Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 23-11-2007, 12:53   #1
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club
 
AirbusTrond's Avatar
 
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
Default Slik blir man oppgradert

Det er absolutt ikke uforskammet å spørre oss i gaten om flyet er fullt og om det blir behov for oppgradering. Det er enklest for oss å forholde oss til reisende som kjenner til reglene for oppgradering. Da slipper vi å forklare så mye, forteller Molstad.

http://www.aftenposten.no/reise/article2116749.ece
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2007, 14:56   #2
EB
ScanFlyer Inventory
 
EB's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ris, Oslo
Posts: 25,423
Default Re: Slik blir man oppgradert

Stakkars bakkeansatte som skal svare på spørsmål/krav om oppgradering i de kommende dagene...
EB is online now   Reply With Quote
Old 23-11-2007, 15:20   #3
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: Slik blir man oppgradert

Oppgraderte en hel haug på KL1140 idag morges, gjorde det enkelt å startet med Platinum, deretter Gold osv.. ialt 7stk tror jeg jaggu.
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2007, 15:31   #4
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Slik blir man oppgradert

Quote:
Originally Posted by Thomas View Post
Oppgraderte en hel haug på KL1140 idag morges, gjorde det enkelt å startet med Platinum, deretter Gold osv.. ialt 7stk tror jeg jaggu.
Denne teknikken er generelt helt ukjent for SAS-personale på Kastrup...

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2007, 16:04   #5
learjet
oversheriffmester

Global Moderator
 
Join Date: Dec 2006
Posts: 3,456
Default Re: Slik blir man oppgradert

De aller fleste selskaper skal ha rutiner med å oppgradere kortholdere først. Og jeg har faktiskt opplevd å få tilbakemelding fra crewet, via stasjonssjefen for jeg ikke hadde oppgradert en platinum kunde før noen andre. Den spesifike gangen hadde jeg en god grunn som gjorde at jeg hadde handlet "riktig" men crewet fikk med seg at det var oppgradert pax uten status før status kunder og de lagde bråk.

Og stort sett så har jeg kortholdere nok å ta for oppgradering. Så å komme opp til meg på gate for å spørre er stort sett bortkastet tid :-) Men det er jo lov å spørre.

Amerikanere med gull og platinum kort er jo veldig vant til å bli oppgradert, og de forventer det. De kan bare ikke forstå at vi velger å la det stå et ledig sete i C når de kan sitte der. De forstår ikke at europeiske og amerikanske selskaper har forskjellig måte å jobbe på.

Hadde forøvrig en skikkelig grinete amerikaner med NW kort som nærtmest krevde oppgradering. Jeg hadde nok plass både foran og bak gardinen. Og som kjent så er det ikke forskjell på setene i Europe Select (KLM c klasse innen europa) og økonomi.
Siden booking tallene ikke var så høye så hadde vi ikke full cateret flyet. Jeg hadde nok mat til økonomi og nok mat til de som satt foran. Amerikaneren krevde oppgradering og jeg sa at det var det ikke behov for, han fortsatt maset sitt og til slutt greide jeg ikke å holde meg lenger, så da fortalte jeg ( desverre var jeg nok litt spydig) at jeg gjerne kunne flytte han ett sete frem (han satt på første rad m klasse) slik at han satt foran gardinen, setet er helt likt, eneste forskjellen er at du ikke vil få noe mat, ellers helt likt. Og han skulle få velge helt selv om han ville ha 3c uten mat eller 4c med mat..... Han tok 4c....

S
learjet is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2007, 16:11   #6
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,309
Default Re: Slik blir man oppgradert

Det er vel ikke bare på Kastrup den er helt ukjent! Prøv i Asia du!!!

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2007, 16:21   #7
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Slik blir man oppgradert

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Det er vel ikke bare på Kastrup den er helt ukjent! Prøv i Asia du!!!

BF
SQ som er stort sett det jeg flyr borti der er det så sjeldent man blir oppgradert at på FT sitt SQ-forum er det nestne som om man snakker om spesifikke oppgraderinger av enklte personer som historiske hendelser.

Selv har jeg bedt om nedgradering på Plaza her i kveld...

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2007, 17:21   #8
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Slik blir man oppgradert

Quote:
...er henvist til sekskant-smørbrødet de må...
Er dette noe nytt
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2007, 17:26   #9
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Slik blir man oppgradert

Nå stikker jeg virkelig fram nakken her, men la gå. Og dette er en seriøs undring.

Jeg legger til stadighet merke til at forumister slakter journalister for å være useriøse for å skrive om at Ryanairs gratisturer koster penger (endog kalte en av oss journalisten for kommunist), at WF får et sprekk i vinduet (AGURK!!!), for ikke å snakke om ikke-saken at et KLM-sete var knekt. Dette er de siste dagene alene. Det disse tre sakene har til felles er at de ikke skriver om luftfart i nesegrus beundring, men stiller et og annet tema i et noe kritisk lys. Kanskje ikke like velfundert alt, men dog.

Det jeg ikke forstår er hvorfor denne artikkelen her ikke møter samme hylekoret? Den inneholder ingen stor nyhet. Den er ikke nyskapende på noen som helst måte. Men på akkurat samme måte som Ryanair-saken her om dagen, forteller den noen fakta. Hvorfor ser vi forumister annerledes på den? Er det fordi vi er ekstremt opptatt av å bli oppgradert selv? Eller er det fordi ingen føler seg tråkket på tærne av denne artikkelen?

Mitt lodd er ei at svare, kun at spørge - sa han i det han dukket for innkommende granater

__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2007, 17:54   #10
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,477
Default Re: Slik blir man oppgradert

Hadde ikke Aftenposten en nesten identisk artikkel i sommer?
__________________
Upcoming flights - JUN: OSL-TRD-OSL (SK) JUL: OSL-ZRH (SK) SEP: OSL-BGY (DY) OCT: MXP-OSL (SK)
Since 1/1/2006
Someone is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2007, 18:10   #11
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Slik blir man oppgradert

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Hadde ikke Aftenposten en nesten identisk artikkel i sommer?
Jo, det stemmer. Det har virkelig tatt av med reise- og flystoff i Aftenposten, VG og Dagbladet i det siste. De fleste sakene kommer bare på nettet, og det er nok forklaringen på at mange omtaler sakene om agurknyheter. Stort sett helt ok fyllstoff. Sånn er det jo på alle andre områder også - men hva som er en agurknyhet kommer jo veldig an på hva man er interessert i.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2007, 19:14   #12
BSSW
Browncoat
 
BSSW's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 6,251
Default Re: Slik blir man oppgradert

De har funnet en god kilde til flynyheter kan dere da forstå
BSSW is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2007, 19:25   #13
view
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Jan 2006
Posts: 1,724
Default Re: Slik blir man oppgradert

Vel, om ikke annet så kan det komme noe positivt ut av denne artikkelen i at flere behandler personalet på innsjekk og gate bedre. Det er nevnt flere steder at man bør opptre høflig og være vennlig, det er jo godt å se på trykk. Det er jo noen folk i blant om ikke kan oppføre seg dessverre.

Forøvrig så jeg ikke at artikkel nevnte den kanskje aller viktigste tingen for å kunne bli oppgradert: ikke bestill special meal.
view is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2007, 20:34   #14
OSLflyer
ScanFlyer Silver
 
OSLflyer's Avatar
 
Join Date: Aug 2006
Location: Oslo syd
Posts: 643
Default Re: Slik blir man oppgradert

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post
Denne teknikken er generelt helt ukjent for SAS-personale på Kastrup...

-A
Kan være enige med ph-ndr at GA hos SAS og da spesielt på IC avgangene oppgraderer etter et helt annet system enn EBP-EBG-EBS-EBB. Mens på ARN er GA flinke til å prioritere elite pax før basic. Jeg kan ikke forstå at det er forskjellige instrukser mellom to avdelinger i samme selskap eller er det slik at på CPH så gjør GA akkurat som de vil, selv om policy'en i selskapet sier noe annet Jeg bare spør!
__________________
...og også RYGflyer
OSLflyer is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2007, 20:39   #15
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,309
Default Re: Slik blir man oppgradert

Det er nok fordi SAS oppgraderer litt for ofte, at flere har litt for store forventninger til gratis upgrade. Jeg har selv sett flere ganger at enkelte gullmedlemmer omtrent står og hopper foran gaten etter å få oppgradering og bruker "vet du ikke hvem jeg er" teknikken.

Jeg tror nesten SAS hadde gjort seg selv en tjeneste ved å ikke oppgradere i det hele tatt. Da hadde de spart seg selv for mye trøbbel, og passasjerene ville ikke hatt så store forventninger til en oppgradering.

Det virker ikke som om Singapore AL har samme problemet, ettersom passasjerene vet at det er umulig å bli oppgradert uten å betale. Jeg har til og med hørt at Singapore Airlines lot 6 pax stå igjen i CPH pga overbooking selv om det var 10 ledige plasser i biz. Det må jo være en grunn til at de gjør nettopp det! Det er nok dyrere for selskapet å sende dem med andre selskaper, enn kostnaden ved å oppgradere dem på eget metall.

Som avslutningen av reportasjen var: Den eneste måten å sikre seg et bizclass sete er å betale prisen det koster!

Så sandt som det er sagt!!!

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2007, 21:03   #16
Superhai
ScanFlyer Rusty
 
Superhai's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 5,483
Default Re: Slik blir man oppgradert

Jeg vet ikke hvor man har det fra at man på CPH oppgraderer litt i tilfeldighet, rutinene er ganske klare og systemet foreslår oppgraderinger også etter korttype? Men det kan muligens skyldes at de er flinke til å få pax til å bruke standby upgrade med poeng, i CPH er veldig mange UG's nettopp det. Forøvrig så får SAS EB endelig muligheten til å gi bekreftet upgrade på SK og Star-selskapene fra desember.

Ellers kommer jo slike artikler titt og ofte. Jeg tror også at folk ikke reagerer så mye på slike artikler som de negative siden de nettopp ikke tråkker noen på tærne.
__________________
“I always wonder why birds stay in the same place when they can fly anywhere on earth. Then I ask myself the same question.”
Superhai is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2007, 21:13   #17
Bizflyer
FinalCall.travel/no
 
Bizflyer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,309
Default Re: Slik blir man oppgradert

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Forøvrig så får SAS EB endelig muligheten til å gi bekreftet upgrade på SK og Star-selskapene fra desember.
HOY!
Dette har vi jo ventet på lenge! Men ikke funnet noe info om foreløpig! Vet du noe vi ikke vet? Har du noe mer å fortelle om dette, eventuelt internettsider og henvise til?

BF
__________________
Siden 010106

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 23-11-2007, 23:42   #18
Utflyttet
Ute på tur
 
Join Date: Sep 2004
Location: Bergen, Norway
Posts: 10,012
Default Re: Slik blir man oppgradert

Quote:
Originally Posted by Superhai View Post
Jeg vet ikke hvor man har det fra at man på CPH oppgraderer litt i tilfeldighet, rutinene er ganske klare og systemet foreslår oppgraderinger også etter korttype? Men det kan muligens skyldes at de er flinke til å få pax til å bruke standby upgrade med poeng, i CPH er veldig mange UG's nettopp det. Forøvrig så får SAS EB endelig muligheten til å gi bekreftet upgrade på SK og Star-selskapene fra desember.

Ellers kommer jo slike artikler titt og ofte. Jeg tror også at folk ikke reagerer så mye på slike artikler som de negative siden de nettopp ikke tråkker noen på tærne.
I følge Tommy777 og en del andre som flyr SAS IC ofte, så er det ganske generell enighet om at CPH bruker kaos-metoden og det er stort sett ganske tilfeldig hvem som får opups, mens ARN er ganske konsekvente.

Angående SQ, så kan det nok fint stemme at de lar Y pax står igjen om de er tom for seter, på en side har de veldig god kontroll og det er langt mellom slike episoder. Det andre er at på veldig mange av SQ sine flygninger så er det som oftest fullest fremst.

-A
Utflyttet is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2007, 11:58   #19
LN-RKF
Banned
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 676
Default Re: Slik blir man oppgradert

Og Hegnar Online følger opp med en lignende artikkel. De drar det litt lenger og forespeiler deg oppgradering til 1.klasse:

"Selv om du har kjøpt den billigste billetten kan du bli oppgradert til 1. klasse....."

" Den sikreste måten å få fly 1. klasse er å kjøpe de dyreste billettene, men det kan skje at du blir oppgradert i innsjekkingsskranken. Her er noen tips om hvordan du kan øke sjansen for nettopp det..."

http://www.hegnar.no/personlig_okono...icle237587.ece

er redd for at det blir mye "mas" om oppgradering ved gaten i dagene som kommer ja!

Last edited by LN-RKF; 25-11-2007 at 12:09.
LN-RKF is offline   Reply With Quote
Old 25-11-2007, 13:51   #20
LN-KMS
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2005
Posts: 112
Default Re: Slik blir man oppgradert

Quote:
Originally Posted by Bizflyer View Post
Jeg har til og med hørt at Singapore Airlines lot 6 pax stå igjen i CPH pga overbooking selv om det var 10 ledige plasser i biz.
Kan bekrefte dette. Fløy SQ CPH-SIN-MEL sommeren 2006, CPH-SIN var smekkfullt bak, snakket litt med purser ombord, hun kunne bekrefte at det stod 6 pax igjen i CPH selv om det var plass til 10 foran. På SK hadde vel alle fått bli med!
LN-KMS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Blir man oppgradert med EBG o.l.? Pedersang Reiseforum 88 10-01-2016 23:54
Slik blir nye Gardermoen Concorde Flyforum 83 21-04-2010 08:35
Slik blir Rygge Concorde Flyforum 17 22-01-2008 10:49
Slik blir Rygge! Concorde Flyforum 0 27-02-2007 12:55
Slik blir A350 Trety Flyforum 1 21-04-2006 18:53


All times are GMT +2. The time now is 07:33.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.