Quote:
Originally Posted by sk931
og deri har FlyHi ganske ret....Det vil sikkert også ske i DK.
Hvorefter MoL vil stille sig op og skrige "forfølgelse" og at man ikke ønsker omsætning og job i området, for det jo kun FR som kan tilføre dette.
Hilsen Ole
|
I mange tilfeller er det vel ikke så mange andre selskaper som står klare til å ta over etter Ryanair, så i så måte har sikkert
MOL helt rett i at dette har en effekt på jobb i området. Man kan si og mene hva man vil om Ryanair, men det er nok neppe noen tvil om at de faktisk bidrar til økt trafikk (skaper sitt eget marked og stjeler litt fra andre).
Hva angår skatteforholdene så er de nok kreative, men så vidt meg bekjent er det ingen rettsavgjørelser som forteller oss at det de driver med er ulovlig. Skatteforholdene er nok helt sikkert ikke så rett frem, all den tid det er snakk om ansatte i et selskap i Irland som betaler lønnen, kanskje dels bosatt i land A, samt at man jobber i hele Europa (det er mao ikke det samme som en som jobber i et handlingselskap hvor arbeidsoppgavene er nokså veldefinert i forhold til sted).
Det er nok riktig at man som utgangpunkt er skattepliktig til det stedet man er bosatt og utfører sitt arbeid, men de flygende utfører vel sitt arbeid "all over the place" så jeg vet ikke hvordan dette behandles rent skattemessig. Betyr f.eks. avgjørelsen FlyHi viser til at
SAS ansatte som bor i Norge, men flyr ut fra basen i
CPH skal skatte til Danmark? Det høres merkelig ut.