Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 13-09-2010, 15:36   #1
Ontime
Newcomer

Default Ryanair og sikkerhet

Regner med at dette blir forbigått i stillhet av norske medier, ettersom de sannsynligvis ikke skjønner alvoret. Men katastrofeoverskrifter av typen "Nødlanding på Gardermoen NÅ" når et fly rutinemessig melder fra hvis de snur pga en eller annen indikasjon, da detter de av stolen i ren opphisselse på desken til nettavisene!

http://www.hangar.no/permalink/48945.html
Ontime is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2010, 15:44   #2
Northrider
FlyKirurg

Northrider's Avatar

Default Re: Ryanair og sikkerhet

Og likevel vil den nissen av en CEO skryte på seg til pressen at flysikkerheten ikke vil få noen påvirkning om flyene hadde blitt sertifisert for en pilot.
Riktignok et PR-stunt det og ,men pengene kommer til å gå utover liv en dag hvis MOL får bestemme mer og mer..
Old 13-09-2010, 15:59   #3
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by Ontime View Post
Regner med at dette blir forbigått i stillhet av norske medier,
En håpløs påstand .. dessuten tror jeg dette er en gammel sak. Har lest om dette før - og det er en god stuind siden. Artikkelen i Hangar er dessuten svært sliitsom å lese ....
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2010, 16:04   #4
Jens W
ScanFlyer Crusty

Og så er det kanskje sånn at det er hendelsene i de andre selskapene som blir gått forbi i stillhet av Hangar?

Just sayin'
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2010, 16:04   #5
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Tjae - men så længe folk kan flyve for 1 krone, så betyder det jo ikke noget.

En lukket sikkerhedskultur er efter min opfattelse en stor trussel mod flysikkerheden - og det viser alle tidligere erfaringer også. Netop derfor arbejder man i de fleste flyselskaber på at have en meget åben kultur.

En skrivelse som MOL har sendt til piloterne er ikke medvirkende til en åben kultur...
Old 13-09-2010, 17:07   #6
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
En skrivelse som MOL har sendt til piloterne er ikke medvirkende til en åben kultur...
Det kan være, men samtidig så kan dette være et signal fra toppledelsen i FR om at prioritet nr 1 er sikkerhet og ikke korte turnarounds (dvs. at det ikke vil bli akseptert at man forsaker sikkerheten for å være punktlige).
TOS is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2010, 17:26   #7
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det kan være, men samtidig så kan dette være et signal fra toppledelsen i FR om at prioritet nr 1 er sikkerhet og ikke korte turnarounds (dvs. at det ikke vil bli akseptert at man forsaker sikkerheten for å være punktlige).
Management by fear - har jeg svært ved at se skulle have nogen positiv indflydelse på sikkerhedskultur.

Det eneste man får ud af det er at de ansatte overvejer en ekstra gang om de vil rapportere hændelser. Et eksempel er jo nævnt i artiklen, hvor beviser gik tabt pga langsom rapportering.
Old 13-09-2010, 17:49   #8
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Management by fear - har jeg svært ved at se skulle have nogen positiv indflydelse på sikkerhedskultur.

Det eneste man får ud af det er at de ansatte overvejer en ekstra gang om de vil rapportere hændelser. Et eksempel er jo nævnt i artiklen, hvor beviser gik tabt pga langsom rapportering.
Jeg er enig i at det ikke er noen god holdning fra ledelsen å true med å sparke sine ansatte, men å poengtere at sikkerheten går over punktligheten er jo fornuftig.

At beviser gikk tapt pga sen rapportering har vel ikke noe med dette skrivet til MOL å gjøre? Jeg antar at skrivet er en respons på noen "ukonvensjonelle" innflygninger, og at disse kom før diktatet fra MOL.
Old 13-09-2010, 18:00   #9
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Tjae - men så længe folk kan flyve for 1 krone, så betyder det jo ikke noget.
Jeg forholder meg til FR på følgende vis:

1. Jeg er potensiell passasjer.
2. Jeg vurderer om FR flyr dit jeg vil.
3. Jeg vurderer pris på FR (og andre selskaper) og velger det som passer meg best.
4. Jeg forutsetter at relevante myndigheter med kompetanse innenfor området sørger for at luftfartsaktører overholder gjeldende regelverk hva angår sikkerhet & operasjoner (jeg vet at iallefall jeg ikke har noen kompetanse på det området).

Jeg antar at nokså mange andre tenker på samme vis.
Old 13-09-2010, 18:34   #10
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
En håpløs påstand .. dessuten tror jeg dette er en gammel sak. Har lest om dette før - og det er en god stuind siden. Artikkelen i Hangar er dessuten svært sliitsom å lese ....
Synes overhodet det ikke er noen håpløs påstand. Det er noe som har skjedd ganske mange ganger tidligere når det gjelder dette selskapet som tross alt er en ganske stor aktør til og fra Norge.
Det er ganske mange slike saker på de Britiske øyer, så om dette er en ny eller gammel sak spiller ingen rolle. Det er noe som skjer til stadighet.
Tenk bare hvordan overskriftene ville vært om det var snakk om SAS eller Norwegian.
( jeg forstår at det er en forskjell i å med at dette er lokale selskaper )
At artikkelen til Hangar er "slitsom å lese synes jeg derimot er en total uintresant mening.

