Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 16-03-2011, 19:32   #1
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
SAS Nå ska'rre kjøpes fly!!

Quote:
Flyselskapet SAS står ovenfor en omfattende flåtefornyelse. I dag meldte selskapet at det har plassert 2 obligasjonslån.
http://e24.no/boers-og-finans/sas-laaner-2-mrd/20035639

Først ut en ordre på 20+ 737'er kanskje .. ?
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2011, 19:43   #2
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,034
Default Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Nja, her er det primært snakk om refinansiering ifølge artikkelen
Someone is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2011, 19:51   #3
Swedeline F28
ScanFlyer Silver
 
Swedeline F28's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 637
Default Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Vet inte om jag får tala om vad jag vet, men 737 är då rätt, men detaljerna ska nog inte sägas, överlåter det till SAS :P
__________________
Swedeline F28 is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2011, 20:02   #4
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Nye fly ????
Airbus please....No more Boeings

Hilsen
Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2011, 20:18   #5
Boeing_fan
ScanFlyer Molded
 
Boeing_fan's Avatar
 
Join Date: Jul 2010
Location: Nøtterøy
Posts: 2,233
SAS Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Nye fly ????
Airbus please....No more Boeings

Hilsen
Ole
Om de er NEO, så kanskje det er fornuftig. Men å kjøpe Airbus "Classic" nå tror jeg ikke er direkte smart. Men de må jo ha en mellomløsning før NEO og 797 kommer, og da er nok 737NG det økonomisk smarteste valget, med tanke at det er 737 SK flest av, og kun at de kun har et fåtall A319/A321.

Last edited by Boeing_fan; 16-03-2011 at 20:22.
Boeing_fan is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2011, 20:30   #6
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,549
Default Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Det hadde jo vært strålende med nye effektive fly. Om det ikke er snakk om en kjempeordre med tanke på stor utbytting eller betydelig utvidelse og planer om snarlig overgang til ny enhetlig flåte er vel det mest fornuftige å fortsette med Boeing 737. Kanskje det er på tide med noen -900ER også?

Quote:
Originally Posted by Swedeline F28 View Post
Vet inte om jag får tala om vad jag vet, men 737 är då rätt, men detaljerna ska nog inte sägas, överlåter det till SAS :P
Dette var en kryptisk melding - er det ikke mulig å være mer konkret, synes jeg du kan la være å fortelle noe du kanskje / kanskje ikke vet!
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2011, 20:31   #7
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Nye fly ????
Airbus please....No more Boeings

Hilsen
Ole
C-series må da være det optimale, slik at man er sikker på å unngå noe i nærheten av en enhetsflåte

La det bli 737, og begrav bussene sammen med MD'ene. Hvis vi nå skal håpe på at SAS overlever, og ikke at spottingen blir mer interessant.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2011, 20:36   #8
Savipix
ScanFlyer Rusty
 
Savipix's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 7,477
Default Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Quote:
Originally Posted by Swedeline F28 View Post
Vet inte om jag får tala om vad jag vet, men 737 är då rätt, men detaljerna ska nog inte sägas, överlåter det till SAS :P
Om det är 17 x 737 på lease så är det officiell info.
Savipix is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2011, 20:48   #9
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,034
Default Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Quote:
Originally Posted by Savipix View Post
Om det är 17 x 737 på lease så är det officiell info.
Hvor har dette stått?
__________________
Upcoming flights - JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2011, 20:52   #10
Futura
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2011
Location: Lommedalen i Bærum
Posts: 1,516
Default Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Quote:
Originally Posted by Savipix View Post
Om det är 17 x 737 på lease så är det officiell info.
Fra hvilke(t) leasing selskaper kommer disse? Er de nye eller brukte? hvor lenge skal SAS ha dem?

Uansett er 737 det mest fornuftige, da det er hovedtypen i konsernet.
Med leasing er de mer fleksible og slipper problemet med å bli kvitt dem når 797 er på vingene og markedet for brukte 737 er dårlig.
Futura is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2011, 21:03   #11
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Quote:
Originally Posted by Savipix View Post
Om det är 17 x 737 på lease så är det officiell info.
Vet du mix'en også?
Jeg tipper 10x800 og 7x700
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2011, 21:11   #12
sk931
ScanFlyer Rusty
 
sk931's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
Default Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

17 x B737 har jeg ikke hørt om.....men det gange jeg har fløet med SAS B737 var det -683 og det kan jeg ikke sige var nogen god oplevelse...
Har desværre til gode at prøve -800 serien hos SAS...
Airbus har jeg kun gode erfaringer med, så for mig personligt så jeg meget gerne at SAS lavede en leasing aftale om et mix af A319 og CRJ 700/900.
CRJ 700/900 fordi di kan bruges mange steder bl.a til erstatning af de gamle CRJ 200 som SAS "opererer". De kommer fra QI, og ja det er ikke nogen speciel god oplevelse at flyve med disse fly....Lastningsmæssig er de heller ikke gode. Her i AAR f.ex flyves en stor del af vores sommertrafik, fra sidt i juni til midt august af disse -200...Er der 50 pax kan vi ikke have al deres bagage...så derfor synes jeg at nogle nye fly bør være CRJ 700 og 900
Hilsen
Ole
__________________


AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2011, 21:28   #13
haavig
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
Default Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Quote:
Originally Posted by sk931 View Post
Nye fly ????
Airbus please....No more Boeings

Hilsen
Ole
Plenty of more Boeings please
haavig is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2011, 21:31   #14
TOS
ScanFlyer Mile High Club
 
TOS's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 12,518
Default Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nja, her er det primært snakk om refinansiering ifølge artikkelen
Har ikke dette obligasjonslånet vært omtalt her tidligere også? (jfr. diskkusjonen om hva som ligger i formuleringen "generelle selskapsformål")

Nå vet ikke jeg hva SAS må betale for eventuelle nye B737-maskiner, men jeg innbiller meg at 2 milliarder ikke rekker spesielt langt i så måte.
TOS is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2011, 21:42   #15
GF1
ScanFlyer Gold
 
GF1's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Flakk, Birkenes
Posts: 1,820
SAS Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Tidligere omtalt her:

http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=82782
__________________
Gunnar
Kjeviksiden: http://kjevik.dk ...mange gode minner
GF1 is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2011, 22:30   #16
SAS-Steward
ScanFlyer Molded
 
SAS-Steward's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Location: Øvre romerike
Posts: 2,018
Default Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

SAS skal på kort sikt, (frem til en ny maskin er leveringsklar), benytte Boeing 737NG maskiner i Norge og Sverige (B737-600/700/800). Avgjørelsen for flåtefornyelse vil bli tatt i løpet av året. Dette ble nevnt på pressekonferansen ifm årsregnskapet, men lite ble skrevet om det.
Når det gjelder fremtiden håper jeg personlig på Airbus, tenker på arbeidsforhold for kabinen. Der er Boeing dynge-dårlig
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2011, 22:36   #17
BU662
critical mind
 
BU662's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,794
Default Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Har ikke dette obligasjonslånet vært omtalt her tidligere også? (jfr. diskkusjonen om hva som ligger i formuleringen "generelle selskapsformål")

Nå vet ikke jeg hva SAS må betale for eventuelle nye B737-maskiner, men jeg innbiller meg at 2 milliarder ikke rekker spesielt langt i så måte.
Dersom du skal bare leie, sa rekker dette for en stor haug av 737er, eller noen ti-talls 737er pluss noen fa langdistanse-maskiner.
__________________
Business Analyst
BU662 is offline   Reply With Quote
Old 16-03-2011, 22:52   #18
Swedeline F28
ScanFlyer Silver
 
Swedeline F28's Avatar
 
Join Date: Nov 2009
Location: Berlin
Posts: 637
Default Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Jo, det var då leasingen, och mixen var tydligen 11 737-700 och 6 737-800. 800orna är sprillans nya och -700 är begangnade.
__________________
Swedeline F28 is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2011, 00:01   #19
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Nja, her er det primært snakk om refinansiering ifølge artikkelen
Fra artikkelen: "Plasseringen er en del av den planlagte refinansieringen av nåværende lån, og det kommer til å gi oss økt finansiell fleksibilitet for den fremtidige harmoniseringen av vår luftfartsflåte, sier finansdirektør Gøran Jansson i SAS.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 17-03-2011, 10:54   #20
SAS CC
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2010
Location: Copenhagen and Risskov, Aarhus
Posts: 266
Default Re: Nå ska'rre kjøpes fly!!

Som nævnt er der truffet beslutning om vores hubs i Oslo og Stockholm om en enhedsflåde af 737NG. De gamle, slidte Braathen 737 Classics bliver udfaset. De sidste få MDere i Stockholm bliver, når flere 737NG introduceres i flåden, sendt til basen i CPH (der er allerede nogle stykker, der er overført til CPH) og nu afventer vi, hvad der skal ske med flåden (altså MD80) i CPH. Der skulle komme information engang i april i år.

Mit inderlige håb er, at SAS de næste tre-fire år leaser ind en række 320CL og derefter erstatter løbende med 320NEO (320 og 321), når den kommer på markedet. Endvidere ville der også være en god synergi med langruteflåden, 330 og 340, der på sigt kunne erstattes af 350-900, som har en passende størrelse til det skandinaviske marked.

Al snakken om en DECIDERET enhedsflåde (737) hænger nok ikke helt sammen for et selskab som SAS. Selvom SAS igen er ét selskab, er der jo stadig de tre hubs i Oslo, Stockholm og København og hver base skal stadig have en konkurrencedygtig omkostningsplatform. Derfor ville det fx for CPH reducere omkostningerne (kabine/piloter/omskolinger/kvalifikationer/fleksibilitet/reservedele/technical) kun at have 320 og 330/350. Ligeledes en uniform flåde af 737 i OSL og ARN, hvor MD80 udfases og Fokker 50 nu er borte. Ledelsen har meldt ud, at vi skal reducere fra det nuværende antal flytyper til bare fire. Det kunne jo være:

CPH: Airbus 320/350 samt CRJ900
OSL: Boeing 737NG
ARN: Boeing 737NG

Airbus 350eren kommer på markedet ca. et par år inden, at SAS skal erstatte 340. En blanding af 330/350 kunne måske komme på tale, da vores piloter uden problemer ville kunne flyve begge typer. Og så ville SAS undgå at være launch customer, hvilket vi vist har lidt dårlige erfaringer med . Når man kigger tilbage, mener jeg, at Airbus 330/340 har været det mest fornuftige valg nogensinde, når det kommer til SAS´ langruteflåde. 777 er for stor til SAS og 787 for lille.

Boeing 737 er jo, når alt kommer til alt, et meget gammeldags fly. Selv når det er "peppet" op med Sky Interior, er det stadig en gammel frame, samme oldnordiske døre og slides og cockpit. Sygefraværet for piloter på 737 er en del højere end på 320, hvilket nok hænger sammen med arbejdsmiljøet. Derfor kunne det i fremtiden - hvis SAS satser på Airbus i CPH - ende med en total udskiftning til Airbus i hele SAS. (Det ville være en fantastisk udvikling for vore kollegaer i Oslo og Stockholm, da jeg mener, at Airbus altid har været overlegen ifht. Boeing). Fx har -600eren heller aldrig været nogen større økonomisk succes i SAS. For få sæder til næsten samme omkostninger som -700. Men altså, det er mange år fremefter og mange ting kan ske (opkøb, fusion, nye flytyper på markedet etc.).

Omkring vores CRJ900, så er jeg ikke sikker på, at den vil pensioneres i SAS. Den har vist sig at være ret dyr og så var det jo en form for "nødløsning", da alle Q400 måtte groundes. Jeg kunne forestille mig, at man måske ville satse mere på sub carriers (fx QI) til at flyve den helt korte produktion (indenrigs, tyndtbelagte intrascan ruter samt buffer flights) for SAS - lidt ligesom vi ser det hos Lufthansa Regional. Et andet scenarie kunne være, at Widerøe får en base i CPH og bruger deres omkostningsvenlige Q400NG fly på ruter til AAR, AAL, HAM, POZ, WAW, KRS og andre ruter af samme kaliber og simpelthen flyver på vegne af SAS. De er allerede en del af SAS Group.

Det er altid spændende at følge med i flådeudvikling - og især, når det er ens fysiske arbejdsplads, det drejer sig om. Dog tror jeg, at reduceringen af flytyper i SAS er det helt rigtige at gøre (og skulle nok være gjort for længe siden)
SAS CC is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Aerobatic Team Patches KJØPES! Ollie Samlerhjørnet 0 14-04-2011 08:58
1:400 Modeller kjøpes ATC-flyradar Samlerhjørnet 8 20-03-2011 20:54
Avro 70 -80 kjøpes ATC-flyradar Samlerhjørnet 0 29-08-2007 22:15
Ska'rre verra en stor 'buss?? LN-MOW Flyforum 15 05-07-2006 19:44


All times are GMT +2. The time now is 19:55.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.