![]() |
|
![]() |
#1 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
Er det noen som har sett en breakdown/regnestykke av alle kostnader for en vanlig flytur? Hvor mye av billletten koster egentlig de forskjellige elementene? Kost flygere, kabinpersonale, bakkepersonale, brennstoff, avskrivning på fly, mat, drikke, avgifter, etc. Skjønner jo at dette kan variere mye, men har noen eksempler på dette?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
Jeg har ikke en så detaljert breakdown som du spør om, men har en prosentvis fordeling på noen hovedkategorier (hentet fra DYs og SKs 2010-tall). Kanskje til hjelp noe på vei? Jeg ser at det er en avrundingsfeil på DYs tall, men finner ikke bakgrunnstallene akkurat nå (det mangler 1%...)
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Jan 2010
Posts: 586
|
![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
Takk, interessante tall, men kost/avskrivning for flyene er en langt mindre enn hva jeg trodde.
Om dette faktisk er de totale kostnadene vil det jo være langt mer lønnsomt å bruke nyere og drivstoffekktive fly enn hva jeg trodde. Kan ikke helt se hvordan noen kan fortsette å bruke fly som er over 5 år gamle om dette faktisk stemmer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Dette er jo på mange måter bare tall.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
|
![]()
Michael O'Leary fant ut det samme for 8 år siden. Det er nå blitt 4 år siden Kjos konkluderte det samme. Sparte brennstoffutgifter er en ting, like viktig er lavere vedlikeholdskostnader, høyere utnyttelse og færre tekniske operasjons fortyrrelser.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Nov 2010
Posts: 2,776
|
![]()
Interessante tall TOS, bekrefter jo tydelig hvor lang vei SAS fortsatt
har å gå på personalkostnader. W |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2011
Posts: 165
|
![]() Quote:
Et annet aspekt/spørsmålstegn: hvorfor har DY så mye høyere handling charges enn SK f.eks.? Jeg ser dette er prosentvise tall, men fortsatt? Er det muligens fordi SAS har handling innad i egen organisasjon og derfor går dette under personell? Mens DY leier inn andre selskap? Last edited by scarebus; 21-05-2011 at 14:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
Helgeturekstremist
![]() Join Date: Nov 2010
Posts: 9,765
|
![]()
Leaset eller eiet så har de utgift til leie/leasing/renter/avskrivning som må med i regnestykket. Skjønte det slik at de var tatt med i tallene som ble vist.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
|
![]()
Her er tallene fra årsraportene for 2010 ;
Norwegian : Handling charges 863.6 mill NOK SAS airline (ikks SAS Group) : 1533.0 mill SEK Nå er det slik at SAS benytter mye sine egne firma "SAS Ground Services". Det er 4 stk. av dem. Om de går med tap blir jo SAS Airline utgifter på en måte egensubsidiert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Mar 2011
Posts: 294
|
![]()
Om et nytt fly er leaset eller eiet betyr ikke all verden. De store leasingfirmaene ligner tar kanskje 10% - 15% fortjeneste og omkostninger i forhold til om flyet var egenfinansiert. Driftskostnadsmessig er det altså ikke den store forskjellen.
Den storer forskjellen mellom eiet og leaset ligger i restverdienen ved senere flysalg. Det kan ligge store gevinster i å selge eide fly fom er nedskrevet til 0. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 | |
ScanFlyer Molded
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
|
![]() Quote:
Men for SAS sin del, som er et nettverksselskap blir også kostnadene høyere med dette vil jeg tro. Tenker da på personell som jobber med irr, ombookning etc. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]()
For å presisere så er tallene jeg la ut utelukkende "operating expenses". Dvs. at finanskostnader ikke er inkludert. For DY sin del er leasingkostnadene på ca 200 millioner NOK for 2010, og for SAS (SK) var dette tallet i 2010 MSEK 1.725. I tillegg kommer avskrivninger, som for DY i 2010 var på knappe 50 MNOK og for SK 1670 MSEK.
Total operating expenses for SK var på ca MSEK 32.600 og for DY ca MNOK 1.932. Ergo, vil leasing costs + avskrivninger være på ca 9.5% av total operating expenses + leasing costs + avskrivninger for SK, og ca 10.5% for DY. Alle tall er hentet fra Q4-raportene til selskapene (hvor hele 2010 også er oppsummert), for jeg hadde ikke årsrapportene tilgjengelig. Forskjellene i personellkostnader i de tallene jeg la ut er nok iallefall delvis knyttet til hva som er outsourcet. Last edited by TOS; 21-05-2011 at 15:05. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]()
Hvis vi ser på operating expenses alene så finner vi med en enkel beregning at SAS (ikke SAS Group) har rundt 80% høyere kostnader pr PRK sammenlignet med DY. Tar man TOS sine tall for leasingkostnader og avskriving med, kommer SAS enda verre ut.
Uff og dobbel uff.
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
|
![]()
Det å sammenligne prosenttall mot ulike aktører sier ikke så veldig mye. Det hadde vært mer interessant å se tallene i forhold til per avgang eller per ASK, om man ønsker å sammenligne.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
Prosenttallene er ikke for å sammenlikne kostnader som sådan - de er kun for å gi et bilde av hvilke faktorer som er av betydning i kostnadsbasen til de ulike selskapene (for det å operere med absolutte størrelser med selskaper av nokså ulik størrelse gir ikke akkurat mening - det gjør imidlertid prosenttall). ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Kiev og Dnipro
Posts: 8,547
|
![]() Quote:
__________________
Kurt Vi flyr LOT |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Hva koster en de-icing på en B737? | Farmer | Småprat | 19 | 11-03-2013 21:30 |
Dette koster det egentlig å fly lavpris | Dag Viking | Småprat | 10 | 15-09-2011 12:14 |
Hva koster en liten -KKJ? | Polaris | Samlerhjørnet | 7 | 17-12-2009 17:06 |
- Hva koster en skinnende ny 737? | LN-MOW | Flyforum | 1 | 02-07-2009 11:55 |
Hva koster en Boeing? | unrestricted | Flyforum | 7 | 30-05-2006 09:28 |