Flyprat


Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 27-12-2010, 19:18   #1
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
OBB 19 Auckland–Tonga–Eua–Tonga–Auckland

Auckland–Tonga–Eua–Tonga–Auckland

Reiserute:
20. oktober 2010: Air New Zealand NZ274 Auckland (AKL)–Tonga (TBU), Airbus A320-200
22. oktober 2010: Chathams Pacific Airlines CV601 Tonga (TBU)–Eua (EUA), Britten-Norman Islander
22. oktober 2010: Chathams Pacific Airlines CV604 Eua (EUA)–Tonga (TBU). Britten-Norman Islander
23. oktober 2010: Air New Zealand NZ277 Tonga (TBU)–Auckland (AKL), Airbus A320-200



Dette er den andre av to rapporter som dekker «hullet» rapporten Oslo–Frankfurt–København–Bangkok–Auckland–Bangkok– København–Oslo. Den første rapporten dekket to innenriksflyvninger på New Zealand, mens denne omhandler reisen til og fra Tonga i Stillehavet og to innenriksreiser på Tonga. Også denne rapporten inneholder en del bilder og informasjon utover flyreisene.

Last edited by FlightDeck; 27-12-2010 at 19:30.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2010, 19:19   #2
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Star Alliance Re: Auckland–Tonga–Eua–Tonga–Auckland

20. oktober 2010, kl. 17.00:
Air New Zealand
NZ274 Auckland (AKL)–Tonga (TBU)
Pacific Economy
Airbus A320-200

Etter ha ankommet Auckland fra Wellington med Air New Zealand, hadde vi drøye tre timer til neste avgang. Det går shuttlebusser mellom innenriks- og utenriksterminalene, men vi valgte å spasere mellom de to terminalene. Med ombordstigningskortet ferdig utskrevet i Wellington, var det bare å gå gjennom passkontrollen med utfylt avgangskort og deretter en rask sikkerhetskontroll. Så ble det et par timer i Air New Zealand Koru Club Lounge, som var ganske mye større enn loungen i Wellington. Likevel hadde den ikke vinduer ut mot flyene – og jeg fikk en litt innestengt følelse. Utvalget av mat- og drikke var likevel upåklagelig.



I loungen ble hver enkelt avgang ropt opp to ganger – idet ombordstigning startet og idet man måtte forlate loungen for å rekke flyet.

Air New Zealand flyr daglig mellom Auckland og Tonga – på lørdager går det riktignok to fly på grunn av flyforbundet på Tonga på søndager. Ruten opereres stort sett med en av selskapets 12 Airbus A320-200-maskiner, men Boeing 767-300ER settes også inn enkelte dager.



Også på denne avgangen hadde vi fått plass i Space+-delen av Economy, med en pitch på 35”. ZK-OJN, bygget og levert til nå nedlagte Freedom Air i 2005, var imidlertid helt fullsatt og jeg fikk igjen midtsetet – med en stor bestemor av en stillehavsdronning ved siden av meg. Hun var imidlertid veldig hyggelig, selv om hun ikke kunne så mye engelsk.



Airbus A320-200-maskinen var meget fresh, bl.a. med det som så ut til å være et flott underholdningssystem. På marsjhøyde måtte imidlertid hele systemet restartes da ingen filmer fungerte. Nesten vel så spennende var det å følge flyet de 2.005 kilometerne fra Auckland til Fua’amotu-flyplassen på hovedøya Tongatapu.



Det var tre runder med servering om bord: først valgfri drikke, deretter middag og til slutt en ny drikkerunde. Ganske lekker middag til Economy Class å være – personalet danderte brettet fra trallen - og la i tillegg på en saftis. Det var også bra ølutvalg, med fire ulike typer.



Tre uker etter vår reise innførte Air New Zealand et nytt konsept om bord på ruter til Australia og Stillehavet. Konseptet innebærer at man må betale for bagasje og mat om bord (Seat og Seat+Bag), med mindre man bestiller dette som en del av billetten (The Works). Den nye businessklassen heter Works Deluxe. Air New Zealand er tydeligvis helt ville etter å lage slike konsepter – mange er riktignok ganske kule, men jeg synes produktet deres fremstår som ganske uoversiktelig. På de nye Boeing 777-300ER-maskinene vil det for eksempel være fem konsepter om bord.



Etter hvert som de tre flytimene nærmet seg slutten, ble vi mer og mer spente. Hva i alle dager kunne vi vente oss? Besetningen ønsket oss velkommen til «The Kingdom of Tonga», og en voldsom varme slo oss da vi gikk ned flytrappen og ned til utenriksterminalen, som hadde en terrasse fullsatt med vinkende tongalesere.

Last edited by FlightDeck; 27-12-2010 at 19:32.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2010, 19:21   #3
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: Auckland–Tonga–Eua–Tonga–Auckland

Tonga

Etter femten minutter i kø, kunne den ikke-uniformerte grensevakten stemple passet mitt med The Kingdom of Tonga (visum var ikke nødvendig). Vi tok ut Tongadollar på en minibank og ble snart kapret av en av de mange taxisjåførene. Mobiltelefonen virket ikke under oppholdet, da myndighetene kun aksepterer lokale telefonnumre. Man kan riktignok få utdelt et lokalt telefonnummer og bruke det samme sim-kortet, men vi orket ikke å styre med det.

Turen fra flyplassen Fua’amotu til hovedstaden Nuku’alofa tok om lag 30 minutter. Taxisjåføren fortalte om de segregerte jente- og gutteskolene vi passerte, universitetet, kongens palass – og til slutt endte vi opp på hotellet med det noe ironiske navnet «Little Italy Hotel», med egen italiensk restaurant.



Hotellet var symptomatisk for tongalesere: De lager det de tror vi vil ha, altså noe som likner på det vi får hjemme. Stiller man et ja/nei-spørsmål, svarer de alltid ja fordi de tror at det er det svaret vi vil høre.



Tonga har 100.000 innbyggere, og omtrent like mange tongalesere bor i utlandet, særlig i New Zealand, Australia og USA. Landet er helt avhengig av pengene som sendes hjem fra familier i utlandet. Tonga er ikke like utbygget sammenliknet med andre stillehavsøyer – turismen er ganske begrenset – og de typiske resortstedene som man finner på andre stillehavsøyer, finner man ikke på Tonga.



Man kunne tilrettelagt for flere hoteller og strender, potensialet er stort, men det virker ikke som de gidder eller får det til. Det meste importeres, også øl, og de fleste veier og større utbygningsprosjekter er sponset av regjeringer i ulike land, samt av EU og internasjonale organisasjoner.



Tonga har et av verdens laveste BNP, og de fleste har ikke en jobb i ordinær forstand – folk livnærer seg selv. Kokosnøtter, vanilje, bananer og kaffebønner var tidligere ganske store eksportvarer, men dårligere priser på verdensmarkedet har begrenset eksporten til et minimum. Eksport av squash til Japan var lenge en viktig inntektskilde, men det statlige eierskapet i landbruket har gjort at det ikke finnes noen incentiver for å produsere mer enn nødvendig.



I Tonga er ni av ti innbyggere overvektige, folk er ganske late og levestandarden er lav. Likevel får man ikke inntrykk av fattigdom – det ser ut til at de trives og har det godt. Alle vil snakke med deg – men veldig få vil egentlig selge deg noe. De er aldri masete, men fantastisk hyggelige, nysgjerrige og snille.



Nuku’alofa preges av landets 15 departementer, med små hytteliknende departementsbygg. Finansdepartementet som er avbildet var dog noe større og finere enn departementshyttene.



Det største bygget i byen er postkontoret, som sender internasjonal post to ganger i uken.



Hovedgaten med parlamentet til venstre, vis-á-vis postkontoret.



Parlamentssalen.



Dronningmorens palass. Kongens palass ligger utenfor hovedstaden.



Vi fant også hovedkontoret til Chathams Pacific Airlines noen steinkast unna.





Tonga har aldri vært kolonisert og er det eneste kongedømmet i Stillehavet. Tongolesere er svært kristne – de fleste er mormonere og metodister som bruker det meste av sparepengene til donasjoner til kirken. Det er griser over alt – også på kirkegården!



Den forrige kongen Tāufaāhau Tupou IV (bildet) gjorde flere idiotiske ”investeringer”, for eksempel bygging av et kjernefysisk avfallsdeponi, registrering av skip som var engasjert i ulovlige aktiviteter (inkludert forsendelser for al-Qaida) og prosjektering av et flyplasshotell med casino.



Som følge av at Tonga også solgte Protected Person-pass i utlandet på 1990-tallet, har en rekke kinesere inntatt det lille øyriket. Veldig mange av butikkene i hovedstaden drives nå av kinesere, og Kina er også det eneste landet med ambassade på Tonga. Kina har også sitt eget hotell, International Dateline Hotel, som liknet på et hotell fra kolonitiden i Afrika – med 60- og 70-tallsinteriør, gulv i brun marmor, total mangel på lyssetting, elendig service og store, åpne arealer som ikke brukes til noe som helst.



I 2006 var det et stort opprør i hovedstaden, som førte til at 60 prosent av bygningsmassen ble ødelagt. Folket krevde demokrati – og fikk delvis gjennomslag: i dag er åtte av landets 16 parlamentsmedlemmer folkevalgte – de åtte andre er utnevnt av adelen. Vi fikk full oversikt over parlamentsmedlemmene og regjeringsapparatet i telefonkatalogen.



Regjeringen er utnevnt på livstid, men mye av makten til kongen ble i 2006 overført til regjeringen, som også består av folkevalgte. På forsiden av telefonkatalogen ser dere Kong George Tupou V, som var i Auckland for å hente et portrett av seg selv mens vi var på Tonga.

Last edited by FlightDeck; 27-12-2010 at 19:42.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2010, 19:23   #4
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: Auckland–Tonga–Eua–Tonga–Auckland

22. oktober 2010, kl. 08.40:
Chathams Pacific Airlines
CV601 Tonga (TBU)–Eua (EUA)
Britten-Norman Islander

Vi valgte å bruke en dag på dagstur til ’Eua, en øy som ligger en åtte minutters flytur øst for Tongatapu. Øya har 5.000 innbyggere og er kjent for sin dramatiske natur med klipper, huler og jungler.



Taxisjåføren som kjørte oss fra flyplassen to dager tidligere, hadde selvsagt overtalt oss til å kjøre oss ut til flyplassen også til denne turen. Bilen hans hadde imidlertid blitt ødelagt innen den tid – og fredag morgen stod det en annen sjåfør utenfor hotellet, en halv time før avtalt tid. Han kjørte helt til også hans bil ble mer eller mindre ødelagt – han klarte likevel å kjøre helt frem med en snittfart på 30 kilometer i timen og en motor som neppe likte behandlingen den fikk!



Tavlen viser dagens innenriksavganger, alle operert av Chathams Pacific Airlines. Lurer fælt på hvorfor Chathams bruker samme selskapskode som Cargolux … Selskapet begynte innenriksflyvninger på Tonga i 2008 da selskapet med det noe merkelige navnet Airlines Tonga (som var eiet av nå nedlagte Air Fiji) gikk konkurs etter tre års drift.

Før dette ble innenriksflyvningene utført av Royal Tongan Airlines. I 2002 startet selskapet flyvninger til Auckland, Sydney og Honolulu med en innleid Boeing 757-200 fra Royal Brunei Airlines. I april 2004 var eventyret over – kabinfaktoren hadde ligget på 34 prosent på det internasjonale nettverket det siste året og 757-maskinen ble stoppet grunnet manglende betaling da den skulle returnere fra Auckland til Tonga. En måned senere hadde selskapet gått tom for deler til sin eneste flyvedyktige maskin, en Shorts 360, og selskapet ble lagt ned.



Vi hadde god tid frem mot avgang og rakk en større frokost på flyplasskafeen, mens avgangene til Ha’apai og Vava’u ble ropt opp. Den første ruten ble operert med en åtteseters Queen Air-maskin og den andre med den avbildede Metroliner-maskinen med plass til 18 passasjerer.



Convair-maskinen skulle først i ilden senere på dagen, til Vava'u. I bakgrunnen står Queen Air-flyet.

På vei ut mot flyet så jeg en DC-3-maskin parkert. Denne er nå malt om i vintage-farger og ser etter min mening helt fantastisk ut, se selv. Maskinen brukes på ruteflyvninger til Ha’apai.



Chathams Pacific flyr to ganger daglig mellom Tongatapu og ’Eua, men denne fredagen var det faktisk satt opp en ekstraavgang. Flyvningene opereres av selskapets ene Britten-Norman Islander, registrert A3–LYP.



Ombordstidningen startet fem minutter før avgangstid som den tredje av dagens avganger.



Den lille kabinen ble straks fylt opp – og snart var det bare ett sete ledig: setet ved siden av piloten. Den takket jeg med glede ja til, men jeg måtte legge kameraet i baggen bak i flyet.



Kapteinen ønsket velkommen om bord, viste frem sikkerhetskortet og fortalte at flytiden ville bli hele ni minutter i dag.

Etter et par forsøk ble dørene smelt igjen og den ti meter lange maskinen begynte å takse mot rullebanen. Innenlandsterminalen ligger i enden av den store rullebanen, mens utenlandsterminalen ligger langs rullebanen. Jeg begynte etter hvert å lure på når maskinen skulle ta gi gass – den bare kjørte og kjørte nedover rullebanen. Plutselig tok den en u-sving og ved noen enkle bevegelser satt kapteinen den lille maskinen i full fart nedover rullebanen. Det var ikke nødvendig med mange meterne før maskinen lettet – og det var en helt spesiell følelse å sitte i cockpit i en liten Islander med spakene foran meg – og ’Eua i horisonten. Maskinen kom opp i 250 kilometer i timen.

Begge flyplassene ligger nødvendigvis ved kysten, så utsikten var stort sett hav – og jeg prøvde å se etter humpback-hval, som svømmer i disse farvannene på denne tiden av året. ’Eua kom stadig nærmere og etter hvert så jeg også en rullebane med det som i sin tid hadde vært asfalt og nå var en kombinasjon av asfalt og gress.



Vi landet uten særlig til manøvrering fra kapteinen, og parkerte ved det som skulle være et terminalbygg, men som mest av alt så ut som et hus med hage. En mann dro en rusten bagasjetralle mot flyet, åpnet bagasjerommet og plasserte bagasjen på trallen. Kapteinen gikk inn i terminalbygget med papirer og dokumentasjon. Den korte flyturen må ha vært en av mine beste flyopplevelser, noensinne.







Måtte selvsagt ta noen cabin shots!

Last edited by FlightDeck; 27-12-2010 at 19:49.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2010, 19:25   #5
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: Auckland–Tonga–Eua–Tonga–Auckland

'Eua



Vår guide møtte oss i en rusten jeep – og ekskursjonen kunne begynne. Jeg tar med noen få bilder fra turen.



Vi startet på Hideaway – det eneste hotellet på ’Eua.



Vi måtte avbryte rundturen og kjøre tilbake for å fylle drivstoff. Sjåføren hadde ikke penger, men etter noen telefoner var det i orden.



Spurte guiden hvordan dette hadde kommet til – ”Natural made” var svaret.



Disse merkelige trærne vokser overalt.



’Eua har fantastisk natur, med bratte klipper bygget opp av korall.



Vi gikk i ned i en grotte på bare en meters høyde, krabbet 20 meter i mørket, hoppet noen meter ned i et hull og havnet ved en klippe – og en fantastisk utsikt kom til syne. Gigantiske fugler fløy i stor fart over det som visstnok er Tongas eneste nasjonalpark. Det var ellers litt strevsomt å komme seg opp igjen den samme veien …



Den internasjonale datolinjen er bare åtte kilometer unna.



’Eua har nydelige strender og fantastisk korallrev. Det svømmer hvaler og gigantiske skilpadder rundt øya. Selv nøyde jeg meg med å bade sammen med det som i Norge omtales som akvariefisk ...

Last edited by FlightDeck; 27-12-2010 at 19:53.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2010, 19:26   #6
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: Auckland–Tonga–Eua–Tonga–Auckland

22. oktober 2010, kl. 17.00:
Chathams Pacific Airlines
CV604 Eua (EUA)–Tonga (TBU)
Britten Norman Islander

Guiden kjørte oss tilbake til flyplassen en times tid før avgang.



Vi sjekket inn som en av åtte passasjerer og tok oss tid til å studere fasilitetene: to hester, en rullebane av asfalt og gress, et terminalbygg og en bagasjetralle i tre. Vi slo oss ned på to hvite campingstoler i plast – og plutselig følte vi oss litt som Moland og French.





Etter hvert som oppsatt ankomsttid nærmet seg, begynte folk å bevege seg opp og ned langs rullebanen. En del representanter for den lokale befolkningen hadde også funnet veien til flyplassen bare for å se flyet lande og ta av.





Ikke overraskende ble vi hentet av samme maskin som vi fløy med den samme morgenen.





Denne gangen ble jeg ikke utnevnt til co-pilot, men fikk et fint sete rett bak kapteinen, som ikke overraskende var den samme som på utreisen.



Flytiden ble beregnet til åtte minutter, og denne gangen fikk jeg tatt en del bilder.



