Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 04-11-2011, 13:16   #1
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Thai Bangkok med Thai i C og SAS i Y

Så blev der endeligt tid i programmet til at få skrevet lidt om den seneste tur til Bangkok - endda kun 5 dage før turen igen går mod Thailand.

Denne tur var en hurtig smuttur med en forlænget weekend i Thailands hovedstad og tro det eller lad være, men det var faktisk mit første besøg i Bangkok. Ja, jeg ved det er for dårligt, men hver gang vi tidligere har planlagt en rejse hertil er der dukket et eller andet op, som gjorde at vi ændrede planer og rejste til andre destinationer.

Udrejse:
CPH-BKK
TG951
Boeing 747-400
Business Class

Thai benytter fra CPH 747-400 i deres gamle konfiguration og normalt ville det jo være noget de fleste vil undgå, men med en Business Class billet i hånden, så er det absolut ikke noget dårligt valg. Thai sælger nemlig ikke First Class på deres ruter fra CPH og ARN og derfor benyttes First kabinen til Business Class pax, hvilket rent faktisk giver et ganske godt produkt.

Ankomst til CPH i god tid og ingen kø ved Business skranken. En venlig SGS-dame gav mig valget mellem en hel del sæder og jeg besluttede mig for 1B da hun oplyste at 1A var blokeret af en eller anden grund og at jeg godt kunne forvente at det sæde fortsat ikke var optaget. Og ganske rigtigt var 1A ledigt ombord. Ren luksus med store flotte (dog gamle) sæder og frit sæde ved siden af.

Benpladsen var absolut ganske fin på række 1. Faktisk havde jeg (med sædet i liggende position - ikke mindre end 5 vinduer for mig selv)

Sådan ser stolene ud på TG's 747 i Business fra CPH

Pre-boarding af Business pax og vel ombord blev jeg modtaget af en smilende og imødekommende purser, der tog min jakke og med det samme spurgte om hvad jeg ville drikke til pre-departure-drink. Taget i betragtning at der stadig skulle boardes vel omkring 300 pax, så havde jeg faktisk foretrukket lige at sætte mig i stolen inden jeg skulle tage stilling til det spørgsmål. Det blev lidt unødigt stressende både at skulle hænge jakken, fjerne tæpper og puder, have håndbagagen i hattehylden og finde sin plads samtidigt med at purseren stod utålmodigt og ventede på min drikkeordre.

Valget faldt naturligvis på et glas champagne, som var Piper Heidsieck. I mine øjne en drikkelig champagne, men også et ret kedeligt standard-valg. En opfyldning blev det også til inden boarding var afsluttet.

Samtidig med pre-departure drink uddeles og amenity kit. Ganske flot sæt som TG udleverer.

Hovedtelefoner ligger på sædet ved boarding sammen med et tæppe og en stor pude. Jeg brugte dem kun ganske kort, men de virkede helt ok.

Kort tid efter afgang (som forøvrigt var nogenlunde til tiden) blev menukort udleveret. Flotte menukort med et ganske fornuftigt udvalg af mad og drikke.

Igen synes jeg crewet var lige lovlig pushy, da de bad om madønsker ca. 1 minut efter menuen var udleveret. Lidt kort tid til at overskue udvalget og jeg bad da også om lidt mere tid til at træffe mit valg, hvilket da heller ikke var noget problem. Der var dog over ti timers flyvetid til BKK, så hvorfor det hastede så meget med at få serveret på en eftermiddagsafgang ved jeg ikke.

Thai serverer sammen med pre-dinner cocktail, som i mit tilfælde (som altid) blev en Bloody Mary, en appetizer som var Satay-spyd.

Jeg fik valget mellem Bloody Mary mix eller tomatjuice til min Bloody Mary, som var godt mixet og flot præsenteret. Alt blev serveret individuelt til hver pax.

Til hovedret valgte jeg Grilled Beef Tenderloin og var lidt spændt på hvordan den var. Mine erfaringer med bøf ombord på fly er ikke alt for god, men da jeg også ofte synes det er en god test på cateringen (netop fordi så mange har svært med at servere en god bøf), så faldt valget på den. Et valg jeg absolut var yderst tilfreds med. Det var nok den bedste og mest møre bøf jeg nogensinde har fået på et fly, så den opgave var absolut bestået.

Til forret var der ikke noget valg, men til gengæld en ganske flot platte med både King Prawns, grillet kylling, salat og lobster mayonaise. Igen var alt af en god kvalitet og flot præsenteret.

Bordet blev belagt med hvid dug og både forret og hovedret serveret på bakke, men uden folie eller metallåg (hørte i det SAS )

Alt i alt en flot præsentation og god kvalitet på maden.

Jeg fortsatte med champagne til forretten, men måtte også smage et glas Chateau Les Vergnes 2009. Udemærket vin.

Til hovedretten faldt valget på en Bourgogne Pinot Noir, som ligeledes var ganske god.

Efter hovedretten blev der serveret en tallerken med to slags ost, sammen med en portvin, som jeg ikke fik fat i navnet på, men som var helt hæderlig - uden at imponere.

Ostene var kedelige standardoste, med en kedelig pre-packed kiks til. Ikke noget der var imponerende på nogen måde. Intet valg af oste og heller ingen nærmere præsentation af dem.

Slutteligt var der jordbær-tærte, som jeg dog sprang over, men valgte jeg en espresso og en Remy Martin XO.

Alt i alt et rigtigt godt måltid med tilhørende fornuftige vine. Absolut godkendt.

Crewet var venlige og søde, men virkelige også ret fraværende. Den smilende Thai-service, som jeg så ofte har hørt så meget om, synes jeg ikke vi så meget til på denne flyvning. Dermed ikke ment at servicen var dårlig på nogen måde - for det var den absolut ikke - tværtimod. Men den var derimod lidt mekanisk og man havde faktisk lidt fornemmelsen af at de gerne ville have serveringen overstået i en fart og have lyset slukket.

Det skete dog også umiddelbart efter maden, hvor baren også blev sat frem. Herefter blev crewet ganske usynligt. Nogle runder med vand blev det til og man var naturligvis altid velkommen til at ringe efter dem og bestille, men de var ikke særligt pro-aktive.

Efter middagen kiggede jeg lidt på IFE'en - og efter nogle få minutter opgav jeg at se noget på den. Det var meget old-school og udvalget var ikke imponerende. Ingen AVOD. Her halter Thai langt bagefter hvad der kan forventes på en international business class idag.

Stolene var til gengæld ganske gode at sove i - og her kom det virkeligt til udtryk at der var tale om en gammel First kabine. Absolut godkendt som et business-produkt, men hvis jeg var havnet på dette fly og havde betalt First-pris, så var jeg nok blevet skuffet.

Efter en nat med en god snak med en medpassager og en hel del flere Remy Martin XO samt en times søvn, så var de i god tid før landing - små to timer faktisk (lidt for god tid efter min smag) klar til at servere morgenmad.

Her var der valget mellem 3 retter. Da kun en af dem indeholdt bacon var valget let

Til min overraskelse bestod morgenmaden af to serveringer. Først frugt, youghurt, en croissiant og et stykke dansk wienerbrød - hvor begge brød var lune - og herefter den varme ret.

Begge dele absolut godkendt, men æggene og baconen var som vanligt på et fly ret så kedelige.

Kort tid før landing blev uddelt immigrationskort og fasttrack invitationer

Konklusion:
Thai på på business på 747'eren fra CPH er absolut godkendt. Specielt med plads i den gamle First kabine. På ruter, hvor man havner i de gamle business-stole, så ville jeg være ret så skuffet. Man har klart en retro-følelse i disse fly (måske specielt pga. et meget forældet IFE), men maden og komforten er helt i top. Servicen var helt ok, men på ingen måde imponerende. De fleste i crewet virkede fraværende og mest interesseret i at få slukket lyset og få ro.

Posting Rules