![]() |
|
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]()
I løpet av det siste året har "prosjektet" GatewayToScandinavia (gwts) blitt etablert med kun ett mål; å bidra til at det kan opprettes flere nye direkte internasjonale flyruter fra OSL, med vekt på IC-ruter.
Bakgrunnen for initiativet er at vi så en betydelig grad av forskjell på hvordan det ble jobbet f. eks fra CPH, og at disse forskjellene i særlig grad var årsaken til at CPH (og ARN), har hatt langt større suksess med å tiltrekke seg nye flyselskaper enn OSL. Etterhvert har vi innsett at dette faktum skyldes ressurser - OSL har rett og slett ikke ressurser nok. Vi brukte mye tid innledningsvis på å utarbeide en strategiplan, med påfølgende krav til hvilke fakta som var nødvendig for å komme i posisjon overfor flyselskaper og andre aktører det ville være nødvendig å samarbeide med. Situasjonen er i dag at vi sitter på ekstremt mye faktabasert kunnskap, fakta som kun gwts sitter på. Denne kunnskapen er nå satt i produksjon overfor flyselskaper og alle de aktører i Norge som må ha denne innsikten. For å få frem relevante datagrunnlag har vi samarbeidet med OSL - bl.a har vi gjennomført omfattende analyser basert på reisevaneundersøkelser fra OSL. Resultatet er at vi kjenner til trafikktallene for totalt 827 ruterelasjoner fra OSL til andre byer over hele verden. Av disse har gwts analysert 464 ruterelasjoner med tanke på å tilpasse trafikkdataene flyselskapenens materiell, tenkt frekvens, etc. Dette er faktabasert kunnskap som nå gjort kjent for de relevante aktører, hvorav mange selvfølgelig er flyselskaper. Hvor mange flyselskaper vi har kontakt med, kan vi dessverre ikke gå ut med, ikke minst fordi all aktivitet rundt dette koordineres med markedsavdelingen på OSL. I løpet av prosessen har vi knyttet kontakter med det politiske miljø på departementsnivå. For oss er det helt sentralt å få etablert forståelse for prosjektet på så høyt politisk plan som mulig. Det vil trolig bidra til at forståelsen for vår omfattende kompetanse lettere vil kunne forankres hos de øvrige aktørene. Her kan nevnes bl.a. HSH, Avinor, Visit Oslo, Innovasjon Norge, Eksportutvalget for Fisk, og andre. Den kanskje mest spennende kontakten som er knyttet er til et cluster av Norges største virksomheter. Denne gruppen har allerede anerkjent initiativet, og skaffer oss datamateriale når det gjelder selskapenes reisevirksomhet over hele verden. Her på Forum kjenner dere oss som MartinL, SQ321 (tidligere uppercut) og Jetblue. Grunnen til at vi delvis har forlatt Forum, er rett og slett krav til seriøsitet for prosjektet som sådan. Vi kan ikke bli assosiert med ryktespredning, manglende faktaforståelse og tildels usaklighet i denne prosessen. Som mange av dere kjenner til, så følger bransjen med på Forum, og dette var en risiko vi rett og slett ikke kunne ta. Hjemmsiden vår er nå tilgjengelig, og den vil snart bli oppdatert med ny og relevant info. Vi håper at dere Forumister vil sette pris på det vi har satt igang. Følg også med i media utover sensommeren/høsten, dere vil høre mye mer til gwts i tiden som kommer. Vi kan ikke sterkt nok understreke at dette er et 100% seriøst prosjekt og at vi, som sagt, arbeider mot alle tenkelige aktører i Norge som har noe som helst å gjøre med å skaffe flere turister, økt fraktkapasitet, og flere internasjonale flyruter til landet. Prosjektet har sine støttespillere, og vi mottar gjerne PM fra andre Forumister som måtte ønske å bidra med info. Send oss heller en PM for mye, enn en for lite. Last edited by JetBlue; 09-08-2010 at 13:38. Reason: Spelling error |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2009
Location: BGO
Posts: 441
|
![]()
Dette skal bli Spennende å følge med på. Lykke til med prosjektet
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,391
|
![]()
Takk for redegjørelsen, JetBlue. Basert på deres innlegg på airliners.net trodde jeg faktisk at brukeren var en representant for Oslo Lufthavn AS (dog med ganske direkte uttalelser til å være det (referanser til framtidige møter, osv)), så det var nyttig med en oppklaring.
Lykke til med prosjektet deres; jeg håper dere lykkes. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]()
Takk for redelgjørelsen, og håper prosjektet bærer frukter, men denne stusser jeg på:
Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Takk for redegjørelsen, og lykke til videre med arbeidet!
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,525
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Ute på tur
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
|
![]() Quote:
![]() -A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]() Quote:
Så TOS gir en grei beskrivelse av den oppfatningen vi hadde da. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,525
|
![]()
Takk for redegjoerelsen og jeg synes det er et framifraa initiativ. Selvfoelgelig nevner du ingenting om hvordan dere kompenseres og hvordan det finansielle ser ut, men jeg haaper dere faar igjen for innsatsen. Klarer dere en OSL-ATL spanderer ihverfall jeg en oel paa dere ved foerste mulighet.
![]() Imidlertid er det et par momenter jeg sliter litt med ... Det ene har ph-ndr allerede nevnt .. det andre er en webside som kun inneholder svada latin, linker til eposten til Bjoern og en ugyldig twitterlink. Dette er veldig userioest og er lite tillitvekkende hvis noen av deres forretningskontakter skulle klikke innom. Uansett - lykke til og jeg krysser fingrene for OSL-ATL ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: May 2007
Location: Ekeberg
Posts: 1,949
|
![]() Quote:
Takk for tilbakemeldingene så langt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Nov 2007
Posts: 3,838
|
![]()
Flotters gutta! Lykke til videre med prosjektet! Konge at det jobbes med å få flere ruter fra OSL.
![]() Last edited by LN-AØR; 09-08-2010 at 16:39. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jul 2010
Posts: 635
|
![]()
Lykke til med prosjektet! Dette høres alle tiders ut, håper, som du sier, at dere kommer ut i media og blir "synlige" for folk flest. Mitt inntrykket av "gwts", er at gruppen er/blir en viktig faktor ang en slags pådriverkraft for mer IC og ellers flere internasjonale ruter.
Lurer på en ting; siden dere tydeliggjør, flere ganger, at gruppen er 100% seriøs, vil dere ha noen påvirkning ang feks T2, ny pir, OSL's nye planprogram etc? Feks i det politiske miljø ang planprogram. Du/gruppen virker jo interessert i å få kontakter på departementnivå. Last edited by Flying-news; 09-08-2010 at 18:24. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]() Quote:
Vi har kontakter på departementsnivå, men vi er ikke i posisjon til å påvirke T2, etc. Siden OSL er et heleid aksjeselskap under Avinor er det de styrende organer i begge selskap som fatter denne type vedtak. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]()
Flott med alle som kforsøker å få flere direkte forbindelser fra OSL. Håper dere får til fouding og tilhørighet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,540
|
![]()
Utrolig spennede prosjekt dere har satt igang her, blir spennede å følge med på hva resultatet blir av dette
![]()
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,123
|
![]()
Takk for info, dette var et spennede initativ, og jeg vil ønske alle gode krefter lykke til. Klart dette kan lette en del prosesser som skal dra i gang en evt ny rute eller fler
![]()
__________________
________________________________________ Flyhilsen fra Ole Johan Beck Gled en som gruer seg til jul Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: Hemsedal
Posts: 354
|
![]()
Flott initiativ.
Dere får ha lykke til videre med prosjektet ![]()
__________________
Mvh Knut |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,305
|
![]()
Er dette ren "veldedighet" eller hva er det egentlig dere skal tjene penger på?
