Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyhistorisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-10-2005, 23:06   #1
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Ukas dykk i arkivet

På´n igjen, har såvidt kommet meg over "FBU-jubileet" i forhold til arkivkassa, og går nå tilbake til vanlig serie.

Dagens godbit (i egne øyne ) kom som en overraskelse enda jeg var tipset på at det var lurt å krabbe seg ut tidlig en søndag...

Så jeg spør ikke om hvor dette er...

Men:
1) "Hvem" er det som kommer ? (dvs hvilket selskap og fly )

2) Når var dette ? (det var et ekstremt gråvær den dagen, derfor det dårlige lyset)

3) Hva slags flygning, eller hvorfor kom den ?


Vet det selv, men må jo gjøre noe for den flyhistoriske forskningen
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	CCabt040891-1a 800.JPG
Views:	90
Size:	147.0 KB
ID:	2423  
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2005, 23:10   #2
HMWK
ScanFlyer Molded
 
HMWK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,074
Default Re: Ukas dykk i arkivet

Islandsk reg. Flyet er 737-200. Jeg har ingen formening om dette, siden jeg sikkert var en guttepjokk på den tiden bildet er tatt.
HMWK is offline   Reply With Quote
Old 16-10-2005, 23:10   #3
LN-HAT
Guest
 
Posts: n/a
Default Re: Ukas dykk i arkivet

Hmm...Er ikke dette "gamle" LN-SUA da...737-205C....Senere til Air Atlanta.Her må det vel være kanskje for LH Cargo på FBU ???

  Reply With Quote
Old 16-10-2005, 23:16   #4
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,582
Default Re: Ukas dykk i arkivet

Maskinen var subleaset fra Air Atlanta til German Cargo (som LH Cargo het paa den tiden) fra 1990-93 .. mistenker at dette bildet er fra 1991/92 hvor maskinen floey for Finnair Cargo noen maaneder. Siden den ikke har titler, altsaa .... bare gul hale ..

.. og selvfoelgelig er dette c/n 20458 -- ex LN-SUA. Flyr naa i Malaysia for Transmile i DHL-farger.

Foroevrig ikke verst dokumentert paa A.net.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2005, 05:56   #5
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,416
Default Re: Ukas dykk i arkivet

Utrolig hva noen vet... Denne har jeg ikke sett - selv om jeg jobbet på Fornebu i denne perioden...
EB is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2005, 11:43   #6
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
Default Re: Ukas dykk i arkivet

Se der, ja - hadde faktisk glemt at den hadde gul hale til å begynne med. En velkjent morgenankomst for oss som drev med frakt på den tiden.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2005, 12:55   #7
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Re: Ukas dykk i arkivet

Dere har så rett, så rett Poeng til LN-HAT og LN-MOW

Bildet er tatt noen få minutter etter kl 07:00 (når flyplassen åpnet) søndag 4.august 1991. Det skjedde ingenting annet på rullebanen den neste timen, så godt jeg rakk den

Jeg forventet utfra beskjeden jeg hadde fått fra en med inside information at det kom en annen som var hvit med Finnair titler, men denne gledet jo desto mer!

På den tiden het selskapet Atlanta Icelandic Air Transport, men fra 1993 av mer kjent som Air Atlanta. Det var altså Finnair Cargo som kom, fra Helsinki, og jeg lurer på om den ikke fortsatte til Stansted, stemmer det Falcon?
Det var vel bare denne sesongen denne ruta opererte.

Jeg har lurt fælt på hvorfor halen var så gul, men det må vel henge sammen med German Cargo som dere sier. Spørsmålet er da, hadde den på denne tiden hatt German Cargo farger, eller var det tenkt at den skulle få de? Har noen sett bilder av den i GC skjema ?

Men det er altså den opprinnelige Halvdan Svarte LN-SUA, ikke til å forveksle med den neste som ble levert ny i 1986. Den første var den eneste B737 BU hadde med Cargo mulighet. Før den kom hadde de brukt en konvertibel DC-6, LN-SUI.

Det som for min del gjorde det ekstra morsomt at jeg fikk tatt landingen, var at LN-SUA var flyet jeg fløy da jeg første gang fikk fly jetfly i 1973, på sommerferie med BU fra TRD til BOO med kveldsavgang slik at vi så sola komme opp i vest før vi landet.

Da ligger 2 bilder av denne på innflyging til kjente databaser, håper de kan glede noen.
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2005, 13:27   #8
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,582
Default Re: Ukas dykk i arkivet

Quote:
Originally posted by Fellowship
Det var altså Finnair Cargo som kom, fra Helsinki, og jeg lurer på om den ikke fortsatte til Stansted, stemmer det Falcon?
Det var vel bare denne sesongen denne ruta opererte.

Jeg har lurt fælt på hvorfor halen var så gul, men det må vel henge sammen med German Cargo som dere sier. Spørsmålet er da, hadde den på denne tiden hatt German Cargo farger, eller var det tenkt at den skulle få de? Har noen sett bilder av den i GC skjema ?

Her er maskinen som etterhvert ble TF-ABX i fullt GC-skjema ...

Er ikke sikker paa STN ... tror den gikk til Heathrow, faktisk ... men det er mulig jeg tar feil.

__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2005, 14:14   #9
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Re: Ukas dykk i arkivet

Quote:
Originally posted by LN-MOW
Quote:
Originally posted by Fellowship
Det var altså Finnair Cargo som kom, fra Helsinki, og jeg lurer på om den ikke fortsatte til Stansted, stemmer det Falcon?
Det var vel bare denne sesongen denne ruta opererte.

Jeg har lurt fælt på hvorfor halen var så gul, men det må vel henge sammen med German Cargo som dere sier. Spørsmålet er da, hadde den på denne tiden hatt German Cargo farger, eller var det tenkt at den skulle få de? Har noen sett bilder av den i GC skjema ?
Her er maskinen som etterhvert ble TF-ABX i fullt GC-skjema ...

Er ikke sikker paa STN ... tror den gikk til Heathrow, faktisk ... men det er mulig jeg tar feil.
Ja, denne kjenner vi. Men finnes det i det hele tatt bilder av TF-ABT i dette skjema?

Og jeg tror du har rett mht LHR. Jeg skulle egentlig ha skrevet at jeg mente å huske at den gikk videre til London, og så tenkte jeg at da var det vel STN, men AY brukte nok LHR, ja.
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 17-10-2005, 14:16   #10
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,128
Default Re: Ukas dykk i arkivet

Quote:
Originally posted by Falcon
Se der, ja - hadde faktisk glemt at den hadde gul hale til å begynne med. En velkjent morgenankomst for oss som drev med frakt på den tiden.
Hva hadde den etter hvert, da ?
hfr andre poster om emnet her
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
DYKK I ARKIVET SK917 Bilder & foto 10 19-03-2012 23:30
Dykk i "arkivet". Olebno Flyforum 8 10-02-2006 22:31
Ukas dykk i arkivet Fellowship Flyforum 9 04-10-2005 11:56
Ukas dykk i arkivet Fellowship Flyforum 5 27-09-2005 00:27
Ukas dykk i arkivet Fellowship Flyforum 7 18-09-2005 11:22


All times are GMT +2. The time now is 04:51.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.