Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 02-12-2011, 12:46   #9
OleSR
ScanFlyer Blue

Default Re: Auckland - Queenstown // Wellington - Auckland

Ahh, misunner deg dette! Herlig rapport som bringer tilbake minner om da jeg selv var på New Zealand og Australia i 2009. Var både på sørøya og nordøya, dog Fiordland og Queenstown ikke ble besøkt av oss. I tillegg tok vi samme ferge som dere, ser det ut til. Så ut som om dere hadde en fantastisk tur! Skulle gjerne skrevet en trip report selv fra den turen jeg hadde, men det begynner jo å bli en stund siden, og har veldig lite bilder av flyturene, annet enn noen utvendige bilder av flyene jeg fløy. Men fy flate for en tur! Hoppet i fallskjerm jeg også, 12000 fot som deg, dog i Taupo på nordøya. Det villeste jeg har gjort, og jeg gjør det gjerne igjen! Og det er helt riktig som du sier, NZ er et glimrende land å ha bilferie i, samtidig som lokalbefolkningen er utrolig hyggelige, snakkesalige, interesserte og imøtekommende!

Quote:
Originally Posted by Polaris View Post
(bare mobber, men det er forsåvidt verdt å påpeke at sydligere deler av New Zealand er dannet på samme måte som Norge og i så henseende er samme opplegget som Geiranger o.l)
Det stemmer jo det - og du kan sikkert mer om dette enn meg - men landskapet på New Zealand er vel yngre enn det norske, og dermed av et mer "alpint" preg, kanskje om mulig enda mer dramatisk på sett og vis (New Zealand ligger jo praktisk talt midt på grensa mellom to kontinentalplater med de konsekvenser det medfører, mens det vel er svært lenge (også når vi snakker geologisk tid) siden Norge var i samme situasjon). Så ja, landskapet i Norge og New Zealand er relativt likt på noen områder, men de forskjellige geologiske forutsetningene skaper også visse forskjeller. Det aner meg at vi har en felles interesse for geologi/fysisk geografi her..? Uansett, både Norge og New Zealand kan skilte med utrolig spennende og vakkert landskap, og begge er glimrende land å feriere i for den som liker den type ferie.
OleSR is offline   Reply With Quote

Posting Rules