Flyprat

Go Back   Flyprat > Småprat
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 19-07-2011, 19:17   #1
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Star Alliance Ble nektet betjening på fransk - fikk 70.000 i erstatning

Huff!

Quote:
I det tospråklige Canada kan det koste å ikke kunne snakke fransk.
Michel Thibodeau og kona Lynda er tilkjent tilsvarende 70.000 norske kroner i erstatning etter to flyturer med Air Canada. Årsak: Kabinpersonalet kunne ikke snakke fransk da ekteparet skulle bestille en 7 Up-brus under en flyvning våren 2009.
http://reise.bt.no/reise/article4177532.ece
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2011, 19:45   #2
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Default Re: Ble nektet betjening på fransk - fikk 70.000 i erstatning

De Canadenserne som regner seg som Fransk-Canadensere er jo ofte ekstremt Franske. Muligens de Franskeste i hele verden. De kjemper for å løsrive Quebec regionen slik at denne kan bli en egen "Franske" stat, og føler vel at de kjemper litt med ryggen mot veggen i et samfunn som tross alt er overveldet av Engelsk.

For å roe denne gjengen og vente på neste generasjon, som har vokst opp med iTunes og digitale ping-pong-spill på engelsk skal ta til vettet, er det kanskje greit å la dem ha disse rettighetene så de roer seg. Gi dem noen symbolske seire etc.

For satt hardt mot hardt med folkeavstemning er det en fair sjanse for at Canada blir splittet. Og det tror jeg egentlig ingen voksne tenkende mennesker ønsker. Denne siste påstanden er selvfølgelig svært subjektivt basert på uttalelser fra Canadensere jeg kjenner i begge leire.

EDIT: Om noen synes dette innlegget var ekstremt kynisk, så var det jo det. Og kanskje satt litt på spissen, men ikke så altfor mye.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind

Last edited by Fnate; 19-07-2011 at 19:46. Reason: kommentar om kynisme...
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2011, 20:51   #3
ute_til_lunsj
ScanFlyer Blue

Det ble nei ved folkeavstemningen i 1995, og etter den tid har vel separatistpartiet mistet flertallet...
Men denne dommen kan da ikke bli stående etter flere runder i rettsapparatet?
ute_til_lunsj is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2011, 22:59   #4
mo
ScanFlyer Blue

Dette må Air Canada enkelt løse, fjerne regelen at de lover å være tospråklige.
mo is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2011, 23:00   #5
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quelle surprise...

Jeg har full forståelse for at man i et tospråklig land skal ha like rettigheter for å kunne bruke hvilket av språkene man ønsker, men dette blir bare tåpelig. Air Canada burde kunne unnskylde seg, samt gi en liten påskjønnelse i form av en gratis reise e.l. for ikke å kunne oppfylle kravet til tospråklighet, men erstatning på 70.000,- er jo bare tullball (opprinnelig var vel søksmålet på 3 millioner.....).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 19-07-2011, 23:35   #6
jb1
ScanFlyer Rusty

De gangene jeg har floyet med Air Canada har det blitt snakket begge sprog uten problemer. De faste beskjedene er innlest paa begge sprog. Uansett, det skulle da ikke vaere saa vanskelig for kabinbetjeningen a laere seg saapass fransk at de kan servere en 7 Up ved forespoersel. AC ville kanskje sette hardt mot hardt her, men dette backfired ser det ut til. 3 millioner var jo uansett helt vilt aa kreve.

Et av problemene i Canada er at sprogsamfunnene bor svaert adskilt, og kun i Montreal snakker de fleste baade engelsk og fransk, selv om den store majoriteten snakker fransk hjemme. I Quebec skal man ikke langt fra Montreal foer folk ikke behersker engelsk saerlig bra, spesielt de litt eldre enn ipod- generasjonen.

Separatistbevegelsen har ikke spesielt gode dager, da de fransktalende allerede har sterke rettigheter. De har i tillegg ofte en fordel da flere fransktalende enn engelsktalende behersker begge sprog godt. Dette er en fordel naar man soeker offentlige stillinger f.eks. Mange engelsktalende snakker oensker tosproglige barn og sender dem paa fransktalende skoler mm. De boer jo egentlig vaere en fordel aa ha to av verdens stoerste sprog innenfor samme land, da det gir rikelig med muligheter til aa praktisere begge om man vil.

Dette er jo en litt kurios sak, men naar 25 % av befolkningen snakker fransk boer jo det nasjonale flyselskapet kunne ha tosproglig personale.
Old 20-07-2011, 00:58   #7
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Hmm... kanskje noen som finner ut at de skal saksøke SAS for mangel på nynorsk neste

Syns det er rart at undervisning i fransk ikke inngår i skolesystemet i engelsktalende Canada når det tross alt er et offisielt språk i landet.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2011, 03:18   #8
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
De Canadenserne som regner seg som Fransk-Canadensere er jo ofte ekstremt Franske. Muligens de Franskeste i hele verden. De kjemper for å løsrive Quebec regionen slik at denne kan bli en egen "Franske" stat, og føler vel at de kjemper litt med ryggen mot veggen i et samfunn som tross alt er overveldet av Engelsk.
Har inntrykk av at fransktalende utenfor Frankrike iblant kan bli litt i overkant pro-franske. Husker jeg satt på en bar på ZRH for noen år siden og observerte en fransktalende sveitser bli rasende for at den tyrkiske (eller noe sånt) servitøren kun kunne tysk og ikke fransk

En av de få ulempene jeg opplever ved Swiss er jo "flerspråkligheten". Nå beskjeder skal gis på fire språk tar det ofte lang tid

Quote:
Originally Posted by ute_til_lunsj View Post
Det ble nei ved folkeavstemningen i 1995, og etter den tid har vel separatistpartiet mistet flertallet...
Men denne dommen kan da ikke bli stående etter flere runder i rettsapparatet?
Som sagt, så ble det nei ved avstemningen på nittitallet, selv om separatist partiet, Bloc Quebecois, har vært det største partiet i Quebec siden da, med en betydlig representasjon i det kanadiske parlamentet. Dog ved det nylige valget, ble partiet nærmest utradert og mistet over 90% av setene sine i parlamentet

Quote:
Originally Posted by mo View Post
Dette må Air Canada enkelt løse, fjerne regelen at de lover å være tospråklige.
Nå er det ikke Air Canada som lager lovene i Canada

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
Et av problemene i Canada er at sprogsamfunnene bor svaert adskilt, og kun i Montreal snakker de fleste baade engelsk og fransk, selv om den store majoriteten snakker fransk hjemme. I Quebec skal man ikke langt fra Montreal foer folk ikke behersker engelsk saerlig bra, spesielt de litt eldre enn ipod- generasjonen.
Litt på siden, men etter hva jeg skjønner (selskapet jeg jobber for har endel virksomhet langt ute i "gokk" i Quebec,) men fransken de snakker der skal visst være ganske uforstålig for normalt fransktallende etter hva jeg har blitt fortalt?
Old 20-07-2011, 08:20   #9
lanorge
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Dersom jeg har forstått det riktig er ikke Air Canada et statlig selskap lengre og er derfor ikke forpliktet å være tospråklig.

www.flymodeller.no
lanorge is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2011, 10:36   #10
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by lanorge View Post
Dersom jeg har forstått det riktig er ikke Air Canada et statlig selskap lengre og er derfor ikke forpliktet å være tospråklig.
Det stod noe i artikkelen om at de fortsatt var forpliktet fordi de hadde vært statlige. Men nå kan det jo være mangler i presisjonen i artikkelen.

