Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 06-12-2011, 14:32   #1
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Danmark Om Ryanair, danske fagforeninger og hvor man betaler skatt (splittet fra FR åpner BLL

Quote:
Originally Posted by VC-10 View Post
Det spørs om det reisende publikum er enig i dine visjoner.
Hvis FR driver bryter dansk lov, må de selvfølgelig stoppes i å gjøre ulovligheter. Men - i min verden er det en sak for myndighetene og ikke fagforeningene!
En ting er sikker, og det er at FR ikke kan køre rundt med Told og Skat i
Danmark.
De skal nok ikke forvente at ansætte crew i Danmark og så forvente at
de er irsk baseret, som de har gjort mange andre steder. Den køber man ikke i DK...så det bliver da spændende at se om de nye crew bliver dansk lønnet
eller irsk lønnet.
På irsk løn kan de nok ikke klare sig i DK
Hilsen Ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden

Last edited by Discus; 06-12-2011 at 17:43.
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2011, 14:50   #2
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Default Re: Ny Ryanair-base i Billund?

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
En ting er sikker, og det er at FR ikke kan køre rundt med Told og Skat i
Danmark.
De skal nok ikke forvente at ansætte crew i Danmark og så forvente at
de er irsk baseret, som de har gjort mange andre steder. Den køber man ikke i DK...så det bliver da spændende at se om de nye crew bliver dansk lønnet
eller irsk lønnet.
På irsk løn kan de nok ikke klare sig i DK
Hilsen Ole
det er bra at skattemyndighetene in Danmark er på hugget, men jeg tror ikke de er de eneste i Europa som er det. At ikke så mye har skjedd kan tyde på at FRs modell kanskje er noe mer uangripelig enn hva mange her inne mener og håper.

Jeg håper videre virkelig at fagforeningene i Danmark ikke har anledning til å diktere hvilke bedrifter som skal få lov til å operere i Danmark, så lenge det er snakk om lovlige operasjoner. Men etter hva man hører om danske fagforeninger så er det nok ikke usannsynlig at deres makt er noe større enn man kanskje skulle ønske.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2011, 15:01   #3
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by VC-10 View Post
Det spørs om det reisende publikum er enig i dine visjoner.
Det er det rejsende publikum helt sikkert ikke enige i, da 99,9% af den helt sikkert ikke har nogen baggrundsviden om hvordan tingene foregår i selskabet. Det kan man heller ikke forvente eller forlange at de har.

Myndigheder og fagforeninger burde derimod have denne viden og tage affære. Noget jeg har større tillid til sker i Danmark end i mange andre lande. Skattemyndighederne i Danmark er ganske aggressive med at beskatte når man arbejder med base i Danmark.

Der har vel netop fornyligt været en sag med SAS-ansatte, der var bosat i Frankrig og arbejdede med base i CPH, som blev tvunget til at betale skat i Danmark fordi det var her de arbejde. Reglerne er dog lidt komplicerede, da der er nogle dobbeltbeskatningsaftaler at tage hensyn til. Som udgangspunkt er man dog skattepligtig i Danmark, hvis man arbejder og bor i landet. Bor man i et andet land, men arbejder i Danmark kan der i nogle tilfælde være andre regler.

Desuden er fagforeningerne også meget aggressive når det gælder at sikre ansatte, der arbejder i Danmark - danske løn- og ansættelsesvilkår. Bliver spændende at følge hvad der sker. Det ville overraske mig meget hvis ikke fagforeningerne vil gå meget langt for at sikre at vilkårene svarer til hvad der er normalt i Danmark - hvilket vel egentligt kun er rimeligt.

Der er trods alt stor forskel på at have base i Danmark og så flyve ind/ud fra andre lande.

Last edited by FlyHi; 06-12-2011 at 15:09.
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2011, 15:01   #4
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Det er jo ikke fagforeningerne i DK der bestemmer, men fagforeningerne i DK har altså nogle regler og overenskomster som ARBEJDSGIVERNE skal leve op....Der er jo helt faste og faglige regler som ALLE skal leve op til.
Det er jo her MoL kommer ind i billedet, idet han IKKE ønsker at leve op til disse regler.
Han ønsker sine egne skatteregler, og det er der ingen der skal blande sig i.
Desværre viser der sig så det billede, som mange tror, at det er FAGFORENINGERNE som bestemmer hvem der flyver hvor...DET ER DET IKKE.
Det eneste foreningerne forlanger, er at der leves op til det nu engang fastsatte regelsæt.
Derfor vil jeg hermed mane den historie, som mange i Norge åbenbart har så svært ved at slippe...
Igen...det er kun fagforeningens pligt at sørge for at overenskomster indgås og overholdes...intet andet.
Hilsen Ole

Old 06-12-2011, 15:05   #5
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
det er bra at skattemyndighetene in Danmark er på hugget, men jeg tror ikke de er de eneste i Europa som er det. At ikke så mye har skjedd kan tyde på at FRs modell kanskje er noe mer uangripelig enn hva mange her inne mener og håper.
Sagen er vel i virkeligheden at så snart myndigheder forbereder en sag omkring disse skatteforhold, så forsvinder Ryanair fra landet, så de undgår at få en dom for det.

