Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 27-11-2011, 17:11   #1
Flybird
ScanFlyer Blue

Flybird's Avatar

Default Auckland - Queenstown // Wellington - Auckland

3. februar 2011: Auckland – Queenstown (fly)
18. februar 2011: Picton – Wellington (båt)
19. februar 2011: Wellington – Auckland (fly)
Pris fly: 1200 kr
Pris båt: 250 kr
Klasse: Økonomi

Etter å ha tilbragt jula i Sydney var jeg tilbake i Auckland og klar for et nytt semester. Ettersom det fortsatt var et par uker igjen til skolestart ble det likevel tid til nok en tur til Sørøya. Denne gang på sommerstid.

3. februar 2011 – kl. 07:10 – 1t50min
Jetstar Airways – JQ281 – Auckland(AKL)-Queenstown(ZQN)
Airbus A320-200 – VH-VGO – 12D(midtgang)

Til tross for at billettene ble booket to dager før avreise, kom vi ut med en rimelig grei pris på 1.200 kr for to flyvninger.

Vi tok morgenflyet fra Auckland til Queenstown og endte derfor opp med en kraftig frokost på McDonald’s på flyplassen.

Vi startet ombordstigningen 25 minutter før avgangstid.

På tarmac stod også en Boeing 737-300 fra Air New Zealand.

Vi fløy en Airbus A320-200 som ble levert ny i juli 2010. Men noen mulighet for å justere seteryggen var det dessverre ikke.

I armlenet var det et lite panel for betjening av de ulike musikkanalene som ble tilbydd ombord.

Hvert setebelte var utstyrt med en airbag, noe jeg aldri har vært borti før på fly.

Airbagen gjorde beltet litt klumpete og således ubehagelig å ha på.

Etter en time og 35 minutter landet vi i Queenstown.

Flyet fortsatte videre til Melbourne etter et kort bakkeopphold i Queenstown.

Flyruten Auckland – Queenstown betjenes av både Air New Zealand og australske Jetstar Airways.

Queenstown er et populært feriemål også blant australiere, og har derfor flere direkteruter til Australia.

Da bagasjen var plukket opp bar det av gårde til parkeringsplassen for å hente leiebilen. Vi hadde reservert en Daihatsu Sirion som vi betalte 3.400 kr for 15-dagers leie, innkludert gullforsikring. Det tilsvarer en dagsleie på 227 kr, som må sies å være ganske rimelig med tanke på at det var snakk om enveisleie.

I nydelig sommervær i Queenstown lot vi oss friste til å hoppe i fallskjerm. En Pacific Aerospace Cresco 08-600 fløy oss opp til 12.000 fot hvor hoppet fant sted.

Hoppet kostet oss 1.500 kr og ga et fritt fall på 45 sekunder før fallskjermen løste seg ut.

Queenstown er en populær ferieby i New Zealand og har mange attraksjoner å by på.

Vi gikk til innkjøp av telt, soveposer og kokeapparat og hadde en skikkelig campingferie på Sørøya.
Flybird is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2011, 17:12   #2
Flybird
ScanFlyer Blue

Flybird's Avatar

Default Auckland - Queenstown // Wellington - Auckland

Milford Sound i Fiordland National Park er en av de mest besøkte turistattraksjonene i New Zealand.

Kjører State Highway 94 fra Milford Sound til Te Anau.

Department of Conservation, eller Bevaringsdepartementet, har som oppgave å ta vare på landskapet og naturen i New Zealand. En av deres mange oppgaver er å legge til rette for folk som ønsker å gå i fjellet, på samme måte som Den Norske Turistforening i Norge. De gjør en utmerket jobb når det kommer til merking av løyper, opparbeiding av teltplasser, drift av turisthytter, samt veldig mye mer.

I Fiordland National Park gikk vi tredagersturen Kepler Track, som blir omtalt som en av "the Great Walks" av Department of Conservation, forkortet DOC.

Kepler Track slynger seg gjennom dype skoger og over høye åsrygger og fjell.

Camping i Abel Tasman National Park.

Anapai Bay i Abel Tasman National Park.

Kyllinggrytemiddag i Robin Hood Bay på vestkysten av Sørøya.

Fra Picton nord på Sørøya kan man ta ferge til Wellington som ligger sør på Nordøya.

18. februar 2011 – kl. 13:10 – 3t10min
Interislander – Picton-Wellington

Etter en 15-dagers biltur på Sørya tok vi båten fra Picton til Wellington. Fergestrekningen betjenes av de to konkurrentene Interislander og Bluebridge.

Bagasjen ble sjekket inn på kaia i Picton og plukket opp i ankomsthallen i Wellington. Greit å slippe å drasse på bagasjen når man beveger seg rundt på båten.

Wellington er landets hovedstad og er lokalisert på sørspissen av Nordøya.

