![]() |
|
|
![]() |
|
Thread Tools | Display Modes |
![]() |
#1 | |
FlyKirurg
|
![]() Quote:
Streikebryteri for oss i Vekterbransjen er primært at vaktselskapene som utøver tjenestene for kunder, leier inn uorganisert arbeidskraft for å dekke de vaktene som er i streik.
![]() |
![]() |
#2 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Synes streikegeneral Vidar Roeren's kommentarer forteller hvor avlegs streik egentlig er.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Det må være flott å være i et yrke der man kan ta viktige deler av landet som gissel når man forhandler om lønn. Tipper de får mye sympati rundtom! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 | |
FlyKirurg
|
![]() Quote:
Er ikke noe bedre å være i vekterbransjen enn selve flybransjen. Nå streiker kanskje flyteknikerne, og da blir det enda verre. Men det er det kanskje forståelse for. Vi vektere er jo bare tyttebærpoliti uten utdanning, lønn eller status. Er ikke så farlig med hva vi står for. ![]()
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
At de fleste har forståelse for at noen streiker og ødelegger ferier og foretningsreiser tviler jeg sterkt på . Dette er og blir en pain og ekstrakost for oss som har/hadde tenkt å reise
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
|
![]() Quote:
![]()
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
At påføre en i forvejen hårdt ramt flybranche yderligere mio-omkostninger er i mine øjne tåbeligt og dumt. Jeg har stor forståelse for at man vil kæmpe for ordentlige arbejdsvilkår, men man må ramme mere præcist end det her. Strejker i så vitale dele af en branche tager langt flere uskyldige som gidsler end nødvendigt er. Det må handle om at ramme sin arbejdsgiver mest muligt - ikke at ramme flest mulige uskyldige. Jeg har meget svært ved at tro på, at der er generel opbakning i befolkningen til så omfattende strejker.
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Mar 2006
|
![]() Quote:
Men vekterne har overtatt vitale samfunnsoppgaver uten at noen ser ut til å verdsette jobben deres. I Norge, i motsetning til veldig mange andre land i Europa (kanskje er Norge helt spesielle her?), er det ikke politiet som kommer dersom det er bråk. Det er vektere. Politiet sitter på kontorer og leser sakspapirer og kommer først inn i en situasjon i etterkant. Og da er de mest sannsynlig mest opptatt av å vurdere om vekterne har utøvd noen form for vold, det er nemlig ulovlig må vite. ![]() Ingen av Oslo kjøpesentre kunne hatt åpent uten vektere. Knapt noen utesteder. Og på min arbeidsplass må svært mye virksomhet utsettes fordi vi er avhengige av vektere. Allikevel er det slik at de tjener helt andre summer enn politiet for jobben sin. Samfunnet og politikerne er ikke villig til å ta inn over seg hvor ekstremt viktige vekterne er blitt for at tingene går rundt. Og mr. streikegenerel hos politiet personlig er ekstremt opptatt av at lønnsgapet mellom politi og vektere opprettholdes og økes. Jeg skjønner at vektere ikke gidder det i den mer og mer utsatte jobben de har. Selvsagt finnes det arrogante drittsekker blant vekterne (det har jeg selv opplevd)- men i hvilken yrkesgruppe finnes ikke slike? ![]()
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Det er vel heller ikke så veldig sannsynlig at dere vil få noe bedre tilbud enn Parat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
FlyKirurg
|
![]() Quote:
Norsk Arbeidsmandforbund har de fleste av sine medlemmene sine(som meg selv) utenfor flyplassen, og vil at vekterne skal få lønnsforhøyelse primært i den grunnlønn vi alle har, ikke kun for tilleggene.
