Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 16-08-2011, 23:57   #1
jb1
ScanFlyer Rusty

Default Tur til den russiske bjoern

I sommer har jeg vaert paa en rundtur i Norge og vaar oestlige nabo Russland med SAS, Norwegian og Wideroe paa rutene OSL-BGO (SK), OSL-EVE (DY) og SVJ-BOO-OSL (WF og SK). Til og fra Russland reiste vi med henholdsvis DY fra Oslo til St. Petersburg (LED) og retur fra Moskva (SVO) med Aeroflot. Jeg skriver kun om reisene i Russland, da det er saa mange rapporter fra innenriksruter i Norge.

Strekning: OSL-LED
Selskap: Norwegian
Flytid: 1:35
Klasse: One class
Flytype: 737-300

Etter en tur rundt i Norge til Vestlandet, Lofoten og en helg i Oslo med utenlandske, skulle noen hjem til sine land, mens vi var fire som skulle reise videre til Russland for foerste gang. Vi hadde bestilt en taxi til fastpris paa kr 500 til Gardermoen, det blir rimeligere enn med tog eller buss naar man er fire voksne. Vi ankom i grei tid foer avgang og sjekket inn paa Norwegians automater og stilte oss i den litt lange koen til bag drop. Sikkerhetskontrollen gikk smertefritt og etter litt veksling fra kroner til rubler gikk vi inn gjennom taxfreebutikken og fikk oss litt frokost. Passkontrollen til Non-Schengen gikk greit da den virkelige kontrollen av om visum og alt annet var paa stell gjoeres ved utgangen til flyet. Ombordstigning gikk derfor litt sakte, og de to agentene konfererte stadig seg imellom da det var ting de lurte paa. Flyet var ca. 70 % fullt og alle kom seg greit paa plass. 737-300’en var litt preget av lang fartstid og saa litt sliten ut.

Avgang paa tid. Kapteinen opplyste at vi skulle fly over midt-Sverige og saavidt syd av den finske kysten. Flyturen var ikke spesielt spennende, vanlig DY servering fra det hyggelige mannskapet paa en ganske kort flytur. Innreiseskjemaer ble delt ut etter servering. Flyverten hadde en rekke penner som ble delt ut. Dette er ganske smart da de fleste flyselskaper ikke gjoer dette paa ruter hvor de fleste passasjerene maa fylle ut et skjema (bortsett fra foran gardinen). Jeg har derfor normalt med meg en penn til slikt.

Landing paa Pulkovo-flylassen gikk greit. Det var ikke saa mye trafikk der, men en SAS-maskin fra Koebenhavn stod parkert ved siden av, begge paa fjernparkering.

Grensekontroll i Russland er det sagt mye om. En jente foran oss i koen som hadde gjort dette foer sa at alt kom til aa gaa bra, men at vi maatte forvente gretne grensevakter. Passet og innreiseskjema ble snappet av en kvinnelig grensevakt som ikke saa ut til aa kunne smile eller si goddag. Etter litt venting og stempling ble det klasket paa disken og jeg kunne gaa til bagasjebaandet.

Bagasjen kom relativt kjapt og vi satte kursen for vaart hostell som laa like ved
St. Petersburgs hovedgate Nevsky Prospekt. St. Petersburg er en meget vakker by med flotte palasser baade i og utenfor byen. Kanalene er og flere katedraler er ogsaa flotte. Endel sovjetarkitektur finnes ogsaa. Restauranter og natteliv for enhver smak finnes ogsaa, men byen fremstaar ganske rolig til aa ha fem millioner innbyggere.

Neste stopp paa programmet var Moskva. Dit reiste vi med nattog. Vi sov godt ombord paa toget som gikk ved midnatt og ankom den russiske hovedstad tidlig neste morgen. Vi tok metro for aa komme til vaart overnattingssted like ved den kjente gaagaten Arbat. Moskva er en av Europas stoerste byer og metrosystemet er en liten utfordring naar man ikke kan lese kyriliske bokstaver. I motsetning til St. Petersburg er det minimalt med skilting med latinske bokstaver, men man finner frem til slutt, gjerne etter litt gestikulering naar man spoer om hjelp av folk som stort sett aldri snakker noe annet enn russisk.

Strekning: SVO-OSL
Selskap: Aeroflot
Flytid: 2:20
Klasse: Economy
Flytype: A-320

Etter noen dager i Moskva, hvor man selvsagt har sett Kreml, den Roede Plass, Vasilij-katedralen, GUM-kjoepesenteret, en forestilling paa Bolshoiteatret (dog i en sidebygning ettersom hovedbygget er under oppussing) og mye mer var tiden kommet for aa fly tilbake til Norge. Mine venner skulle til USA, mens jeg skulle fly alene til Oslo med Aeroflot. Jeg hadde opprinnelig planlagt aa reise med SAS samme dag for aa kunne bruke noen bonuspoeng, men da jeg senere fant en ganske billig billett med russiske Aeroflot fant jeg ut at jeg ville proeve et, for min del, nytt selskap, samt at jeg kunne faa visse fordelen som gullmedlem i Flying Blue da Aeroflot ogsaa er medlem av Skyteam. SAS-billetten ble deretter avbestilt og poengene tilbakefoert til konto.

Foerste del av reisen gikk med Moskvas metro til Belorusskaya stasjonen hvorfra flytoget til Sheremetyevo gaar. Flytoget gaar hver halvtime i helgene og det var lett aa kjoepe billetter fra automater eller skranker. Avgangen var presis og vi kom greit frem til Sheremetyevo etter 35 minutters reise. Billetten leses elektronisk i portene etter ankomst, slik som i Oslo. Aeroflots Oslo-fly gaar fra terminal E som ligger i gangavstand fra togstasjonen. Som gullmedlem kunne jeg sjekke inn i businesskranken. Jeg hadde sjekket inn paa nett dagen foer, men jeg hadde ikke printer tilgjengelig, slik at jeg maatte i skranken. Jeg hadde uansett maatte ta turen dit med en koffert. Russere er noen rever til snike i koer og en dame kom inn fra siden mens jeg sjekket inn og spurte om dette var for business. Damen i skranken svarte ja, hvorpaa hun som spurte elegant tok to skritt til siden og stilte seg rett bak en som sjekket inn paa oekonomi, mens det var en ganske lang koe som ventet i bak. Det rare er at ingen sier noe. Uansett, jeg fikk sjekket inn og fikk utlevert en invitasjon til Aeroflots businesslounge. Grense og sikkerthetskontroll gikk fint til tross for den vanlige gretne tonen fra dem som jobber der. Jeg kjoepte et par ting paa taxfree og satte saa kursen mot loungen for aa faa litt frokost. Loungen var relativt stor og helt ok utvalg av mat og drikke.

Oslo-flyet ble etterhvert ropt opp og jeg gikk til gaten som laa rett ved loungen. Russiske og andre borgere fikk sjekket sine pass og visum kontrollert noeye, mens norske borgere ble vinket igjennom. Flyet var nesten fullt og gikk bittelitt etter tid. God plass til bena var det ogsaa i den lyse kabinen med blaa seter. Det var langt mellom smilene hos de fire flyvertinnene ombord, men vi fikk da mat og drikke. Det ble servert en salat og en sandwich. Aeroflots magasin var nesten kun paa russisk, slik at jeg ikke hadde saerlig glede av det og leste en bok isteden. Resten av reisen var relativt innholdloes og vi landet noe foer tidtabell paa OSL.

Passkontrollen paa OSL praktiserte strengt skille mellom Schengen-borgere og andre. Bagasjen kom kjapt med priority tag og jeg fant flybussen som skulle ta meg hjem.

Aeroflot leverte helt ok, men service er ikke noe russere yter med et smil. Jeg kan uansett gjerne reise med selskapet ved en senere anledning.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	Russia 2011 014.jpg
Views:	646
Size:	78.7 KB
ID:	30452   Click image for larger version

Name:	Russia 2011 009.jpg
Views:	632
Size:	86.7 KB
ID:	30453   Click image for larger version

Name:	Russia 2011 017.jpg
Views:	624
Size:	66.6 KB
ID:	30454   Click image for larger version

Name:	Russia 2011 019.jpg
Views:	618
Size:	86.5 KB
ID:	30455   Click image for larger version

Name:	Russia 2011 040.jpg
Views:	613
Size:	121.1 KB
ID:	30456  

Name:	Russia 2011 069.jpg
Views:	52
Size:	76.8 KB
ID:	30457   Click image for larger version

Name:	Russia 2011 070.jpg
Views:	63
Size:	78.3 KB
ID:	30458   Click image for larger version

Name:	Russia 2011 073.jpg
Views:	63
Size:	65.6 KB
ID:	30459   Click image for larger version

Name:	Russia 2011 075.jpg
Views:	51
Size:	69.7 KB
ID:	30460   Click image for larger version

Name:	Russia 2011 083.jpg
Views:	60
Size:	52.6 KB
ID:	30461  

Name:	Russia 2011 086.jpg
Views:	60
Size:	55.3 KB
ID:	30462  

Last edited by jb1; 17-08-2011 at 03:04.
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 19-08-2011, 22:36   #2
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Default Re: Tur til den russiske bjoern

Takk for en liten kort og grei oppsummering. Hvordan var det å være "første-reis" til Russland? Var det bare litt småplukk som du nevner, eller ble dere mer "lost" innimellom? Frister det til gjentagelse?

Old 20-08-2011, 13:25   #3
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Takk for en liten kort og grei oppsummering. Hvordan var det å være "første-reis" til Russland? Var det bare litt småplukk som du nevner, eller ble dere mer "lost" innimellom? Frister det til gjentagelse?
Ikke så vanskelig å reise i Russland for første gang. Sprogproblemer og annet kan man oppleve mange steder. Jeg reiser gjerne dit igjen, jeg har en drøm om å ta den Transsibirske jernbanen.
Old 24-08-2011, 11:54   #4
Hypern
ScanFlyer Rusty

Hypern's Avatar

Vel jeg fikk et hadet bra da jeg viste mitt norske pass ved gaten på SVO. Det som er dritt er å få russisk visum, men alt er lett når man har fått det. Jeg har kommet meg igjennom til ankomsthallen på 5-7 minutter da det var null kø i utlendinsskranken. Hehe.
Hypern is offline   Reply With Quote
Old 24-08-2011, 16:27   #5
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:
Originally Posted by Hypern View Post
Vel jeg fikk et hadet bra da jeg viste mitt norske pass ved gaten på SVO. Det som er dritt er å få russisk visum, men alt er lett når man har fått det. Jeg har kommet meg igjennom til ankomsthallen på 5-7 minutter da det var null kø i utlendinsskranken. Hehe.
Har man foerst visum er det faa problemer, kontrollene paa SVO gikk veldig greit. Det er alt byraakratiet for aa faa det og uklare svar som problematiserer. Styret med aa faa en invitasjon burde vaere undoevendig. En hotellreservasjon burde vaere tilstrekkelig i seg selv. I tillegg burde perioden man faar visum for vaere mere fleksibel. Man maa ogsaa registrere sitt visum hos russisk politi innen tre dager etter ankomst. Hotellet man bor paa kan gjoere dette, men da jeg viste den ved utreise, fikk jeg den i retur og et "not necessary". Uansett greit aa vaere sikker.
Reply

Posting Rules