Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 24-11-2009, 12:04   #1
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
USA Routing FBU-NYC med Tower Air 1989

Mine herrer - er det noen som husker routingen på Tower Air til New York fra Fornebu sommeren 1989. Gikk den direkte fra FBU, eller måtte de ned og tanke et eller annet sted? (en flaske edle dråper avhenger av svaret)
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2009, 12:07   #2
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Routing FBU-NYC med Tower Air 1989

Artig spørsmål. Husker godt de tiden da Tower fløy på FBU pga. asfaltarbeidene på GEN, som det het den gang.

Jeg våger meg på at de fløy direkte dersom vær og vind tillot det
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2009, 12:22   #3
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,399
Default Re: Routing FBU-NYC med Tower Air 1989

Den gikk i trekant via ARN, saavidt jeg husker. MIA-kjerra gikk via Shannon.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2009, 12:25   #4
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Routing FBU-NYC med Tower Air 1989

MOW - routingen er viktig her. Gikk den FBU-ARN-JFK eller ARN-FBU-JFK?
FBU-SNN-MIA?
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2009, 12:27   #5
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,399
Default Re: Routing FBU-NYC med Tower Air 1989

JFK-FBU-ARN-JFK - selvfoelgelig for aa unngaa ekstra fuelstop.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2009, 12:46   #6
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 3,052
Default Re: Routing FBU-NYC med Tower Air 1989

Routingen på begynnelsen av 90-tallet til Miami var GEN-MIA-ARN-GEN. På turen jeg tok i -92 var vi nede i Goose Bay på utreisen, men det var pga. en passasjer som fikk hjertetrøbbel. (men spørsmålet var vel -89 og FBU ..
Var JFK-flightene også charter ?

Last edited by Eirik; 24-11-2009 at 12:49.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2009, 12:48   #7
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,399
Default Re: Routing FBU-NYC med Tower Air 1989

Naa ble jeg usikker .... mulig det var omvendt, gitt ... JFK via SNN og MIA via ARN .. men uansett ikke nonstop FBU-USA ..
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2009, 12:49   #8
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Routing FBU-NYC med Tower Air 1989

ja, spørsmålet gjelder FBU-operasjonene i 1989.
Så, nå har vi én som påstår at Tower gikk non-stop og én som påstår at den gikk via ARN.
ARGH!! Jeg er redd dette kan koste meg en flaske....

Ole Johan?? Hvor er du?
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2009, 12:49   #9
Desk pilot
ScanFlyer Crusty
 
Desk pilot's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,118
Default Re: Routing FBU-NYC med Tower Air 1989

Aner jeg et veddemål her?
Desk pilot is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2009, 12:55   #10
SQ 777
ScanFlyer Mile High Club
 
SQ 777's Avatar
 
Join Date: Aug 2005
Location: Lillestrøm
Posts: 8,295
Default Re: Routing FBU-NYC med Tower Air 1989

Eneste jeg kan hjelpe er fra loggboka mi:

29.12.89 GEN-MIA FF 47 ( N603FF )
11.01.90 MIA-GEN FF 46 ( N603FF )

I desember 1991 fløy jeg sammme GEN-MIA, men MIA-ARN-GEN
SQ 777 is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2009, 13:24   #11
Eirik
Livsnyter
 
Join Date: Aug 2008
Posts: 3,052
Default Re: Routing FBU-NYC med Tower Air 1989

Var disse flightene rene charterflighter som kun kunne bookes gjennom Tjæreborg e.a, eller kunne man kjøpe billett hos Tower ? Husker jeg tok turen opp i 2.etg. på 747-100´n (?) vi fløy; der var det en liten businesskabin, fylt med ærverdige, eldre amerikanere (?), de så IKKE ut som om de var på vei til- eller fra solferie.
Eirik is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2009, 13:26   #12
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,399
Default Re: Routing FBU-NYC med Tower Air 1989

Nonstop til USA floey de ikke fra FBU ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2009, 13:36   #13
Fellowship
ScanFlyer Dusty
 
Fellowship's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Oslo, Norway
Posts: 4,121
Default Re: Routing FBU-NYC med Tower Air 1989

Quote:
Originally Posted by CK View Post
ja, spørsmålet gjelder FBU-operasjonene i 1989.
Så, nå har vi én som påstår at Tower gikk non-stop og én som påstår at den gikk via ARN.
ARGH!! Jeg er redd dette kan koste meg en flaske....

Ole Johan?? Hvor er du?
hmmmm, hvis det er meg du sikter til, så er jeg på jobb

Men spøk til side, dette er 20 år siden, og dermed må jeg tenke på hver de 20 år gamle notatene ligger... I hvert fall langt fra kontoret her..

Men jeg er enig i det som skrives, om den nå gikk via ARN eller via SNN til hhv JFK og til MIA, det skal jeg ikke påstå nå, men nostop til USA gikk de ikke fra FBU, som LN-MOW også skriver.

fra GEN på 90-tallet er en annen sak..
__________________
________________________________________
Flyhilsen fra Ole Johan Beck

Gled en som gruer seg til jul

Hvert 3.minutt starter eller lander et MAF fly
Fellowship is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2009, 14:43   #14
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Routing FBU-NYC med Tower Air 1989

ARGH!
Jeg får bite i det sure eplet og innrømme nederlag, Claes!
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2009, 15:23   #15
Wig-wag
ScanFlyer Molded
 
Wig-wag's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Årjäng, S.
Posts: 2,132
Default Re: Routing FBU-NYC med Tower Air 1989

Interessant spørsmål.

Jeg tenkte på noe av det samme da det ble klart at Airforce 1 skulle komme til Oslo, og noen lurte på om den ikke kunne lande på Rygge. Da tenkte jeg at 2440m RWY vel ikke er nok til å fly non-stop til f.eks. Washington DC.

Noen som vet det?
Wig-wag is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2009, 15:46   #16
jb1
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Warsaw, Poland
Posts: 5,605
Default Re: Routing FBU-NYC med Tower Air 1989

Jeg floey den ruten i 1989, den gikk FBU-ARN-JFK-FBU. Etter det jeg husker var det ikke mulig aa fly direkte til USA med 747 fra FBU da den ikke kunne lette med fulle tanker, men direkte tilbake fra USA gikk bra.
__________________
Upcoming flights:
APR GDN-ARN FR 738, ARN-OSL DY 738, OSL-GVA LX 223, GVA-WAW LO E75, WAW-WRO E952, WRO-WAW E70
jb1 is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2009, 15:51   #17
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,399
Default Re: Routing FBU-NYC med Tower Air 1989

Hvis du var den som påsto nonstop, er jeg redd for at du tapte ...

Wig-Wag - AF1 er ikke noen vanlig 747. I tillegg er den lett i forhold til en fullastet passasjermaskin.
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2009, 16:23   #18
OJB
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Jul 2005
Posts: 6,563
Default Re: Routing FBU-NYC med Tower Air 1989

Quote:
Originally Posted by CK View Post
ja, spørsmålet gjelder FBU-operasjonene i 1989.
Så, nå har vi én som påstår at Tower gikk non-stop og én som påstår at den gikk via ARN.
ARGH!! Jeg er redd dette kan koste meg en flaske....

Ole Johan?? Hvor er du?
Her , jeg tok ruten flere ganger i -89 og -90 og den gikk som jb1 skriver under FBU-ARN-JFK.
JFK gikk direkte til FBU.
OJB is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2009, 19:14   #19
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Routing FBU-NYC med Tower Air 1989

Ok da, jeg aksepterer OJB som overdommer uten å mukke

Dvs, flaska går til LN-MOW...ikke sant CK?
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 24-11-2009, 19:51   #20
LCH
ScanFlyer Crusty
 
LCH's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Stavanger
Posts: 3,778
Default Re: Routing FBU-NYC med Tower Air 1989

Quote:
Originally Posted by Wig-wag View Post
Interessant spørsmål.

Jeg tenkte på noe av det samme da det ble klart at Airforce 1 skulle komme til Oslo, og noen lurte på om den ikke kunne lande på Rygge. Da tenkte jeg at 2440m RWY vel ikke er nok til å fly non-stop til f.eks. Washington DC.

Noen som vet det?
Nå er ikke "Air Force One" noen hvilken som helst 747 heller, tror neppe man kan bruke standard performance charts på den. Dessuten kan den mid-air refuele i det uendelige.
__________________
Upcoming: TRD-OSL
LCH is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Tower Air B747-100 @ Gardermoen seilfly Flyhistorisk forum 12 24-10-2023 21:53
Tur til NYC i oktober med Air France Vede Reiseforum 23 30-05-2012 23:35
Tower Air 747 på FBU SK917 Flyhistorisk forum 22 03-07-2010 19:16
USA hjelp (TRF-NYC + NYC-LAS-LAX-NYC) + Hotel Chaos Controller Reiseforum 5 28-05-2009 14:16
Hvordan resirkulere en gammal 747 fra Tower Air... ENGM RAMP Flyforum 1 04-07-2008 12:19


All times are GMT +2. The time now is 02:31.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.