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Så bra at vi IKKE kan saksøke fagforeningene. Er du virkelig så naiv at du tror at arbeidsgiver ville gitt arbeidstakere god lønn og ordnede forhold om arbeidstaker ikke hadde rettigheter?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
Jeg synes selvsagt ikke at en time kø på OSL var fornuftig forvaltning av min tid, men jeg har full forståelse for at vekterne kjemper for å sikre en fornuftig utvikling på lønn og vilkår. Det finnes alltid latterlige aksjoner og streiker, men dette er vektøyet man har for å sikre forhandlingsmakt hos begge parter. Så lenge dette verktøyet brukes innenfor lovens rammer mener jeg at det er helt ok. Jeg lever helt fint med litt ulemper i et par dager for å sikre forsvarlige vilkår for arbeidere. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Front section flyer
|
![]()
Har selv vært fagforeningsleder engang i tiden, var en grunn til jeg meldte meg ut av det. Ser jo hva slags makt de har i dagens samfunn. Men du synes det kanskje er positivt at fagforeningene bidrar til å svekke lønnsomheten hos bedriftene? Og hvem tjener til syvende og sist på denne streiken? Mest sannsynlig ingen, mens en uskyldig tredje part blir påført million tap.
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Silver
|
![]() Quote:
De har ikke slått deg at arbeidgivere kanskje ville utnytte sine medarbeidere om det ikke fantes regulativ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Front section flyer
|
![]()
Nå er det flyselskapene selv som har gått ut med at de taper 25mill pr dag pga denne streiken. Og jeg har ikke nevnt noe om at medarbeiderene til flyselskapa blir utnyttet. Det jeg skal frem til er at det er helt på bondelandet feil når en tredje part blir påført så mye i tap pga en streik. Skal man streike så bør det i hovedsak ramme den bedriften de hører til og ikke la andre blø for at de ikke er fornøyd med lønna.
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Konsekvensen av en vill loennsgalopp er at man tvinger paa bedrifter kostnader man ikke har raad til noe som da igjen leder til a) utflagging av arbeidsplasser eller b) import av billig arbeidskraft. Middelklassen i Norge ligger langt over gjennomsnittet paa verdensbasis. Streik er en respektloes, avlegs aksjonsform, du trenger ikke akkurat vaere smart for aa skjoenne at det er tap av millioner av kroner hver eneste dag og at de kronene er tapt for selskapet og tapt for kundene som ikke faar gjort det de skal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
Front section flyer
|
![]() Quote:
![]() Hadde bare fagforeningspampene tenkt som deg Tommy....
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() En bedrift som har suksess, kommer ikke dit uten aa ha ansatte som liker sin arbeidsplass og staar paa for at bedriften skal lykkes. Slik fungerer bedrifter i dag. Vi hadde ett overskudd paa 4 milliarder dollar i fjor, det ble betalt ut nesten 200 millioner dollar i bonuser, 400 millioner i provisjon, samt at bedriften ga 3,5% i generelt loennspaalegg. Og det er en bedrift med 30K ansatte uten en eneste organisert person. Vi investerer millioner hver eneste dag i ansatte: pensjonsordninger, forsikringer, etterutdanning og bonusordninger. En av de suverent viktigste og toeffeste oppgavene en bedrift har er aa tiltrekke seg talenter og ha en stabil, loyal gjeng med ansatte som trives. Det aa erstatte en ny person for en som slutter i en bedrift koster vanvittig mye penger og det er noe man gjoer alt for aa unngaa. Det er ikke "vi mot dem" mentalitet i bedrifter med suksess lengre. Det er saa avlegs at jeg flirer naar jeg ser det sikre vaartegnet i Norge: Streik |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
![]() Det er muligens en viss forskjell på om det er en bedrift med primært high-skilled ansatte, eller om det er en bedrift med stort innslag av blue-collar arbeidskraft. Last edited by TOS; 07-06-2012 at 00:49. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Ulemper/begrensninger med Experimental fly? | Christiand | General Aviation og sjøfly | 3 | 08-07-2018 23:06 |
Om Ryanair, danske fagforeninger og hvor man betaler skatt (splittet fra FR åpner BLL | sk931 | Småprat | 51 | 10-12-2011 14:26 |
Hvordan opplever passasjerene i en flyulykke det (splittet fra AF447) | Polaris | Småprat | 24 | 05-06-2011 22:40 |