Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 21-05-2011, 11:16   #1
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Hva koster egentlig en flytur?

Er det noen som har sett en breakdown/regnestykke av alle kostnader for en vanlig flytur? Hvor mye av billletten koster egentlig de forskjellige elementene? Kost flygere, kabinpersonale, bakkepersonale, brennstoff, avskrivning på fly, mat, drikke, avgifter, etc. Skjønner jo at dette kan variere mye, men har noen eksempler på dette?
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2011, 12:09   #2
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Hva koster egentlig en flytur?

Jeg har ikke en så detaljert breakdown som du spør om, men har en prosentvis fordeling på noen hovedkategorier (hentet fra DYs og SKs 2010-tall). Kanskje til hjelp noe på vei? Jeg ser at det er en avrundingsfeil på DYs tall, men finner ikke bakgrunnstallene akkurat nå (det mangler 1%...)
Attached Files
File Type: pdf prosentvisfordeling2010.pdf (8.4 KB, 286 views)
TOS is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2011, 12:12   #3
pilot94
ScanFlyer Silver
 
pilot94's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 586
Default Re: Hva koster egentlig en flytur?

pilot94 is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2011, 12:59   #4
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: Hva koster egentlig en flytur?

Takk, interessante tall, men kost/avskrivning for flyene er en langt mindre enn hva jeg trodde.

Om dette faktisk er de totale kostnadene vil det jo være langt mer lønnsomt å bruke nyere og drivstoffekktive fly enn hva jeg trodde. Kan ikke helt se hvordan noen kan fortsette å bruke fly som er over 5 år gamle om dette faktisk stemmer.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2011, 14:00   #5
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Hva koster egentlig en flytur?

Dette er jo på mange måter bare tall. For din konklusjon så må du se på om flyene er leaset eller faktisk eiet.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2011, 14:03   #6
Spacetime
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
Default Re: Hva koster egentlig en flytur?

Michael O'Leary fant ut det samme for 8 år siden. Det er nå blitt 4 år siden Kjos konkluderte det samme. Sparte brennstoffutgifter er en ting, like viktig er lavere vedlikeholdskostnader, høyere utnyttelse og færre tekniske operasjons fortyrrelser.
Spacetime is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2011, 14:05   #7
Wahoo
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
Default Re: Hva koster egentlig en flytur?

Interessante tall TOS, bekrefter jo tydelig hvor lang vei SAS fortsatt
har å gå på personalkostnader.

W
Wahoo is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2011, 14:10   #8
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: Hva koster egentlig en flytur?

Quote:
Originally Posted by Wahoo View Post
Interessante tall TOS, bekrefter jo tydelig hvor lang vei SAS fortsatt
har å gå på personalkostnader.
At SAS bruker halvparten av Norwegian på handling er tall som overrasker mer.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2011, 14:12   #9
scarebus
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Feb 2011
Posts: 165
Default Re: Hva koster egentlig en flytur?

Quote:
Interessante tall TOS, bekrefter jo tydelig hvor lang vei SAS fortsatt har å gå på personalkostnader.
Det blir nok noe forenklet Wahoo. F.eks: de neste 10 årene så vil så godt som alle pilotene i SAS bli byttet ut med nye, yngre og rimeligere piloter, mens hos DY så vil det motsatte finne sted. Alle har 10 år lenger ansennitet med dertil høyere lønn.

Et annet aspekt/spørsmålstegn: hvorfor har DY så mye høyere handling charges enn SK f.eks.? Jeg ser dette er prosentvise tall, men fortsatt? Er det muligens fordi SAS har handling innad i egen organisasjon og derfor går dette under personell? Mens DY leier inn andre selskap?

Last edited by scarebus; 21-05-2011 at 14:51.
scarebus is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2011, 14:12   #10
robertaas
Helgeturekstremist
 
robertaas's Avatar
 
Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
Default Re: Hva koster egentlig en flytur?

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Dette er jo på mange måter bare tall. For din konklusjon så må du se på om flyene er leaset eller faktisk eiet.
Leaset eller eiet så har de utgift til leie/leasing/renter/avskrivning som må med i regnestykket. Skjønte det slik at de var tatt med i tallene som ble vist.
robertaas is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2011, 14:26   #11
Spacetime
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
Default Re: Hva koster egentlig en flytur?

Her er tallene fra årsraportene for 2010 ;

Norwegian : Handling charges 863.6 mill NOK
SAS airline (ikks SAS Group) : 1533.0 mill SEK

Nå er det slik at SAS benytter mye sine egne firma "SAS Ground Services". Det er 4 stk. av dem. Om de går med tap blir jo SAS Airline utgifter på en måte egensubsidiert.
Spacetime is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2011, 14:34   #12
Spacetime
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
Default Re: Hva koster egentlig en flytur?

Om et nytt fly er leaset eller eiet betyr ikke all verden. De store leasingfirmaene ligner tar kanskje 10% - 15% fortjeneste og omkostninger i forhold til om flyet var egenfinansiert. Driftskostnadsmessig er det altså ikke den store forskjellen.

Den storer forskjellen mellom eiet og leaset ligger i restverdienen ved senere flysalg. Det kan ligge store gevinster i å selge eide fly fom er nedskrevet til 0.
Spacetime is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2011, 14:36   #13
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: Hva koster egentlig en flytur?

Quote:
Originally Posted by Spacetime View Post
Her er tallene fra årsraportene for 2010 ;

Norwegian : Handling charges 863.6 mill NOK
SAS airline (ikks SAS Group) : 1533.0 mill SEK

Nå er det slik at SAS benytter mye sine egne firma "SAS Ground Services". Det er 4 stk. av dem. Om de går med tap blir jo SAS Airline utgifter på en måte egensubsidiert.
SAS totalt sett er vel også endel større en DY, noe som også gjenspeiler høyere handlingkostnader.
Men for SAS sin del, som er et nettverksselskap blir også kostnadene høyere med dette vil jeg tro.
Tenker da på personell som jobber med irr, ombookning etc.
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2011, 14:56   #14
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Hva koster egentlig en flytur?

For å presisere så er tallene jeg la ut utelukkende "operating expenses". Dvs. at finanskostnader ikke er inkludert. For DY sin del er leasingkostnadene på ca 200 millioner NOK for 2010, og for SAS (SK) var dette tallet i 2010 MSEK 1.725. I tillegg kommer avskrivninger, som for DY i 2010 var på knappe 50 MNOK og for SK 1670 MSEK.

Total operating expenses for SK var på ca MSEK 32.600 og for DY ca MNOK 1.932. Ergo, vil leasing costs + avskrivninger være på ca 9.5% av total operating expenses + leasing costs + avskrivninger for SK, og ca 10.5% for DY.

Alle tall er hentet fra Q4-raportene til selskapene (hvor hele 2010 også er oppsummert), for jeg hadde ikke årsrapportene tilgjengelig.

Forskjellene i personellkostnader i de tallene jeg la ut er nok iallefall delvis knyttet til hva som er outsourcet.

Last edited by TOS; 21-05-2011 at 15:05.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2011, 15:37   #15
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Hva koster egentlig en flytur?

Hvis vi ser på operating expenses alene så finner vi med en enkel beregning at SAS (ikke SAS Group) har rundt 80% høyere kostnader pr PRK sammenlignet med DY. Tar man TOS sine tall for leasingkostnader og avskriving med, kommer SAS enda verre ut.
Uff og dobbel uff.
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2011, 15:39   #16
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Hva koster egentlig en flytur?

Det å sammenligne prosenttall mot ulike aktører sier ikke så veldig mye. Det hadde vært mer interessant å se tallene i forhold til per avgang eller per ASK, om man ønsker å sammenligne.
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2011, 15:40   #17
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Hva koster egentlig en flytur?

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Hvis vi ser på operating expenses alene så finner vi med en enkel beregning at SAS (ikke SAS Group) har rundt 80% høyere kostnader pr PRK sammenlignet med DY. Tar man TOS sine tall for leasingkostnader og avskriving med, kommer SAS enda verre ut.
Uff og dobbel uff.
Det er vel ikke akkurat lystig lesning, men nå har ikke jeg sett på hva SK klarer å hente inn i RASK kontra DYs tall der. Jeg antar at dette er noe høyere enn for DY.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2011, 15:41   #18
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Hva koster egentlig en flytur?

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Det å sammenligne prosenttall mot ulike aktører sier ikke så veldig mye. Det hadde vært mer interessant å se tallene i forhold til per avgang eller per ASK, om man ønsker å sammenligne.
Det er jo en smal sak. SAS sin CASK er på ca 0.94 (i 2010) mot DYs kostnader på ca 0.46 samme år. Per avgang har jeg ikke tall for, men slike tall blir jo ikke veldig enkle å sammenlikne når det ene selskapet har fly i størrelse fra knappe 100 personer og til 260-70 passasjerer.

Prosenttallene er ikke for å sammenlikne kostnader som sådan - de er kun for å gi et bilde av hvilke faktorer som er av betydning i kostnadsbasen til de ulike selskapene (for det å operere med absolutte størrelser med selskaper av nokså ulik størrelse gir ikke akkurat mening - det gjør imidlertid prosenttall).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2011, 15:43   #19
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club
 
LN-KGL's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
Default Re: Hva koster egentlig en flytur?

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det er vel ikke akkurat lystig lesning, men nå har ikke jeg sett på hva SK klarer å hente inn i RASK kontra DYs tall der. Jeg antar at dette er noe høyere enn for DY.
Men TOS, er det ikke her det heter seg at SK er like billig eller billigere enn DY?
__________________
Kurt
Vi flyr LOT
LN-KGL is offline   Reply With Quote
Old 21-05-2011, 15:56   #20
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Hva koster egentlig en flytur?

Quote:
Originally Posted by LN-KGL View Post
Men TOS, er det ikke her det heter seg at SK er like billig eller billigere enn DY?
Vel , de sier vel iallefall at de ofte er like billig eller billigere enn DY (og hører man på en del her inne så virker det som om det er regelen). Det er jo imidlertid ikke riktig om man ser på gjennomsnittpriser, men det er jo fordi SK har en del passasjerer lengst fremme i flyet som betaler en relativt høy pris.
TOS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Hva koster en de-icing på en B737? Farmer Småprat 19 11-03-2013 21:30
Dette koster det egentlig å fly lavpris Dag Viking Småprat 10 15-09-2011 12:14
Hva koster en liten -KKJ? Polaris Samlerhjørnet 7 17-12-2009 17:06
- Hva koster en skinnende ny 737? LN-MOW Flyforum 1 02-07-2009 11:55
Hva koster en Boeing? unrestricted Flyforum 7 30-05-2006 09:28


All times are GMT +2. The time now is 16:10.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.