I Frankrig mente myndigheder vel at hvis man var baseret i Frankrig, så skulle man også betale skat der, men Ryanair lukkede så bare basen i tide, så de undgik denne sag, som vil være en bombe under deres forretningsmodel i hele Europa.

http://www.france24.com/en/20101014-...and-employment

Last edited by FlyHi; 06-12-2011 at 15:10.
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2011, 15:11   #6
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Sagen er vel i virkeligheden at så snart myndigheder forbereder en sag omkring disse skatteforhold, så forsvinder Ryanair fra landet, så du undgår at få en dom for det.

I Frankrig mente myndigheder vel at hvis man var baseret i Frankrig, så skulle man også betale skat der, men Ryanair lukkede så bare basen i tide, så de undgik denne sag, som vil være en bombe under deres forretningsmodel.

og deri har FlyHi ganske ret....Det vil sikkert også ske i DK.
Hvorefter MoL vil stille sig op og skrige "forfølgelse" og at man ikke ønsker omsætning og job i området, for det jo kun FR som kan tilføre dette.
Hilsen Ole

Old 06-12-2011, 15:23   #7
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Og her lidt mere om sagen:

Quote:
French courts ruled against Ryanair, saying that employees of foreign airlines living in France come under French social security and tax law.
Quote:
The British budget airline, easyJet, which intends to expand in France this year, has also fallen foul of French law. Last year it was fined €1.4m for breaching French labour law by hiring 170 staff under British contracts at Paris's Orly airport.
Indtil videre er det vel kun Frankrig, som har forsøgt at kæmpe denne skattesag og her har myndighederne åbenbart ikke været i tvivl. At EZ har betalt en bøde på 1,4 mio EUR bekræfter vel bare sagen.

Jeg håber at man i DK vil køre en sag på det, så vi en gang for alle kan få afklaret forholdene omkring denne type ansættelser og få folk til at betale skat der hvor de nu engang arbejder og bor iht. reglerne. Men da der aldrig er faldet dom i FR's tilfælde har de fået lov til at fortsætte deres tvivlsomme ansættelsesforhold. Det ville være godt for alle at få afklaret reglerne omkring dette - istedet for at myndighederne lukker øjnene for hvor mange penge de mister i skatteindtægter - til skade for os alle.
Old 06-12-2011, 15:31   #8
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
og deri har FlyHi ganske ret....Det vil sikkert også ske i DK.
Hvorefter MoL vil stille sig op og skrige "forfølgelse" og at man ikke ønsker omsætning og job i området, for det jo kun FR som kan tilføre dette.
Hilsen Ole
I mange tilfeller er det vel ikke så mange andre selskaper som står klare til å ta over etter Ryanair, så i så måte har sikkert MOL helt rett i at dette har en effekt på jobb i området. Man kan si og mene hva man vil om Ryanair, men det er nok neppe noen tvil om at de faktisk bidrar til økt trafikk (skaper sitt eget marked og stjeler litt fra andre).

Hva angår skatteforholdene så er de nok kreative, men så vidt meg bekjent er det ingen rettsavgjørelser som forteller oss at det de driver med er ulovlig. Skatteforholdene er nok helt sikkert ikke så rett frem, all den tid det er snakk om ansatte i et selskap i Irland som betaler lønnen, kanskje dels bosatt i land A, samt at man jobber i hele Europa (det er mao ikke det samme som en som jobber i et handlingselskap hvor arbeidsoppgavene er nokså veldefinert i forhold til sted).

Det er nok riktig at man som utgangpunkt er skattepliktig til det stedet man er bosatt og utfører sitt arbeid, men de flygende utfører vel sitt arbeid "all over the place" så jeg vet ikke hvordan dette behandles rent skattemessig. Betyr f.eks. avgjørelsen FlyHi viser til at SAS ansatte som bor i Norge, men flyr ut fra basen i CPH skal skatte til Danmark? Det høres merkelig ut.
Old 06-12-2011, 15:50   #9
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Indtil videre er det vel kun Frankrig, som har forsøgt at kæmpe denne skattesag og her har myndighederne åbenbart ikke været i tvivl. At EZ har betalt en bøde på 1,4 mio EUR bekræfter vel bare sagen.

Jeg håber at man i DK vil køre en sag på det, så vi en gang for alle kan få afklaret forholdene omkring denne type ansættelser og få folk til at betale skat der hvor de nu engang arbejder og bor iht. reglerne. Men da der aldrig er faldet dom i FR's tilfælde har de fået lov til at fortsætte deres tvivlsomme ansættelsesforhold. Det ville være godt for alle at få afklaret reglerne omkring dette - istedet for at myndighederne lukker øjnene for hvor mange penge de mister i skatteindtægter - til skade for os alle.
Alternativt, så finner de at praksisen er helt i tråd med eksisterende lovverk. En av hovedideene bak den indre markedet i Europa er jo nettopp et fritt, europeisk arbeidsmarked (ikke et dansk, et fransk og et britisk arbeidsmarked). Så kan man selvsagt like eller ikke like nettopp dette.

Nå kjenner jeg ikke den saken i detalj, men var dette snakk om French domestic operations eller var det europeiske flygninger? Om det var French domestic så vil jeg tro at saken stiller seg litt anderledes.
Old 06-12-2011, 15:59   #10
JELSC
ScanFlyer Silver

JELSC's Avatar

Quote:
Det er jo ikke fagforeningerne i DK der bestemmer, men fagforeningerne i DK har altså nogle regler og overenskomster som ARBEJDSGIVERNE skal leve op....Der er jo helt faste og faglige regler som ALLE skal leve op til.
Nu er det jo kun overenskomstparter der SKAL leve op til aftalerne. Det kræver at arbejdsgiver er organiseret i en orverenskomstberettiget arbejdsgiverorganisation - det har jeg min tvivl om RyanAir er.
Så nej det er ikke ALLE der SKAL leve op til de aftaler.
JELSC is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2011, 16:23   #11
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Alternativt, så finner de at praksisen er helt i tråd med eksisterende lovverk. En av hovedideene bak den indre markedet i Europa er jo nettopp et fritt, europeisk arbeidsmarked (ikke et dansk, et fransk og et britisk arbeidsmarked). Så kan man selvsagt like eller ikke like nettopp dette.

Nå kjenner jeg ikke den saken i detalj, men var dette snakk om French domestic operations eller var det europeiske flygninger? Om det var French domestic så vil jeg tro at saken stiller seg litt anderledes.
Jamen så tror jeg da at jeg vil betale skat et andet sted end i DK !!!!

Tilbage til topic...du kan altså ikke være stationeret i BLL som , måske dansk, også betale skat i Irland....
Skatten skal betales i DK,,,og her tror jeg ikke lige at andet end danske lønninger forslår...

Hilsen Ole

Old 06-12-2011, 16:26   #12
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:

Tilbage til topic...du kan altså ikke være stationeret i BLL som , måske dansk, også betale skat i Irland....
Skatten skal betales i DK,,,og her tror jeg ikke lige at andet end danske lønninger forslår...
Jeg tror du må lese hva jeg skriver. Du, som ansatt på bakken i BLL med sannsynligvis dansk arbeidsgiver og sikkert også bosatt i Danmark kan nok vanskelig selv velge hvor du skal betale skatt. Arbeidet ditt flyr deg sannsynligvis ikke rundt i hele Europa. Selv har jeg norsk arbeidsgiver, bor for tiden i Storbritannia hvor jeg utfører mitt arbeide, men har fått instruksjoner om at skatt skal betales til Norge. Ergo er nok ikke skattelovgivningen så enkel som du synes å mene.
Old 06-12-2011, 16:34   #13
JELSC
ScanFlyer Silver

JELSC's Avatar

Quote:

Hilsen Ole
Når de snakker om at have to fly med base i BLL, er det jo nok reelt tale om at to fly har nat stop i BLL hver nat - ikke at det er samme fly hver nat. Med andre ord et fly kan flyve: STN-CFU-STN-AGP-STN-BLL night stop BLL-AGP-BLL-KRK-BLL-STN nightstop
PÅ samme måde med besætningerne.

En besætning fra eksempelvis en udestation eksempelvis kan slinges indenom BLL på en sen ankomst eksempelvis 2350 med hvile i BLL til afgang næste morgen til samme sted. Dermed skal du ikke betale hotel og besætningen vil ikke være skattepligtig i DK hvis de bor i eksempelvis BIshop Stortford (uden for STN). Med lidt kreativ crewplanlægning kan man sagtens komme uden om at skulle ansætte besætninger på dansk overenskomst.

Mht mekanikere ved jeg ikke hvad FR normalt gør - men der er jo i forvejen mekanikere med 737-800 rating i BLL (eksempelvis dem der servicerer Primera) så dem kan de jo leje sig til. Så reelt tror jeg ikke vi kommer til at se RyanAir ansatte i BLL.

Reelt når RyanAir skriver "sustaining up 800 job" så er det jo netop IKKE RyanAir jobs der er tale om, men om afledte jobs.

Man kan sige meget om RyanAir, men dumme er de ikke - jeg er ret sikker på, at de har regnet ud hvordan de kommer uden om den 5.statsmagt i DK (fagforeningerne)
Old 06-12-2011, 16:39   #14
Hpkris
Front section flyer

Hpkris's Avatar

Står litt om Ryanair i denne artikkelen fra Moss Avis i en annen tråd.

http://www.moss-avis.no/nyheter/na-f...kott-1.6629196

Der kan man lese :
Quote:
Irske regler for Ryanair
- Ryanair følger irsk lovgivning, da selskapet har hovedkontor der på lik linje med at for eksempel British Airways forholder seg til Engelsk lov da de holder til der. Om man ønsker å kreve at Ryanair skal ha følge norske lønns og arbeidsvilkår og ikke irsk, er dette en sak der Stortinget må endre lovene og muligens si opp EØS avtalen. Vi kan ikke ha en kommunal boikott av et selskap som følger de lovene politikerne har laget, da får man eventuelt endre lovene, ikke ta de som følger lovene, sier Wiborg.
Da må vel Danmark ut av EU hvis de skal gjøre noe med dette?
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2011, 16:48   #15
JELSC
ScanFlyer Silver

JELSC's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hpkris View Post
Da må vel Danmark ut av EU hvis de skal gjøre noe med dette?
lyder som en rimelig betragtning.

I Danmark har vi jo pt en højt profileret sag om en borger med bopæl i København hver weekend, der arbejder i Zurich mandag -torsdag - der IKKE er skattepligtig i Danmark, selvom hans "livsinteresser" i den grad må siges at være i Danmark. Set i det lys kan en borger bsat i eksempelvis England der måtte opholde sig en nat eller to om måneden i Danmark naturligvis heller ikke være skattepligtig her.

Lighed for loven - hvad enten man er gift med statsministeren eller steward for MOL!
Old 06-12-2011, 17:06   #16
matsemann
ScanFlyer Blue

Quote:

Hilsen Ole
Mener du at lønningene i Ryanair ikke er høye nok til å leve på om man betaler dansk skatt?
matsemann is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2011, 17:21   #17
RYR7190
Newcomer

Danmark Re: Ny Ryanair-base i Billund?

Så vidt jeg er orienteret skal man kun betale skat et sted i EU, hvis man som Ryanair pilot betaler skat i Irland, mener jeg kun at DK kan kræve den forskel der måtte være, hvilket jo bliver lige fedt. Blev det ikke besluttet for en del år siden at flyvende personel skulle betale skat hvor firmaet var etableret ? Jeg mener den regel kom fordi SKAT ville forhindre SAS piloter i a søge skattely i Frankrig. Hvis det stadig er tilfældet, så skal Ryanairpiloter jo betale i Dublin hvor firmaet er !
RYR7190 is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2011, 17:24   #18
RYR7190
Newcomer

Quote:
Originally Posted by matsemann View Post
Mener du at lønningene i Ryanair ikke er høye nok til å leve på om man betaler dansk skatt?
Nej, Ryanair lønninger er baseret på irsk skat, hvis der skulle betales DK skat ville det ikke kunne betale sig.
RYR7190 is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2011, 17:32   #19
eggs
ScanFlyer Blue

Quote:
Hva angår skatteforholdene så er de nok kreative, men så vidt meg bekjent er det ingen rettsavgjørelser som forteller oss at det de driver med er ulovlig.
Noe som begrunnes slik tre poster tidligere:

Quote:
I Frankrig mente myndigheder vel at hvis man var baseret i Frankrig, så skulle man også betale skat der, men Ryanair lukkede så bare basen i tide, så de undgik denne sag, som vil være en bombe under deres forretningsmodel i hele Europa.

-eggs
eggs is offline   Reply With Quote
Old 06-12-2011, 17:36   #20
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Quote:
Originally Posted by matsemann View Post
ja....

Hilsen Ole

Reply

Posting Rules