Flyprat


Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 05-06-2012, 13:20   #1
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Exclamation Om streik, fagforeninger og ulemper for passasjerene i luftfarten (splittet)

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Vil ikke noen kunne regne det som streikebryteri å legge om drifta slik?
Nei, hvis kunden velger andre løsninger for å dekke problemene sine, kan ikke defineres som streikebryteri.
Streikebryteri for oss i Vekterbransjen er primært at vaktselskapene som utøver tjenestene for kunder, leier inn uorganisert arbeidskraft for å dekke de vaktene som er i streik.
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2012, 19:10   #2
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Synes streikegeneral Vidar Roeren's kommentarer forteller hvor avlegs streik egentlig er.

Quote:
Hva synes du om det Statoil gjorde?

– Jeg synes de kunne latt være. Det forringer vår effekt av en viktig kamp, sier han.

Ekstra fly
SAS setter inn ekstra fly i Molde for passasjerer i Kristiansund. Heller ikke dette er noe de kan gjøre noe med.

– Hvis SAS ønsker å gjøre dette, så kan de det. Men det er så klart ikke det vi ønsker. Vi ønsker å ha en streik og oppnå en effekt med det slik at vi kan komme i mål, sier han.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 05-06-2012, 19:27   #3
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,800
Default Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Synes streikegeneral Vidar Roeren's kommentarer forteller hvor avlegs streik egentlig er.
Ja, de er ute etter å ramme flest mulig av tredjeparten. Rammer de i det hele tatt motparten i konflikten?


Det må være flott å være i et yrke der man kan ta viktige deler av landet som gissel når man forhandler om lønn. Tipper de får mye sympati rundtom!
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2012, 04:06   #4
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Quote:
Originally Posted by Dag Viking View Post
Ja, de er ute etter å ramme flest mulig av tredjeparten. Rammer de i det hele tatt motparten i konflikten?


Det må være flott å være i et yrke der man kan ta viktige deler av landet som gissel når man forhandler om lønn. Tipper de får mye sympati rundtom!
Faktisk veldig mye støtte ute å går. De fleste har forståelse for at vi streiker, og ikke tjener all verdens, til tross for all dritten vi tar for at folk skal kunne gå trygt i byen eller sove trygt hjemme.
Er ikke noe bedre å være i vekterbransjen enn selve flybransjen. Nå streiker kanskje flyteknikerne, og da blir det enda verre. Men det er det kanskje forståelse for. Vi vektere er jo bare tyttebærpoliti uten utdanning, lønn eller status. Er ikke så farlig med hva vi står for.
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2012, 07:48   #5
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Sandnes
Posts: 9,181
Default Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Quote:
Originally Posted by Northrider View Post
Faktisk veldig mye støtte ute å går. De fleste har forståelse for at vi streiker, og ikke tjener all verdens, til tross for all dritten vi tar for at folk skal kunne gå trygt i byen eller sove trygt hjemme.
Er ikke noe bedre å være i vekterbransjen enn selve flybransjen. Nå streiker kanskje flyteknikerne, og da blir det enda verre. Men det er det kanskje forståelse for. Vi vektere er jo bare tyttebærpoliti uten utdanning, lønn eller status. Er ikke så farlig med hva vi står for.
Hvor er "liker-knappen"?
Twin Otter is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2012, 07:56   #6
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

At de fleste har forståelse for at noen streiker og ødelegger ferier og foretningsreiser tviler jeg sterkt på . Dette er og blir en pain og ekstrakost for oss som har/hadde tenkt å reise
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2012, 08:29   #7
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Quote:
Originally Posted by Northrider View Post
Vi vektere er jo bare tyttebærpoliti uten utdanning, lønn eller status.
Veldig kort OT: For de som i likhet med meg har lurt på hva dette uttrykket kommer fra så er det "tyttebærene" på denne logoen:
__________________
Disclaimer: Har ingen annen agenda her enn at jeg er en vanlig, men engansjert forbruker. Jobber ikke i bransjen og betaler selv for mine reiser.

OSL-MUC-CGN-MUC-OSL
OSL-DUB-OSL
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2012, 08:53   #8
FlyHi
ScanFlyer Crusty
 
FlyHi's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
Default

Quote:
Originally Posted by sail4fun View Post
At de fleste har forståelse for at noen streiker og ødelegger ferier og foretningsreiser tviler jeg sterkt på . Dette er og blir en pain og ekstrakost for oss som har/hadde tenkt å reise
Problemet er jo netop at disse strejker rammer de forkerte. De virksomheder, der har været medvirkende til at presse arbejdsvilkårene til det yderste bliver kun ramt i begrænset omfang, mens de virksomheder der rent faktisk stadig har rimelige vilkår bliver ramt hårdt.

At påføre en i forvejen hårdt ramt flybranche yderligere mio-omkostninger er i mine øjne tåbeligt og dumt. Jeg har stor forståelse for at man vil kæmpe for ordentlige arbejdsvilkår, men man må ramme mere præcist end det her.

Strejker i så vitale dele af en branche tager langt flere uskyldige som gidsler end nødvendigt er. Det må handle om at ramme sin arbejdsgiver mest muligt - ikke at ramme flest mulige uskyldige.

Jeg har meget svært ved at tro på, at der er generel opbakning i befolkningen til så omfattende strejker.
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2012, 09:27   #9
litt-amatør
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Mar 2006
Posts: 2,369
Default Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Quote:
Originally Posted by Northrider View Post
Faktisk veldig mye støtte ute å går. De fleste har forståelse for at vi streiker, og ikke tjener all verdens, til tross for all dritten vi tar for at folk skal kunne gå trygt i byen eller sove trygt hjemme.
Er ikke noe bedre å være i vekterbransjen enn selve flybransjen. Nå streiker kanskje flyteknikerne, og da blir det enda verre. Men det er det kanskje forståelse for. Vi vektere er jo bare tyttebærpoliti uten utdanning, lønn eller status. Er ikke så farlig med hva vi står for.
Det er ikke mange av streikene i vår jeg har særlig sans for. Men akkurat vekterstreiken har jeg en viss forståelse for. Selv om det må være fortvilende for flyselskaper og passasjerer å se på det som skjer og også ødeleggende for Norge som turistland ved inngangen til høysesongen!!

Men vekterne har overtatt vitale samfunnsoppgaver uten at noen ser ut til å verdsette jobben deres. I Norge, i motsetning til veldig mange andre land i Europa (kanskje er Norge helt spesielle her?), er det ikke politiet som kommer dersom det er bråk. Det er vektere. Politiet sitter på kontorer og leser sakspapirer og kommer først inn i en situasjon i etterkant. Og da er de mest sannsynlig mest opptatt av å vurdere om vekterne har utøvd noen form for vold, det er nemlig ulovlig må vite. For politiet er det, virker det, revnende likegyldig om publikum er blitt slått ned og utsatt for vold. Det som de er interessert i er hva vekterne har gjort.

Ingen av Oslo kjøpesentre kunne hatt åpent uten vektere. Knapt noen utesteder. Og på min arbeidsplass må svært mye virksomhet utsettes fordi vi er avhengige av vektere.

