![]() |
|
![]() |
#1 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Først ut en ordre på 20+ 737'er kanskje .. ? ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Nja, her er det primært snakk om refinansiering ifølge artikkelen
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Vet inte om jag får tala om vad jag vet, men 737 är då rätt, men detaljerna ska nog inte sägas, överlåter det till SAS :P
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Nye fly ????
Airbus please....No more Boeings Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Om de er NEO, så kanskje det er fornuftig. Men å kjøpe Airbus "Classic" nå tror jeg ikke er direkte smart. Men de må jo ha en mellomløsning før NEO og 797 kommer, og da er nok 737NG det økonomisk smarteste valget, med tanke at det er 737 SK flest av, og kun at de kun har et fåtall A319/A321.
Last edited by Boeing_fan; 16-03-2011 at 20:22. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Det hadde jo vært strålende med nye effektive fly. Om det ikke er snakk om en kjempeordre med tanke på stor utbytting eller betydelig utvidelse og planer om snarlig overgang til ny enhetlig flåte er vel det mest fornuftige å fortsette med Boeing 737. Kanskje det er på tide med noen -900ER også?
Dette var en kryptisk melding - er det ikke mulig å være mer konkret, synes jeg du kan la være å fortelle noe du kanskje / kanskje ikke vet! |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
C-series må da være det optimale, slik at man er sikker på å unngå noe i nærheten av en enhetsflåte
![]() La det bli 737, og begrav bussene sammen med MD'ene. Hvis vi nå skal håpe på at SAS overlever, og ikke at spottingen blir mer interessant. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Hvor har dette stått?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Fra hvilke(t) leasing selskaper kommer disse? Er de nye eller brukte? hvor lenge skal SAS ha dem?
Uansett er 737 det mest fornuftige, da det er hovedtypen i konsernet. Med leasing er de mer fleksible og slipper problemet med å bli kvitt dem når 797 er på vingene og markedet for brukte 737 er dårlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Vet du mix'en også?
Jeg tipper 10x800 og 7x700 |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
17 x B737 har jeg ikke hørt om.....men det gange jeg har fløet med SAS B737 var det -683 og det kan jeg ikke sige var nogen god oplevelse...
Har desværre til gode at prøve -800 serien hos SAS... Airbus har jeg kun gode erfaringer med, så for mig personligt så jeg meget gerne at SAS lavede en leasing aftale om et mix af A319 og CRJ 700/900. CRJ 700/900 fordi di kan bruges mange steder bl.a til erstatning af de gamle CRJ 200 som SAS "opererer". De kommer fra QI, og ja det er ikke nogen speciel god oplevelse at flyve med disse fly....Lastningsmæssig er de heller ikke gode. Her i AAR f.ex flyves en stor del af vores sommertrafik, fra sidt i juni til midt august af disse -200...Er der 50 pax kan vi ikke have al deres bagage...så derfor synes jeg at nogle nye fly bør være CRJ 700 og 900 Hilsen Ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Nå vet ikke jeg hva SAS må betale for eventuelle nye B737-maskiner, men jeg innbiller meg at 2 milliarder ikke rekker spesielt langt i så måte. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
![]() |
#16 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
SAS skal på kort sikt, (frem til en ny maskin er leveringsklar), benytte Boeing 737NG maskiner i Norge og Sverige (B737-600/700/800). Avgjørelsen for flåtefornyelse vil bli tatt i løpet av året. Dette ble nevnt på pressekonferansen ifm årsregnskapet, men lite ble skrevet om det.
Når det gjelder fremtiden håper jeg personlig på Airbus, tenker på arbeidsforhold for kabinen. Der er Boeing dynge-dårlig |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
critical mind
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Jo, det var då leasingen, och mixen var tydligen 11 737-700 och 6 737-800. 800orna är sprillans nya och -700 är begangnade.
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Som nævnt er der truffet beslutning om vores hubs i Oslo og Stockholm om en enhedsflåde af 737NG. De gamle, slidte Braathen 737 Classics bliver udfaset. De sidste få MDere i Stockholm bliver, når flere 737NG introduceres i flåden, sendt til basen i CPH (der er allerede nogle stykker, der er overført til CPH) og nu afventer vi, hvad der skal ske med flåden (altså MD80) i CPH. Der skulle komme information engang i april i år.
Mit inderlige håb er, at SAS de næste tre-fire år leaser ind en række 320CL og derefter erstatter løbende med 320NEO (320 og 321), når den kommer på markedet. Endvidere ville der også være en god synergi med langruteflåden, 330 og 340, der på sigt kunne erstattes af 350-900, som har en passende størrelse til det skandinaviske marked. Al snakken om en DECIDERET enhedsflåde (737) hænger nok ikke helt sammen for et selskab som SAS. Selvom SAS igen er ét selskab, er der jo stadig de tre hubs i Oslo, Stockholm og København og hver base skal stadig have en konkurrencedygtig omkostningsplatform. Derfor ville det fx for CPH reducere omkostningerne (kabine/piloter/omskolinger/kvalifikationer/fleksibilitet/reservedele/technical) kun at have 320 og 330/350. Ligeledes en uniform flåde af 737 i OSL og ARN, hvor MD80 udfases og Fokker 50 nu er borte. Ledelsen har meldt ud, at vi skal reducere fra det nuværende antal flytyper til bare fire. Det kunne jo være: CPH: Airbus 320/350 samt CRJ900 OSL: Boeing 737NG ARN: Boeing 737NG Airbus 350eren kommer på markedet ca. et par år inden, at SAS skal erstatte 340. En blanding af 330/350 kunne måske komme på tale, da vores piloter uden problemer ville kunne flyve begge typer. Og så ville SAS undgå at være launch customer, hvilket vi vist har lidt dårlige erfaringer med ![]() Boeing 737 er jo, når alt kommer til alt, et meget gammeldags fly. Selv når det er "peppet" op med Sky Interior, er det stadig en gammel frame, samme oldnordiske døre og slides og cockpit. Sygefraværet for piloter på 737 er en del højere end på 320, hvilket nok hænger sammen med arbejdsmiljøet. Derfor kunne det i fremtiden - hvis SAS satser på Airbus i CPH - ende med en total udskiftning til Airbus i hele SAS. (Det ville være en fantastisk udvikling for vore kollegaer i Oslo og Stockholm, da jeg mener, at Airbus altid har været overlegen ifht. Boeing). Fx har -600eren heller aldrig været nogen større økonomisk succes i SAS. For få sæder til næsten samme omkostninger som -700. Men altså, det er mange år fremefter og mange ting kan ske (opkøb, fusion, nye flytyper på markedet etc.). Omkring vores CRJ900, så er jeg ikke sikker på, at den vil pensioneres i SAS. Den har vist sig at være ret dyr og så var det jo en form for "nødløsning", da alle Q400 måtte groundes. Jeg kunne forestille mig, at man måske ville satse mere på sub carriers (fx QI) til at flyve den helt korte produktion (indenrigs, tyndtbelagte intrascan ruter samt buffer flights) for SAS - lidt ligesom vi ser det hos Lufthansa Regional. Et andet scenarie kunne være, at Widerøe får en base i CPH og bruger deres omkostningsvenlige Q400NG fly på ruter til AAR, AAL, HAM, POZ, WAW, KRS og andre ruter af samme kaliber og simpelthen flyver på vegne af SAS. De er allerede en del af SAS Group. Det er altid spændende at følge med i flådeudvikling - og især, når det er ens fysiske arbejdsplads, det drejer sig om. Dog tror jeg, at reduceringen af flytyper i SAS er det helt rigtige at gøre (og skulle nok være gjort for længe siden) ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Aerobatic Team Patches KJØPES! | Ollie | Samlerhjørnet | 0 | 14-04-2011 08:58 |
1:400 Modeller kjøpes | ATC-flyradar | Samlerhjørnet | 8 | 20-03-2011 20:54 |
Avro 70 -80 kjøpes | ATC-flyradar | Samlerhjørnet | 0 | 29-08-2007 22:15 |
Ska'rre verra en stor 'buss?? | LN-MOW | Flyforum | 15 | 05-07-2006 19:44 |