19. februar 2011 – kl. 20:30 – 1t5min
Jetstar Airways – JQ260 – Wellington(WLG)- Auckland(AKL)
Airbus A320-200 – VH-VGT – 11D(midtgang)

Etter et kort opphold i Wellington bar det nordover til Auckland og skolestart.

Wellington International Airport er den tredje travleste flyplassen i New Zealand og håndterer årlig mer enn 5 millioner passasjerer.

Det var en Airbus A320 fra Jetstar Airways som fløy oss nordover til Auckland denne lørdagskvelden.

Vi tok av i henhold til ruteplan og var det siste flyet som forlot Wellington denne kvelden.

Vel oppe i marsjhøyde nøt vi litt lørdagssnacks som selvfølgelig måtte betales for ettersom Jetstar er et lavprisselskap.

Tilbake i Auckland var det bare å plukke opp bagasjen og komme seg inn til byen.

Jetstar Airways leverer som vanlig et bra produkt med alle flyvninger i rute. Er også veldig fornøyd med servicen om bord. Ettersom vi satt ved nødutgangen fra Auckland til Queenstown og ikke fikk lov å ha håndbagasje på gulvet, kom flyvertinnen bort med en gang setebelteskiltet var slukket og spurte om vi trengte noe fra bagasjehyllene over oss. Her har andre flyselskaper noe å lære.

New Zealand er for øvrig et glimrende land for bilferier. Det er rimelig å leie bil og drivstoff koster heller ikke skjorta. Veistandarden er også bra. Med mye vakker natur er New Zealand også et ypperlig reisemål for nordmenn som liker å gå i fjellet! Anbefales på det varmeste!

Tidligere rapporter:
- Auckland-Sydney-Melbourne-Auckland
- Auckland-Queenstown//Christchurch-Wellington-Auckland
- Port Vila-Tanna-Port Vila-Auckland
- Tokyo-Nouméa-Port Vila
- London-Dubai-Osaka
- Stavanger-København-Chicago-Omaha-Chicago-London
- Stavanger-Frankfurt//München-Madrid-Frankfurt-Stavanger
- Kristiansand-Amsterdam-Detroit-New York-Amsterdam-Stavanger
- Stavanger-Amsterdam-Istanbul-Amsterdam-Stavanger
- Stavanger-Warszawa-Stavanger
- Stavanger-Amsterdam-Singapore-Kuala Lumpur-Amsterdam-Stavanger
Old 27-11-2011, 18:43   #3
FlyboyKarsten
ScanFlyer Gold

FlyboyKarsten's Avatar

Default Re: Auckland - Queenstown // Wellington - Auckland

Flott rapport med bra bilder. Ren 6 fra meg likte denne rapporten godt, og det ser ut som du har hatt ein bra tur med mye opplevelser.
Old 27-11-2011, 19:08   #4
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Ja, som nevnt over - en "knakanes" flott og interessant rapport med mange fine bilder...

Takk skal du ha!

Upcoming: OSL-FRA, LH C FRA-DEL, LH F DEL-BKK, TG C BKK-HND, TG F HND-FRA, LH F FRA-OSL, LH C
HS-TLD is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2011, 19:30   #5
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club

FlightDeck's Avatar

Veldig hyggelig med en rappport fra New Zealand igjen. Ser ut som en utrolig flott reise.
Old 27-11-2011, 20:40   #6
pgaa
ScanFlyer Molded

Takk for flott rapport
Old 27-11-2011, 22:12   #7
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Fin reiserapport. Var selv på en ukes roadtrip med en kompis fra CHC-AKL med bil i 2009. Tok også fergen. New Zealand er et fantastisk vakkert land!
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 27-11-2011, 22:38   #8
kekker
Onkel reisende kekker

kekker's Avatar

Takk for fin rapport med fine bilder!

Ikke fullt så mye takk for at du gir meg SYKT lyst til å dra å oppleve Australia og NZ...

Må holde kredittkortet mitt langt unna meg selv!
Old 29-11-2011, 18:11   #9
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Godt å høre at det er liv der nede, la rapportene tikker inn!

Old 29-11-2011, 19:58   #10
Polaris
Free Luigi

Quote:
Originally Posted by LN-AØR View Post
Fin reiserapport. Var selv på en ukes roadtrip med en kompis fra CHC-AKL med bil i 2009. Tok også fergen. New Zealand er et fantastisk vakkert land!
Dueh... har ikke sett ut vinduet i din egen heim? Vi har da fjorder og fjell her og

(bare mobber, men det er forsåvidt verdt å påpeke at sydligere deler av New Zealand er dannet på samme måte som Norge og i så henseende er samme opplegget som Geiranger o.l)
Old 30-11-2011, 20:22   #11
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club

Tommy777's Avatar

Herlig rapport! Kyllinggryta så god ut.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2011, 12:46   #12
OleSR
ScanFlyer Blue