Allikevel er det slik at de tjener helt andre summer enn politiet for jobben sin. Samfunnet og politikerne er ikke villig til å ta inn over seg hvor ekstremt viktige vekterne er blitt for at tingene går rundt. Og mr. streikegenerel hos politiet personlig er ekstremt opptatt av at lønnsgapet mellom politi og vektere opprettholdes og økes. Jeg skjønner at vektere ikke gidder det i den mer og mer utsatte jobben de har. Selvsagt finnes det arrogante drittsekker blant vekterne (det har jeg selv opplevd)- men i hvilken yrkesgruppe finnes ikke slike?
__________________
Neste flyvning:
01.02.2025: OSL-LHR (SK)
04.02.2025: LHR-OSL (SK)
02.03.2025: OSL-AGP (DY)
05.03.2025: AGP-OSL (DY)
litt-amatør is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2012, 10:11   #10
Norge Rundt På 14 Dager
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 1,703
Default Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Quote:
Originally Posted by Northrider View Post
Faktisk veldig mye støtte ute å går. De fleste har forståelse for at vi streiker, og ikke tjener all verdens, til tross for all dritten vi tar for at folk skal kunne gå trygt i byen eller sove trygt hjemme.
Er ikke noe bedre å være i vekterbransjen enn selve flybransjen. Nå streiker kanskje flyteknikerne, og da blir det enda verre. Men det er det kanskje forståelse for. Vi vektere er jo bare tyttebærpoliti uten utdanning, lønn eller status. Er ikke så farlig med hva vi står for.
En ting hvorfor klarte ikke dere å godta når vekterne i Parat godtok tilbudet?

Det er vel heller ikke så veldig sannsynlig at dere vil få noe bedre tilbud enn Parat.
Norge Rundt På 14 Dager is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2012, 12:40   #11
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Quote:
Originally Posted by Stabæk_fan View Post
En ting hvorfor klarte ikke dere å godta når vekterne i Parat godtok tilbudet?

Det er vel heller ikke så veldig sannsynlig at dere vil få noe bedre tilbud enn Parat.
Parat er et forbund som med tiden har gått mer og mer over til å representere flyplassvektere. Og Parat fikk igjennom sitt største forslag om økt tjenestetillegg for flyplassvektere. Når det var gjennomført, så godtok de et lønnshopp på 4.50 kroner timen og la vekk en rekke andre forslag.
Norsk Arbeidsmandforbund har de fleste av sine medlemmene sine(som meg selv) utenfor flyplassen, og vil at vekterne skal få lønnsforhøyelse primært i den grunnlønn vi alle har, ikke kun for tilleggene.
__________________
Med forbehold om trykkfeil
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2012, 23:41   #12
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver
 
Wiggo Hovde's Avatar
 
Join Date: May 2009
Posts: 615
Default Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Quote:
Originally Posted by Hpkris View Post
Flyselskapene taper 25mill pr dag i følge nyhetene i kveld, synd de ikke kunne saksøkt de fagforenings greiene slikt at de måtte betalt.
Så bra at vi IKKE kan saksøke fagforeningene. Er du virkelig så naiv at du tror at arbeidsgiver ville gitt arbeidstakere god lønn og ordnede forhold om arbeidstaker ikke hadde rettigheter?
Wiggo Hovde is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2012, 23:52   #13
Commuter
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Aug 2007
Location: Bergen
Posts: 703
Default Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Quote:
Originally Posted by Wiggo Hovde View Post
Så bra at vi IKKE kan saksøke fagforeningene. Er du virkelig så naiv at du tror at arbeidsgiver ville gitt arbeidstakere god lønn og ordnede forhold om arbeidstaker ikke hadde rettigheter?
Helt enig! Nå må folk slutte å undervurdere fagrøysla sin påvirkning på våre arbeidsvilkår, og jeg vil gjerne foreslå at alle prøver å sette seg inn i hvordan arbeidsmiljøet hadde vært uten en organisert makt som jobber for arbeidstagers interesser.

Jeg synes selvsagt ikke at en time kø på OSL var fornuftig forvaltning av min tid, men jeg har full forståelse for at vekterne kjemper for å sikre en fornuftig utvikling på lønn og vilkår.

Det finnes alltid latterlige aksjoner og streiker, men dette er vektøyet man har for å sikre forhandlingsmakt hos begge parter. Så lenge dette verktøyet brukes innenfor lovens rammer mener jeg at det er helt ok. Jeg lever helt fint med litt ulemper i et par dager for å sikre forsvarlige vilkår for arbeidere.
Commuter is offline   Reply With Quote
Old 06-06-2012, 23:53   #14
Hpkris
Front section flyer
 
Hpkris's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
Default Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Quote:
Originally Posted by Wiggo Hovde View Post
Så bra at vi IKKE kan saksøke fagforeningene. Er du virkelig så naiv at du tror at arbeidsgiver ville gitt arbeidstakere god lønn og ordnede forhold om arbeidstaker ikke hadde rettigheter?
Har selv vært fagforeningsleder engang i tiden, var en grunn til jeg meldte meg ut av det. Ser jo hva slags makt de har i dagens samfunn. Men du synes det kanskje er positivt at fagforeningene bidrar til å svekke lønnsomheten hos bedriftene? Og hvem tjener til syvende og sist på denne streiken? Mest sannsynlig ingen, mens en uskyldig tredje part blir påført million tap.
__________________
Upcoming Flights 2016
24. April BKK-OSL (DY)
22.Aug OSL-DXB-BKK (EK)
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2012, 00:01   #15
Wiggo Hovde
ScanFlyer Silver
 
Wiggo Hovde's Avatar
 
Join Date: May 2009
Posts: 615
Default Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Quote:
Originally Posted by Hpkris View Post
Men du synes det kanskje er positivt at fagforeningene bidrar til å svekke lønnsomheten hos bedriftene?
Oi, drøy påstand. Hvordan kan du dokumentere denne? Er det et faktum du presenterer her?
De har ikke slått deg at arbeidgivere kanskje ville utnytte sine medarbeidere om det ikke fantes regulativ?
Wiggo Hovde is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2012, 00:07   #16
Hpkris
Front section flyer
 
Hpkris's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
Default Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Quote:
Originally Posted by Wiggo Hovde View Post
Oi, drøy påstand. Hvordan kan du dokumentere denne? Er det et faktum du presenterer her?
De har ikke slått deg at arbeidgivere kanskje ville utnytte sine medarbeidere om det ikke fantes regulativ?
Nå er det flyselskapene selv som har gått ut med at de taper 25mill pr dag pga denne streiken. Og jeg har ikke nevnt noe om at medarbeiderene til flyselskapa blir utnyttet. Det jeg skal frem til er at det er helt på bondelandet feil når en tredje part blir påført så mye i tap pga en streik. Skal man streike så bør det i hovedsak ramme den bedriften de hører til og ikke la andre blø for at de ikke er fornøyd med lønna.
__________________
Upcoming Flights 2016
24. April BKK-OSL (DY)
22.Aug OSL-DXB-BKK (EK)
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2012, 00:28   #17
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Quote:
Originally Posted by Hpkris View Post
Nå er det flyselskapene selv som har gått ut med at de taper 25mill pr dag pga denne streiken. Og jeg har ikke nevnt noe om at medarbeiderene til flyselskapa blir utnyttet. Det jeg skal frem til er at det er helt på bondelandet feil når en tredje part blir påført så mye i tap pga en streik. Skal man streike så bør det i hovedsak ramme den bedriften de hører til og ikke la andre blø for at de ikke er fornøyd med lønna.
Og hva er gjennomsnittsloennen i Norge i dag? Hvorfor tror man at Norge har eliminert seg fra stort sett all form for industri, produksjon og nysatsinger? Eliminerer du oljebransjen, er Norge paa fattigkassa i loepet av 2 sekund.

Konsekvensen av en vill loennsgalopp er at man tvinger paa bedrifter kostnader man ikke har raad til noe som da igjen leder til a) utflagging av arbeidsplasser eller b) import av billig arbeidskraft. Middelklassen i Norge ligger langt over gjennomsnittet paa verdensbasis.

Streik er en respektloes, avlegs aksjonsform, du trenger ikke akkurat vaere smart for aa skjoenne at det er tap av millioner av kroner hver eneste dag og at de kronene er tapt for selskapet og tapt for kundene som ikke faar gjort det de skal.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2012, 00:32   #18
Hpkris
Front section flyer
 
Hpkris's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Pattaya/Sarpsborg
Posts: 2,463
Default Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Og hva er gjennomsnittsloennen i Norge i dag? Hvorfor tror man at Norge har eliminert seg fra stort sett all form for industri, produksjon og nysatsinger? Eliminerer du oljebransjen, er Norge paa fattigkassa i loepet av 2 sekund.

Konsekvensen av en vill loennsgalopp er at man tvinger paa bedrifter kostnader man ikke har raad til noe som da igjen leder til a) utflagging av arbeidsplasser eller b) import av billig arbeidskraft. Middelklassen i Norge ligger langt over gjennomsnittet paa verdensbasis.

Streik er en respektloes, avlegs aksjonsform, du trenger ikke akkurat vaere smart for aa skjoenne at det er tap av millioner av kroner hver eneste dag og at de kronene er tapt for selskapet og tapt for kundene som ikke faar gjort det de skal.
Hvor er liker knappen?

Hadde bare fagforeningspampene tenkt som deg Tommy....
__________________
Upcoming Flights 2016
24. April BKK-OSL (DY)
22.Aug OSL-DXB-BKK (EK)
05.Sept BKK-DXB-OSL
06. Oktober OSL-IST-BKK (TK)
30. Oktober BKK-OSL (DY)
Hpkris is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2012, 00:37   #19
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Quote:
Originally Posted by Wiggo Hovde View Post
De har ikke slått deg at arbeidgivere kanskje ville utnytte sine medarbeidere om det ikke fantes regulativ?
Det er nesten som man er nede i kullgruva paa 30 tallet

En bedrift som har suksess, kommer ikke dit uten aa ha ansatte som liker sin arbeidsplass og staar paa for at bedriften skal lykkes. Slik fungerer bedrifter i dag. Vi hadde ett overskudd paa 4 milliarder dollar i fjor, det ble betalt ut nesten 200 millioner dollar i bonuser, 400 millioner i provisjon, samt at bedriften ga 3,5% i generelt loennspaalegg. Og det er en bedrift med 30K ansatte uten en eneste organisert person. Vi investerer millioner hver eneste dag i ansatte: pensjonsordninger, forsikringer, etterutdanning og bonusordninger. En av de suverent viktigste og toeffeste oppgavene en bedrift har er aa tiltrekke seg talenter og ha en stabil, loyal gjeng med ansatte som trives. Det aa erstatte en ny person for en som slutter i en bedrift koster vanvittig mye penger og det er noe man gjoer alt for aa unngaa.

Det er ikke "vi mot dem" mentalitet i bedrifter med suksess lengre. Det er saa avlegs at jeg flirer naar jeg ser det sikre vaartegnet i Norge: Streik
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2012, 00:42   #20
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Streiketråden våren 2012 - luftfratsrelatert (Norge)

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
Det er nesten som man er nede i kullgruva paa 30 tallet

En bedrift som har suksess, kommer ikke dit uten aa ha ansatte som liker sin arbeidsplass og staar paa for at bedriften skal lykkes. Slik fungerer bedrifter i dag.
Dette er godt å vite når vi sikkert også i fremtiden kommer til å debattere lønns- og arbeidsvilkår i luftfarten. Ingen selskapet som har suksess utnytter sine ansatte...

Det er muligens en viss forskjell på om det er en bedrift med primært high-skilled ansatte, eller om det er en bedrift med stort innslag av blue-collar arbeidskraft.

Last edited by TOS; 07-06-2012 at 00:49.
TOS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ulemper/begrensninger med Experimental fly? Christiand General Aviation og sjøfly 3 08-07-2018 23:06
Om Ryanair, danske fagforeninger og hvor man betaler skatt (splittet fra FR åpner BLL sk931 Småprat 51 10-12-2011 14:26
Hvordan opplever passasjerene i en flyulykke det (splittet fra AF447) Polaris Småprat 24 05-06-2011 22:40


All times are GMT +2. The time now is 01:02.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.