![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
3. februar 2011: Auckland – Queenstown (fly)
18. februar 2011: Picton – Wellington (båt) 19. februar 2011: Wellington – Auckland (fly) Pris fly: 1200 kr Pris båt: 250 kr Klasse: Økonomi ![]() Etter å ha tilbragt jula i Sydney var jeg tilbake i Auckland og klar for et nytt semester. Ettersom det fortsatt var et par uker igjen til skolestart ble det likevel tid til nok en tur til Sørøya. Denne gang på sommerstid. 3. februar 2011 – kl. 07:10 – 1t50min Jetstar Airways – JQ281 – Auckland(AKL)-Queenstown(ZQN) Airbus A320-200 – VH-VGO – 12D(midtgang) ![]() Til tross for at billettene ble booket to dager før avreise, kom vi ut med en rimelig grei pris på 1.200 kr for to flyvninger. ![]() Vi tok morgenflyet fra Auckland til Queenstown og endte derfor opp med en kraftig frokost på McDonald’s på flyplassen. ![]() Vi startet ombordstigningen 25 minutter før avgangstid. ![]() På tarmac stod også en Boeing 737-300 fra Air New Zealand. ![]() Vi fløy en Airbus A320-200 som ble levert ny i juli 2010. Men noen mulighet for å justere seteryggen var det dessverre ikke. ![]() I armlenet var det et lite panel for betjening av de ulike musikkanalene som ble tilbydd ombord. ![]() Hvert setebelte var utstyrt med en airbag, noe jeg aldri har vært borti før på fly. ![]() Airbagen gjorde beltet litt klumpete og således ubehagelig å ha på. ![]() Etter en time og 35 minutter landet vi i Queenstown. ![]() Flyet fortsatte videre til Melbourne etter et kort bakkeopphold i Queenstown. ![]() Flyruten Auckland – Queenstown betjenes av både Air New Zealand og australske Jetstar Airways. ![]() Queenstown er et populært feriemål også blant australiere, og har derfor flere direkteruter til Australia. ![]() Da bagasjen var plukket opp bar det av gårde til parkeringsplassen for å hente leiebilen. Vi hadde reservert en Daihatsu Sirion som vi betalte 3.400 kr for 15-dagers leie, innkludert gullforsikring. Det tilsvarer en dagsleie på 227 kr, som må sies å være ganske rimelig med tanke på at det var snakk om enveisleie. ![]() I nydelig sommervær i Queenstown lot vi oss friste til å hoppe i fallskjerm. En Pacific Aerospace Cresco 08-600 fløy oss opp til 12.000 fot hvor hoppet fant sted. ![]() Hoppet kostet oss 1.500 kr og ga et fritt fall på 45 sekunder før fallskjermen løste seg ut. ![]() Queenstown er en populær ferieby i New Zealand og har mange attraksjoner å by på. ![]() Vi gikk til innkjøp av telt, soveposer og kokeapparat og hadde en skikkelig campingferie på Sørøya. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]() ![]() Milford Sound i Fiordland National Park er en av de mest besøkte turistattraksjonene i New Zealand. ![]() Kjører State Highway 94 fra Milford Sound til Te Anau. ![]() Department of Conservation, eller Bevaringsdepartementet, har som oppgave å ta vare på landskapet og naturen i New Zealand. En av deres mange oppgaver er å legge til rette for folk som ønsker å gå i fjellet, på samme måte som Den Norske Turistforening i Norge. De gjør en utmerket jobb når det kommer til merking av løyper, opparbeiding av teltplasser, drift av turisthytter, samt veldig mye mer. ![]() I Fiordland National Park gikk vi tredagersturen Kepler Track, som blir omtalt som en av "the Great Walks" av Department of Conservation, forkortet DOC. ![]() Kepler Track slynger seg gjennom dype skoger og over høye åsrygger og fjell. ![]() Camping i Abel Tasman National Park. ![]() Anapai Bay i Abel Tasman National Park. ![]() Kyllinggrytemiddag i Robin Hood Bay på vestkysten av Sørøya. ![]() Fra Picton nord på Sørøya kan man ta ferge til Wellington som ligger sør på Nordøya. 18. februar 2011 – kl. 13:10 – 3t10min Interislander – Picton-Wellington ![]() Etter en 15-dagers biltur på Sørya tok vi båten fra Picton til Wellington. Fergestrekningen betjenes av de to konkurrentene Interislander og Bluebridge. ![]() Bagasjen ble sjekket inn på kaia i Picton og plukket opp i ankomsthallen i Wellington. Greit å slippe å drasse på bagasjen når man beveger seg rundt på båten. ![]() Wellington er landets hovedstad og er lokalisert på sørspissen av Nordøya. 19. februar 2011 – kl. 20:30 – 1t5min Jetstar Airways – JQ260 – Wellington(WLG)- Auckland(AKL) Airbus A320-200 – VH-VGT – 11D(midtgang) ![]() Etter et kort opphold i Wellington bar det nordover til Auckland og skolestart. ![]() Wellington International Airport er den tredje travleste flyplassen i New Zealand og håndterer årlig mer enn 5 millioner passasjerer. ![]() Det var en Airbus A320 fra Jetstar Airways som fløy oss nordover til Auckland denne lørdagskvelden. ![]() Vi tok av i henhold til ruteplan og var det siste flyet som forlot Wellington denne kvelden. ![]() Vel oppe i marsjhøyde nøt vi litt lørdagssnacks som selvfølgelig måtte betales for ettersom Jetstar er et lavprisselskap. ![]() Tilbake i Auckland var det bare å plukke opp bagasjen og komme seg inn til byen. Jetstar Airways leverer som vanlig et bra produkt med alle flyvninger i rute. Er også veldig fornøyd med servicen om bord. Ettersom vi satt ved nødutgangen fra Auckland til Queenstown og ikke fikk lov å ha håndbagasje på gulvet, kom flyvertinnen bort med en gang setebelteskiltet var slukket og spurte om vi trengte noe fra bagasjehyllene over oss. Her har andre flyselskaper noe å lære. New Zealand er for øvrig et glimrende land for bilferier. Det er rimelig å leie bil og drivstoff koster heller ikke skjorta. Veistandarden er også bra. Med mye vakker natur er New Zealand også et ypperlig reisemål for nordmenn som liker å gå i fjellet! Anbefales på det varmeste! Tidligere rapporter: - Auckland-Sydney-Melbourne-Auckland - Auckland-Queenstown//Christchurch-Wellington-Auckland - Port Vila-Tanna-Port Vila-Auckland - Tokyo-Nouméa-Port Vila - London-Dubai-Osaka - Stavanger-København-Chicago-Omaha-Chicago-London - Stavanger-Frankfurt//München-Madrid-Frankfurt-Stavanger - Kristiansand-Amsterdam-Detroit-New York-Amsterdam-Stavanger - Stavanger-Amsterdam-Istanbul-Amsterdam-Stavanger - Stavanger-Warszawa-Stavanger - Stavanger-Amsterdam-Singapore-Kuala Lumpur-Amsterdam-Stavanger |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Flott rapport med bra bilder. Ren 6 fra meg likte denne rapporten godt, og det ser ut som du har hatt ein bra tur med mye opplevelser.
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ja, som nevnt over - en "knakanes" flott og interessant rapport med mange fine bilder...
![]() Takk skal du ha! |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
Veldig hyggelig med en rappport fra New Zealand igjen. Ser ut som en utrolig flott reise.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Takk for flott rapport
![]()
![]() |
#7 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Fin reiserapport. Var selv på en ukes roadtrip med en kompis fra CHC-AKL med bil i 2009. Tok også fergen. New Zealand er et fantastisk vakkert land!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Onkel reisende kekker
|
![]()
Takk for fin rapport med fine bilder!
Ikke fullt så mye takk for at du gir meg SYKT lyst til å dra å oppleve Australia og NZ... Må holde kredittkortet mitt langt unna meg selv!
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Godt å høre at det er liv der nede, la rapportene tikker inn!
![]() |
#10 | |
Free Luigi
|
![]() Quote:
![]() (bare mobber, men det er forsåvidt verdt å påpeke at sydligere deler av New Zealand er dannet på samme måte som Norge og i så henseende er samme opplegget som Geiranger o.l)
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Herlig rapport! Kyllinggryta så god ut.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ahh, misunner deg dette! Herlig rapport som bringer tilbake minner om da jeg selv var på New Zealand og Australia i 2009. Var både på sørøya og nordøya, dog Fiordland og Queenstown ikke ble besøkt av oss. I tillegg tok vi samme ferge som dere, ser det ut til. Så ut som om dere hadde en fantastisk tur! Skulle gjerne skrevet en trip report selv fra den turen jeg hadde, men det begynner jo å bli en stund siden, og har veldig lite bilder av flyturene, annet enn noen utvendige bilder av flyene jeg fløy. Men fy flate for en tur! Hoppet i fallskjerm jeg også, 12000 fot som deg, dog i Taupo på nordøya. Det villeste jeg har gjort, og jeg gjør det gjerne igjen! Og det er helt riktig som du sier, NZ er et glimrende land å ha bilferie i, samtidig som lokalbefolkningen er utrolig hyggelige, snakkesalige, interesserte og imøtekommende!
Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | ||
ScanFlyer Blue
|
![]()
Takk for hyggelige tilbakemeldinger! Gir motivasjon til å skrive flere rappert fremover
![]() Quote:
![]() Quote:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Newcomer
|
![]()
Detta var hyggelig lesning fra ende til annen. Hadde sjøl gleden av å væra på Sørøya i ei uke i oktober i fjor, deriblant i Queenstown og Milford Sounds så bilda dine vekker gode minner! Liker at du også dokumenterte båtturen over stredet. Flyturen jeg hadde i fra nevnte Queenstown og opp til Auckland langs vestkysten er for øvrig en av de utsiktsmessig beste tura jeg har bak meg, men får her bekrefta at det er en del på bakken jeg også burde ha fått med meg. Tusen takk for flotte bilder og underholdene rapport.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
avsluttet
|
![]()
Dette blir toppkarakter. Det var ikke bare fly og flyplass, men her har du i tillegg fått med deg perfekt bakgrunn, den herlige naturen fra New Zealand.
Må innrømme at jeg ikke fokuserte på flya, men den nydelige naturbakgrunnen. Dette gir meg enorm lyst til å prøve å reise på andre siden av jorda! |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Auckland - Rarotonga - Aitutaki - Rarotonga - Auckland | Flybird | TripReports | 14 | 22-08-2012 21:08 |
Auckland - Sydney - Melbourne - Auckland | Flybird | TripReports | 16 | 30-05-2011 21:40 |
Auckland - Queenstown // Christchurch - Wellington - Auckland | Flybird | TripReports | 9 | 25-01-2011 21:47 |
Auckland–Napier–Wellington–Auckland | FlightDeck | TripReports | 12 | 01-01-2011 15:40 |
Auckland–Tonga–Eua–Tonga–Auckland | FlightDeck | TripReports | 20 | 01-01-2011 15:27 |