Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-01-2007, 16:35   #1
ENTO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 526
Default Minima og sikkerhet !

Har opplevd noen ganger på Torp når det er glatt rullebane eller lavt skydekke (tåke) at KLM har gått til Gardermoen mens Widerøe og Ryanair har landet både før og etter . Har KLM spesielle høye minima ? Strengere enn andre ?

:huh:
ENTO is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2007, 17:01   #2
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Minima og sikkerhet !

Jeg vil anta at en DH8 ikke setter samme krav som en jet som KLM bruker, og at Widerøe derfor kan lande med lavere breaking action. At FR lander er vel nok et bevis på deres sikkerhetskultur? Kanskje kapteinen får "en prikk" dersom han diverter til OSL når rullebanen ikke er stengt?

Tipper KLM har helt "normale" minima ut fra flytypen de opererer
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2007, 17:22   #3
LN-KOG
Osapanga chipongwe
 
LN-KOG's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
Default Re: Minima og sikkerhet !

For å forsvare Ryanair - det kan hende KLM Cityhopper (KLM flyr ikke til Torp) har "pingleprosedyrer". I gode, gamle dager (og dette er tatt fra minnet til en gammel mann, dog yngre enn fossilene i vest ) - dvs da Fornebu var flyplass - hadde de forskjellige selskapene veldig forskjellige minima. SAS og Braathens SAFE (de innfødte) landet med andre minima enn f.eks. Lufthansa som måtte se veldig mye før de landet.

De kan helt klart også ha noe med flytype å gjøre. KLC flyr Fokker 70/100, Ryanair flyr nytt Boeingmateriell som muligens har andre minima for alt jeg vet.
__________________

Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea.
LN-KOG is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2007, 17:48   #4
ENTO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 526
Default Re: Minima og sikkerhet !

Quote:
Originally posted by Dag Viking

Jeg vil anta at en DH8 ikke setter samme krav som en jet som KLM bruker, og at Widerøe derfor kan lande med lavere breaking action. At FR lander er vel nok et bevis på deres sikkerhetskultur? Kanskje kapteinen får "en prikk" dersom han diverter til OSL når rullebanen ikke er stengt?

Tipper KLM har helt "normale" minima ut fra flytypen de opererer
Bare så det er sagt så mistenker jeg ingen her for å gå under sine minima. Her snakker vi om disse verdiene: Ceiling 200 fot og RVR på 600 m. !
ENTO is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2007, 17:51   #5
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Re: Minima og sikkerhet !

Quote:
Originally posted by ENTO

Har opplevd noen ganger på Torp når det er glatt rullebane eller lavt skydekke (tåke) at KLM har gått til Gardermoen mens Widerøe og Ryanair har landet både før og etter . Har KLM spesielle høye minima ? Strengere enn andre ?
Alle selskaper har forskjellige krav til bremseverdier, og det avhenger som regel av flytype. Det kan også være flere andre grunner til at man velger å fly til en alternativ flyplass. Kanskje hadde KLM ligget i holding så lenge at de ikke hadde fuel nok til å gjøre et landingsforsøk, men i stedet fant det best å fly direkte til Gardermoen først som sist?

Dag Viking sin teori om at kapteinen hos Ryanair får "prikker" om han/hun flyr til alternativ flyplass, er nok bare et gammelt rykte Ryanair har også krav til bremseverdier, og er det innenfor kravene så kan man lande lovlig. Er det utenfor, så flyr man selvsagt til alternativ flyplass. Tror kapteinen er i større trøbbel om han lander med for dårlige bremseverdier og deretter går utenfor banen, og hvilke pilot vil vel sette eget og andres liv i fare ved et slikt sjansespill?
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2007, 17:55   #6
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Minima og sikkerhet !

Det med prikker var en spøk fra min side, basert på historien om "prikker" dersom de lander med for mye fuel igjen i tankene.

Det finnes som regel fornuftige forklaringer på hvorfor noen lander og noen diverter.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2007, 19:09   #7
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Nov 2004
Location: @ Romerikes Toscana
Posts: 5,217
Default Re: Minima og sikkerhet !

Quote:
Ceiling 200 fot og RVR på 600 m
KLM benytter vel en ceiling på 300 ft gjør de ikke

Jeg vet iallefall at oppe hos oss så er det som regel KLM som først trekker seg og gjør go-around etc.....

__________________
I´ve been Teslified
ENGM RAMP is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2007, 19:11   #8
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Minima og sikkerhet !

Jeg tviler forresten på at ceiling er med i minimas til KLM, det går sikkert på DH i stedet.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2007, 19:12   #9
LN-BRK
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 1,297
Default Re: Minima og sikkerhet !

Quote:
Originally posted by ENTO
Bare så det er sagt så mistenker jeg ingen her for å gå under sine minima. Her snakker vi om disse verdiene: Ceiling 200 fot og RVR på 600 m. !
Widerøe har minima (DH) på 200 fot og RVR på 550 meter på Torp.
LN-BRK is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2007, 19:44   #10
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: Minima og sikkerhet !

KLM har vel en viss lav sikt's hendelse i boka....
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 24-01-2007, 20:07   #11
ENTO
ScanFlyer Silver
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 526
Default Re: Minima og sikkerhet !

Quote:
Originally posted by ENGM RAMP

Quote:
Ceiling 200 fot og RVR på 600 m
KLM benytter vel en ceiling på 300 ft gjør de ikke

Jeg vet iallefall at oppe hos oss så er det som regel KLM som først trekker seg og gjør go-around etc.....
Ja det er det jeg har lagt merke til på Torp !!!
ENTO is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2007, 05:55   #12
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,470
Default Re: Minima og sikkerhet !

KLM piloter er pingler rett og slett.. KLM og Spanjoler.. KLM med konstant de-ice, og Spanjoler som ikke tør ta av mot øst på Værnes
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2007, 06:18   #13
gixer
Newcomer
 
Join Date: Sep 2006
Posts: 21
Default Re: Minima og sikkerhet !

Quote:
Originally posted by Cedlind

KLM piloter er pingler rett og slett.. KLM og Spanjoler.. KLM med konstant de-ice, og Spanjoler som ikke tør ta av mot øst på Værnes
Skulle likt å se deg fly ned til minumums selv i en C172.
gixer is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2007, 07:19   #14
Jens W
ScanFlyer Crusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Nidaros
Posts: 3,470
Default Re: Minima og sikkerhet !

Quote:
Originally posted by gixer

Quote:
Originally posted by Cedlind

KLM piloter er pingler rett og slett.. KLM og Spanjoler.. KLM med konstant de-ice, og Spanjoler som ikke tør ta av mot øst på Værnes
Skulle likt å se deg fly ned til minumums selv i en C172.
Skulle likt å se meg selv fly noen ting som helst jeg..
(PS: Mitt inlegg hadde da altså et snev av ironi/sarkasme, beklager om jeg fornærmet noen..)
__________________
Mine flybilder
Coming up:
NIL
Jens W is offline   Reply With Quote
Old 25-01-2007, 10:15   #15
Dag Viking
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Sep 2004
Location: Utflyttet
Posts: 7,799
Default Re: Minima og sikkerhet !

Quote:
Originally posted by gixer

Quote:
Originally posted by Cedlind

KLM piloter er pingler rett og slett.. KLM og Spanjoler.. KLM med konstant de-ice, og Spanjoler som ikke tør ta av mot øst på Værnes
Skulle likt å se deg fly ned til minumums selv i en C172.
Null problem

Dessuten, autopiloten på C172 er såpass at man kan fly på APP ned til 50ft, om ikke sidevinden er for ille.
__________________
Siden 01.01.2009
Dag Viking is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Ryanair og sikkerhet kekker Flyforum 4 08-02-2016 22:39
Flyselskap og sikkerhet apeks Småprat 9 24-11-2012 20:44
Minima OSL 77W Flyteknisk forum 28 12-11-2010 10:38
Ryanair og sikkerhet Ontime Flyforum 39 15-09-2010 17:08
Prispress og sikkerhet EB Flyforum 8 05-10-2004 00:58


All times are GMT +2. The time now is 17:43.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.