![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Nettavisen har en artikkel om den tyske avisen Bild som med illustrasjoner av paneler i cockpit forklarer leserne hvordan man flyr en 737 dersom pilotene blir satt ut av spill.
Men dette er jo en tanke naivt, folk som overhodet ikke har peiling på fly vil neppe få gjort noe fornuftig i cockpit. Unntaket er dette med å bruke radioen som kan være til hjelp. Avisen siterer likevel eksperter som sier at kun hobby- og simulatorpiloter ville kunne klare å få kontroll over flyet og eventuelt lande det, dvs at man er nødt til å ha en viss innsikt. Jeg tviler ikke på at mange uten pilotutdanning her i forumet kunne klart det, bare nervene holdes i sjakk... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Jepp...og med tanke på at den ene av kabinbesteningen var utdannet pilot men ikke klarte å få dette til så er vel sjansene mindre for vanlige. I dagens aviser kan en lese at en av kabinbesetningen på flyet var pilot, men jobbet "ekstra" som flyvert da det var vanskelig å få seg jobb som pilot. Når han ikke greide det så tviler jeg på at mannen i gata klarer det.....men det er jo lov å prøve......eller...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Og her linken til artikkelen fra Bild Zeitung
http://www.bild.t-online.de/BTO/news...__cockpit.html
![]() |
#4 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Ikke helt god denne guiden. Det står at man skal switche til 121.5 (nødfrekvensen) om man ikke får svar når man forsøker å kalle opp ATC, men de sier ingenting om hvordan man skifter frekvens...
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Jeg kom til å tenke på filmen Airport-75 i denne sammenheng, der en flyvertinne v.h.a. radio fikk endret flyets alt og hdg. Akkurat det er kanskje ikke så urealistisk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Crusty
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Den var jo fantastisk hjelpsom...NOT! Det står jo ikke engang hvordan man kobler ut A/P! Ikke at den knappen er så vanskelig å finne da, men dog.
Må nesten le: trykk ned overkanten av fotpedalene til flyet står stille? Er dette skrevet av de samme folkene som lager bruksanvisningene til IKEA? Ingenting om nedstigningsrate, og forsåvidt heller ingenting om hvordan man i det hele tatt finner den €#&%€ flystripa. (Jeg vet hva en del av knappene gjør, men har ingen illusjoner om at jeg ville greid å ta kontrollen) ![]()
![]() |
#7 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Jeg tror nok at de aller fleste av oss ville prøvd å få kontroll over flyet om man havner i en situasjon der piliotene av en eller annen årsak ikke er "operative". Men om vi hadde lykkest med det er vel en helt annen sak. Uansett så tror jeg ikke at en artikkel i avisa midt i mellom kalkulator og lotto reklame er den rette pilotutdannelsen... Men at det finnes noen her på forumet som er i stand til å få kontroll over en 737 er jeg ikke i tvil om (ja, de som ikke er piloter også).
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Skal en menigmann ha sjans til å få ned et fly (i en eller flere store deler), så bør det nok skje ved hjelp av FMC og autoland. Har man brukt data en del, så burde det vel være mulig å få til en landing. Å taxe flyet blir nok noe helt annet.
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Tror det var en grunn til at jeg aldri kjøpte Bild Zeitung de årene jeg bodde i Tyskland. Nei, da var det bedre med Frankfurter Rundschau, Süddeutsche Zeitung, BNN, Der Kurier, Die Zeit og Kicker på søndager.
![]() |
#10 | ||
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
Hva skjer forresten hvis man kobler ut A/P, for så å koble den inn igjen på LNAV/VNAV, vil den fortsatt fly den ruten som ligger i FMC'en? (Minus passerte waypoints)
![]() |
![]() |
#11 | |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Nedstigning etter decomp er vel ikke akkurat det enkleste uten veiledning, men LVL CH kan være en mulighet. Selvsagt må man stille inn ny høyde i alt, å vri bryteren til det står 10 000.
En groundschoolinstruktør som hadde mange år i Eastern fortalte at på 727 så kunne de gå ned med ca 10 000 ft/min. Det var med speedbrakes og hjul (tror jeg) ute. Murstein med vinger med andre ord. Quote:
Det enkleste man kan gjøre da er å trykke knappen ved siden av et waypoint som ligger foran flyet, for å få det ned i scratchpad, og så trykke det opp igjen på waypoint nr 1 på legs-siden. Da går flyet direkte til dette waypoint i LNAV Må legge til at jeg aldri har flydd jet, men om man skal tro produsentene så finnes det en del FS-varianter (PMDG og Level-D) som har alt dette modellert på riktig måte. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#13 | ||
ScanFlyer Mile High Club
|
![]() Quote:
http://www.precisionmanuals.com/ De har add-on til FS2002/2004 for både 737NG og har nylig sluppet en for 747-400. Der er det modellering av FMC osv. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
I et gammelt FLYING fra slutten på 80-tallet, var det en lang artikkel om emnet. Scenarioet var at begge der framme var slått ut, og så kom drømmespørsmålet; er det en pilot om bord??
Konklusjonen synes jeg å huske var at en amatør, selv en med PPL, ville ha vansker med å handle et passasjerfly av størrelse B737. Riktignok ville en med PPL lettere kjenne igjen instrumenter o.l., samt skjønne aerodynamikken, rorenes primære/sekundære oppgaver o.s.v., men uten trening mente de (et bredt utvalg yrkesflygere og andre eksperter) det skulle mere til enn som så å håndtere et tungt fly. Kan tenke meg det fort vekk blir noe annet enn å sitte på gutterommet med FlightSimm'en ja.... ![]()
![]() |
#15 |
Air Traffic Controller
|
![]()
Har prøvd å fly MD80-sim på SAS flight Academy. Ikke veldig vanskelig å fly den, men som det sies her, må man jo vite hvor man skal trykke. Bare det å skru av autopiloten kan by på problemer. Ikke så lett for Ola Nordmann, eller Oskapoles Greker å vite hvor den knappen sitter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Sjekker du hjemmesida til catocontrol så blir du kanskje litt klokere LCH?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Ja, det var sant ja!
![]()
![]() |
#19 |
Air Traffic Controller
|
![]()
Noen frynsegoder må man ha! Det skal sies at været var fint da jeg fløy simulator. Det er nok ikke like lett når vind etc begynner å øke i styrke
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
'Slik flyr barna best alene' | LN-MOW | Flyforum | 16 | 19-12-2009 15:35 |
Slik flyr vi om 85 år. | Twin Otter | Flyforum | 5 | 10-11-2008 18:45 |
Slik blir man oppgradert | AirbusTrond | Flyforum | 31 | 03-12-2007 07:14 |
Aftenposten: Slik flyr du førsteklasse | Utflyttet | Flyforum | 19 | 15-06-2007 19:36 |
Streik? Slik flyr du likevel: | Trety | Flyforum | 0 | 31-01-2006 15:10 |