![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]()
-Avinor planlegger å legge ned to av tre kontrollstasjoner i landet. I Bodø kan 115 jobber ryke.
Fra NRK: http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.7530302 |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2010
Location: Hjemme
Posts: 608
|
![]()
Hva vil skje med de ansatte på de kontrollsentra som evnt. skulle bli nedlagt? Har disse gode prognoser for omplassering til en annen lokasjon eller vil de regelrett miste jobben og stå på bar bakke (søke seg jobb i sandkassa)?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
|
![]()
Først får vi vel se om de får det til. Det blir vel "en smule" protester fra flyvelederne skulle jeg tro!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Oct 2004
Posts: 819
|
![]()
Avinor sier de må gjøre dette for å være konkurransedyktige.
Hvem er de store konkurrentene? |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Rusty
![]() Join Date: Jul 2005
Posts: 6,563
|
![]() Quote:
Forøvrig er det vel ingen overraskelse at antall kontroll sentraler skal ned. Dette begynte vel allerede i Randi Fleslands dager ved roret(eller propellen). Med dagens teknologi er det fullt mulig med en kontroll sentral. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
|
![]()
Jobbene ryker ikke, de endrer arbeidssted. Det er ikke sånn at dagens Oslo kontrollsentral kan ta over enroute-luftrommet i Norge uten å utvide med mer arbeidskraft, håpet er vel at man kan slå sammen flere sektorer ved lav trafikk, samt redusere administrasjonsleddet.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,644
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2006
Posts: 589
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Air Traffic Controller
![]() Join Date: Mar 2010
Location: Stavanger
Posts: 737
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
|
![]()
dt.no har en litt annen fremstilling av saken: http://dt.no/nyheter/eu-kan-knekke-k...yken-1.6069435
Quote:
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,695
|
![]()
Antar at han mener EU v/Eurocontrol som Norge vel er en del av.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
I 2017 skal det visst skje, nyheten "sprakk" på førstesiden til Avisa Nordland i dag.. Nå begynner det politiske spillet..
Forundrer meg ikke om noen politikere vil se dette i sammenheng med etablering av kun en kampflystasjon. Bodø vil bli noe øde dersom man mister begge deler.. (ca600 +100 arbeidsplasser..). Ikke mye igjen av "flybyen" Bodø da.. Dette blir en politisk nøtt vil jeg tro. Fra NRK Nordland: Innslag (for ordens skyld så jobber jeg på Bodø kontrollsentral..)
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS Last edited by STARSHIP 2; 02-03-2011 at 19:50. Reason: La ved link til NRK Nordland.. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Det er et gigantprosjekt som heter Single European Sky (SES).
Konkurransen går i at de billigste tilbyderne av flysikringstjenester skal få drive lufta.. dvs at man kan tenke seg til at Svenske LFV og/eller danske Naviar tar over styring av diverse luftrom til Avinor og motsatt. Også private tilbydere kan komme på banen. Akkurat det med private tilbydere ser vi nå i noen svenske tårn.. det går så som så... Sjekk feks. åpningstider for tårnet i Västerås der de fleste ikke ønsker å jobbe for den nye arbeidsgiveren.. LINK
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Free Luigi
Join Date: Mar 2009
Posts: 6,265
|
![]()
På vanlig norsk; FPSO = en slags oljeplattform i "form av en båt". Båt som kan drive produksjon av olje og gass. FPSO står for Floating Prodcution, Storage og ettellerannet for O'en (operations?). Petroleumet hentes fra f.eks en bunninstallasjon (som borer ned til petroleumet) og opp til skipet gjennom rør, for så å bli prossesert og lagret på skipet. Deretter kan ferdig olje for eksempel bli hentet av et eget tankskip.
Denne ble da omtalt i en artikkel ved siden av denne artikkelen om Avinor ![]() EDIT: Og sånn for sikkerhets skyld; Skarv er da et (hovedsaklig) gassfelt som skal åpnes og opereres av BP, utenfor nordlandskysten. Nord for Norne og Ormen Lange. Last edited by Polaris; 02-03-2011 at 18:40. |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 66,932
|
![]()
mod
Fint om vi holder oss til tema. Oljeindustrien er interesant det også, men FPSO diskusjoner er vel ikke helt flyrelatert ![]() /mod |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Silver
Join Date: Aug 2010
Location: Hjemme
Posts: 608
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Jul 2006
Posts: 1,680
|
![]()
Jeg forstår ikke hvordan man skal spare penger på sentraliserte approacher all den tid svært mange enheter i dag opperer med sammenslått tårn og approach. Man vil uansett trenge en ekstra kar til å drifte innflygningen..
Vi går en spennende tid i møte, til syvende og sist er det politikerne som bestemmer..
__________________
mvh Med småfly/*mikro 2009: ENBO,AL,SD,Stryn*,VA,BN,ST,RS,NK,EV,RA,HT,MS,LK,ML ,SG,TC,AN,SK,RG 2010:ENBO,OV,AL,ML,KB,RM,BN,NM,NK,EV,SK,LK,HT,MS,S T,EFKE,Stryn*,SO,HD,ZV,BR,EN 2011: ENBO,RK,NK,DU,EV,SH,MS,SR,HK,HF,NA,HV,MH,BV,BS,SS, VD,KR,AT,RA,HT,ST,EN,OL,KB,ML,AL,OV 2012:ENBO,EN,AN,LK,SH,EV,ST,MS,HT,RA,NK,HS |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
Skal være litt forsiktig med hva jeg sier, for her er det en del følelser ute å går.
Det er jo fortsatt ikke bestemt hvilke sentraler som skal flyttes. Men det er jo ikke slik at personalet automatisk kan ansettes i en storapproach. Det blir i så fall en helt ny enhet, som alle flygeledere kan søke stilling på. Jeg ser også for meg at man vil få bemanningsproblemer på enheter, som mister approachen. Som sagt er ting litt vage nå. Det kommer nok flere føringer etterhvert. Men som siste taler sa, tror jeg ikke det er mye å spare på sentraliserte approacher. Det kan være en lur løsning enkelte steder, men ikke nødvendigvis over hele landet. Blir sentraliserte approacher innført, kan vi nok si bye bye til fleksibiliteten vi ser på TWR/APP enheter i dag. Noe som igjen går ut over flyselskapene. Men som sagt...Det er kun vedtatt at ting skal skje. Men hvordan det skal skje, vet vi ikke. Spennende fremtid er det i alle fall. Last edited by catocontrol; 02-03-2011 at 23:14. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
|
![]() Quote:
Avinor må nok også møte de internasjonale kravene som kommer. Jeg er ikke så redd for konkurransen fra andre, mer kravet fra kundene (flyselskapene) om å levere gode tjenester til riktig pris. EU's unit rate er liksom ATM-verdens BigMac-indeks. Norge ligger ikke dårligst an der, men heller ikke ledende. Og man skal ikke være noen superkapasitet i økonomi for å forstå at Norge, som alle vet er et høykost-land i alle henseender, nok får høyere kostnader enn andre land. Avinor skylder våre kunder å gjøre det vi kan for å redusere kostnadene, innenfor rimelighetens grenser, det skal fortsatt være et akseptabelt nivå på de tjenestene som leveres (sikkerhet,kapasitet). Nedleggelse av kontrollsentraler, sammenslåtte approacher, vil nok ikke i stor grad redusere behovet for flygeledere. Men det reduserer behovet for bygninger, tekniske installasjoner og teknisk personell. At flygeledere i tårn som nå har approach føler at de blir kastrert ved å miste approch og bare jobbe TWR, er nok mer en konservativ følelse. Det skjedde oss på Rygge og det skjedde på Torp. Nå er det akseptert og er ikke noe savn. Kanskje noen må flytte på seg. Men ærlig talt, hvilken bransje opplever ikke omstillinger der arbeidsplasser flytter på seg? Med rimelig varsel får man føye seg deretter, det er svært få arbeidstagere i dagens arbeidsliv som har noen garantier for at arbeidsplassen blir der rett utenfor stuedøra helt frem til pensjonsalder. Dumt kanskje, men sånn er det bare. Last edited by Wig-wag; 02-03-2011 at 23:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
TUIfly Nordic vil legge ned Oslo, Malmö og Helsinki-basene | LN-HFH | Flyforum | 33 | 05-02-2022 15:43 |
TØI vil legge ned flere ruter | jameson82 | Flyforum | 15 | 11-02-2011 00:48 |
Frp vil legge ned 25 flyplasser | Jack | Flyforum | 34 | 25-05-2008 08:16 |
-SAS vil legge ned alt flyvedlikehold i Norden | GF1 | Flyforum | 5 | 28-12-2006 08:05 |
I følge NRK Ålesund vil SAS Braathens legge ned Molde - Oslo | enml | Flyforum | 23 | 13-06-2006 14:49 |