Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 17-08-2005, 19:08   #1
Airwolf
ScanFlyer Blue

Default Slik flyr man en 737

Nettavisen har en artikkel om den tyske avisen Bild som med illustrasjoner av paneler i cockpit forklarer leserne hvordan man flyr en 737 dersom pilotene blir satt ut av spill.

Men dette er jo en tanke naivt, folk som overhodet ikke har peiling på fly vil neppe få gjort noe fornuftig i cockpit. Unntaket er dette med å bruke radioen som kan være til hjelp. Avisen siterer likevel eksperter som sier at kun hobby- og simulatorpiloter ville kunne klare å få kontroll over flyet og eventuelt lande det, dvs at man er nødt til å ha en viss innsikt.

Jeg tviler ikke på at mange uten pilotutdanning her i forumet kunne klart det, bare nervene holdes i sjakk...
Airwolf is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2005, 19:15   #2
DY
ScanFlyer Dusty

Default Re: Slik flyr man en 737

Jepp...og med tanke på at den ene av kabinbesteningen var utdannet pilot men ikke klarte å få dette til så er vel sjansene mindre for vanlige. I dagens aviser kan en lese at en av kabinbesetningen på flyet var pilot, men jobbet "ekstra" som flyvert da det var vanskelig å få seg jobb som pilot. Når han ikke greide det så tviler jeg på at mannen i gata klarer det.....men det er jo lov å prøve......eller...
DY is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2005, 19:18   #3
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Og her linken til artikkelen fra Bild Zeitung
http://www.bild.t-online.de/BTO/news...__cockpit.html
Old 17-08-2005, 19:44   #4
Marius_S
ScanFlyer Blue

Marius_S's Avatar

Ikke helt god denne guiden. Det står at man skal switche til 121.5 (nødfrekvensen) om man ikke får svar når man forsøker å kalle opp ATC, men de sier ingenting om hvordan man skifter frekvens...
Old 17-08-2005, 19:44   #5
Airwolf
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally posted by DY
Jepp...og med tanke på at den ene av kabinbesteningen var utdannet pilot men ikke klarte å få dette til så er vel sjansene mindre for vanlige. I dagens aviser kan en lese at en av kabinbesetningen på flyet var pilot, men jobbet "ekstra" som flyvert da det var vanskelig å få seg jobb som pilot. Når han ikke greide det så tviler jeg på at mannen i gata klarer det.....men det er jo lov å prøve......eller...
Når det gjelder Helios-flyet så kan jo mye i cockpit ha vært mer eller mindre ute av funksjon. Avisen Bild tenker vel mer generelt om man skulle havne i en lignende situasjon.

Jeg kom til å tenke på filmen Airport-75 i denne sammenheng, der en flyvertinne v.h.a. radio fikk endret flyets alt og hdg. Akkurat det er kanskje ikke så urealistisk.
Old 17-08-2005, 19:44   #6
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Den var jo fantastisk hjelpsom...NOT! Det står jo ikke engang hvordan man kobler ut A/P! Ikke at den knappen er så vanskelig å finne da, men dog.

Må nesten le: trykk ned overkanten av fotpedalene til flyet står stille? Er dette skrevet av de samme folkene som lager bruksanvisningene til IKEA?

Ingenting om nedstigningsrate, og forsåvidt heller ingenting om hvordan man i det hele tatt finner den €#&%€ flystripa.

(Jeg vet hva en del av knappene gjør, men har ingen illusjoner om at jeg ville greid å ta kontrollen)
Old 17-08-2005, 19:49   #7
enml
ScanFlyer Gold

enml's Avatar

Jeg tror nok at de aller fleste av oss ville prøvd å få kontroll over flyet om man havner i en situasjon der piliotene av en eller annen årsak ikke er "operative". Men om vi hadde lykkest med det er vel en helt annen sak. Uansett så tror jeg ikke at en artikkel i avisa midt i mellom kalkulator og lotto reklame er den rette pilotutdannelsen... Men at det finnes noen her på forumet som er i stand til å få kontroll over en 737 er jeg ikke i tvil om (ja, de som ikke er piloter også).
enml is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2005, 19:53   #8
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Skal en menigmann ha sjans til å få ned et fly (i en eller flere store deler), så bør det nok skje ved hjelp av FMC og autoland. Har man brukt data en del, så burde det vel være mulig å få til en landing. Å taxe flyet blir nok noe helt annet.

Quote:
Det står jo ikke engang hvordan man kobler ut A/P
Hvorfor i alle dager vil man koble den ut? Den er den absolutt eneste muligheten i et slikt tilfelle. HDG og ALT hold, så har man litt mer tid på seg til å få hjelp. Med god veiledning fra tårnet bør det være mulig å programere en FMC til å fly i VNAV og LNAV til ønsket flyplass, og så utføre en ILS approach. Autoland er trolig en betingelse for at flyet skal treffe rullebanen.
Old 17-08-2005, 20:00   #9
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Tror det var en grunn til at jeg aldri kjøpte Bild Zeitung de årene jeg bodde i Tyskland. Nei, da var det bedre med Frankfurter Rundschau, Süddeutsche Zeitung, BNN, Der Kurier, Die Zeit og Kicker på søndager.
Old 17-08-2005, 20:06   #10
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Quote:
Originally posted by Dag Viking

Quote:
Det står jo ikke engang hvordan man kobler ut A/P
Hvorfor i alle dager vil man koble den ut?
Sikkert ikke i en "vanlig" flyverløs situasjon, har overhodet ikke peiling på dette, men nå tenkte jo jeg på en situasjon ala Helios, og for å foreta en nødnedstigning og holde flyet på den nye lavere høyden må man vel da gjøre en av to ting: stille inn ny høyde i FL eller fot, og evt. koble ut ALT HOLD (men da vil vel ikke flyet synke fort nok) eller foreta nedstigningen manuelt med stikka. I sistnevnte tilfelle trodde jeg man måtte koble ut A/P, ihvertfall ALT HOLD, men den kan kanskje overstyres?

