnskap, fakta som kun gwts sitter på. Denne kunnskapen er nå satt i produksjon overfor flyselskaper og alle de aktører i Norge som må ha denne innsikten. For å få frem relevante datagrunnlag har vi samarbeidet med OSL - bl.a har vi gjennomført omfattende analyser basert på reisevaneundersøkelser fra OSL.

Resultatet er at vi kjenner til trafikktallene for totalt 827 ruterelasjoner fra OSL til andre byer over hele verden. Av disse har gwts analysert 464 ruterelasjoner med tanke på å tilpasse trafikkdataene flyselskapenens materiell, tenkt frekvens, etc. Dette er faktabasert kunnskap som nå gjort kjent for de relevante aktører, hvorav mange selvfølgelig er flyselskaper. Hvor mange flyselskaper vi har kontakt med, kan vi dessverre ikke gå ut med, ikke minst fordi all aktivitet rundt dette koordineres med markedsavdelingen på OSL.

I løpet av prosessen har vi knyttet kontakter med det politiske miljø på departementsnivå. For oss er det helt sentralt å få etablert forståelse for prosjektet på så høyt politisk plan som mulig. Det vil trolig bidra til at forståelsen for vår omfattende kompetanse lettere vil kunne forankres hos de øvrige aktørene. Her kan nevnes bl.a. HSH, Avinor, Visit Oslo, Innovasjon Norge, Eksportutvalget for Fisk, og andre. Den kanskje mest spennende kontakten som er knyttet er til et cluster av Norges største virksomheter. Denne gruppen har allerede anerkjent initiativet, og skaffer oss datamateriale når det gjelder selskapenes reisevirksomhet over hele verden.

Her på Forum kjenner dere oss som MartinL, SQ321 (tidligere uppercut) og Jetblue. Grunnen til at vi delvis har forlatt Forum, er rett og slett krav til seriøsitet for prosjektet som sådan. Vi kan ikke bli assosiert med ryktespredning, manglende faktaforståelse og tildels usaklighet i denne prosessen. Som mange av dere kjenner til, så følger bransjen med på Forum, og dette var en risiko vi rett og slett ikke kunne ta.

Hjemmsiden vår er nå tilgjengelig, og den vil snart bli oppdatert med ny og relevant info. Vi håper at dere Forumister vil sette pris på det vi har satt igang. Følg også med i media utover sensommeren/høsten, dere vil høre mye mer til gwts i tiden som kommer.

Vi kan ikke sterkt nok understreke at dette er et 100% seriøst prosjekt og at vi, som sagt, arbeider mot alle tenkelige aktører i Norge som har noe som helst å gjøre med å skaffe flere turister, økt fraktkapasitet, og flere internasjonale flyruter til landet.

Prosjektet har sine støttespillere, og vi mottar gjerne PM fra andre Forumister som måtte ønske å bidra med info. Send oss heller en PM for mye, enn en for lite.

Last edited by JetBlue; 09-08-2010 at 13:38. Reason: Spelling error
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2010, 13:31   #2
T.A.K
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2009
Location: BGO
Posts: 441
OSL Re: Prosjektet "GatewayToScandinavia" - en redegjørelse

Dette skal bli Spennende å følge med på. Lykke til med prosjektet
T.A.K is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2010, 13:36   #3
Herlov
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
Default Re: Prosjektet "GatewayToScandinavia" - en redegjørelse

Takk for redegjørelsen, JetBlue. Basert på deres innlegg på airliners.net trodde jeg faktisk at brukeren var en representant for Oslo Lufthavn AS (dog med ganske direkte uttalelser til å være det (referanser til framtidige møter, osv)), så det var nyttig med en oppklaring.

Lykke til med prosjektet deres; jeg håper dere lykkes.
Herlov is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2010, 14:21   #4
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Prosjektet "GatewayToScandinavia" - en redegjørelse

Takk for redelgjørelsen, og håper prosjektet bærer frukter, men denne stusser jeg på:

Quote:
Her på Forum kjenner dere oss som MartinL, SQ321 (tidligere uppercut) og Jetblue. Grunnen til at vi delvis har forlatt Forum, er rett og slett krav til seriøsitet for prosjektet som sådan. Vi kan ikke bli assosiert med ryktespredning, manglende faktaforståelse og tildels usaklighet i denne prosessen. Som mange av dere kjenner til, så følger bransjen med på Forum, og dette var en risiko vi rett og slett ikke kunne ta.
...mens airliners.net sitt forum anser dere for å ikke ha disse egenskapene?

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2010, 14:34   #5
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Prosjektet "GatewayToScandinavia" - en redegjørelse

Takk for redegjørelsen, og lykke til videre med arbeidet!

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post
...mens airliners.net sitt forum anser dere for å ikke ha disse egenskapene?
Jeg tror jeg skal være forsiktig med å si så mye, men mitt klare inntrykk er at sakligheten når det kommer til diskusjoner av f.eks. IC-trafikkgrunnlag (generelt, men også fra f.eks. OSL) er noe mer saklig fundert på airliners.net. Landskampinnstillingen, og en del "godt" fundamenterte "sannheter", synes å være noe mer tilstede her på forumet. Det gjør det ikke akkurat lett å diskutere temaet med en seriøs tone her inne.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2010, 14:55   #6
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,525
Default Re: Prosjektet "GatewayToScandinavia" - en redegjørelse

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Jeg tror jeg skal være forsiktig med å si så mye, men mitt klare inntrykk er at sakligheten når det kommer til diskusjoner av f.eks. IC-trafikkgrunnlag (generelt, men også fra f.eks. OSL) er noe mer saklig fundert på airliners.net. Landskampinnstillingen, og en del "godt" fundamenterte "sannheter", synes å være noe mer tilstede her på forumet. Det gjør det ikke akkurat lett å diskutere temaet med en seriøs tone her inne.
Naa skal vi vel ikke blande forumsammenligninger inn i denne traaden, men jeg tror ikke det var det Alex mente med sin kommentar. Og jeg tror han og jeg er paa samme spor her.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2010, 17:08   #7
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Prosjektet "GatewayToScandinavia" - en redegjørelse

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Takk for redegjørelsen, og lykke til videre med arbeidet!

Jeg tror jeg skal være forsiktig med å si så mye, men mitt klare inntrykk er at sakligheten når det kommer til diskusjoner av f.eks. IC-trafikkgrunnlag (generelt, men også fra f.eks. OSL) er noe mer saklig fundert på airliners.net. Landskampinnstillingen, og en del "godt" fundamenterte "sannheter", synes å være noe mer tilstede her på forumet. Det gjør det ikke akkurat lett å diskutere temaet med en seriøs tone her inne.
Nei, det skal forumet ha, vi har en del fastkjørte spor, og siden vi er langt mer regionale enn fullt nettverksbaserte så blir det fort de vanlige to leirene.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2010, 18:40   #8
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Prosjektet "GatewayToScandinavia" - en redegjørelse

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post
...mens airliners.net sitt forum anser dere for å ikke ha disse egenskapene?

-A
Vi forstår spørsmålet og at du stusser. Vår begrunnelse er denne: Tidligi prosjektet ble det tydelig at svært mange i bransjen, og ikke minst i media, følger nøye med på Scanair Forum. På den tiden var nok debatten preget av mye synsing og unødige motsetninger, som kom veldig tydelig til syne.

TOS gir en grei beskrivelse av den oppfatningen vi hadde da.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2010, 14:39   #9
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,525
Default Re: Prosjektet "GatewayToScandinavia" - en redegjørelse

Takk for redegjoerelsen og jeg synes det er et framifraa initiativ. Selvfoelgelig nevner du ingenting om hvordan dere kompenseres og hvordan det finansielle ser ut, men jeg haaper dere faar igjen for innsatsen. Klarer dere en OSL-ATL spanderer ihverfall jeg en oel paa dere ved foerste mulighet.

