![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
|
![]()
Hei,det begynner å bli noen år siden jeg syslet med slik, og det kom opp et spørsmål om hva man kan regne som gjennomsnittlig pris pr de-icing av en B737?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
|
![]()
Tror væsken koster ca $15 per gallon nå .. og for en normal deicing trenger man en 2-300 liter ... så da blir det fort $750-1000 .. Men selvfølgelig - det er mange variabler involvert ..
Last edited by LN-MOW; 06-03-2013 at 20:11. Reason: korrigert regnefeil |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]()
Hva kommer det av at den er så dyr? Det er jo bare en mix av alkohol og vann.
__________________
Upcoming: TRD-OSL |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
|
![]()
Ikke helt ... Type1 er en mix av Glykol (80%) og vann. Alkohol brukes mest når man tømmer barskapet.
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,629
|
![]()
MOW, den prisen din så litt mere ut som en Gallon pris enn liter.
München sine priser f.eks. finner man her |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
|
![]()
I stand corrected - selvfølgelig er det det ...
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,706
|
![]()
Så kommer pris for manhours og bil i tillegg.
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
|
![]() Quote:
![]()
__________________
Upcoming: TRD-OSL Last edited by LCH; 07-03-2013 at 23:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
![]() Join Date: Jan 2007
Location: SVG
Posts: 4,706
|
![]()
Det er helt korrekt. Glykol er en type alkohol. Etanol er en annen type alkohol som får oss levende skapninger til å skape oss.
![]()
__________________
Det finnes tre sider av en sak, min, din og den korrekte Click Here to view my aircraft photos at JetPhotos.Net! |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Feb 2007
Posts: 666
|
![]()
Hehe. Lærerik tråd
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Dec 2006
Posts: 896
|
![]()
Men jeg mener å huske at man har en metode på å gjenvinne denne deicevesken? Eller blir det skylt ut tusenvis av liter rett i havet?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
|
![]()
Deice-væske blir i høyeste rad gjenvunnet. På Rygge tror jeg de klarer 95% oppsamling. De resterende 5% er vel det som henger på flykroppen ut.
Jeg vil tro det er tilsvarende for andre lufthavner
__________________
Die, my dear? Why that's the last thing I'll do! ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,299
|
![]()
Da må det være god butikk for flyplassene. 5 min jobb pr fly, ca 5000 kr rikere.
Rart at ikke han FR klovnen har hylt ut om dette før?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 977
|
![]() Quote:
Mange har INGEN gjenvinning
__________________
![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Nov 2004
Location: Egersund
Posts: 2,646
|
![]() Quote:
For det andre har jo dette en utgiftsside også. Væska skal kjøpes inn, og utstyret er ikke akkurat billig.... I tillegg kommer opplæring og kursing av personellet hvert eneste år. Last edited by Stone; 11-03-2013 at 11:01. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,389
|
![]()
Et annet problem fra flyplassens side er at deres ressurser også strekkes til det maksimale når deicing trengs mest, så det er uøkonomisk for flyplassen å drive med dette.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Dec 2004
Location: Vienna
Posts: 3,629
|
![]() Quote:
Men det er som nevnt dyrt utstyr og krever mye ressurser med til tider sterkt varierende behov fra år til år. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: May 2009
Location: Sun City
Posts: 274
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Dusty
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,181
|
![]()
På OSL er det SGH og Menzies. Husker ikke helt hva vi betaler for deicing av en A330, men det er en god del høyere enn prisen for en 737 her oppe.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,916
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
RTW i C - hva koster det omtrent? | nime | Reiseforum | 14 | 31-05-2013 13:49 |
Hva koster egentlig en flytur? | robertaas | Flyforum | 22 | 21-05-2011 18:53 |
Hva koster en liten -KKJ? | Polaris | Samlerhjørnet | 7 | 17-12-2009 17:06 |
- Hva koster en skinnende ny 737? | LN-MOW | Flyforum | 1 | 02-07-2009 11:55 |
Hva koster en Boeing? | unrestricted | Flyforum | 7 | 30-05-2006 09:28 |