![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 435
|
![]()
DY vil ikke refundere passasjerer for kansellert avgang
Et kor som fikk sin avgang kansellert og ikke kunne stille opp til sin egen konsert, vil ha pengene tilbake, men DY tilbudte å booke de om til en annen dag. Skal man være ekte LCC så får man stå på sitt. Men hvem er ansvarlig og skal betale for kanselleringen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,317
|
![]()
Før man bestiller er det kanskje greit å lese betingelsene...så slipper NRK å lage slike negative programmer...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Her hr jeg klippet fra Norwegian.no: "12.2. Kanselleringer I sjeldne tilfeller kan en plassreservasjon være kansellert fordi flyavgangen ikke opererer av en annen grunn enn såkalt force majeure. I slike tilfeller kvalifiserer passasjeren til en av følgende valgmuligheter: - Å overføre plassen fritt til hvilken som helst annen av Norwegians avganger til det samme bestemmelsesstedet (samme strekning) innen en tre måneders periode, samtidig med at man også anmoder om fri overførsel av retur reisen. - Å kansellere setet mot full refusjon på den kansellerte strekningen, samt evt. returstrekning/påfølgende strekninger med Norwegian. I tillegg kan du ha rett til bl.a. kompensasjon etter retningslinjene for nektet ombordstigning, kansellering og forsinkelse. Disse er tilgjengelig på flyplassen eller ved henvendelse tili oss. Viser forøvrig til gjeldende lovverk, fastsatt gjennom EU-forordningen nr. 261/2004. Norwegians forpliktelser kan være begrenset eller bortfalle i de tilfeller der en hendelse er forårsaket av ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått selv om alle rimelige tiltak var truffet." Jeg vil anta at man her dekker seg bak siste avsnitt, som vel kunden ofte har fint liten mulighet til å sjekke validiteten bak...... Her er det vel snakk om at flygeledere var syke slik at avgangen ble kansellert, og DY hevder at dette da er Avinor sitt ansvar. Jeg mener at dette definitivt bør være Avinors ansvar, men at man ikke kan forvente at kundene skal fronte en erstatningssak overfor Avinor. DY (og SAS i den grad det gjelder for dem) burde vel her refundere billettene, og sende kravet videre til Avinor? Edit: Jeg ser lenger ned i saken at SAS Braathens har den holdningen man må kunne forvente av en profesjonell transportør. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Inventory
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,317
|
![]()
Bra oppsummert... Men jeg mener fortsatt at dette er noe man bør tenke seg til på forhånd.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
du får det du betaler for...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Sep 2004
Posts: 435
|
![]()
SAS for sin del, sa at de ville ha refundert beløpet.
Men hvem skal betale da, er det Avinor? Kan man kalle denne episoden for "Force Majeur"?? Det virker på meg som om DY burde ha refundert billettene denne gangen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Newcomer
Join Date: Sep 2004
Posts: 49
|
![]()
Her er reglene som det står referert til i DYs regler. Og det er ikke forskjell på reglene mellom DY og SK. Selvfølgelig vil SK si "Vi refunderer"
![]() Men SK Jansen har vært ute og sagt at flyselskapene ønsker å kunne sende regninga videre til Avinor når de forårsaker slike problem. (gudd løkk) |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2004
Posts: 587
|
![]()
Må bare si at jeg synes disse programmene ofte er utrolig lite objektive.....Måtte le litt da man lot Mesingseth fortelle hvordan SK hadde håndtert dette, FØR man fikk en uttalelse fra Norwegian. Klart SAS ser en mulighet for å stå frem som de "snille" her....om det er virkeligheten vet man jo ikke......
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
Posts: 2,619
|
![]()
Lite objektivt, men det jeg synes er et stort problem er at man ofte opplever at proffe aktører legger seg flate. De ønsker bare at saken skal gå over, og bli borte. Positivt at man rydder opp etter seg osv. Men det er ingen som vil stå på sitt for de vil alltid tape. selv om de har rett.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Bompenger for å fly Bergen - Oslo skal betale for tog | Utflyttet | Småprat | 4 | 15-01-2013 18:03 |
Flyet kansellert, neste går på tirsdag. | baselutvann | Reiseforum | 12 | 26-02-2012 21:38 |
Flyet ble kansellert. Passasjerene fikk ikke mat før neste morgen. | Hpkris | Småprat | 23 | 31-05-2011 09:47 |
- SAS-medarbeiderne skal betale | LN-MOW | Flyforum | 60 | 14-08-2008 23:17 |
OA skal betale milliarder retur | Guest | Flyforum | 2 | 15-09-2005 08:34 |