Imidlertid er det et par momenter jeg sliter litt med ... Det ene har ph-ndr allerede nevnt .. det andre er en webside som kun inneholder svada latin, linker til eposten til Bjoern og en ugyldig twitterlink. Dette er veldig userioest og er lite tillitvekkende hvis noen av deres forretningskontakter skulle klikke innom.

Uansett - lykke til og jeg krysser fingrene for OSL-ATL
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2010, 16:31   #10
SQ321
ScanFlyer Gold
 
SQ321's Avatar
 
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
Default Re: Prosjektet "GatewayToScandinavia" - en redegjørelse

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Takk for redegjoerelsen og jeg synes det er et framifraa initiativ. Selvfoelgelig nevner du ingenting om hvordan dere kompenseres og hvordan det finansielle ser ut, men jeg haaper dere faar igjen for innsatsen. Klarer dere en OSL-ATL spanderer ihverfall jeg en oel paa dere ved foerste mulighet.

Imidlertid er det et par momenter jeg sliter litt med ... Det ene har ph-ndr allerede nevnt .. det andre er en webside som kun inneholder svada latin, linker til eposten til Bjoern og en ugyldig twitterlink. Dette er veldig userioest og er lite tillitvekkende hvis noen av deres forretningskontakter skulle klikke innom.

Uansett - lykke til og jeg krysser fingrene for OSL-ATL
Er klar over påpekningene mht websiden og har en jobb å gjøre der.

Takk for tilbakemeldingene så langt.
SQ321 is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2010, 16:37   #11
LN-AØR
ScanFlyer Crusty
 
LN-AØR's Avatar
 
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
Default Re: Prosjektet "GatewayToScandinavia" - en redegjørelse

Flotters gutta! Lykke til videre med prosjektet! Konge at det jobbes med å få flere ruter fra OSL.

Last edited by LN-AØR; 09-08-2010 at 16:39.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2010, 18:15   #12
Flying-news
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jul 2010
Posts: 635
Default Re: Prosjektet "GatewayToScandinavia" - en redegjørelse

Lykke til med prosjektet! Dette høres alle tiders ut, håper, som du sier, at dere kommer ut i media og blir "synlige" for folk flest. Mitt inntrykket av "gwts", er at gruppen er/blir en viktig faktor ang en slags pådriverkraft for mer IC og ellers flere internasjonale ruter.

Lurer på en ting; siden dere tydeliggjør, flere ganger, at gruppen er 100% seriøs, vil dere ha noen påvirkning ang feks T2, ny pir, OSL's nye planprogram etc? Feks i det politiske miljø ang planprogram. Du/gruppen virker jo interessert i å få kontakter på departementnivå.

Last edited by Flying-news; 09-08-2010 at 18:24.
Flying-news is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2010, 18:37   #13
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Prosjektet "GatewayToScandinavia" - en redegjørelse

Quote:
Originally Posted by Flying-news View Post
L
Lurer på en ting; siden dere tydeliggjør, flere ganger, at gruppen er 100% seriøs, vil dere ha noen påvirkning ang feks T2, ny pir, OSL's nye planprogram etc? Feks i det politiske miljø ang planprogram. Du/gruppen virker jo interessert i å få kontakter på departementnivå.
Takk skal du ha!

Vi har kontakter på departementsnivå, men vi er ikke i posisjon til å påvirke T2, etc. Siden OSL er et heleid aksjeselskap under Avinor er det de styrende organer i begge selskap som fatter denne type vedtak.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2010, 19:00   #14
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Prosjektet "GatewayToScandinavia" - en redegjørelse

Flott med alle som kforsøker å få flere direkte forbindelser fra OSL. Håper dere får til fouding og tilhørighet.
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2010, 19:53   #15
pgaa
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,540
Default Re: Prosjektet "GatewayToScandinavia" - en redegjørelse

Utrolig spennede prosjekt dere har satt igang her, blir spennede å følge med på hva resultatet blir av dette
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone
pgaa is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2010, 20:07   #16
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
Default Re: Prosjektet "GatewayToScandinavia" - en redegjørelse

Takk for info, dette var et spennede initativ, og jeg vil ønske alle gode krefter lykke til. Klart dette kan lette en del prosesser som skal dra i gang en evt ny rute eller fler
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2010, 21:51   #17
Skyliner
ScanFlyer Blue
 
Skyliner's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Hemsedal
Posts: 354
Default Re: Prosjektet "GatewayToScandinavia" - en redegjørelse

Flott initiativ.
Dere får ha lykke til videre med prosjektet
__________________
Mvh
Knut
Skyliner is offline   Reply With Quote
Old 09-08-2010, 22:21   #18
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,305
Default Re: Prosjektet "GatewayToScandinavia" - en redegjørelse

Er dette ren "veldedighet" eller hva er det egentlig dere skal tjene penger på?
Leie dere ut som konsulenter til OSL eller hva?

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2010, 15:40   #19
Avd. Trafikkutvikling OSL
Newcomer
 
Join Date: Aug 2010
Posts: 1
Default Re: Prosjektet "GatewayToScandinavia" - en redegjørelse

Uttalelse fra Oslo Lufthavn AS:

Presentasjonen som ble publisert på Scanair Forum 9. august kan gi inntrykk av at Gateway To Scandinavia (GWTS) er et formelt samarbeidsprosjekt med OSL og at innsatsen koordineres med markedsavdelingen på OSL. Dette er ikke riktig.

De tre eierne av prosjektet GWTS har vært i kontakt med OSL og presentert sin idé. De har også vært på Routes-konferansen i Toulouse i mai 2010, der Avinor og OSL deltok. Vi har hatt interessant dialog.

Når det gjelder analyser basert på reisevaneundersøkelsen RVU 2009, har GWTS fått tall per destinasjon av OSL. Dette er tall som er offentlige for alle og som ikke gir noen informasjon om hvilke flyselskaper som er benyttet.

OSL er generelt positive til alle som kan bidra til mer trafikk og flere ruter, og ønsker selskapet lykke til med arbeidet. Alt som gjør Norge og OSL mer kjent er positivt for utviklingen. Nå er det imidlertid blitt slik at både navnevalg, prosjektets arbeid med relasjonbygging og den publiserte redegjørelsen har skapt et oppklaringsbehov.

OSL er kritisk til navnet på prosjektet og håper dette ikke blir brukt utenfor Norge. Navnet har avstedkommet usikkerhet om hvem som står bak arbeidet og hvilket forhold det er til Oslo Lufthavn AS. OSL har benyttet slagordet Gateway to Scandinavia i oversjøisk markedsføring siden 1997. Flybransjen kjenner OSL som Gateway to Scandinavia på samme måte som CPH forbindes med Scandinavia’s hub og ARN med Capital of Scandinavia. Når navnet Gateway to Scandinavia brukes, kan det derfor skape et inntrykk av at det er Oslo Lufthavn AS som står bak.

Vi vil også påpeke at OSL ikke er helt enig i det GWTS hevder er årsaken til at det er færre interkontinentale ruter på OSL enn for eksempel på CPH. Etter vår mening skyldes dette ikke mangel på ressurser alene, men mest markedsmessige og strategiske flyselskap- og alliansemessige årsaker.

Siden åpningen i 1998 har målsettingen for OSLs arbeid med trafikkutvikling vært å utvikle like gode eller bedre rutetilbud enn Arlanda og København. Strategien har vært å utvikle et godt europeisk rutenett først og deretter interkontinentale ruter.

Dette har vi lykkes med. OSL har i dag et europeisk rutenett tilsvarende ARN og CPH, og vi er i ferd med å se resultatene av vårt langsiktige arbeid med interkontinentale ruter: Continental, Thai og US Airways går bra, og flere selskaper følger markedet i Norge med interesse. Ruteplanleggerne og markedsanalytikerne har fått forståelse for både forretningsmarkedet og ferie-/fritidsmarkedet i Norge og skjønner at København og Stockholm ikke nødvendigvis er de mest profitable stedene i Skandinavia.

Knut Stabæk
Markedssjef

Last edited by Avd. Trafikkutvikling OSL; 11-08-2010 at 15:57.
Avd. Trafikkutvikling OSL is offline   Reply With Quote
Old 11-08-2010, 22:49   #20
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Prosjektet "GatewayToScandinavia" - en redegjørelse

Quote:
Originally Posted by Avd. Trafikkutvikling OSL View Post
Strategien har vært å utvikle et godt europeisk rutenett først og deretter interkontinentale ruter.

Dette har vi lykkes med. OSL har i dag et europeisk rutenett tilsvarende ARN og CPH,
Jeg vil stille et spørsmålstegn med at det er OSL som bør ta æren for utviklingen av et godt europeisk rutenett. Kanskje var OSL heldig å få en liten aktør som startet opp med noe nytt i 2002? Kanskje var OSL også heldig at fra rundt den samme tidspunkt ble de da to store etter hvert slått sammen til en slagferdig enhet med folk som gjennomførte europeiske utvidelser på tross at dette ikke var vel ansett høyere opp i systemet.

Jeg har vært flue på veggen (fotograf for et større internasjonalt luftfartsmagasin) under et intervju med markedsavdelingen på Stockholm-Arlanda i 2007, og jeg ble forundret over hvor offensivt de arbeidet direkte overfor flyselskaper for å få inn nye aktører, hvordan de samarbeidet med Swedish Tourism and Travel Council, Stockholm stad gjennom Stockholm Access og ikke minst hvor stor stab de hadde i dette arbeidet.

Noe lignende forum har jeg nesten ikke hørt om når det gjelder OSL inntil nå med initiativet til GatewayToScandinavia. Eneste unntaket er Samarbeidsprosjekt Østlandet som har som formål å gjennomføre og bidra til markedsføring av Østlandet som reisemål for å få flere utenlandske besøkende med fly til OSL. Markedsinnsatsen kommer i tillegg til det arbeidet flyselskapene, destinasjonsselskapene, Oslo Lufthavn AS og Innovasjon Norge gjør selv. Gjennom satsing på kortferie og vinterprodukter, skal det skapes en gjennomgående profil for prosjektregionen og de deltagende aktører.

Men det er flere slike initiativ her i Norge. Det første jeg hørte om var pådriverselskapet Lufthavnutvikling Vest-Norge som til syvende og sist sørget for at det ble en forlengelse av rullebanen på HAU og dermed også beholde Ryanair der.

I Trøndelag og rundt TRD har vi Luftfartsforum TRD der Sør-Trøndelag fylkeskommune, Nord-Trøndelag fylkeskommune, Trondheim kommune, Stjørdal kommune, NHO, Innovasjon Norge Sør-Trøndelag, Trøndelag Reiseliv, Visit Trondheim, Midt-Norsk Handelskammer, Stjørdal Næringsforum og Avinor Trondheim Lufthavn Værnes er representert. Dette forumet ble etablert i løpet av det siste året, og formålene deres er:
  • Øke tilgjengelighet for innreisende og forbedre forbindelser til viktige forretningsmarkeder for regionens næringsliv
  • Stimulere til bæringskraftig turisme og utvikling av destinasjoner og attraksjoner
  • Redusere behovet for reiser via nettverksflyplasser for dermed å gjøre reisene mer effektive og redusere utslipp pr. passasjer

Tilsvarende forum er også etablert i Bergen:
FlyBGO: Gateways to the Fjords
Treårig utviklingsprogram for flybåren turisme hvor Hordaland Fylkekommune, Sogn og Fjordane Fylkekommune og Bergen Kommune samarbeider med Innovasjon Norge.

Med andre ord er ikke gjengen i GatewayToScandinavia alene om å prøve å påvirke Avinor og OSL, som kanskje fremdeles er vel mye "verket" lik kjøpmannen som stod bak disken i gamle dager - og spurte "Hva skal det være frue?" OSL spesielt har vært presset økonomisk for først å levere midler til øvrige flyplasser i Avinor-systemet, men også Avinor er presset til å levere avkastning til eieren (Den Norske Stat, altså oss alle). Dette har vel gjort at den store innsatsen (penger avsatt) for markedsføring har uteblitt, og da er vi tilbake til det jeg nevnte i begynnelse - æren for at det har gått som det har gått. Jeg tror mye av denne utvidelsen i tilbudet har skjedd på tross og når vi vet at markedsavdelingen på OSL har vært helt nede i tre ansatte til tider, så kan man heller ikke forvente seg så mye.

Jeg regner med at GTS har funnet sponsorer til prosjektet som er utenfor de offentliges innkjøp (vi hadde visst det nå hvis de hadde mottatt offentlig støtte siden vi har offentlighetsloven). Like fullt er det et glimrende initiativ fra de tre forannevnte karer, og jeg synes vi med den spesielle interessen vi her har, ikke kan annet enn å støtte dem 100%.

Så litt til bruk at dette med sosiale medier, og det å påvirke gjennom agenter som er skjulte påvirkere eller helt åpne. De fleste større selskap har i dag egne strategier for slik påvirkning og det er en selvsagt del en markedsstrategi. Innen bransjen så har det her vært henvist til et annet forum (FlyerTalk) og Continentals representasjon på det forumet (ref. flere innlegg fra Tommy777). Jeg tror vi kan slå fast at også på dette forumet er det slike agenter, og jeg har pekt ut mine personlige favoritter i så henseende. Noen av disse er åpne om sin gjerning, andre er nyttige "idioter" (det var litt sterkt, men la gå for denne gang siden jeg ikke nevner noe brukernavn).

Til slutt vil jeg til dette med navnebruken av sloganet "Gateway to Scandinavia". Den eneste måten å beskytte seg mot slike "tyverier" er å søke om varemerkebeskyttelse hos Patentstyret. En liten søk i deres base så kunne jeg ikke finne det, det nærmeste var "GATEWAY TO TAXATION SCANDINAVIA"
Hvis ikke noen slik søknad foreligger, så er det fritt vilt, første mann til mølla får male og hvis .com-domenet er ledig så er det bare å kjøpe det for et par hundrelapper. Også dette varemerkebeskyttelse er en del av markedsføringsfunksjonen i de fleste bedrifter. Med andre ord har Avinor og OSL ikke beskyttet seg mot dette, og da er det gråt ikke over spillt melk som gjelder. Vi skal vel heller ikke se bort fra at de tre prosjektkara kan være velvillige til å overlate navnet tilbake til Avinor og OSL slik at de kan få merkevarebeskyttet det jo før jo heller.

Dette var et nesten helt uhildet innlegg som bygger på informasjon fra dette forumet, men jeg tror dere fleste som er flytende i Google kan finne nesten alt annen informasjon jeg har benyttet på nettet.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT

Last edited by LN-KGL; 11-08-2010 at 22:58.
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH Superhai Flyforum 14 26-09-2012 09:42
Boeing 737 LN-RPH lander - video (Et "spin-off" produkt av en "fotojobb") LN-DAG Bilder & foto 4 28-06-2010 23:00
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? Falcon Flyhistorisk forum 6 27-12-2009 20:28


All times are GMT +2. The time now is 06:48.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.