Sikkerhets kulturen i Europa er en helt annen her i kaldere strøk, så dette er en nyttig diskusjon etter min mening.
Men det er opp til hver enkelt hvem de vil fly med.
Jeg er for en total gjennomsiktig kultur, hvor alt om sikkerhet er offentlig. Så kan folk selv velge.

Last edited by SAS-Steward; 13-09-2010 at 18:38. Reason: Grov skriveleif
SAS-Steward is offline   Reply With Quote
Old 13-09-2010, 18:37   #11
gustavf
ScanFlyer Mile High Club

Galley Slave
Global Moderator

gustavf's Avatar

Quote:
Originally Posted by SAS-Steward View Post
Synes overhodet det ikke er noen håpløs påstand.
Jeg synes trådstarterens mening om norske nettaviser er fullstendig irrelevant i en tråd om sikkerhetskulturen i Ryanair. Når det dessuten er av typen "viss og dersom SAS hadde sikkert", så blir det bare tåpelig.
Old 13-09-2010, 18:41   #12
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Originally Posted by gustavf View Post
Jeg synes trådstarterens mening om norske nettaviser er fullstendig irrelevant i en tråd om sikkerhetskulturen i Ryanair. Når det dessuten er av typen "viss og dersom SAS hadde sikkert", så blir det bare tåpelig.
Dette er mitt syn ikke irrelevant, i og med at dette er et selskap som er ganske store i Norge.
Da er det ganske ok at slik informasjon kommer frem for Norske kunder.
Old 13-09-2010, 18:44   #13
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Sikkerhets kulturen i Europa er en helt annen her i kaldere strøk, så dette er en nyttig diskusjon etter min mening.
En diskusjon om sikkerhetskultur er viktig, men som ansatt i et konkurrerende flyselskap bør man kanskje være litt forsiktig med å hevde at sikkerhetskulturen hos en konkurrent er under pari. Saken er selvsagt alvorlig nok, men jeg sitter i slike tilfeller med en følelse av at man rett & slett benytter anledningen til å rakke ned på sine konkurrenter. Selv om det ikke er min intensjon å gjøre dette til en pissekonkurranse så kan man jo minne om at din egen arbeidsgiver heller ikke har sitt på det tørre i alle sikkerhetsrelaterte saker (de sakene er noe annet enn denne saken men er likevel knyttet opp mot sikkerhetskultur - men noen vil sikkert påpeke at dette er noe ganske annet).

Last edited by TOS; 13-09-2010 at 19:03.
Old 13-09-2010, 18:51   #14
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Nei, mitt eget selskap har gjort mye rart, Netopp derfor synes jeg det er viktig at alt kommer frem for alle.
Jeg synes alt som har med sikkerhet i lufta er av like stor viktighet, og derfor like viktig å diskutere å få frem.
Det jeg synes er skremmende er at det er mye hemmlighold av slike ting nedover i Europa. ( sitat fra kjente i diverse selskap på kontinentet )
Men om jeg som ansatt i SAS har en mening om Ryanair, synes jeg ikke er noe problem. Jeg hevder heller ikke at kulturen i Ryanair er feil. Det er det en artikkel som gjør. Jeg derimot påpeker at dette desverre ikke er første gang slike ting kommer frem. Skulle det komme frem flere saker fra SAS vil reagere på samme måte med det. Totalt uholdbart.
Old 13-09-2010, 18:54   #15
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Nei, mitt eget selskap har gjort mye rart, Netopp derfor synes jeg det er viktig at alt kommer frem for alle.
Jeg synes alt som har med sikkerhet i lufta er av like stor viktighet, og derfor like viktig å diskutere å få frem.
Det jeg synes er skremmende er at det er mye hemmlighold av slike ting nedover i Europa. ( sitat fra kjente i diverse selskap på kontinentet )
Men om jeg som ansatt i SAS har en mening om Ryanair, synes jeg ikke er noe problem. Jeg hevder heller ikke at kulturen i Ryanair er feil. Det er det en artikkel som gjør. Jeg derimot påpeker at dette desverre ikke er første gang slike ting kommer frem. Skulle det komme frem flere saker fra SAS vil reagere på samme måte med det. Totalt uholdbart.
Det var en god presisering. Som passasjer er jeg opptatt av at selskapene jeg flyr med overholder regelverket og opererer innenfor de sikkerhetsmarginene myndighetene har satt. Jeg har ingen forutsetning for å vurdere hvorvidt et gitt selskap gjør dette, og forutsetter & stoler i så måte på at luftfartsmyndighetene gjør jobben sin. Jeg regner med at dersom all kritikken av sikkerhetskulturen hos f.eks. FR medførte riktighet så ville myndighetene satt ned foten for FR sine operasjoner.
Old 13-09-2010, 18:55   #16
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Helt enig. Det handler ikke om hvilke(t) selskab det drejer sig om. Det handler om at sikkerhedskulturen skal være i top - uanset hvilket selskab der er tale om.

Så lad ikke denne tråd blive til en FR vs SK tråd, men lad os forholde os til den artikel der er referet til.
Old 13-09-2010, 18:59   #17
SAS-Steward
ScanFlyer Molded

SAS-Steward's Avatar

Quote:
Helt enig. Det handler ikke om hvilke(t) selskab det drejer sig om. Det handler om at sikkerhedskulturen skal være i top - uanset hvilket selskab der er tale om.

Så lad ikke denne tråd blive til en FR vs SK tråd, men lad os forholde os til den artikel der er referet til.
Well said.

Synes det er trist om et så utrolig viktig emne skal handle om hvem som er best, eller det at man er uenig. ( SAS er langt fra best i klassen )
Dette er noe av det viktigste man kan diskutere når det kommer til luftfart.
Alt annet blir relativt uviktig hvis ikke dette er på stell.
Old 13-09-2010, 19:01   #18
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Artikkelen dreier seg om sikkerhet i luften spesifikt rettet mot FR. Jeg regner med at siden du synes å mene at det er sikkerhetskultur generelt som er interessant å diskutere, og da må man også kunne trekke frem andre kritiske aspekter knyttet til sikkerhetskultur (også i andre selskaper, selv om dette skulle være eksempler fra f.eks. SAS)? Jeg er ikke ute etter å henge ut noen. Jeg synes det er en viktig diskusjon, men ensidighet i diskusjonen fordummer bare debatten.

For meg koker mye ned til om man har tro på at luftfartsmyndighetene er i stand til å utøve sin virksomhet på en effektiv måte. Som jeg har nevnt flere ganger så vil ikke en gjennomsnittlig passasjer ha noen som helst forutsetning for å vurdere dette.
Old 13-09-2010, 19:05   #19
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by TOS View Post
Det var en god presisering. Som passasjer er jeg opptatt av at selskapene jeg flyr med overholder regelverket og opererer innenfor de sikkerhetsmarginene myndighetene har satt. Jeg har ingen forutsetning for å vurdere hvorvidt et gitt selskap gjør dette, og forutsetter & stoler i så måte på at luftfartsmyndighetene gjør jobben sin. Jeg regner med at dersom all kritikken av sikkerhetskulturen hos f.eks. FR medførte riktighet så ville myndighetene satt ned foten for FR sine operasjoner.
Nu er der stor forskel på sikkerhedskultur og myndighedskrav.

Personligt er jeg meget optaget af The Human Factor og at kulturen er så åben og gennemsigtig som muligt. Desuden er arbejdsforhold m.v. vigtige for mig, da det kan være yderst små marginaler, der afgør om en incident bliver til en accident.

Der går ting galt i alle selskaber, men med en åben kultur - og i en kultur hvor medarbejderne ikke skal frygte at blive fyret pga. fejl - er der langt større chance for at man lærer af sine fejl og undgår dem i fremtiden end hvis de bliver skjult pga. frygten for at miste sit job og dermed ikke kommer nogen tilgode.

Det er bla. grunden til at jeg reagerer på MOL's Management By Fear-stil, som på ingen måde er fremmende for en god sikkerhedskultur.

Lad mig understrege, at der indtil videre ikke er noget der tyder på at Ryanair ikke overholder alle myndighedskrav, men en dårlig sikkerhedskultur er en potentiel ulykke der blot ikke er sket enndu.

Når det gælder flysikkerhed, så må man ikke gå på kompromis med noget som helst, men hos alle selskaber vil der (potentielt) ligge et pres på personalet når der er stor fokus på optimering og at spare penge.
Old 13-09-2010, 19:09   #20
TOS
ScanFlyer Mile High Club

TOS's Avatar

Quote:
Nu er der stor forskel på sikkerhedskultur og myndighedskrav.
Det er selvsagt forskjell på disse to tingene, men for å sørge for compliance i forhold til gjeldende regelverk så er ikke sikkerhetskulturen helt uvesentlig. Det er mao to forskjellige, men relaterte saker.

Quote:
Når det gælder flysikkerhed, så må man ikke gå på kompromis med noget som helst.
Det er jeg enig i. Det er imidlertid sikkert forskjellige løsninger for å sørge for flysikkerhet, men jeg er heller ikke sikker på om management by fear er spesielt fruktbar i så måte (om nå det som står i artikkelen er korrekt).
Reply

Posting Rules