![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Idioti fra min side!!! Helt syk tankegang...for å si det som så LN-RPL her på forumet er FrP politiker..håper ikke han støtter dette som er iherda flyinteressert selv!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Vi lägger ner Frp istället!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Selv om dette blir alt for drastisk og i overkant ufornuftig, så er det ingen hemmelighet at endel flyplasser kunne blitt lagt ned med bedre veiforbindelse mellom byene og dette faktisk ville gitt passasjerene et bedre og billigere tilbud. Det beste eksempelet på det må vel være på Helgeland, hvor en sentral flyplass med gode veiforbindelser ville kunne gitt et langt bedre og mer lønnsomt tilbud til passasjerene uten at reiseveien ville blitt noe særlig lenger. Men som sagt, det kreves at veiene utbedres/bygges ut.
Svært mange av disse 25 flyplassene bør absolutt beholdes, men man må kunne ta en diskusjon på om alle har livets rett og om hver bygd har krav på hver sin flyplass. Og en ting som var fornuftig på 70-tallet er ikke sikkert er fornuftig idag |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 | |
ScanFlyer Molded
|
![]() Quote:
Men som løsrevet forslag blir dette helt feil, det må derimot settes inn i en større kontekst og det er vel det oppdraget Per Sandberg har fått. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
TurbopropFlyer
|
![]()
I utgangspungtet så er jeg enig i at vi har en del flyplasser for mye i dette landet og at dersom veiene blir utbygget bedre, så vil det være på sin plass å legge ned noen flyplasser her og der. 20-25 som Per Sandberg nevner er jeg ikke sikker på, men helt sikkert noen.
NB! Håper ikke denne tråden utvikler seg til en "Hater FRP" -tråd, som igjen fører til en "Hater SV" -tråd. Diskuter heller sak, og ikke vær så opptatt av hvem som foreslår nedleggelsene.
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Å sette sammen Per Sandberg med begrepet en større kontekst - det må være dagens beste
![]()
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Gold
|
![]() Quote:
![]() For ikke å bli beskyldt for å bli for OT: Uansett hva Frp foreslår, så er det vel svært liten sannsynlighet for at de i overskuelig fremtid blir i stand til å gjennomføre disse nedleggingene? For jeg ser ikke helt at de store velgermassene nå strømmer til partiet p.g.a. dette utspillet ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
Snarere er det slik at store mengder av FrPs velgere faktisk bor i nærheten av disse plassene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
FrP er jo flinke til å snakke i store BOKSTAVER og få overskrifter, men det er neppe tvil om at - som flere har vært inne på - det nok kunne gjøres en samfunnsøkonomisk re-evaluering av en rekke mindre flyplasser rundt om i landet. "Kyllingmakene" ble bygget på en tid da bakkekommunikasjonen var mye dårligere enn i dag. Med alle de bruer og tuneller som er bygget de siste 30 årene burde det være aktuelt å stenge en og annen flyplass, og ruste opp flere av de som er igjen og også styrke rutetilbudet fra disse. Helgeland er vel et godt eksempel, det samme er Florø/Førde som til dels stjeler passasjerer fra hverandre.
Utvelgelse av hvilke flyplasser som eventuelt skal bort er jo også et politisk spørsmål, som svært få av våre kjære folkevalgte er villige til å ta skulle jeg tro (selv ikke Per Sandberg) |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
critical mind
|
![]()
Hva er egentlig sa gale med slik en forslag? Finnes det seg en menneske-rett a ha a flyplass for hver sitt lille-by i Norden? Bare tenk deg om all disse mini-flyplasser som Batsfjord, Kirkenes etc. De har sa veldig sma volumer.
En flyplass er en gigantisk fix-kostnads bedrift. Det vil si, det bli bare lönnsomt om man kan generere volumer. Ellers blir det en gigantisk kryss-subsidering. Avinor gjör dette idag. Og - sa lenge vi levde i de 90s, ble det ikke den store problem heller. Mens - na - kommer stadig nye krav, som koster millioner. Tenk deg om RESA. Og da ma man kunne stille spörsmalet om det er nödvendig a ha mange flyplasser med fa pax innen en sma omkrets. For aerlighetens skyld, det er ikke bare en problem i Nord Norge, mens ogsa i andre deler av landet. Jeg bruker bevist ikke de to bynavne. Samme fakta.
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Dem kan hvertfall legge ned Fagernes, nar vi floy der i Coastair floy vo med en gjenomsnit 4.6 pax. bortkastet penger hvis du spor meg. Flyging er greit synes jeg som pilot men hvis der er neste ingen pax og en neste like sa greit busrute ma vi ikke bruker skattepenger pa dette.
pd
![]() |
#15 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Vi har vel skjemt bort disse nordingene alt for lenge med statsfinansierte småflyplasser...
*Obs, jeg jobber visst i WF. Det er klart vi trenger flyplass i Båtsfjord! Jeg stemmer for direkterute Båtsfjord-OSL!* |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
Det er klart at det er store faste kostnader forbundet med flyplassdrift, og at volum derfor er viktig. Det er kanskje andre faktorer som også er viktige i forhold til vurdering av hvor det skal være flyplasser enn bare kostnadssiden ved driften. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2006
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
Ute på tur
|
![]()
Jeg er helt for at man får FrP som et flertallsparti i regjering og lar de slippe til fullstendig uhemmet i en periode. Uten tvil.
-A |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Brunskjortene kjoerer paa.... Forventer ikke bedre fra den kanten. Dette er jo alt for ekstremt
Det maa jo vaere mulig aa finne en middelvei, som f.eks. tvinge Mo vaeringene til aa dele flyplass med Mosjoen og Sandnessjoen, lofotvaeringene til aa Leknes og Svolvaer og Vardoe til aa dele Vadsoe. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 | |
Ute på tur
|
![]() Quote:
-A |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
TUIfly Nordic vil legge ned Oslo, Malmö og Helsinki-basene | LN-HFH | Flyforum | 33 | 05-02-2022 15:43 |
Avinor er i farta igjen. Vil legge ned kontrollsentraler | LN-SEK | Flyforum | 25 | 05-03-2011 06:10 |
TØI vil legge ned flere ruter | jameson82 | Flyforum | 15 | 11-02-2011 00:48 |
-SAS vil legge ned alt flyvedlikehold i Norden | GF1 | Flyforum | 5 | 28-12-2006 08:05 |
I følge NRK Ålesund vil SAS Braathens legge ned Molde - Oslo | enml | Flyforum | 23 | 13-06-2006 14:49 |