Hva skjer forresten hvis man kobler ut A/P, for så å koble den inn igjen på LNAV/VNAV, vil den fortsatt fly den ruten som ligger i FMC'en? (Minus passerte waypoints)
Old 17-08-2005, 20:16   #11
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club

Nedstigning etter decomp er vel ikke akkurat det enkleste uten veiledning, men LVL CH kan være en mulighet. Selvsagt må man stille inn ny høyde i alt, å vri bryteren til det står 10 000.
En groundschoolinstruktør som hadde mange år i Eastern fortalte at på 727 så kunne de gå ned med ca 10 000 ft/min. Det var med speedbrakes og hjul (tror jeg) ute. Murstein med vinger med andre ord.

Quote:
Hva skjer forresten hvis man kobler ut A/P, for så å koble den inn igjen på LNAV/VNAV, vil den fortsatt fly den ruten som ligger i FMC'en? (Minus passerte waypoints)
Om jeg husker riktig så kommer det an på hvor langt man er fra ruten som ligger i LNAV, eller om man er på intercept heading.
Det enkleste man kan gjøre da er å trykke knappen ved siden av et waypoint som ligger foran flyet, for å få det ned i scratchpad, og så trykke det opp igjen på waypoint nr 1 på legs-siden. Da går flyet direkte til dette waypoint i LNAV

Må legge til at jeg aldri har flydd jet, men om man skal tro produsentene så finnes det en del FS-varianter (PMDG og Level-D) som har alt dette modellert på riktig måte.
Old 17-08-2005, 22:27   #12
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Quote:
[...] om man skal tro produsentene så finnes det en del FS-varianter (PMDG og Level-D) som har alt dette modellert på riktig måte.
Hmm, fikk nesten lyst til å børste støv av FS2004, har nesten ikke brukt det, men jeg har for svak maskin. Hadde et program til forrige versjon som simulerte FMC'en i en 747-400, men om den var helt korrekt aner jeg ikke.
Old 17-08-2005, 22:43   #13
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally posted by LCH
Quote:
[...] om man skal tro produsentene så finnes det en del FS-varianter (PMDG og Level-D) som har alt dette modellert på riktig måte.
Hmm, fikk nesten lyst til å børste støv av FS2004, har nesten ikke brukt det, men jeg har for svak maskin. Hadde et program til forrige versjon som simulerte FMC'en i en 747-400, men om den var helt korrekt aner jeg ikke.
Det påstås at det disse folkene her lager er relativt realistisk, men hva vet vel jeg:

http://www.precisionmanuals.com/

De har add-on til FS2002/2004 for både 737NG og har nylig sluppet en for 747-400. Der er det modellering av FMC osv.

TOS is offline   Reply With Quote
Old 17-08-2005, 23:12   #14
LN-SSL
ScanFlyer Molded

LN-SSL's Avatar

I et gammelt FLYING fra slutten på 80-tallet, var det en lang artikkel om emnet. Scenarioet var at begge der framme var slått ut, og så kom drømmespørsmålet; er det en pilot om bord??
Konklusjonen synes jeg å huske var at en amatør, selv en med PPL, ville ha vansker med å handle et passasjerfly av størrelse B737. Riktignok ville en med PPL lettere kjenne igjen instrumenter o.l., samt skjønne aerodynamikken, rorenes primære/sekundære oppgaver o.s.v., men uten trening mente de (et bredt utvalg yrkesflygere og andre eksperter) det skulle mere til enn som så å håndtere et tungt fly.
Kan tenke meg det fort vekk blir noe annet enn å sitte på gutterommet med FlightSimm'en ja....
Old 18-08-2005, 18:59   #15
catocontrol
Air Traffic Controller

catocontrol's Avatar

Har prøvd å fly MD80-sim på SAS flight Academy. Ikke veldig vanskelig å fly den, men som det sies her, må man jo vite hvor man skal trykke. Bare det å skru av autopiloten kan by på problemer. Ikke så lett for Ola Nordmann, eller Oskapoles Greker å vite hvor den knappen sitter.
catocontrol is offline   Reply With Quote
Old 18-08-2005, 19:58   #16
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Quote:
Originally posted by catocontrol
Har prøvd å fly MD80-sim på SAS flight Academy.
Hvordan fikk du muligheten til det? Bonuspoeng? Eller var det BU som tilbø simulatortur mot bonuspoeng?
Old 18-08-2005, 20:33   #17
Airwolf
ScanFlyer Blue

Sjekker du hjemmesida til catocontrol så blir du kanskje litt klokere LCH?
Old 18-08-2005, 23:40   #18
LCH
ScanFlyer Crusty

LCH's Avatar

Ja, det var sant ja!
Old 19-08-2005, 00:03   #19
catocontrol
Air Traffic Controller

catocontrol's Avatar

Noen frynsegoder må man ha! Det skal sies at været var fint da jeg fløy simulator. Det er nok ikke like lett når vind etc begynner å øke i styrke
catocontrol is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules