![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Hei, jeg lurer på hvilken linse som hadde vært best å brukt når jeg skal ut å ta natt bilder av fly? Har en Nikon 18-55mm VR og en Sigma 70-300mm.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Begge 2 er vel like gode som noen andre
Men ett skikkeliog stativ hadde vel vert kjekt å hatt med seg , og en trådutløser |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Newcomer
|
![]()
18-55mm hvis du komme så nære! Mye mindre zoom som også gjør at du kan holde det mer stabilt = skarpere bilde + det har VR vibration reduction eller på godt norsk bildestabilisator. God lomme regel er at du må ha samme( ca.) lukkertid som antall millimeter zoom du bruker, altså en 50mm kan du bruke lukkertid 1/50 mens på 300mm 1/300 lukkertid.
Lykke til!
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Takk for tipsene, har stativ ja. Skal tenke på hvilken linse jeg tar i bruk
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Ta med begge og prøv.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Trådutløser er vel ganske bortkastet penger da de fleste moderne kameraer har selvutløser, dog kan det være en liten fordel om man bruker "BULB"-funksjonen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Silver
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Ser ikke helt poenget ettersom man kan stille inn antall sekunder countdown, med mindre du har et meget krevende motiv og vanskelige omgivelser. Men dette har jeg foreløpig til gode å oppleve. Vel, vi prioriterer forskjellig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Canonskytter
|
![]()
Vel, for oss som tar en del nattbilder så er det veldig greit med fjernutløser. Det er veldig enkelt å time når man skal ta bildet og så slipper man å fikle sånn inni menyene. Og så gir det en helt annen følelse når man tar bildet.
![]() Selv har jeg en vanlig fjernutløser med knapp og en digital som jeg har loddet sammen selv. Den har ikke bare muligheten til å f. eks eksponere i 3t 26min, men den har også en "time lapse" funksjon m.m. og dessuten har den innganger til bl. a lyd, lys og bevegelses sensorer... Og den kan brukes til å styre en ekstern blitz for de som kan det. Men ang. spørsmålet først her så bruker det det objektivet som egner seg best til motivet du skal ta bilde av.
![]() |
#10 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ja da skal jeg ta med begge linsene og prøve meg fram idag når A330 kommer, men det blir ikke så mørk når den kommer da men for prøve det beste
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Spørsmål om linse | Molinari | Bilder & foto | 26 | 05-06-2010 17:41 |
Hvilken linse?? | Motard | Bilder & foto | 9 | 14-10-2009 16:46 |
Noe Knust feste mellom linse til kamera (Linse problem) | Novair | Bilder & foto | 5 | 08-03-2009 19:24 |
500 mm linse | CK | Bilder & foto | 6 | 21-06-2007 00:49 |
Linse Converter | sk931 | Flyforum | 2 | 05-03-2007 13:58 |