Jeg trodde vi skulle lande på den store rullebanen som vi tok av fra, men det ble i stedet landing på et slags jorde rett ved siden av innenriksterminalen.







Vi parkerte ved siden av den samme Convair-maskinen som tidligere på dagen. Flybillettene kostet ca. 200 kr. hver vei. Vi ble hentet av en sjåfør som kjørte oss til et dinner show, som åpenbart var et slags opplegg der tongalesere smører sine utenlandske forbindelser.

Last edited by FlightDeck; 27-12-2010 at 19:57.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2010, 19:27   #7
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Star Alliance Re: Auckland–Tonga–Eua–Tonga–Auckland

23. oktober 2010, kl. 19.35:
Air New Zealand
NZ277 Tonga (TBU)–Auckland (AKL)
Pacific Economy
Airbus A320-200



Air New Zealand har to avganger til Auckland på lørdager, og vi hadde bestilt billett med kveldsavgangen.



Flyplassen kunne faktisk by på en egen Star Alliance Gold-skranke, og selv om agenten var hyggelig, fikk vi raskt problemer: Vi måtte vise frem en utskrift av flybillettene våre ut av New Zealand. Jeg fant frem min, mens reisefølget ikke klarte å finne sin. Det tok sin tid – men agenten sa at dette ikke var noe problem, vi kunne bare gå bort på internettkafeen og skrive den ut igjen. Idet vi skulle gå, oppdaget reisefølge at utskriften allerede lå på skranken!



Passet ble stemplet i neste skranke – og så var det bare avgangshallen igjen av Tonga-oppholdet. Den bestod av to turistbutikker, samt en kafé.



Her kjøpte vi oss noen Mata Maka-øl, som er det offisielle ølet for The Friendly Islands. Det hører med til historien at ølet produseres på New Zealand (selvsagt) – og at det egentlige lokale ølet gikk ut av produksjon for et år siden. Det var ikke få ganger vi spurte om lokalt øl på turen – og kelneren insisterte på Heineken, Beck’s eller Kingfisher. Det var visst mye bedre.



En av Air Pacifics to Boeing 737-800 stod parkert, klar for å utføre kveldens avgang til Fiji.



Vi skulle igjen fly Airbus A320-200, denne gangen ZK-OJG, som ble bygget og levert for Air New Zealand i 2004. Kabinfaktoren endte på om lag 80 prosent, og denne gangen fikk vi tomt midtsete.

Idet skiltet med setebeltet ble skrudd av, henvendte purseren seg til meg med etternavnet mitt og spurte om jeg ville ha en avis. Hun understreket at jeg fikk tilbudet fordi jeg var en frequent traveller. Jeg takket selvsagt ja og fikk en murstein av en lørdagsavis, som vi kunne hygge oss med gjennom flyvningen.



Som på utreisen kunne vi velge mellom en kjøtt- eller kyllingrett, og jeg gikk for den samme kyllingretten igjen. Ellers ble det en film og et utvalg fra Air New Zealands omfangsrike musikkmeny.



Underholdningssystemet, kabinen og serveringen var igjen meget bra – og det skal også understrekes av vi ikke betalte mer enn 1600 kr t/r. Ulempen med Air New Zealand er at de er meget strenge hva gjelder bonusopptjening – selv om man samler poeng innenfor selskapets eget program, Airpoints.

I Auckland måtte vi igjen gjennom den hyggelige passkontrollen, og en ganske omfattende sjekk av bagasjen. Jeg måtte vise frem noe av det jeg hadde kjøpt på Tonga, men fikk det med meg uten problemer. Reisefølget gikk på bussen i retning av Auckland – og en uke på sørøya. Selv sjekket jeg inn på Holiday Inn-hotellet på flyplassen og returnere til Norge dagen etter. Returen kan du lese mer om i denne rapporten.

Last edited by FlightDeck; 27-12-2010 at 20:00.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2010, 19:28   #8
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,923
Default Re: Auckland–Tonga–Eua–Tonga–Auckland

Konklusjon:
Tonga var virkelig noe for seg selv, Air New Zealand hadde et strålende produkt og Chathams Pacific Airlines ga meg definitivt årets flyopplevelse!

Tidligere rapporter:

Last edited by FlightDeck; 27-12-2010 at 19:30.
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2010, 19:32   #9
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Auckland–Tonga–Eua–Tonga–Auckland

Tusen takk for herlig rapport fra kanskje det flotteste område på kloden, South Pacific

Har hatt gleden å besøke området mange ganger, men mangler Tonga og Samoa.....
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2010, 19:42   #10
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Auckland–Tonga–Eua–Tonga–Auckland

Greit å vite, hvilken bookingklasse hadde du på NZ ? Kan bli aktuelt snar tigjen...
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2010, 21:15   #11
pgaa
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2007
Location: Oslo
Posts: 2,540
Default Re: Auckland–Tonga–Eua–Tonga–Auckland

Utrolig spennede lesning..
__________________
Hjemme bra - borte best / You'll Never Walk Alone
pgaa is offline   Reply With Quote
Old 27-12-2010, 21:36   #12
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,475
Default Re: Auckland–Tonga–Eua–Tonga–Auckland

Det är som alltid spännande att läsa dina TR!
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2010, 01:39   #13
Convair
Newcomer
 
Join Date: Apr 2010
Posts: 16
Default Re: Auckland–Tonga–Eua–Tonga–Auckland

Herlig rapport. Tonga er virkelig et sted i en egen klasse.... Hadde gleden av å besøke Va`vu i fjor. Det eneste som skapte litt frustrasjon er mentaliteten med at de svarer det de tror du vil høre...
Convair is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2010, 01:55   #14
Magnus
ScanFlyer Blue
 
Magnus's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Location: Bergen/Bærum
Posts: 129
Default Re: Auckland–Tonga–Eua–Tonga–Auckland

Nå fikk jeg reisefeber! Flott TR
Magnus is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2010, 09:15   #15
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,928
Default Re: Auckland–Tonga–Eua–Tonga–Auckland

Herlig rapport
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2010, 10:28   #16
Fredrik74
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Apr 2010
Location: Mellan Stockholm och Arlanda
Posts: 629
Default Re: Auckland–Tonga–Eua–Tonga–Auckland

Tack för rapporten. Det blir inte Tonga men nu måste jag boka något på SAS...
Fredrik74 is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2010, 10:45   #17
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Auckland–Tonga–Eua–Tonga–Auckland

Kanonrapport! Tusen takk.

Når det gjelder NZ, så kan det være små forskjeller på bookingklassene. Tror jeg betalte 400-500kr ekstra for å gå fra 0% til 100% på LHR-LAX-RAR-AKL. Dette kan ikke gjøres selv, og en må gi beskjed om at en ønsker å kjøpe seg opp.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2010, 12:51   #18
LNv22
ScanFlyer Gold
 
LNv22's Avatar
 
Join Date: Feb 2009
Location: Oslo, Homansbyen
Posts: 1,930
Default Re: Auckland–Tonga–Eua–Tonga–Auckland

Kjemperapport! Takk for at du tar deg tid til dette!
__________________
Next up:
Mye moro!
-
Star Alliance Gold / One World Sapphire
LNv22 is offline   Reply With Quote
Old 28-12-2010, 17:09   #19
Hermann SF
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 814
Default Re: Auckland–Tonga–Eua–Tonga–Auckland

Kjempe bra, alltid en fornøyelse å bla gjennom dine skildringer. Og det at du hadde en uforglemmelig opplevelse ut til den lille øya med miniflyet, tror jeg virkelig på. Det er slike minimalistiske ting og hendelser som gjør størst inntrykk, det har jeg også erfart!
Hermann SF is offline   Reply With Quote
Old 30-12-2010, 21:54   #20
SeatBelt
ScanFlyer Gold
 
SeatBelt's Avatar
 
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
Default Re: Auckland–Tonga–Eua–Tonga–Auckland

Takk for en veldig flott og spennende rapport. Det er lite som slår innenriksturer på eksotiske reisemål. Veldig gode bilder gjør denne rapporten fullkommen og perfekt lesing på slutten av året.

Måtte det nye året bringe flere gode rapporter fra deg!
__________________
SeatBelt is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Tonga/Fiji tdb Reiseforum 2 12-12-2018 17:52
Auckland - Queenstown // Wellington - Auckland Flybird TripReports 14 04-12-2011 13:48
Auckland - Sydney - Melbourne - Auckland Flybird TripReports 16 30-05-2011 21:40
Auckland - Queenstown // Christchurch - Wellington - Auckland Flybird TripReports 9 25-01-2011 21:47
Auckland–Napier–Wellington–Auckland FlightDeck TripReports 12 01-01-2011 15:40


All times are GMT +2. The time now is 16:10.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.