Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 16-07-2011, 14:34   #1
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Default SVG-AMS-CDG / TLS-CDG-AMS-SVG med KL/AF/EZY

(Da var det tid fra en ny rapport fra meg. Holder på å laste inn ti sider med lesestoff nå. Ser at det blir litt vel mange avsnittskifter underveis. Skal prøve å rette litt opp i det etterhvert. Litt bilder blir det også. Foreløpig er det bilder tatt med iPhone og filtrert gjennom instagram. Mulig at det blir noen bilder tatt med det andre kameraet mot slutten. God fornøyelse!)

Dette bildet er tatt over Paris. Ganske fornøyd med det.

Siste helgen i juni hadde vi besøk av noen gode venner fra USA. De var på ”en liten rundreise” og skulle senere tilbringe en måned i Paris. Siden selskapet hadde vært så trivelig kom jeg og mitt reisefølge ut at det hadde vært trivelig å tilbringe litt mer tid sammen med vennene våre når der likevel var på denne siden av det store havet og når vi fant ut at vi hadde en liten åpning i kalenderen et par uker senere begynte jeg å se etter billetter. 2.600 kroner per person for en t/r Paris med KLM og Air France via AMS syntes vi ikke var så dumt tatt i betraktning at det bare var 14 dager til avreise, så vi booket den via våre venner i Mosjøen. Ankomst Paris på mandags kveld.

Overnatting i Paris trengte vi ikke tenke på da folka vi skulle være sammen med disponerte et hus der og det var også plass til oss.

Vi så frem til tre netter i Paris. Men det tok vel ikke mer en et lite døgn før det tikket inn en melding via de sosiale medier om en konsert som hadde fattet interessen til våre venner. Kunne vi være interessert i det? Jo det kunne vi vel. Det var bare en interessant faktor. Den konserten skulle være i Toulouse.

Våre verter i Paris booket oss dermed inn på toget som kalles TGV. Det står for ”Train a Grand Vitesse” Som igjen kan oversettes til ”Tog med høy fart”. Oh la la! Konserten skulle være på onsdagen, men for å komme oss ned i god tid. Ble det en ettermiddagsavgang fra Paris på tirsdag med ankomst på kvelden. Hvorpå konkluderte jeg med at her ville det være mulig å TLS og ikke minst facilitetene til både Airbus og ATR i nærmere øyesyn på onsdagen. Litt dumt å ikke gjøre det når man først er i Toulouse.

Så kommer vi til noe av det jeg synes var mest spennende med reisen. Retur hjem fra Paris var allerede booket på torsdag kveld med avreise fra CDG klokken 18:25. Så vi var avhengige av å komme oss tilbake til CDG i tide for turen hjem. Sjekket igjen Widerøe og Air France etter noen billige billetter for to personer som hadde en noenlunde ok pris. Men det ble i det dyreste laget. Skyscanner hadde imidlertid løsningen. Easyjet.

Hadde allerede planlagt en tur med EZY senere i juli som i utgangspunktet skulle bli min første tur med selskapet. Men så ble det en booking til med selskapet på ruta TLS-CDG. Den flighen ville ha en ankomsttid på CDG klokken 16:15. Noe som ville gi oss 2 timer og 10 minutter til å forflytte oss fra terminal 2B til 2F og sjekke inn bagasjen på nytt. Muligens på grensen til optimisme. Men etter å ha rådført oss på forumet så valgte vi å gå for det. Vi betalte en drøy tusenlapp for oss to for turen mellom TLS og CDG. Vi endte opp med en reiseplan med mange spennende godsaker. Stikkord:

Første (og andre) tur med Air France..
Første tur med TGV.
Første tur med Easyjet.
Ny flyplass: TLS.

En annen ting med bookingen var at KL1205 den 14. juli så ut til å være satt opp med en 737-900. Dersom den flytypene ble gjeldende på den aktuelle turen også ville jeg dermed ha flydd med alle varianter av 737 som det har vært praktisk mulig å fly. (fra 200 til 900). Viktig milepæl!

Det ble en sen avreise fra Stavanger. Hovedårsak: Tannlegen. Hadde viet ham et besøk i mai og da ble det avdekket et behov for en ny tannlegetime for å rette opp i ”noen småting”. Avtalen med tannlegen ble tatt med i planleggingsfasen av turen og man tok sjansen på at inngrepet ikke ville gjøre meg i ustand til å reise.

Vel, ting tok litt lenger tid hos tannlegen en jeg hadde forutsett. Så etter 2 timer i tannlegestolen var det i praksis bare å trekke utover mot Sola. Så den forhåndsbestilte transporten ble ”omdirigert” til å svinge innom kjøpesenteret på Madla der jeg fikk kjøpt inn litt smertestillende av det sterke slaget mens jeg ventet.

Last edited by Twin Otter; 16-07-2011 at 15:53.
Twin Otter is online now   Reply With Quote
Old 16-07-2011, 14:44   #2
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Default Re: SVG-AMS-CDG / TLS-CDG-AMS-SVG med KL/AF/EZY

11. juli 2011, kl. 17:50
KLM
KL1204 Stavanger (SVG) – Amsterdam (AMS)
Economy
Boeing 737-400 – PH-BDW
Sete: 8E

Begynner å få noen turer via Amsterdam nå. Den første var sånn omtrentlig 21 år siden. Det var KLM Cityhopper som fløy på den tiden og flytypen var Fokker 50. Mye har skjedd siden den gang. Braathens fløy den jo en stund på slutten av 90-tallet faktisk. Men nå er det KLM som stort sett opererer den populære ruta. For det må vi vel si at den er. Populær både blant fritidsreisende og business-folk.

Min tredje tur på ruta fra Stavanger til Amsterdam forløp stort sett uten de store begivenheter. Man fikk da logget en ny registrering i loggen og det er i grunnen ganske greit. KLM har mange fly i flåten sin, men man kan aldri være helt sikker på å «få en ny».

Så ut til å være nesten fullt på dagens flight. Jeg og fruen fikk plass på 8E og F. Og vi fikk en reisekamerat på 8D. Treseteren på andre siden av midtgangen stod ledig ved «boarding complete». En passasjer på raden foran hoppet bak til 8A og jeg hadde nesten håpt at fyren på 8D hadde hoppet over midtgangen. Men han ble sittende sammen med oss, og det gikk i grunnen fint det. Knyttnevetesten ble bestått den. Helt greie komfortable seter i en maskin som ble levert ny til KLM i 1990.

Leifur Ericson ble pushet tilbake fra gate nr. 12 ca. 7 minutter før rute. Takset ut til bane 36 og tok dermed av mot nord og forsvant inn i skyene. Men vi observerte at det lå to cruiseskip inne i Vågen.

Tannlegebesøket tidligere på dagen satte naturligvis litt preg på situasjonen. Appetitten var ikke noe særlig. Men de salte snacksene man fikk utdelt hjalp liksom ikke heller helt. Men et glass vann fikk man nå helt i seg.

Etter at serveringen var unnagjort annonserte man en duty-free runde. Man hadde god tid denne kvelden. Tørsten min var ikke helt tilfredstilt så jeg skulle gjerne hatt noe mer påfyll så jeg trykket på calling-knappen. Ingenting skjedde ila. 10-15 minutter inntil man startet på innflyvningen til AMS så da gav jeg opp. Ingen big deal for meg i grunn, men cabin crew skal vel reagere raskt når man påkaller deres oppmerksomhet?

Jeg knipset noen raske bilder med iPhonen. Igjen ikke de store utskeielsene på foto-fronten. Vi får skylde litt på tannlegen. Jeg har fått sansen for bilder av vingen og/eller jetmotoren på flyet. Særlig med logo synes jeg det blir tøft.

Stort sett grått over Nordsjøen denne kvelden, men da vi nærmet oss AMS klarnet det opp. Og vi fikk god oversikt over kysten. Fløy godt innover land før vi tok en 180 graders sving og landet på en rullebane jeg ikke fikk notert navnet på. Men vi takset ikke så veldig lenge før vi parkerte på D56. Helt ytterst på D-piren. Med touchdown 20 minutter før rutetid.

Schiphol er en flott flyplass. Store åpne gulvflater. Mye glass og lyse omgivelser. Enkelt og oversiktlig. Vi hadde i utgangspunktet ca fem kvarter på transfer. Men fikk som nevnt 20 minutter ekstra. Så vi tok turen innom en elektronikkforetning for å se på noen «hörlurar». Jeg er storforbruker av Koss sine porta-pro som har livstidsgaranti. Men jeg klarer alltid å rote vekk kvitteringen så jeg kvier meg for å gå innom butikken for å be om reparasjon. Så jeg lurer på om jeg skal opp et hakk eller to i prisklasse/kvalitet. Bose sine QC3 er vel for mange av oss på toppen av ønskelista. Men prisen er i grunnen litt stiv. I tillegg synes jeg faktisk det blir litt ekstra «oll» når man trenger ekstra strøm til hodetelefonene. Jeg trenger et skikkelig headset med god kvalitet. Skullcandy har en bra utfordrer i sin «Aviator-utgave» men den var også litt dyr. Så det ble ingen handel.

Svidde heller noe euro i Grab and fly utsalget i starten av C-piren. Behovet for litt skikkelig mat hadde meldt seg. Fant en deilig sandwich med egg og bacon. Måtte spise langsomt, men fikk den ned sammen med en flaske iste.

Jeg synes det er kjekt å fly med KLM. Jeg har vært Flying Blue medlem siden fjor sommer. Og har ikke flydd med Skyteam siden det. Så man har ikke tjent så veldig mye poeng siden da. Må prøve å fly litt til med KLM etterhvert.
Old 16-07-2011, 15:00   #3
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

11. juli 2011, kl. 20:45
Air France
AF2241 Amsterdam (AMS) – Paris (CDG)
Economy
Airbus A320-200 – F-GHQP
Sete: 19A

Så må vi si noe om turens neste aerofile høydepunkt. Mitt første møte med Air France. AF og KL er gode partnere og er vel igrunnen et og samme selskap hvis jeg ikke tar helt feil. Men opererer på hver sine hub’er med eget materiell. Jeg liker foretningsmodellen godt.

KL og AF deler på å operere AMS-CDG med hver sine respektive flighter som de igjen «deler» med codeshare på.

Kveldens fugl stod allerede parkert på gate når vi satte oss ned i gateområdet rundt kl 1950. Men det var en rolig avslappet stemning utenfor og man hadde det ikke travelt så det ut som. Boarding var annonsert til å begynne 2005. Det tok noen minutter ekstra men så begynte man å ta ombord folk. Oss «ordinære» reisende uten elite-status eller premium billett ble bedt om å vente litt mens «de andre» først ble invitert om bord. Det tok vel et par minutter før «vi andre» ble bedt om å ta plass.

Nytt flyselskap betyr automatisk ny reg. i loggen. F-GHQP stod for kveldens hopp til Charles de Gaulle. Har flydd med A320 en gang tidligere, men det var med Air Shourouk fra Gardermoen til Sinai-halvøya en gang i starten på årtusenet. Opererte de med A320-100 eller -200? Usikker på det. Dagens maskin var i hvert fall en -200 bygget og levert til Air Inter i august 1992. Overført med samme reg.nr til Air France i september 1997 hvor den har vært aktiv siden.

Ved OLCI dagen i forveien fikk man av en eller annen grunn ikke mulighet til å endre sete på denne flighten. Jeg mistenker forøvrig at AF/KL har begynt «å ta litt betalt» for å velge seter med ekstra benplass. Gjelder dette også på intra-europeiske ruter? No big deal. Vi fikk tildelt sete 19A og B som lå rett bak vingen. Som var helt ok. Knyttnevetesten ble nok ikke bestått helt på denne maskinen. Man hadde det likevel ikke helt ukomfortabelt. Setene virket å være retro-fit. De virket ganske freshe i grunn.

Kapteinen ombord gjorde en kunngjøring på intercom’en fremme i kabinen mens han så ut over kabinen. Det ble annonsert en forsinkelse pga. at alle utregninger måtte gjøres manuelt på denne flytypen på AMS. Syntes det var litt rart, men det har vel litt med at GHQP er blant de eldste Airbus-maskinene til AF. I tillegg ville det nok bli en liten forsinkelse pga. trafikken på AMS.

Til slutt pushet vi tilbake fra gate C6 klokken 2102. (17 minutter etter rutetid). Som ventet gikk det med litt tid til taksing og venting underveis. Vi takset bort til bane 36C hvor vi hadde to 777‘ere fra KL som stod foran oss i køen.

Jeg synes A320 er en maskin som har mange «spennende lyder» særlig under oppstart. Men den mest spennende lyden oppstod ca 5 til 10 sekunder etter at takeoff-rollen var startet. Da inntraff nemlig følgende:

Den såkalte cabin-divider som skiller monkey-class fra biz løsnet fra sin posisjon og skled hurtig bakover i kabinen før den stoppet opp noen rader bak oss. Hendelse! Ørlite oppstandelse i kabinen. Neida, folk ble sittende. Men jeg tror ikke alle var helt forberedt på det nei. Men latteren satt løst blant oss etterpå. Og vi vitset om at nå satt vi jo plutselig på business-class hele gjengen. Men neida. Så snart skiltet med fest setebeltet var slukket var crewet på plass og fikk satt cabin-devider på plass. Tror nok de var litt flaue ja.

Også på denne flighten ble det en rask snack-runde. Det smakte egentlig ikke noe særlig. Jeg hadde mest lyst på en sjokolade egentlig. Men måtte ta til takke med noe riskjeks-lignende greier. Jeg avanserte et hakk fra forrige legg og tok meg en Pepsi denne gangen. Det smakte i grunnen ganske godt. Besetningen på denne flighten var hyggelige og snille og jeg fikk så vidt begynt å praktisere litt fransk igjen.

Landet litt etter rutetid. Og parkerte som forventet ved en gate på terminal 2F. Ingen passkontroll her siden vi reiste innenfor Shengen-landene. Da vi kom bort til bagasjebåndet oppdaget vi at det stod en melding på skjermene om at vi måtte forvente at det kunne ta opptil 25 minutter før bagasjen vår kom. Men det tok heldigvis ikke så lang tid. I mellomtiden ringte vi de vi skulle besøke og sa at vi var på vei.

Fant en drosje på utsiden av terminalen og kjørte til leiligheten vi skulle overnatte i som lå like ved Porte Maillot. Vi var sultne da vi ankom så etter at vi hadde satt fra oss bagasjen gikk vi over gaten til en kafe som fortsatt var åpnet. Kjøkkenet var fortsatt åpent etter kl 2300…. Ingen problem å få mat så nærme midnatt. Temperaturen var ok så vi satt på et bord der dørene ut mot gaten stod oppslått. Deilig!

Last edited by Twin Otter; 16-07-2011 at 15:30.
Old 16-07-2011, 15:33   #4
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Litt om Paris og TGV-tur.

Som nevnt: I utgangspunktet var det 3 netter i Paris som var planen. Men slik ble det ikke. Dermed hadde vi en liten utfordring foran oss morgenen etter. Målet var å få sett litt av Paris før vi måtte reise videre. Jeg har vært der før, men reisefølget var der for første gang. Først lurte vi på om vi skulle slenge oss på en av disse sightseeing-bussene nede ved Louvre som tar ca to timer og man får sett det mest viktigste. Men siden vi var ganske trøtte etter reisen kvelden før så sov vi heller litt lenger. Stod opp i ni-tiden, dusjet og gjorde oss klare til å gå ut. Ruslet bort til metroen og tok den noen stasjoner ned mot sentrum og gikk av rett ved Triumfbuen. Været var ikke så bra. Det begynte å regne og var ganske vått. Men vi hadde humøret i behold.

Bestemte oss for å ta turen opp på Triumfbuen. Mye turister gitt. Men det gikk bra. På toppen fikk vi en grei oversikt over store deler av sentrum (selv om det regnet). Eiffeltårnet og Champs-Elysées. I tillegg kunne vi speide bort mot Montmatre. En plass jeg definitivt har tenkt å besøke en annen gang.

Det tok ikke så lang tid før vi hadde sett nok og tok turen ned på bakkeplan igjen. Siden vi ikke hadde spist skikkelig frokost enda endte vi opp på en café rett i nærheten og spiste en skikkelig frokost. Og jeg fikk endelig turens første skikkelige kaffe. Deilig! Da vi var ferdige å spise og drikke var været blitt mye bedre. Så vi gikk ut og fotograferte litt ved Triumfbuen og Champs-Elysée.

Etter å ha slappet av litt i leiligheten dro vi avgårde sammen med vertskapet for turen til Gare Montparnasse for å sette oss på toget til Toulouse.

Å reise med TGV er vel noe alle kunne tenke seg å gjøre. Det er en av de mest facinerende måtene å reise på langs landjorda. Det er nok et togsystem vi foreløpig bare kan drømme om her i Norge. Å reise fra Nord til Sør i Frankrike på seks timer er ganske villt. Toget stoppet vel bare tre ganger på turen ned og første stoppet var i Bordeaux.

I tillegg hadde vi jo bestilt seter på første klasse. Veldig komfortabelt og vi fire fikk en sittegruppe med to seter på hver side av et bord vendt mot hverandre så vi kunne ha det sosialt underveis. Første klasse på TGV betyr ikke nødvendigvis fri servering av mat og drikke. Det er kun komforten det går på. Men jeg tror aldri jeg har sittet i et så komfortabelt sete! Så det ble en veldig avslappende opplevelse. Ellers var servicetilbudet omtrent som på våre egne tog her hjemme. En serveringsvogn var tilgjengelig med omtrent samme layout som hos NSB.

Men i tillegg til cafevognen hadde man en runde med en trillevogn gjennom toget. Her fikk man servert type kaffe og snacks og diverse. Da trillevogna passerte vogna vår fikk man plutselig akutt behov for litt koffein så man bestilte seg en kaffekopp. Vi ble veldig fascinert av måten kaffen ble servert på. Den ble servert i en plastkopp med filter på toppen hvor man helte på med vann. Og så var det bare å vente på nytraktet fersk kaffe. Sikkert ikke den beste kaffen. Men den smakte hvertfall perfekt for meg. Litt rart at trillevogna bare kom en gang i løpet av turen. Kunne gjerne gått en runde til i løpet av turen. No big deal…

En stund etter Bordeaux bremset plutselig toget kraftig men kontrollert ned og stoppet helt opp og det ble helt stille. Informasjonen om bord i toget gikk kun på fransk, så det var vanskelig å få med seg hva som egentlig skjedde. Men ved hjelp av skolefransken fant vi ut at det var værrelatert, så da tenkte vi at det måtte ha vært et strømbrudd forårsaket av et lydnedslag en eller annen plass. Spurte en konduktør som passerte vogna om hva som hadde skjedd. Og han sa at det hadde vært ”une accident”. Så vi vet egentlig ikke helt hva som skjedde. Men anyway. Vi kom oss av gårde etter en 25 minutters tid. Da måtte toget gå med redusert hastighet en stund før vi etter hvert fikk opp farten igjen.

Ankomst Toulouse ble naturligvis litt forsinket pga. strømstansen. Så vi ankom rundt 2315.
Old 16-07-2011, 15:36   #5
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Toulouse

Siden vi var ganske sent ute med å planlegge turen var det ikke så veldig mange hoteller å velge mellom. Så vi fikk ikke hotell helt i sentrumskjernen av byen. Men det var rom på et hotell kalt Mercure Toulouse Compans Caffarelli. Veldig fint hotell. Med store rom med god seng og tilfredsstillende baderomsfasiliteter og. I tillegg var det gratis wifi og vannkoker på rommet og en livsnyter som meg vet å sette pris på en morgenkaffe på sengen når jeg bor på hotell. Ellers lå hotellet ikke så veldig usentralt. Metroen lå like ved og flybussen gikk fra samme sted. Compans Caffarelli fungerte som knutepunkt mellom Metroen og flybussen. Jeg var sliten og ikke så veldig sulten etter en lang dag på reise og lite søvn, så jeg valgte å ta en rolig kveld på rommet mens reisefølget tok turen ut for å få seg litt mat.

Vi fikk sett oss litt rundt i byen på onsdagen.

Hovedmålet med turen til Toulouse var å gå på konsert onsdags kvelden med det Australske søskenparet Angus og Julia Stone som spiller veldig fin basic popmusikk der det akustiske og organiske lydbildet er i fokus. De hadde med seg et fantastisk band i ryggen og lyden på konserten var i tillegg helt kanon bra. Beste livelyd jeg har hørt noen gang!

Last edited by Twin Otter; 16-07-2011 at 16:04.
Old 16-07-2011, 15:42   #6
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club

SQ 777's Avatar

Takk for denne, helt topp ::
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2011, 15:46   #7
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Hjemover.

Etter en bra konsert og bra felleskap med våre venner var det på torsdagen tid for å trekke hjemover. Jeg har ikke tatt skikkelig ferie enda og hadde en jobb å passe på i helgen. Som nevnt. Hjemreisen var først planlagt og booket til å starte fra Paris. Så kom Toulouse-planen i etterkant. Hadde jeg hatt mulighet til det hadde vi nok booket en open-jaw billett SVG-CDG/TLS-SVG. Men avreisen fra CDG var ikke før 1825 på kvelden så man hadde god tid til å komme seg til Paris. Men sjekket først ut Air France som var øverst på ønskelisten. Men de opererte med ganske stive priser, også på tur/retur billetter. Men ved hjelp av nettstedet Skyscanner.com fant vi fort fram til Easyjet som hadde en rimeligere løsning. Vi landet på 1445 avgangen fra TLS til CDG. Oppsatt ankomsttid på CDG ville være 1615 og vi kom frem til at det ville være tilstrekkelig med tid.

Easyjet er jo et såkalt lowcost-selskap og jeg er vel blant de som rynker litt på nesen når det kommer til slike. Men når prisen er uslåelig er det vel bare å legge godviljen til å tenke positivt. Og positivt ble det. Vi beregnet god tid denne ettermiddagen og tok flybussen som gikk utenfor hotellet klokken 12:10 som passet perfekt med utsjekkstid. Her tok vi farvel med våre venner som vi hadde vært i TLS med som skulle returnere med toget til Paris senere på ettermiddagen.

Turen ut til TLS tok ca. 15 minutter så vi hadde et hav av tid. Sjekk inn åpnet to timer før avreise, så vi stilte oss opp foran innsjekkingsskranken som de første i køen. Etter at innsjekk var unnagjort tok vi oss gjennom sikkerhetskontrollen og kom til en stort sett folketom terminal. Litt folk var det akkurat i den delen der sikkerhetskontrollen var, men etter hvert som vi beveget oss videre så var det tynt med folk.

Mange fine butikker på flyplassen blant annet ”Spirit of Toulouse” som hadde en egen Airbus-avdeling. Her var det mye fint å se på. Her var det modeller i Airbus-livery som så mest fristende ut. Men prisene var ganske høye. Dessuten så hadde de ikke modeller i min foretrukne skala, så da ble det heller noen nye tilskudd til postkortsamlingen min. Ikke feil det heller. Må snart begynne å se på en albumløsning for disse.

Man fikk også kikket over på andre siden av flyplassen der det stod mange spennende nye fly. Noen ferdig lakkerte og andre i ”alternative fargeskjema”. Det ble dessverre ikke anledning til å ta Airbus sine fasiliteter i nærmere øyesyn denne gangen.  Dårlig tid og en noe redusert allmentilstand etter et visst tannlege-besøk får ta skylda for det. Men skal definitivt tilbake til Toulouse en gang, og da skal det planlegges bedre.

14. juli 2011, kl. 14:45
Easyjet
U23964 Toulouse (TLS) – Paris (CDG)
Economy
Airbus A319 – G-EZIK
Sete : 2E

Etter et sandwich-måltid på en kafe på terminalen var det klart for avreise. Kl. 1345 ble dagens gate offentliggjort og man fikk samtidig beskjed om å bevege seg mot gate’n. Tjue minutter senere begynte boardingprosessen. Men ikke noe fly var å se. Var det bussing på gang mon tro? Ikke uventet ble man pre-boardet inn i en ”innhegning” der man ble stående å vente mens man så at innkommende maskin taxet inn. Man husket plutselig at man skulle ut å fly low-cost og at selskap og handling-firma har flere triks på lur for å gjøre det til en effektiv greit. Det ble for øvrig tilbudt såkalt ”speedy boarding” eller prioritert boarding mot en tilleggsavgift. Men man valgte å avstå fra det. Passasjerene som hadde bestilt ”speedy boarding” ble sluset inn i fremre del av ”innhegningen” og ble dermed først i køen. Når innkommende maskin var tømt for folk og klargjort åpnet man opp innhegningen og oss andre fikk stille oss bak de som hadde betalt ekstra og alle ble sluset ned til flyet på likt. Jeg og fruen fant seter på rad 2. Jeg var på forhånd litt spent på hvordan ting kom til å gå med tanke på vår ”korte” transfertid i CDG så jeg bestemte meg for å notere ned litt klokkeslett underveis. Så da endrer denne triprapporten form en liten periode.

Kl. 1441: Flyet pushet 4 minutter før rutetid.
Kl. 1450: Var vi i lufta.

Turen forløp ganske greit i grunn. Hyggelig betjening. En mannlig engelsk purser som i tillegg snakket flytende fransk som hadde god info underveis. Flytiden var satt til å være 1 time og 15 minutter som er et stykke lengre enn en gjennomsnittlig innenriksflight i Sør-Norge. Frankrike er faktisk ikke så lite som en skulle tro. Low-cost betyr no-frills som betyr Buy on-board. Vi klarte oss fint med det vi hadde med oss selv. Så trengte ikke å kjøpe noe. Purseren var for øvrig hyggelig og kom med info om registreringsnummeret på flyet da jeg spurte om dette. G-EZIK var naturligvis en first-timer for meg. Flyet ble bygget og levert til Easyjet i slutten av mai 2005. Interiøret virket veldig fresh. Knyttnevetesten ble nok ikke bestått, men det var ikke ubehagelig heller. Gode seter å sitte i.

Kl. 1554: Touchdown CDG etter en flytid på en time og fire minutter.

Kl. 1600: Parkerte på remote-stand utenfor terminal 2B. Her begynte ventingen. Vi måtte vente i åtte minutter før bussene var klare til å hente oss og vi fikk gå av flyet. Når bussen vi tok plass i var full skulle en tro at man kjørte av gårde. Men nei, her ventet man ytterligere 8 minutter til hele flyet var tømt for folk før man kjørte av gårde. Så man var for så vidt framme ved terminalen innen oppsatt ankomsttid. Men dersom denne flighten hadde vært forsinket i utgangspunktet er jeg redd vi kunne fått litt knapt med tid. Bagasjen dukket opp overraskende fort. Og det var bare å begynne å bevege seg mot terminal 2F. Man hadde på forhånd sett for seg at shuttle-bussen var det beste alternativet. Men vi snakket med en dame i en informasjonsdisk som sa at det i grunn var like greit å gå. Så det gjorde vi. Brukte vel ca 10 minutter på å gå til 2F.

Etter et nødvendig ærend på toalettet var vi klare for å printe ut boardingkort. Det var en svært anselig innsjekkingsautomater tilgjengelig. Så det var bare å velge seg en. Man hadde sjekket inn dagen før og reservert seg seter på rad 12 (nødutgang) på første flight. Det som var litt rart var at vi ikke fikk valgt seter på siste strekket opp til SVG. Vi kjøpte billetten med AF-flightnummer. Kan det ha noe å si? Igjen hadde vi god tid så etter å ha passert sikkerhetskontrollen satte vi oss ned og spiste litt mat på en av kafeene på terminalen. Etterpå ble det en liten shoppingrunde også før vi tok oss en kaffe. Så begynte ”moroa”.
Old 16-07-2011, 16:18   #8
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

14. juli 2011, kl. 18:25
Air France
AF2240 Paris (CDG) – Amsterdam (AMS)
Economy
Airbus A320-200 – F-GHQP
Sete: 12F

Da boardingen skulle være satt i gang oppdaget vi at det ikke skjedde så mye ved gaten. Så da ruslet vi bort og oppdaget en forsinkelse på 35 minutter. Vi begynte å se med spenning på den relativt korte transfer-tiden på AMS som i et øyeblikk så ut til å bli noe kortere. Men så. Avgangstid ble justert til 2130. Altså en forsinkelse på to timer og fem minutter. I et øyeblikk avskrev vi transferen helt. Jeg stilte meg opp i kø i servicedesken til AF/KL og ventet på tur. Det var vel stort sett folk som skulle vært på AMS flyet som stod i køen på det tidspunktet. Fikk fruen til å kjøpe en kaffe til meg mens jeg stod og ventet.

Men så fikk vi den hyggelige beskjeden at det var et forferdelig uvær på Schiphol. Angivelig var bare 1 av 6 rullebaner i bruk og vi forstod fort at stort sett alt av trafikk på AMS var forsinket denne kvelden. I tillegg til vår avgang. Så vi tok det hele stort sett med ro. Gjennomgående billett er fint å ha. Etter hvert ble avgangstiden justert igjen og vi kom oss av gårde tidligere en forventet. Avgangstid ble til slutt satt til klokken 20:00. 1 time og 35 minutter etter rutetid. Boarding kom endelig i gang i god tid før dette og vi pushet fra gate F34 klokken 1953. Takset ut til bane 27L hvor vi var airborne kl 2005. Denne gangen hadde vi altså seter på den første nødutgangsraden. Typisk nok for meg som noterer ned registreringer i loggen var det F-GHQP som igjen skulle stå for transporten til AMS. Men men, skal ikke klage heller. Flytid til AMS ble til sammen 1 time og 4 minutter.

Standard servering om bord på flighten. Ble en kopp kaffe på meg. Litt rart at de serverer pulverkaffe på Air France. Foretrekker nok ferdig traktet kaffe når jeg er ute og flyr, men men. Kaffe er Kaffe.

Landet etter en meget turbulent innflyvning klokken 2109. Fjorten minutter etter oppsatt rutetid på neste flight. Parkerte på samme gate som vi forlot AMS fra noen dager tidligere. C6. Det syntes jeg var fint for det var kort vei til ”kjøpesenteret” jeg hadde tenkt meg innom for å kjøpe hodetelefonene jeg hadde bestemt meg for å investere i. Som antatt. KL1205 var forsinket den også. Foreløpig stod den oppført til å gå kl 2230. Altså 1 time og 35 minutter etter rutetid. Så vi tok det med ro. Men det var med stor skuffelse jeg oppdaget at Electronics-avdelingen (og flere andre) allerede hadde stengt for kvelden. Butikkene stenger visstnok innenfor et visst tidsrom før siste oppsatte flyvning går. Men dette ble ikke justert i forhold til forsinkelsene som var på flyplassen. Dette synes jeg var svært kjedelig. Traff på en ansatt uten for butikkene og forhørte meg om dette og han forstod jeg var frustrert. Han og synes det var dumt for AMS for de går glipp av muligheten til ytterligere inntekter når de gjør slik. Har fylt ut et klageskjema om dette til flyplassen.

De fleste serveringsstedene så også ut til å stenge. Så det var ikke så mye å finne på egentlig. Så det var bare å trekke ut i D-piren til kveldens siste gate. D81. Da vi kom dit var det allerede tettpakket med folk i gate-området. Så det var ikke plass til oss. Så vi gikk opp rulletrappen igjen og ventet i området i nærheten. Da oppdaget vi plutselig at flyet var ytterligere forsinket. Til 2315! Da begynte man å bli litt lei. Men været kan man ikke gjøre noe med dessverre. På dette tidspunktet hadde jeg et ørlite håp om at flyplassen hadde tatt til fornuft og åpnet butikkene igjen. Så vi ruslet tilbake til kjøpesenteret for å se. Men den gang ei.
Old 16-07-2011, 16:28   #9
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

14. juli 2011, kl. 20:55
KLM
KL1205 Amsterdam (AMS) – Stavanger (AMS)
Economy
Boeing 737-900 – PH-BXS
Sete: 33A

Returnerte til gate D81 hvor de fleste passasjerene var forsvunnet og man regnet med boarding var igangsatt. Men da vi kom ned rulletrappen så vi at folket bare var preboardet inn i et annet område. Man fikk nå info om at flightcrew på kveldens flight var forsinket inn til AMS da de kom med et annet fly som følgelig også var forsinket. Så vi ventet videre. Klokka 2315 kom endelig flightcrewet til gaten og man hørte spredt applaus i den ventende folkemengden. Det drøyet naturligvis en stund til før man fikk komme om bord. Mange slitne passasjerer å se og særlig de yngste virket å være veldig slitne. Men sånn er det. Boarding kom endelig i gang klokken 2324.

Vi hadde blitt tildelt seter på siste seterad i denne -900 maskinen. Som nevnt var jo dette noe jeg hadde gledet meg til. Så det var i grunnen morsomt å gå den lange veien fra inngangen og til setet. Bagen havnet i bagasjehylla og man dumpet ned i 33A. Nå var man passe trøtt etter mye reising allerede. Så det ble å slappe av så godt man kunne. Benplassen var tilfredsstillende. Knyttnevetesten bestått.

Pushback ble klokken 2348. Vi fikk god informasjon fra kapteinen som gav detaljinfo om forsinkelsen og beklaget veldig. Jeg tror de fleste var glade for å være på vei hjem. Det var nok en god del folk som hadde startet reisen sin mye tidligere enn oss. Vi kom oss endelig i luften fra bane 24 akkurat ved midnatt.

Det ble en turbulent takeoff. Det blåste heftig og jeg har ingen som helst problemer med å forstå hvorfor ting ble som de ble. En skulle nesten tro en var på kortbane tur på Helgeland i desember…

Da vi kom oss opp i marsjhøyde begynte serveringen og vi lurte en stund på om KL kom til å diske opp med noe spesielt som følge av forsinkelsen. Men det ble med den vanlige snacks runden. Jeg benyttet sjansen til å nyte denne turens eneste øl. Hadde holdt meg unna alkohol siden jeg hadde tygget sterke smertestillende tabletter tidligere i uken. Smakte godt med en Heineken.

Innflygning over Jæren og landing mot nord på bane 36 klokken 0107 etter en flytid på en time og syv minutter. `

Parkerte på gate 12. Vi var siste mann av flyet og gikk forbi tax-free. Ventet for bare å finne ut at kofferten vår ikke var kommet til Stavanger. Utrolig! Med så mange timers forsinkelse er det litt snodig at bagasjen ikke kommer helt fram, Men kanskje ikke så rart heller med tanke på kaoset på AMS. Det var ikke bare oss som manglet bagasje. Det var vel en 10/12 stykker i køen foran oss hos ankomstservice til SGS. Da formalitetene var unnagjort vandret vi ut i en folketom ankomsthall. Tomt var det også på taxiholdeplassen. Så måtte ringe etter drosje. Tok drosjen til bensinstasjonen i nabolaget vårt og kjøpte inn det nødvendigste av toalettartikler. Før vi var hjemme rundt 0240. Etter en total reisetid på fjorten timer og tretti minutter.
Old 16-07-2011, 16:54   #10
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Oppsummering.

Fire dager på tur. Mye reising for litt mindre program en vanlig. Men den tiden vi fikk i Paris og Toulouse var bra i seg selv. Personlig skulle jeg gjerne vært en tur ute og kikket på Airbus sine fasiliteter på TLS, men som nevnt. Det må planlegges litt bedre. Likevel: Man angrer ikke på noe. Gjort er gjort og reist er reist.

Det ble to nye selskaper i loggen og naturligvis noen nye registreringer også. Ikke minst er det jo en milepæl å ha reist med alle varianter som er mulig å reise med av Boeing 737 (Hvis vi ser vekk fra 900ER da).

Togtur med TGV var en opplevelse jeg absolutt kan anbefale. Men jeg er ikke sikker på om det blir 1.klasse neste gang.

Store forsinkelser på hjemturen. Ikke så mye man kan gjøre med været. Men jeg synes gjerne AF/KL kunne bydd på noe ekstra tatt i betraktning den ekstra lange ventetiden på AMS. Og at bagasjen ikke kom helt hjem med så god tidsmargin på AMS er ikke bare lett å forstå. Bagasjen kom inn med ett av morgenflyene fra AMS dagen etterpå. Ringte ut i tolvtiden og lurte på hvordan de lå an med utkjøring. Det kom antageligvis ikke til å skje før i totiden. Så dermed kjørte vi heller ut selv og hentet kofferten vår.

Helt ok tur. Mye moro for flyentusiasten. Om en ukes tid sitter vi på et fly igjen. Den gangen blir det tur til Spania med følgende routing: SVG-AGP / AGP-LGW/LHR-SVG.

Flere triprapporter:
SVG-OSL-SVG med Norwegian.
HAU-BGO-SVG med SK (Farvel Fokker 50)
SVG-KRS-CPH-BGO-SVG med WF og SK.
SVG-AMS-PRG med KL/OK i Economy.

Last edited by Twin Otter; 16-07-2011 at 17:41.
Old 16-07-2011, 17:59   #11
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Tusen takk for en flott og interessant rapport, Synd med hodetelefonene da, men sjansen kommer vel igjen....

Upcoming: OSL-FRA, LH C FRA-DEL, LH F DEL-BKK, TG C BKK-HND, TG F HND-FRA, LH F FRA-OSL, LH C
HS-TLD is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2011, 18:17   #12
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by SQ 777 View Post
Takk for denne, helt topp ::
Quote:
Originally Posted by HS-TLD View Post
Tusen takk for en flott og interessant rapport, Synd med hodetelefonene da, men sjansen kommer vel igjen....
Tusen takk for hyggelig tilbakemelding. Har en kamerat som sneier innom AMS på vei hjem i morgen. Så han skulle forsøke å plukke de opp da.
Old 16-07-2011, 19:55   #13
badsofa
ScanFlyer Blue

Takk for fin trip rapport! Kjedelig med delay, men er sånt som skjer. Ble stuck 1 natt, totalt 9 timer kø og ventet 6 dager på bagen her hjemme pga snø problemene i FRA i fjor vinter. Kanskje eg klarer å lete bak i hukommelsen og fått skrevet en trip rapport (var uvitende om dette forumet på den tiden).

Fikk du med deg ca når alt stengte i AMS? har en flight som går 23:35 til SVO neste måned, blir seigt om alt er stengt lenge før denne går
Kun vert i AMS på dagtid før.
badsofa is offline   Reply With Quote
Old 16-07-2011, 20:06   #14
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by badsofa View Post
Takk for fin trip rapport! Kjedelig med delay, men er sånt som skjer. Ble stuck 1 natt, totalt 9 timer kø og ventet 6 dager på bagen her hjemme pga snø problemene i FRA i fjor vinter. Kanskje eg klarer å lete bak i hukommelsen og fått skrevet en trip rapport (var uvitende om dette forumet på den tiden).
Takk for hyggelig tilbakemelding og velkommen til forumet. Hadde også en runde med delay på FRA i forbindelse med snøkaoset i fjor vinter. Fikk aldri skrevet noen trip-rapport fra den turen dessverre. Men men.

Quote:
Fikk du med deg ca når alt stengte i AMS? har en flight som går 23:35 til SVO neste måned, blir seigt om alt er stengt lenge før denne går
Kun vert i AMS på dagtid før.
Fant følgende info på nettsidene til AMS:

Quote:
Naturally, we are open 7 days a week. All See Buy Fly shops are open every day one and a half hours before departure of the first flight of the day and close 30 minutes before the last flight of the day has departed.
Link

Så man gjorde forsåvidt rett i å stenge butikkene. Men jeg mener at butikkens åpningstider burde tilpasses når større forsinkelser inntreffer.
Old 10-08-2011, 01:17   #15
Twin Otter
ScanFlyer Mile High Club

Har fått en skriftlig beklagelse fra AMS ang. min misnøye med stengerutinene i butikkene. Og så fikk jeg en kortholder med AMS-logo....
Reply

Posting Rules