Flyprat

Go Back   Flyprat > Reiseforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 22-05-2012, 23:46   #1
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

Air France Tur til NYC i oktober med Air France

Har akkurat booket tur til NYC i oktober med AF/KL. Pga. mitt medlemskap i Flyingblue og for å prøve A380.

- Hvordan er terminal 2E på CDG? Jeg har prøvd 2F og den hater jeg! Hvordan er det å komme seg fra 2F til 2E? Bør en beregne god tid?

- Hvordan er det å komme inn til JFK rundt 16.10 med tanke på kø i immigration?

Dette er en budsjettferie derfor lurer jeg på om noen har hotell/motell anbefalinger i NYC området? Rundt JFK og EWR og i mellom går fint. Er det områder en bør unngå å bo? Vi skal ha leiebil.

Hvordan er det å komme seg til Manhatten fra forstedene?
Old 22-05-2012, 23:54   #2
jb1
ScanFlyer Rusty

Default Re: Tur til NYC i oktober med Air France

mange skriver mye stygt om CDG. Det er en stor flyplass, men transfer gaar greit, men litt tid er greit aa ha. Det er gangavstand mellom 2F og 2E. Hvor lander du fra? Er det fra Oslo, kommer du til 2G, hvorfra du maa ta buss til 2E. Paa JFK er det ofte laaaang koe i immigration, og paa ettermiddagen er det mange passasjerer, men om du ikke har videreforbindelse er det ikke noe problem, men det vil ta en god stund foer du er paa ditt hotell.
Old 23-05-2012, 00:13   #3
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

Quote:
Originally Posted by jb1 View Post
mange skriver mye stygt om CDG. Det er en stor flyplass, men transfer gaar greit, men litt tid er greit aa ha. Det er gangavstand mellom 2F og 2E. Hvor lander du fra? Er det fra Oslo, kommer du til 2G, hvorfra du maa ta buss til 2E. Paa JFK er det ofte laaaang koe i immigration, og paa ettermiddagen er det mange passasjerer, men om du ikke har videreforbindelse er det ikke noe problem, men det vil ta en god stund foer du er paa ditt hotell.
Lander på 2F med AF fra AMS. Men er det gangavstand på på rød sone eller er det uansett ny sikkerhetskontroll?
Old 23-05-2012, 00:18   #4
Bergern
ScanFlyer Dusty

CDG er både pest og cholera, men også en ganske effektiv flyplass.
Reiser du fra Norge ankommer du trolig på G. Herfra må du ta buss (går stort sett med få minutters mellomrom), med mindre flighten din videre er fra samme terminal.

Fra G til E er det raskeste å hoppe av bussen på F og ta rulletrappen ned til bakkeplan og gå teversover til E. Da slipper du hele runden via D, B, A og C med tilhørende av og påstigninger. Gangtid ca 5 min. Ankommer du på F gjelder selvsagt det samme og da sparer du også å vente på bussen.

Har du god tid og er FBG eller reiser business, vil jeg anbefale lounge på 2D og buss rundt. Loungen på E er ikke allverdens hyggelig.
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2012, 00:22   #5
Bergern
ScanFlyer Dusty

Har ikke hatt grunn til å¨forsøke å forsere F til E på rød sone, men har tilgode å oppleve at det er enklere enn bare å rusle ut og ta security på nytt på denne flyplassen.
Old 23-05-2012, 00:35   #6
Dash
ScanFlyer Molded

Quote:
Originally Posted by Vede View Post

Dette er en budsjettferie derfor lurer jeg på om noen har hotell/motell anbefalinger i NYC området? Rundt JFK og EWR og i mellom går fint. Er det områder en bør unngå å bo? Vi skal ha leiebil.

Hvordan er det å komme seg til Manhatten fra forstedene?
Finn deg et sted i NYC nære en subway linje. Både Brookyn og Queens er lett tilgjengelig med subway. Eller så kan du også bo i Jersey City eller i Hoboken. Da er det lett å ta pathen inn til Manhatten. Sjekk ut http://www.nyc-jc.com/

Vist dere har tenkt å ha leiebil inn til Manhatten så kan det være et evig stress gjennom Holland tunnel og lincoln tunell vist dere velger å bo på NJ siden. Men trafikken i New York er helt enorm. Så kjører dere i NYC så vær forbredt på å sitte i kø. Mitt tips er å la bilen stå når dere er på Manhatten og bruk bilen til litt rundturer rundt til andre steder som Philly osv(Kommer ann på hvor lenge dere skal være).
Dash is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2012, 14:18   #7
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

Quote:
Originally Posted by Bergern View Post
CDG er både pest og cholera, men også en ganske effektiv flyplass.
Reiser du fra Norge ankommer du trolig på G. Herfra må du ta buss (går stort sett med få minutters mellomrom), med mindre flighten din videre er fra samme terminal.

