![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Da har 2 familiemedlemmer havnet i en liten knipe, da deres flight fra Vilnius med DY1083 er innstilt. Hvilke rettigheter har man? De ringer fra Lituaen og vet ikke helt hva de skal gjøre.
Noen som kan hjelpe? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
De fleste reiseforsikringer dekker "innhenting av reiserute" i tilfeller som dette.
Hvis det ikke er "forhold utenfor selskapets kontroll" som er årsaken har de rett til 250 euro i kompensasjon samt hotell og mat og drikke frem til de komme seg hjem. I praksis er det vel heller regelen enn unntaket at flyselskapet mener det er slike forhold som er grunnen. Men det lønner seg å spørre, noen ganger får man mer enn det man formelt sett har krav på. Uansett årsak har man rett til å få refundert billettene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Hvis de har betalt dyrt for DYs fleksible billetter, kan de nok bookes om til neste avgang
![]() Reiseforsikring er mitt tips. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]()
"Innhenting av reiserute" høres ut som det beste. Forsikringsselskaper forutsetter ofte mer enn 24 timers forsinkelse for at det skal være mulig å innhente og velge en ny reiserute, men i dette tilfellet innebærer jo tilbudet fra flyselskapet en forsinkelse på mer enn 24 timer. Anbefaler at du finner en ny reiserute (f.eks. SAS via København), ringer reisebyåret og oppretter sak, bestiller billettene og sender inn skademelding for refusjon.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
Front section flyer
|
![]()
De er ehmm veldig hjelpsomme på facebook gett:
Quote:
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Booker de virkelig ikke om folk til andre selskap altså? Det høres helt absurd ut...
Har vært borti BA flighter som har blitt kansellert pga værforhold, og da har de ringt meg på forhånd og satt meg på en SAS flight eller noe.
![]() |
#7 |
Front section flyer
|
![]()
I det minste kunne de vært behjelpelig med ei alternativ flyrute.
Slett kundeservice rett og slett !
![]() |
#8 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
DY kan ikke. Ingen interlineavtaler, ingen ombooking. Alternativet er at stasjonssjefen blar opp kredittkortet ... vent litt, sa jeg stasjonssjef? Nei, de har visst ikke det heller ....
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Dagens, Mr. MOW......
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Forøvrig så er vel dette en av ulempene med å fly selskaper som DY. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Ununoctium
![]() Join Date: Oct 2008
|
![]()
Ja, det må man kunne si da. Det er vel ganske lite kjent også.
![]() |
#12 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Alt kan organiseres, og det kan sikkert DY gjøre også. Men uten en mann på stedet blir det ofte slik at en kommer sist i køen hos handlingsselskapet og at innsatsen hos disse blir mindre fordi ingen passer på. Selv om vedkommende ikke er på stedet ved hver flight, vet man av han vil stå på kontoret ditt neste dag.
Noen må også betale for eventuell rerouting og expenses, og dette kan selvfølgelig også organiseres via HQ, men da blir ting straks vanskelig. Ingen kritikk mot DY egentlig - de har bare valgt en annen måte å gjøre ting på. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Jeg trodde dette var relativt kjent? Jeg har iallefall inkorporert dette i mine beslutninger om hvilket selskap jeg flyr med. DY er ikke noe problem om det er til destinasjoner de har mer enn 3-4 flygninger i uken.
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
LH863 tirsdag 21. oktober kansellert | jufix | Småprat | 1 | 19-10-2014 21:58 |
Flyet ble kansellert. Passasjerene fikk ikke mat før neste morgen. | Hpkris | Småprat | 23 | 31-05-2011 09:47 |
- SAS går med overskudd neste år | FlightDeck | Flyforum | 5 | 25-07-2010 15:54 |
Hvem skal betale når flyet er kansellert | Arrow | Flyforum | 9 | 25-11-2005 09:53 |