Old 20-07-2011, 14:17   #11
mo
ScanFlyer Blue

Quote:
Jeg kjenner ikke lovene der, bare så hva BT skrev Som tidligere statsforetak har Air Canada beholdt de språklige forpliktelsene. Jeg tydet det at de hadde et valg.

Om de ikke har det vil det være like dumt som å pålegge SAS og Widerøe å bruke både bokmål og nynorsk, kanksje med litt samisk også.
mo is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2011, 17:05   #12
jb1
ScanFlyer Rusty

Quote:

Litt på siden, men etter hva jeg skjønner (selskapet jeg jobber for har endel virksomhet langt ute i "gokk" i Quebec,) men fransken de snakker der skal visst være ganske uforstålig for normalt fransktallende etter hva jeg har blitt fortalt?
Det kan vaere litt vanskelig aa forstaa, men om de forstaar at man ikke er fra Quebec, legger de litt om til mer standard fransk.

Foroeverig synes jeg sammenligningen mellom engelsk og fransk og norsk og nynorsk ikke passer. Bokmaal og nynorsk er to varianter av samme sprog. Vi forstaar hverandre uansett, det gjoer man jo ikke om man er fransktalende og ikke behersker engelsk eller omvendt.
Old 20-07-2011, 17:29   #13
erlendi
Newcomer

erlendi's Avatar

Quote:
Originally Posted by Mjolnir View Post
Hmm... kanskje noen som finner ut at de skal saksøke SAS for mangel på nynorsk neste

Syns det er rart at undervisning i fransk ikke inngår i skolesystemet i engelsktalende Canada når det tross alt er et offisielt språk i landet.
Haha, godt poengt eller for manglende gjennomgang av sikkerhetsreglene på samisk på flyvninger fra Nord-Norge?
erlendi is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2011, 17:40   #14
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by erlendi View Post
Haha, godt poengt eller for manglende gjennomgang av sikkerhetsreglene på samisk på flyvninger fra Nord-Norge?
Ja, for alle vi i Nord-Norge snakker jo samisk...

Som jb1 poengterer så er det en vesentlig forskjell på språkene fransk og engelsk. Nynorsk og bokmål er i prinsippet kun to forskjellige skriftvarianter av norsk (den ene sies å ha basis i et utvalg av dialekter, mens den andre i større grad sies å være basert på dansk skriftspråk). Samisk er vel ikke et offisielt språk i landet som sådan, annet enn i forvaltningsområdene for samisk språk.

Last edited by TOS; 20-07-2011 at 17:44.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2011, 17:42   #15
Mjolnir
ScanFlyer Gold

Mjolnir's Avatar

Litt OT, men er ikke sikkerhetsgjennomgang på engelsk noe krav på fly? Mulig jeg ikke fulgte godt nok med, men mener Norwegian bare viste sikkerhetsvideoen sin på norsk på min forrige innenriks.
Mjolnir is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2011, 22:11   #16
OleSR
ScanFlyer Blue

Interessant hvordan et slikt bagatellmessig språkproblem skal ha en verdi av 70.000 kroner.

Forøvrig heter det "kanadier/kanadiere", og ikke "Canadensere"

Quote:
Originally Posted by Fnate View Post
(...) De Canadenserne som regner seg som Fransk-Canadensere er jo ofte ekstremt Franske (...)
Min utheving.

Last edited by OleSR; 20-07-2011 at 22:13.
OleSR is offline   Reply With Quote
Old 20-07-2011, 22:26   #17
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Quote:
Originally Posted by OleSR View Post
Interessant hvordan et slikt bagatellmessig språkproblem skal ha en verdi av 70.000 kroner.

Forøvrig heter det "kanadier/kanadiere", og ikke "Canadensere"

Min utheving.
Der ser du. I stand corrected. Jeg hadde først skrevet Kanadier, men så ble jeg i tvil på om det var engelsken som køddet med meg. Så jeg endret til Canadensere.

Reply

Posting Rules