Leie dere ut som konsulenter til OSL eller hva? BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Newcomer
Join Date: Aug 2010
Posts: 1
|
![]()
Uttalelse fra Oslo Lufthavn AS:
Presentasjonen som ble publisert på Scanair Forum 9. august kan gi inntrykk av at Gateway To Scandinavia (GWTS) er et formelt samarbeidsprosjekt med OSL og at innsatsen koordineres med markedsavdelingen på OSL. Dette er ikke riktig. De tre eierne av prosjektet GWTS har vært i kontakt med OSL og presentert sin idé. De har også vært på Routes-konferansen i Toulouse i mai 2010, der Avinor og OSL deltok. Vi har hatt interessant dialog. Når det gjelder analyser basert på reisevaneundersøkelsen RVU 2009, har GWTS fått tall per destinasjon av OSL. Dette er tall som er offentlige for alle og som ikke gir noen informasjon om hvilke flyselskaper som er benyttet. OSL er generelt positive til alle som kan bidra til mer trafikk og flere ruter, og ønsker selskapet lykke til med arbeidet. Alt som gjør Norge og OSL mer kjent er positivt for utviklingen. Nå er det imidlertid blitt slik at både navnevalg, prosjektets arbeid med relasjonbygging og den publiserte redegjørelsen har skapt et oppklaringsbehov. OSL er kritisk til navnet på prosjektet og håper dette ikke blir brukt utenfor Norge. Navnet har avstedkommet usikkerhet om hvem som står bak arbeidet og hvilket forhold det er til Oslo Lufthavn AS. OSL har benyttet slagordet Gateway to Scandinavia i oversjøisk markedsføring siden 1997. Flybransjen kjenner OSL som Gateway to Scandinavia på samme måte som CPH forbindes med Scandinavia’s hub og ARN med Capital of Scandinavia. Når navnet Gateway to Scandinavia brukes, kan det derfor skape et inntrykk av at det er Oslo Lufthavn AS som står bak. Vi vil også påpeke at OSL ikke er helt enig i det GWTS hevder er årsaken til at det er færre interkontinentale ruter på OSL enn for eksempel på CPH. Etter vår mening skyldes dette ikke mangel på ressurser alene, men mest markedsmessige og strategiske flyselskap- og alliansemessige årsaker. Siden åpningen i 1998 har målsettingen for OSLs arbeid med trafikkutvikling vært å utvikle like gode eller bedre rutetilbud enn Arlanda og København. Strategien har vært å utvikle et godt europeisk rutenett først og deretter interkontinentale ruter. Dette har vi lykkes med. OSL har i dag et europeisk rutenett tilsvarende ARN og CPH, og vi er i ferd med å se resultatene av vårt langsiktige arbeid med interkontinentale ruter: Continental, Thai og US Airways går bra, og flere selskaper følger markedet i Norge med interesse. Ruteplanleggerne og markedsanalytikerne har fått forståelse for både forretningsmarkedet og ferie-/fritidsmarkedet i Norge og skjønner at København og Stockholm ikke nødvendigvis er de mest profitable stedene i Skandinavia. Knut Stabæk Markedssjef Last edited by Avd. Trafikkutvikling OSL; 11-08-2010 at 15:57. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
Jeg har vært flue på veggen (fotograf for et større internasjonalt luftfartsmagasin) under et intervju med markedsavdelingen på Stockholm-Arlanda i 2007, og jeg ble forundret over hvor offensivt de arbeidet direkte overfor flyselskaper for å få inn nye aktører, hvordan de samarbeidet med Swedish Tourism and Travel Council, Stockholm stad gjennom Stockholm Access og ikke minst hvor stor stab de hadde i dette arbeidet. Noe lignende forum har jeg nesten ikke hørt om når det gjelder OSL inntil nå med initiativet til GatewayToScandinavia. Eneste unntaket er Samarbeidsprosjekt Østlandet som har som formål å gjennomføre og bidra til markedsføring av Østlandet som reisemål for å få flere utenlandske besøkende med fly til OSL. Markedsinnsatsen kommer i tillegg til det arbeidet flyselskapene, destinasjonsselskapene, Oslo Lufthavn AS og Innovasjon Norge gjør selv. Gjennom satsing på kortferie og vinterprodukter, skal det skapes en gjennomgående profil for prosjektregionen og de deltagende aktører. Men det er flere slike initiativ her i Norge. Det første jeg hørte om var pådriverselskapet Lufthavnutvikling Vest-Norge som til syvende og sist sørget for at det ble en forlengelse av rullebanen på HAU og dermed også beholde Ryanair der. I Trøndelag og rundt TRD har vi Luftfartsforum TRD der Sør-Trøndelag fylkeskommune, Nord-Trøndelag fylkeskommune, Trondheim kommune, Stjørdal kommune, NHO, Innovasjon Norge Sør-Trøndelag, Trøndelag Reiseliv, Visit Trondheim, Midt-Norsk Handelskammer, Stjørdal Næringsforum og Avinor Trondheim Lufthavn Værnes er representert. Dette forumet ble etablert i løpet av det siste året, og formålene deres er:
Tilsvarende forum er også etablert i Bergen: FlyBGO: Gateways to the Fjords Treårig utviklingsprogram for flybåren turisme hvor Hordaland Fylkekommune, Sogn og Fjordane Fylkekommune og Bergen Kommune samarbeider med Innovasjon Norge. Med andre ord er ikke gjengen i GatewayToScandinavia alene om å prøve å påvirke Avinor og OSL, som kanskje fremdeles er vel mye "verket" lik kjøpmannen som stod bak disken i gamle dager - og spurte "Hva skal det være frue?" OSL spesielt har vært presset økonomisk for først å levere midler til øvrige flyplasser i Avinor-systemet, men også Avinor er presset til å levere avkastning til eieren (Den Norske Stat, altså oss alle). Dette har vel gjort at den store innsatsen (penger avsatt) for markedsføring har uteblitt, og da er vi tilbake til det jeg nevnte i begynnelse - æren for at det har gått som det har gått. Jeg tror mye av denne utvidelsen i tilbudet har skjedd på tross og når vi vet at markedsavdelingen på OSL har vært helt nede i tre ansatte til tider, så kan man heller ikke forvente seg så mye. Jeg regner med at GTS har funnet sponsorer til prosjektet som er utenfor de offentliges innkjøp (vi hadde visst det nå hvis de hadde mottatt offentlig støtte siden vi har offentlighetsloven). Like fullt er det et glimrende initiativ fra de tre forannevnte karer, og jeg synes vi med den spesielle interessen vi her har, ikke kan annet enn å støtte dem 100%. Så litt til bruk at dette med sosiale medier, og det å påvirke gjennom agenter som er skjulte påvirkere eller helt åpne. De fleste større selskap har i dag egne strategier for slik påvirkning og det er en selvsagt del en markedsstrategi. Innen bransjen så har det her vært henvist til et annet forum (FlyerTalk) og Continentals representasjon på det forumet (ref. flere innlegg fra Tommy777). Jeg tror vi kan slå fast at også på dette forumet er det slike agenter, og jeg har pekt ut mine personlige favoritter i så henseende. Noen av disse er åpne om sin gjerning, andre er nyttige "idioter" (det var litt sterkt, men la gå for denne gang siden jeg ikke nevner noe brukernavn). Til slutt vil jeg til dette med navnebruken av sloganet "Gateway to Scandinavia". Den eneste måten å beskytte seg mot slike "tyverier" er å søke om varemerkebeskyttelse hos Patentstyret. En liten søk i deres base så kunne jeg ikke finne det, det nærmeste var "GATEWAY TO TAXATION SCANDINAVIA" ![]() Hvis ikke noen slik søknad foreligger, så er det fritt vilt, første mann til mølla får male og hvis .com-domenet er ledig så er det bare å kjøpe det for et par hundrelapper. Også dette varemerkebeskyttelse er en del av markedsføringsfunksjonen i de fleste bedrifter. Med andre ord har Avinor og OSL ikke beskyttet seg mot dette, og da er det gråt ikke over spillt melk som gjelder. Vi skal vel heller ikke se bort fra at de tre prosjektkara kan være velvillige til å overlate navnet tilbake til Avinor og OSL slik at de kan få merkevarebeskyttet det jo før jo heller. Dette var et nesten helt uhildet innlegg som bygger på informasjon fra dette forumet, men jeg tror dere fleste som er flytende i Google kan finne nesten alt annen informasjon jeg har benyttet på nettet.
__________________
Kurt Vi flyr LOT Last edited by LN-KGL; 11-08-2010 at 22:58. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
I serien LCC fra "Legacy"/"Nettverks"-selskaper - denne gang LH | Superhai | Flyforum | 14 | 26-09-2012 09:42 |
Boeing 737 LN-RPH lander - video (Et "spin-off" produkt av en "fotojobb") | LN-DAG | Bilder & foto | 4 | 28-06-2010 23:00 |
"Operasjon V for Vanvidd" - noen som kjenner til denne norske "flyfilmen"? | Falcon | Flyhistorisk forum | 6 | 27-12-2009 20:28 |