Ahh, misunner deg dette! Herlig rapport som bringer tilbake minner om da jeg selv var på New Zealand og Australia i 2009. Var både på sørøya og nordøya, dog Fiordland og Queenstown ikke ble besøkt av oss. I tillegg tok vi samme ferge som dere, ser det ut til. Så ut som om dere hadde en fantastisk tur! Skulle gjerne skrevet en trip report selv fra den turen jeg hadde, men det begynner jo å bli en stund siden, og har veldig lite bilder av flyturene, annet enn noen utvendige bilder av flyene jeg fløy. Men fy flate for en tur! Hoppet i fallskjerm jeg også, 12000 fot som deg, dog i Taupo på nordøya. Det villeste jeg har gjort, og jeg gjør det gjerne igjen! Og det er helt riktig som du sier, NZ er et glimrende land å ha bilferie i, samtidig som lokalbefolkningen er utrolig hyggelige, snakkesalige, interesserte og imøtekommende!

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
(bare mobber, men det er forsåvidt verdt å påpeke at sydligere deler av New Zealand er dannet på samme måte som Norge og i så henseende er samme opplegget som Geiranger o.l)
Det stemmer jo det - og du kan sikkert mer om dette enn meg - men landskapet på New Zealand er vel yngre enn det norske, og dermed av et mer "alpint" preg, kanskje om mulig enda mer dramatisk på sett og vis (New Zealand ligger jo praktisk talt midt på grensa mellom to kontinentalplater med de konsekvenser det medfører, mens det vel er svært lenge (også når vi snakker geologisk tid) siden Norge var i samme situasjon). Så ja, landskapet i Norge og New Zealand er relativt likt på noen områder, men de forskjellige geologiske forutsetningene skaper også visse forskjeller. Det aner meg at vi har en felles interesse for geologi/fysisk geografi her..? Uansett, både Norge og New Zealand kan skilte med utrolig spennende og vakkert landskap, og begge er glimrende land å feriere i for den som liker den type ferie.
OleSR is offline   Reply With Quote
Old 02-12-2011, 22:43   #13
Flybird
ScanFlyer Blue

Flybird's Avatar

Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Gir motivasjon til å skrive flere rappert fremover

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
Dueh... har ikke sett ut vinduet i din egen heim? Vi har da fjorder og fjell her og
Hehe, jo'a. Men vi nordmenn innbiller oss kanskje at ingen andre land har vakrere fjell og fjorder enn Norge Men jammen meg er det mange andre land der ute som har minst like vakker natur å by på.

Quote:
Originally Posted by OleSR View Post
Ahh, misunner deg dette! Herlig rapport som bringer tilbake minner om da jeg selv var på New Zealand og Australia i 2009. Var både på sørøya og nordøya, dog Fiordland og Queenstown ikke ble besøkt av oss. I tillegg tok vi samme ferge som dere, ser det ut til. Så ut som om dere hadde en fantastisk tur! Skulle gjerne skrevet en trip report selv fra den turen jeg hadde, men det begynner jo å bli en stund siden, og har veldig lite bilder av flyturene, annet enn noen utvendige bilder av flyene jeg fløy. Men fy flate for en tur! Hoppet i fallskjerm jeg også, 12000 fot som deg, dog i Taupo på nordøya. Det villeste jeg har gjort, og jeg gjør det gjerne igjen! Og det er helt riktig som du sier, NZ er et glimrende land å ha bilferie i, samtidig som lokalbefolkningen er utrolig hyggelige, snakkesalige, interesserte og imøtekommende!
Ja fallskjermhoppet var magisk! Bare synd det er litt stivere priser i Norge
Old 04-12-2011, 12:43   #14
PeriphAer
Newcomer

Widerøe Re: Auckland - Queenstown // Wellington - Auckland

Detta var hyggelig lesning fra ende til annen. Hadde sjøl gleden av å væra på Sørøya i ei uke i oktober i fjor, deriblant i Queenstown og Milford Sounds så bilda dine vekker gode minner! Liker at du også dokumenterte båtturen over stredet. Flyturen jeg hadde i fra nevnte Queenstown og opp til Auckland langs vestkysten er for øvrig en av de utsiktsmessig beste tura jeg har bak meg, men får her bekrefta at det er en del på bakken jeg også burde ha fått med meg. Tusen takk for flotte bilder og underholdene rapport.
PeriphAer is offline   Reply With Quote
Old 04-12-2011, 13:48   #15
Wishmaster
avsluttet

Wishmaster's Avatar

Dette blir toppkarakter. Det var ikke bare fly og flyplass, men her har du i tillegg fått med deg perfekt bakgrunn, den herlige naturen fra New Zealand.
Må innrømme at jeg ikke fokuserte på flya, men den nydelige naturbakgrunnen. Dette gir meg enorm lyst til å prøve å reise på andre siden av jorda!
Wishmaster is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules