![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Snart er det sommerferie, og ferie = reise = gøy = mye penger.
Så da er det jo bare å vende hver krone for å få det beste ut av ferien, men også det meste. Turen i år går tilbake til ditt jeg og dama ferierte sammen første gang, Kina (Beijing). Og planen var at vi skulle en liten tur innom Tokyo på hjemreisen, men en naturkatastrofe satte en stopper for det. Ikke for at vi ikke tør å reise til Tokyo pga radioaktivitet og slikt, nei, men.. Airfrance byttet ut Airbus A380 med Boeing 777-200, pga en lavere etterspørsel på reisende til Tokyo. Og et slikt bytte fant jeg meg ikke i, da -200 flyr rundt med gammel interiør. Og etter flere timer i samtale med kundeservice fikk jeg presset gjennom 2 valg. Endre hjemreise fra Tokyo til en annen by i samme område, eller kansellering av reisen mot at jeg booket ny billett med Airfrance på en av deres A380 ruter. Seoul passet oss fint og da ble det slik. Kan nevnet at billetten jeg satt på var Econemy Restricted som i utgangpunktet verken var changeable eller mulig å kansellere. Så her fortjenner AirFrance kundeservice stor TAKK ![]() Ellers skal fly vi følgende; 15.06.2011 SVG-AMS KL1198 Boeing B737-700 Econemy 15.06.2011 AMS-PVG KL0893 Boeing B747-400 Combi Econemy Comfort 21.06.2011 SHA-PEK CN3908 Airbus A330-300 First 26.06.2011 PEK-ICN KE852 Boeing B777-300 Econemy 30.06.2011 ICN-CDG AF267 Boeing B777-300ER Econemy 30.06.2011 CDG-AMS AF2240 Airbus A320-200 Econemy 30.06.2011 AMS-SVG KL1205 Boeing B737-800 Econemy Total opptjenning er 17000 miles og gjør meg litt nærmere min etterlengtete gullstaus hos Skyteam. Og så får jeg for første gang fly Boeing 777-300, både ER og non-ER. Så nå kan reisen bare starte. Vil prøve å poste for hver legg samme dag. Med forbehold om mulig nettverksproblemer. Så håper jeg at jeg får noen følgere på turen.. ![]()
Mine bilder på JetPhotos.net Last edited by Roxman; 06-06-2011 at 18:17. |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Dette blir bra
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Jeg leser så og si alt her inne så kommer nok til å følge med
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Gleder meg! Hadde ventet på å få tid til å lese denne. Stor var skuffelsen over å finne ut at turen ikke var tatt ennå
![]() Hvilket selskap flyr du på SHA-PEK? Får ikke koden til å stemme med noen kinesiske selskap. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
Da var jeg sjekket inn på rad 5A og B på KL1198 til Amsterdam imorgen tidlig, med avgang kl. 0930 fra SVG, og videre på rad 11D og E til Shanghai kl 2130. Fikk faktisk mulighet å kjøpe meg en upgrade til business for "bare" 1300 Euro, noe jeg sto glatt over. Så får vi heler se hvilke option jeg får imorgen hos KLM Transfer desk i AMS, de pleier som oftest å gi greie dealer på upgrade. Har 10 timer til rådighet i AMS, så om noen har tips om hva jeg bør få med meg downtown så sleng ut. En så lenge ![]()
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
|
![]()
Gleder meg til rapporten. Ta gjerne med litt om de forskjellige stedene når du skriver også. God tur!
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
SVG-AMS
KL1198 PH-BGP, Boeing 737-700 Sete; 5A og B Avgang 0930 Ankomst 1100 Så var den endelig tid for reise. Sjekket inn på nettet dagen før og valgte sete 5A til meg selv, og 5B til mitt reisefølge. Ankom SVG en liten time før avreise. Noe som er nok av tid. Det var ingen kø hos KLM og bagdrop gikk veldig raskt. I sikkerhetskontrollen var køen minimal, og jeg var raskt gjennom. Fra jeg ankom SVG til jeg var på andre siden tok det ca 10 minutter. Noe som vell må kunne være akseptabelt. Boardig startet 20 minutter før rutetid og gikk raskt. Vi ble sittende i flyet å vente noen minutter pga slottid i Amsterdam. ![]() Veldig god benplass fremme i denne -700 maskinen. Pushet 5 minutter før tid, og tok til himmelen. PH-BGP er et av KLMs nyeste fly. Den ble levert i begynnelsen av mai. Interiøret var flott, rent og ingen slitasje noe sted. Dessverre er flytiden for kort mellom SVG og AMS til at de viser noe annet en flighttrack på skjermene. Det gjorde svært lite, da iPaden hadde et godt utvalg av filmer. Serverig var av den enkle sorten, valg mellom 2 typer kjeks, og drikke, både med og uten alkohol. ![]() ![]() Ellers er det ikke noe annet å si. KLMs intraeropeiske er og forblir en sikker vinner for meg. Bestandig hygglig å service innstilt crew. Ankom AMS på rute, men ble noen minutter forsinket til gate pga lang taksing, som som oftest er vanlig i AMS. I Amsterdam hadde vi 10 timer til neste fly, så tiden ble benyttet til byvandring og flyfotografering. AMS-PVG KL0893 PH-BFR, Boeing 747-400 Sete; 11D og E Avgang 2130 Ankomst 1405 ![]() Gaten åpnet 1 time og 15 minutter før STD. Ettersom vi dro fra non-schengen må enn gjennom sikerhetskontrollen ved gate, og da blir du ved tidlig gjennomgang bare sittende i ingenmannsland til bording starter. Av erfaring går jeg derfor aldri til gate før 45 min før i AMS. Kom akkurat gjennom sikkerhetskontrollen til å kunne spasere rett ombord. Fremme i econemy comfort seksjonen var det nesten tomt. Totalt ble vi 10 personer fordelt på 36 seter, så her var det god plass til alle. Den ene flyvertinnen som hadde ansvar for oss, hadde en rolig dag på jobben, smilte og lo. En hyggelig dame som tok seg tid til sine passasjerer. Veldig bra. ![]() Veldig god benplass. Knytteneve testen ble bestått med glans ![]() Vi forlot gaten noelunde på rute. Servering startet en liten time ut i flighten med først en runde med drikke før maten. Etter maten ble der servert 2 ny runder med drikke. Til valg av mat sto kinesisk biff eller vegetar pasta. Jeg valgte den kinesiske (vi flyr tross alt til Kina), som smakte godt, noe sterk men det gikk greit med noen glass vann. Etter maten ble det en runde med taxfree tralla før det ble sluket for natten. ![]() Våknet 1,5 time før landing til frokost. Var fornøyd med 6 timer søvn. Frokosten bestod av en omelett og poteter. Omeletten var OK med potetene noe bedre. Ikke noe kjempe måltid men fylte magen. Frukten som følgte med var svært god. Noe som hevet måltidet. ![]() Landing i Shanghai en halv time før tid. Litt kø var det gjennom immigration, men kø må man leve med. Alt i alt en veldig grei og behagelig reise. Hyggelig betjenning på begge flighter og god servering. Jeg fikk det jeg ønsket, og det er med på å gjøre at KLM også neste gang vil være med meg på tur. For de av dere som ønsker å lese mer om får ferie. Det uteom fly og reisen, så blogger vi hver kveld på www.love-traveling.com
![]() |
#8 |
Data warehouse consultant
|
![]()
Fin rapport. Fikk lyst til å ta meg en liten tur nå
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Det er jo akkurat slik en reise bør være! Møte ens forventninger, og ikke minst et selskap som levere varene, uten sure ansatte, problemer og annet nedsig.
Ser ut til at klm som vanlig lever opp til dette ![]() ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Så har vi hatt 4 flotte dager i Shanghai, og idag skulle vi reise fra SHA til PEK med China Southern, slik gikk det;
SHA-PEK CZ3908 B-6087, Airbus A330-300 Sete; 2K og H Avgang 1200 (rutetid) Ankomst 1420 (rutetid) Vi fløy fra Shanghai fra byens "innenlands" flyplass, Hongqiao. Den ligger ca 15 km vest for bysentrum Shanghai, og kan nås ved metro linje nummer 2. Turen fra People Square til Hongqiao Airport tar ca 20 minutter og er lett og rimelig, 5 kroner. Ettersom jeg skulle overaske kjæresten min, hadde jeg kjøpt billetter i First Class (navnet på China Southern sin Buisness klasse. Første klasse heter Luxary First Class) og fortalt henne at vi skulle fly en ren ren econemy maskin ettersom vi hadde rad 2. Og ettersom jeg er status kunde (sølv) hos KLM, så er vi vant med å bruke eksklusiv innsjekk, men værre var det og forklare henne Lounge tilgangen, men det gikk. Vi ankom flyplassen 2,5 timer før, for å kunne orientere oss og slappe av. Innsjekk gikk raskt og effektivt. Fikk utdelt bordingkort, baggasje sent som "Priority First Class" og innvitasjon til China Southern sin VIP Sky Pearl Club. Passkontroll og sikkerhetskontroll gikk svært raskt, da dette var adskilt fra vanlige reisende. China Southern bruker terminal 2 på Hongqiao flyplassen. Stort, åpent og nytt. Terminal nummer 2 er ikke mangen år gammel, og informasjonen på engelsk er svært god. Eneste problemet med SHA er forsinkelser, over 50% av alle flygninger er forsinket ut fra SHA, noe vi selv fikk oppleve. ![]() Da vi sjekket inn fikk vi beskje om at "Flight is delayd, i dont know". Ingen hadde informasjon om når flyet kom. Da bording nærmert seg, var fremdels ingen fly i sikte, og flere kinesere samlet seg rundt gaten. Jeg forsto ikke et ord, men skjønnte jo at heler ikke de bak disken hadde noen informasjon, uten at det hjelp for de reisende. Ny tid ble til slutt satt til 1400, så da bar det tilbake til loungen noen timer. Grunn til forsinkesen skyltes tydligvis for mye fly i lufta rundt Shanghai, noe som tydeligvis er et problem. ![]() Loungen til China Southern på Hangqioa flyplassen var liten, men gode seter og tråløs internett hjelper. Utvalget av mat og drikke var begrenset. Litt kinesisk mat, det mest vanlige innen drikke og litt småsnack. ![]() ![]() Flyet ankom gate 1345, og alllerede da var avgang kl. 1400 umulig. Boarding startet 1430 og der stoppet det. Vi fikk satt oss, fått noe drikke og nøtter, før vi fikk beskje om at pga været hadde kapteinen ingen informasjon om ny avgang tid. Vi ble sittende i flyet i nær 1,5 time før vi fikk beskje om å forlate flyet, og vi ble guidet tilbake til loungen. Inflight systemet var slått på mens vi ventet i flyet, så vi 3 i First Class kunne se film og tv, så tiden gikk jo ganske så fort. 1 time i loungen så var det tilbake til flyet. Klokka var da blitt 17, 5 timer forsinket. Flyet ble boardet og gjort klar i all hu og hast, for å så få ny beskje om at ny slot var kl. 1755. ![]() 6 timer forsinket var vi omsider i lufta, og vi hadde valg mellom 3 retter. Kylling, Biff eller Skaldyr. Jeg valgte biff til meg selv om kylling valgte min bedre halvdel. Utenom varm maten var det samme på brettet. Hovedretten smakte helt greit, mens salat, frukt og dessert smakte det bedre. En veldig god matopplevelse med tanke på at flytiden var 1 time og 45 minutter. Setene var veldig gode. Inflight systemet veldig bra, selv med mye knesiske, og servicen utpåklagelig. 2 flyvertinner for oss 3 i First, er svært fra. Smilende og hjelpende. Og prøvde så godt de kunne og forklare hva som foregikk. Engelsken var faktisk svært god på de jeg møtte hos China Southern. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ankom Beijing kl.2010, 5 timer og 50 minutter forsinket. Ble parkering på fjernplass, og egen buss ventet oss 3 i First. ![]() Alt i alt så fremstår China Southern som et godt selskap, om en ser bort fra forsinkelsen. Service og crew er bra og de tar godt vare på sine premium kunder. Har jeg glemt noe?, spør gjerne, så svarer jeg. Reisen forsetter, følg oss på www.love-traveling.com
![]() |
#11 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Hvordan bestilte dere SHA-PEK? Har hørt at det lønner seg å bestille domestic billetter i Kina når man faktisk er i landet. Har noe med at flyprisene er statlig regulert og at når man bestiller fra utlandet automatisk får den høyeste regulerte prisen. Og ATC delays er dessverre noe som er vanlig i Kina har jeg et inntrykk av og særlig på domestic flights. I tilegg har man været om sommeren som ofte er veldig ustabilt i Beijing området. Ble 3 1/2 timer forsinka pga været + påfølgende kø fordi vi da havna midt i morgenrushet. Ja flyet mitt skulle ta av 02:30, men tok ikke av før nærmere 06:00. Hadde heldigvis 5 timer i Moskva før Oslo flyet mitt gikk, så det gikk akkurat. Måtte stå i en lang kø på SVO. Fikk tid til et dobesøk og kjøpe litt snacks og en brus på en kafe før det var boardingtid. Bagasjen kom med (dette har jeg hørt mye rart om på SVO) hehe.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Fin rapport! Gleder meg til å lese fortsettelsen. God tur!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Flott rapport så langt!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
PEK-ICN
KE852 HL7573, Boeing 777-300 Sete; 37J og H Avgang 1150 Ankomst 14:45 Reiste til Beijing Capital Airport med "Airport expess" toget fra Beijing sentrum. Reisetiden er ca 20 minutter, og koster 25 kinesiske, eller drøyt 21 norske kroner. En behagelig måte å reise mellom by og flyplass på Ankom flyplassen litt over hall 10. Med avgang klokken 1150, så var det rikelig med tid. Innsjekk gikk greit, bortsett fra at baggasje båndet stoppet opp, og vi fikk ikke gå før det var fikset, men de få minuttene var ikke noe å henge seg i. Departure Immigration gikk fort, men så er det de som ikke klarer fylle ut papirene skikkelig og skaper kluss i systemet. Dessverre litt for mangen av dem. Sikkerhetskontrollen gikk treigt. Eldre kinesiske damer, som antagelig ikke har reist svært mye, brukte god tid, og for oss som vil fort gjennom for å bruke tiden på annet, ble det lange minutter. 2 eldre damer på tur brukte nærmere 10 minutter gjennom. Ikke alle som kan ""ingenting" flyttende" etter 5 år. Når vi endelig var gjennom var det å finne min "faste" plass å tå tatt noen bilder. Har vært på PEK noen ganger før, så jeg viste hvor jeg skulle. Fikk fanget en Iranair 747SP samt en Turkmenistan 757 + en hel del kinesiske, men de bildene kommer i egen post senere. Bording startet 1120, og reisende her er veldig flinke på det med kø. Ingen presser på, og ingen går før det er deres tur. Prøv å borde et KLM med nordmenn men Buisniess og statuskunder først, er helt umulig. Bordet flyet som nr 4 og ble ønsket velkommen av 2 flyvertinner i døra. Ettersom dette er første tur jeg har med Korean, så ble jeg svært imponert av første inntrykket. Glade og vennlig crew, fint kledd og et fly som var svært flott innvendig. Lyse farger og et ekstremt bra IFE anlegg, med både vestlige, indiske, kinesiske og koreanske filmer. Samt spill, serier og karttjenester. Setene var svært gode, god benplass og mye recline, selv på bakerste rekke i fremste econemy seksjon, kjekt med en 2 seter når man reiser bare 2. ![]() ![]() ![]() ![]() Flytiden var estimert til 1 time og 30 minutter, og på den tiden rakk crewet og selge taxfree og servere 350 mennesker mat og drikke. Fikk servert noe ku kjøtt i peppersaus med ris, og en kyllingsalat. Smakte veldig godt, alt sammen. Impnerende. ![]() Landet i Seoul 10 minutter etter rutetid, pga sen avgang i Beijing. Kom litt langt bak i en take-off kø. Immigration i Korea gikk rask og smidig. Måtte fylle ut 3 forskjellige papirer som ble levert en etter en. Eneste minuset er den times langen reisen fra flyplass til sentrum. Men det er da ikke Korean Air sin feil. Korean Air leverte på det sterkeste, og skal prøves mer. Bestemte meg idag for at Korean Air skal få fly meg, den dag jeg reiser til Australia. Dette var rett og slett bra.
Mine bilder på JetPhotos.net Last edited by Roxman; 26-06-2011 at 14:38. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Skikkelig hyggelig lesning (og bilder) om Korean dette! Ser ut som KE definitivt må prøves en gang, og med Seoul høyt på todo-lista (faktisk over Tokyo) bør jo muligheten by seg
![]() Angående reisetid til flyplass så flyr vel KE også fra PEK til Gimpo-flyplassen i Seoul som ligger nærmere sentrum. Forøvrig håper vi du vil dele resten av turen med oss også. Venter i spenning ![]() Quote:
Vil forøvrig bumpe spørsmålet. Er alt bestilt på samme booking? Hvordan gjorde du evt. med oppgradering? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
OSL-AMS-FCO-GOA-CDG-SVG | oskarflekkefjord | TripReports | 12 | 07-10-2014 21:22 |
SVG-AMS-CDG / TLS-CDG-AMS-SVG med KL/AF/EZY | Twin Otter | TripReports | 14 | 10-08-2011 01:17 |
SVG-AMS-BUD-AMS-SVG for å besøke et søskenbarn | Mats Danielsen | TripReports | 2 | 01-01-2010 20:24 |
SVG-AMS-PEK, med China Southern Airlines | Roxman | TripReports | 11 | 15-07-2009 21:49 |
SVG-AMS-JFK og MSP-AMS-SVG | Vede | TripReports | 14 | 31-08-2007 15:49 |