![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Osapanga chipongwe
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Hjemme
Posts: 8,380
|
![]()
Friskt! Det blir spennende å se om de får til noe av dette. Det er sterke motkrefter... Rygge er en flott liten flyplass og bør ikke vokse seg for stor. Da forsvinner noe av fordelen med å bruke den.
__________________
![]() Better On A Camel across Africa, than Sit And Suffer across the North Sea. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Silver
Join Date: Sep 2010
Location: Nordpolen
Posts: 565
|
![]()
Hadde det bare blitt så stilig. Kanskje i 2150?
__________________
meep meep ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,282
|
![]()
Hvis vi legger sannsynligheten for gjennomføring til side, ville en slik koloss av et bygg fått innvirkning på vindforholdene over rullebanen? Tenker da på turbulens. Det er jo ikke rent få dager gjennom året der vindretningen er slik at den vil treffe bygget først og deretter rullebanen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Inventory
![]() Galley Slave Global Moderator Join Date: Apr 2008
Posts: 26,717
|
![]()
Spenstig forslag!! Godt at noen tør å skissere opp litt visjonære ting, i motsetning til mange andre prosjekter som lider av "vi satser på litt mindre enn vi egentlig trenger"-holdningen.
__________________
________________________________________ An airport runway is the most important Main Street in any town. (Norman Crabtree, Former Director, Ohio Department of Transportation) |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Infrequent traveller ;-)
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,384
|
![]()
Blubird; monsterbygget slik det er tegnet inn blir like nære som SAS teknisk blir til 01R på Gardermoen... Sier Google Earth.
__________________
Airpics screener from 2005 until new owner didn't ask the old staff to continue for some reason ![]() ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Dec 2007
Location: Oppegård/DXB
Posts: 296
|
![]()
Men på Rygge blåser det jo "alltid" x-wind, som ville skape turbulens.
På OSL er det sjelden særlig sterk x-wind. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: Oppegård
Posts: 1,729
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
Air Traffic Controller
Join Date: Feb 2005
Posts: 1,282
|
![]()
Jeg syntes å ha hørt at terminalen på Værnes skaper mekanisk turbulens, så ja det er mulig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
OT/Fun facts: Det er også bygget et flyplasshotell på Værnes som ikke gjør situasjonen bedre, og bygget skal ikke være langt nok fra rullebanen i forhold til bygningshøyde (ihht. SINTEF): "En generell og anerkjent regel som bl.a. benyttes av SINTEF, sier at bygninger bør ligge over 35 bygningshøyder fra rullebanen, dvs. et hotellbygg på 17m (x 35)= 595 meter fra rullebanen. Utbyggingen på Værnes gir et forholdstall ned mot 20 byg- ningshøyder fra rullebanen.".
Mer om byggingen på Værnes og turbulens i denne PDFŽn fra Norsk Flygerforbund: http://flyger.no/arkiv/filer/CF%20web%20nr%206_2008.pdf Og så tilbake til topic ![]() Last edited by TCAS; 28-11-2010 at 23:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]()
Det mest interessante er kanskje at det på et av bildene står en DeutcheBahn ICE på yttersida. Ikke ønsketenkning for flyselskapene at de skulle suse rundt i landet, haha. Husker jeg ikke feil, så suser de nyeste ICE-togene rundt i 300-350km/t.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2008
Location: Lillestrøm
Posts: 276
|
![]() Quote:
"I tillegg er man overbeviste om at Østfold kan bli en del av det stadig voksende HHT-nettverket i Europa. Med en linje for høyhastighetstog fra Gøteborg til Oslo, vil Østfold og flyplassen i Rygge naturligvis være en sentral del av denne." Det spørs bare om et høyhastighetstog fra Göteborg til Oslo har tid til å stoppe i Rygge. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]()
Luftslott er gratis!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 430
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jan 2008
Location: Lillestrøm
Posts: 276
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 | |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]() Quote:
For all del, poenget var vel heller at jeg tviler på at det er DB ICE-3 som skal kjøre der |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#17 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2004
Posts: 430
|
![]() Quote:
Det er lett å glemme, men Fredrikstad/Sarpsborg er Norges 4 eller 5 største "metropolitan area". Hvis man da legger til Moss og Halden mener jeg det ville vært genialt med Rygge som stopp med tanke på flyplassen, og som en stasjon som fungerer som HUB for alle østfoldbyene. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Apr 2010
Location: DUS, ZUR
Posts: 72
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Blue
Join Date: Nov 2008
Location: Storholmen i Romsdal
Posts: 468
|
![]() Quote:
Litt bruk av google, så finner man denne.... http://www.futureproof.no/index.php?...irport-region/ Ikke så mye mer, men. Man har ihvertfall litt mer detaljer. Noen som har funnet denne masterplana til nedlasting? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2009
Location: Brussels, Belgium
Posts: 1,025
|
![]()
Får håpe Norwegian faser ut den 737-300-maskinen som står der før 2150!
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Rygge vokser raskest i Europa | Wig-wag | Flyforum | 1 | 25-10-2010 10:44 |
Hvordan blir OSL best i Europa? | ENGM 911 | Flyforum | 29 | 02-02-2010 12:37 |
Bergen blir porten til Europa | Jan | Flyforum | 17 | 14-09-2008 14:02 |
Skilt til Rygge sivile lufthavn blir til | seilfly | Flyforum | 8 | 30-05-2008 18:36 |
Slik blir Rygge! | Concorde | Flyforum | 0 | 27-02-2007 12:55 |