Fra G til E er det raskeste å hoppe av bussen på F og ta rulletrappen ned til bakkeplan og gå teversover til E. Da slipper du hele runden via D, B, A og C med tilhørende av og påstigninger. Gangtid ca 5 min. Ankommer du på F gjelder selvsagt det samme og da sparer du også å vente på bussen.

Har du god tid og er FBG eller reiser business, vil jeg anbefale lounge på 2D og buss rundt. Loungen på E er ikke allverdens hyggelig.
Nå slipper jeg å komme meg fra G til E siden jeg ankommer F. Men enig at CDG er noe dritt. Men hva gjør man ikke for å få prøve A380? :P
Old 23-05-2012, 14:19   #8
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

Quote:
Originally Posted by HenrikP View Post
Finn deg et sted i NYC nære en subway linje. Både Brookyn og Queens er lett tilgjengelig med subway. Eller så kan du også bo i Jersey City eller i Hoboken. Da er det lett å ta pathen inn til Manhatten. Sjekk ut http://www.nyc-jc.com/

Vist dere har tenkt å ha leiebil inn til Manhatten så kan det være et evig stress gjennom Holland tunnel og lincoln tunell vist dere velger å bo på NJ siden. Men trafikken i New York er helt enorm. Så kjører dere i NYC så vær forbredt på å sitte i kø. Mitt tips er å la bilen stå når dere er på Manhatten og bruk bilen til litt rundturer rundt til andre steder som Philly osv(Kommer ann på hvor lenge dere skal være).
Takk for tips. Vi har ingen planer om å kjøre bil på Manhatten for å si det slik. Har vært i NYC før og det er ikke aktuelt engang. Det er som du sier best å la bilen stå på Manhatten mens en kjører rundt til andre steder. Nå vet jeg ikke om jeg tørr reise til Philly da men.
Old 23-05-2012, 14:29   #9
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator

Martin's Avatar

Quote:
Men hva gjør man ikke for å få prøve A380? :P
Flyr et annet selskap som opererer A380?
Martin is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2012, 14:59   #10
skullis85
ScanFlyer Blue

Jeg reiste av samme grunn som deg med AF til USA i fjor. Må desverre skuffe deg med å si at jeg angrer.
Air France, CDG, JFK var alt i alt en ganske middelmådig opplevelse. Til tross for at A380 og EMB190 er fantastiske fly!

Neste gang reiser jeg med en eller annen Star Alliance carrier, uansett fly
skullis85 is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2012, 15:15   #11
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

Når man er silvermedlem i Flyingblue og ikke bor i Oslo er KL/AF det absolutt beste alternativet.

Har valgt 2 seterene som er i 2.etg helt bakerst. Noen som har noe å si på disse? Har forstått det er litt lagringsplass mellom sete og veggen her?
Old 23-05-2012, 16:08   #12
Bergern
ScanFlyer Dusty

Air France Re: Tur til NYC i oktober med Air France

Quote:
Når man er silvermedlem i Flyingblue og ikke bor i Oslo er KL/AF det absolutt beste alternativet.
Hei!
Støtter valget ditt. Har FBG status og er veldig happy med det. Foretrekker dog KLM og Amsterdam som hub,men er nok innom CDG tre-fire ganger årlig. Reiser mye med *A også og kan ikke si at de tyske flyplassene har noe særlig mer å skryte av...

Hvis du ikke allerede har vært der, kan jeg anbefale et glass champagne i baren på Mandarin New York med helt fin utsikt over parken fra oppe i etasjene.

God tur
Old 23-05-2012, 17:46   #13
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

Jeg foretrekker også definitivt AMS men pga. at jeg mangler 6 legs og i tillegg til A380 "måtte" jeg via CDG denne gang. Selv om det jo blir SVG-AMS-CDG-JFK t/r.
Vede is offline   Reply With Quote
Old 23-05-2012, 19:13   #14
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Ikke sats på noe i nærheten av JFK, det kan være et litt for "spennende" område. Newark (sentrum, ikke flyplassen) er heller ikke noe lurt sted.

Har bodd på Country Inn and Suites ved EWR (nabo til "den store mallen") og der var det hvertfall relativt greit å parkere trygt på utsiden og gå over gata til mallen uten å ha med livvakt (litt mer krøkkete å komme seg inn til Manhattan)

Old 23-05-2012, 22:27   #15
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

Har sett på Country Inn & Suites By Carlson, Newark Airport. Hvordan er det å komme seg fra Newark Airport til Manhattan? Ser hotellet i hvertfall har gratis shuttle til å fra flyplassen.

Eller finns det andre transport alternativer fra dette hotellet? Kan en feks. kjøre til en tog/subway stasjon i nærheten og parkere der? Eller blir det utrygt?
Old 24-05-2012, 08:01   #16
Ståle
Amatør

Ståle's Avatar

Quote:
Har forstått det er litt lagringsplass mellom sete og veggen her?
Det er det overalt på A380 i første etasje hvertfall, lurer nesten på å fly via CDG den ene veien neste gang jeg tar turen til NYC kun for å teste 2 etg!

Since 01.02.2007
Ståle is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2012, 10:09   #17
Discus
ScanFlyer Inventory

Galley Slave
Global Moderator

Discus's Avatar

Quote:
Har sett på Country Inn & Suites By Carlson, Newark Airport. Hvordan er det å komme seg fra Newark Airport til Manhattan? Ser hotellet i hvertfall har gratis shuttle til å fra flyplassen.

Eller finns det andre transport alternativer fra dette hotellet? Kan en feks. kjøre til en tog/subway stasjon i nærheten og parkere der? Eller blir det utrygt?
Ulempen med shuttle via flyplassen er at det er USD5 for å ta toget til/fra EWR i "tilleggsgebyr". Alternativ med bil og transport må være om du finner noe "park'n'ride" i Elisabeth eller et annet sted (ikke downtown Newark). Rutebuss til PATHen kan også funke, men uansett blir det krøkkete hvis du skal inn til Manhattan en del ganger. Du bør også regne på om det er noe å spare på å bo der ute vs. nærmere, og evt. droppe leiebil noen dager dersom du skulle kjøre en økonomisk linje (parkering/transport/bompenger m.v. trekker fort opp totalen)

Hotellet egner seg hvertfall greit for spotting, se post#2 forum.flyprat.no/showthread.php?t=70288

Old 24-05-2012, 16:43   #18
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

Quote:
Originally Posted by Discus View Post
Ulempen med shuttle via flyplassen er at det er USD5 for å ta toget til/fra EWR i "tilleggsgebyr". Alternativ med bil og transport må være om du finner noe "park'n'ride" i Elisabeth eller et annet sted (ikke downtown Newark). Rutebuss til PATHen kan også funke, men uansett blir det krøkkete hvis du skal inn til Manhattan en del ganger. Du bør også regne på om det er noe å spare på å bo der ute vs. nærmere, og evt. droppe leiebil noen dager dersom du skulle kjøre en økonomisk linje (parkering/transport/bompenger m.v. trekker fort opp totalen)

Hotellet egner seg hvertfall greit for spotting, se post#2 forum.flyprat.no/showthread.php?t=70288
Kjekk utsikt ja. Er klar over at det jo blir litt bakvendt med tanke på å komma seg inn til Manhattan. Men regner med det blir inn til Manhattan om morningen og tilbake på kvelden. Da blir det jo ikke så mange gangene frem og tilbake.
Old 24-05-2012, 19:09   #19
Chriscross
ScanFlyer Rusty

Quote:

Hotellet har store rom, og en gratis frokost (som serveres på papp og plastikk). En stor outlet rett ved siden av. Tipper 15 min fra shuttle kjører til du er på perrong for toget til nyc, inkl airtrain. Ville nok ikke valgt det om jeg skulle være flere dager i nyc, men perfekt om det er i forbindelse med flytur.
Chriscross is offline   Reply With Quote
Old 24-05-2012, 19:36   #20
Vede
ScanFlyer Dusty

Vede's Avatar

Skal være der en uke, men skal nok ikke til Manhatten hver dag.
Vede is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules