Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 29-01-2010, 21:35   #1
ENGM 911
ScanFlyer Rusty

ENGM 911's Avatar

OSL Hvordan blir OSL best i Europa?

Hva må til for at OSL skal bli best blant flyplassene i Europa? Hva må til for å trekke til seg nye flyselskaper? Som sagt, den mest optimale flyplassen i dine øyne være seg ansatte på lufthavnen, reisende, spottere ++. Tenk vidt og bredt.

Kjør debatt.

Last edited by ENGM 911; 29-01-2010 at 21:45.
ENGM 911 is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2010, 22:47   #2
Robin882
ScanFlyer Gold

Robin882's Avatar

Default Re: Hvordan blir OSL best i Europa?

Hadde man hatt muligheten til å kunne komme seg opp i tårnet eller et annet sted på flyplassen hvor man kunne sett det meste som foregikk hadde det bare vært en pluss.

For at OSL skal bli en super flyplass for min del så trenger den mye mer heavy trafikk fra alle verdensdeler. Hadde vært supert om SAS også kunne brukt sine store busser.

Min flysamling Her

Robin882 is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2010, 23:42   #3
Henshaw
ScanFlyer Dusty

Henshaw's Avatar

Har ikke erfart det, men det er vel ikke all transfer som er like enkelt og ville vært noe som burde gjøres lettere.

Henshaw is offline   Reply With Quote
Old 29-01-2010, 23:46   #4
matsbg
ScanFlyer Blue

matsbg's Avatar

Jeg kunne tenke meg pre-boarding lounger av den typen de har i CPH. Er vel ikke så lett og få plass til det i dagens terminal. Men det hadde hjupet veldig på ved boarding og kunne nok bidratt til og fått opp punktligheten!
matsbg is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2010, 00:07   #5
Trent600
ScanFlyer Silver

Gratis internett for oss uvaskede må vel være noe som kan ordnes uten altfor store kostnader.
Trent600 is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2010, 02:11   #6
LN-AFG
ScanFlyer Gold

LN-AFG's Avatar

Alt for få toaletter, det er jo så å si alltid stinn brakke, den som fant ut at 2 urinaler pluss 2 båser er nok per toalett bør holde seg langt unna nye utvidelser av terminalen.

En annen ting, IKKE bygg ny pir på terminalen slik den er idag, lag en ny paralell terminal a'la DEN, ATL, LHR T5 etc. Bygges den nye piren, kan du glemme at OSL blir fantastisk mye bedre enn det den er idag. Bussingen vil ihvertfall fortsette.
Old 30-01-2010, 03:15   #7
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Originally Posted by ENGM 911 View Post
Hva må til for å trekke til seg nye flyselskaper?
En million innbyggere til i Oslo-området.
Radar Station KGRV3
LN-MOW is online now   Reply With Quote
Old 30-01-2010, 04:59   #8
seilfly
Infrequent traveller ;-)

Flytog fra Gjøvik & Hamar

Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason

seilfly is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2010, 08:47   #9
Concorde
BA Concorde Sep 1998

Concorde's Avatar

Tror det er viktig å bygge Oslo som en turistby først og fremst. Da kommer alt av seg selv...
Concorde is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2010, 08:55   #10
OSL-MRU
ScanFlyer Silver

OSL-MRU's Avatar

Enig med LN-AFG om at de burde bygge en parallell terminal istedenfor en pir utifra den gamle. Noe jeg personlig mener, er at det bør være mer kles-shoppingmulighter, dom på LHR for eksempel. I dag har OSL nesten bare kosmetikk-utsalgssteder.
1 eller 2 til skikkelige restauranter hadde gjort seg også! Barer er det nok av, så alle kan få seg en drink før boarding
Old 30-01-2010, 09:59   #11
apron
ScanFlyer Blue

...ved å tenke nytt og effektivt. Hva med om OSL hadde hatt en innstilling basert på at det er flyselskapene som genererer passasjerer, og dermed legge tilrette for økt passasjertrafikk fremfor innstillingen om at flytrafikken forstyrrer kundemassen i et shoppingsenter?

Tror dette går å kombinere om viljen er tilstede..
apron is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2010, 09:59   #12
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
En million innbyggere til i Oslo-området.
Jepp, men husk det bor 1,1 mill i Oslo/Akershus alene. Influensområdet til OSL er beregnet til ca 2 mill mennesker, og innbefatter deler av Sverige øst for Hedmark.

Her var det forøvrig svært mange bra forslag til forhold man kan tenke seg å forbedre/iverksette for å attrahere mer trafikk på OSL.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2010, 11:26   #13
BSSW
Browncoat

BSSW's Avatar

Quote:
Originally Posted by ENGM 911 View Post
Hva må til for at OSL skal bli best blant flyplassene i Europa? Hva må til for å trekke til seg nye flyselskaper? Som sagt, den mest optimale flyplassen i dine øyne være seg ansatte på lufthavnen, reisende, spottere ++. Tenk vidt og bredt.
Ansatte: Den sikkerhetskontrollen, for ansatte, i terminalen er vel ikke den mest populære... Men det er vel opp til G4S å ordne opp i...

Reisende: (Overrasket over at det ikke har blitt nevnt tidligere...) Egen bag-innsjekk for de som skal videre innenlands etter å ha kommet fra utlandet... Og egen sikkerhetskontroll, så slipper man å gå ut, opp og gjennom den sikkerhetskontrollen der oppe.

Spottere: Terrasse på taket av "T2". Og selvsagt mere trafikk

For alle: Svære vifter til å blåse bort tåken på vinteren
Old 30-01-2010, 11:49   #14
ENGM RAMP
ScanFlyer Rusty

Den nye nord-piren kommer, enten vi vil eller ei....

Men, skulle jeg bestemt, ville jeg heller hatt en paralell terminal, slik planene opprinnelig var ment. Dette ville også gjort at tiden med forstyrrende arbeider for annen trafikk, parkering osv, ville vært mininal. Samtidig ville jeg for å møtt litt av kravene til selskapene bygget en stor bro a'la Gatwick og Denver er det vel, så pax kunne kommet seg fritt mellom terminalene. Da hadde det iallefall blitt lettere trafikkavviklingsmessig for de i etasjen over meg også Men, dette er mine tanker som sagt...
Old 30-01-2010, 11:49   #15
LN-AØR
ScanFlyer Crusty

LN-AØR's Avatar

Alt i alt synes jeg OSL er en meget bra flyplass. Åpent og oversiktlig med flott arkitektur. Selvfølgelig er det rom for forbedring. F.eks må man få fikset transfer/toll slik at flere kunne tenke seg å reise via OSL. Prisen på mat og drikke er også alt for høy. Det som dog irriterer meg mest er at det tar så sinnsykt lang tid å få bagasjen enkelte ganger. Mer IC hadde også vært bra. Hehe.
LN-AØR is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2010, 13:56   #16
PP
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by JetBlue View Post
Jepp, men husk det bor 1,1 mill i Oslo/Akershus alene. Influensområdet til OSL er beregnet til ca 2 mill mennesker, og innbefatter deler av Sverige øst for Hedmark.

Her var det forøvrig svært mange bra forslag til forhold man kan tenke seg å forbedre/iverksette for å attrahere mer trafikk på OSL.
Findes der information tilgængelig om hvor afrejsende fra OSL kommer fra rent geografisk - dvs. hvor mange procent fra forskellige områder og hvordan disse tager sig til OSL - Bil, bus, tog, taxa...

PP is online now   Reply With Quote
Old 30-01-2010, 14:15   #17
Southwind
ScanFlyer Blue

Southwind's Avatar

Quote:
Originally Posted by LN-AØR View Post
Det som dog irriterer meg mest er at det tar så sinnsykt lang tid å få bagasjen enkelte ganger. .
Blir litt vanskelig å generalisere dette. Da jeg kom med BA766 på torsdag, lå baggen på båndet da jeg kom. Og jeg gikk ikke innom tax-free'n engang.

Gratis trådløst hadde gjort susen. Bør være billig å gjennomføre, og føre til tilfredse kunder.
Old 30-01-2010, 14:37   #18
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Som så mange andre sier: T2 må bygges slik det opprinnelig var tenkt. Slik planene nå er blir det "klatting" i en ny stil. Og hva når det nok en gang skal utvides, da får vi vel en tredje stil? Synd at det ikke finnes vilje til å ta vare på arkitekturen og å bygge for fremtiden.

Mangel på toaletter er allerede nevnt. I tillegg kunne jeg tenke meg en mer diskret plassering av taxfree-butikkene, og langt lettere passasje for de som ikke er interessert i dette. En skikkelig restaurant hadde gjort seg, men denne burde også være åpen for ikke-reisende. En ordentlig sushi-restaurant med gode priser hadde også vært utmerket. Norsk sjømat er utmerket og egner seg veldig godt til sushi og sashimi. Dessuten er det perfekt mat å spise før man skal fly.
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2010, 15:05   #19
Flopp
ScanFlyer Blue

Det er jo typisk norsk å ikke bygge for fremtiden. Det bygges ikke mer enn det er behov for akkurat nå.
Flopp is offline   Reply With Quote
Old 30-01-2010, 15:10   #20
fluxie
Flyprat fusentast

Bedre/flere lounger på OSL hadde vært flott.
fluxie is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules