Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyteknisk forum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 09-06-2009, 01:13   #1
Dreyer
ScanFlyer Silver
 
Join Date: May 2007
Posts: 749
Default Cost index SAS 737

Hei.
Hvilken cost index bruker SAS på de forskjellige 737 maskinene sine?



KD
Dreyer is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2009, 11:58   #2
Aleksander Maaland
ScanFlyer Silver
 
Aleksander Maaland's Avatar
 
Join Date: Oct 2008
Location: SVG
Posts: 656
Default Re: Cost index SAS 737

Finnes det noen faste Cost indexer da?
Da jeg satt på klapp 3 okt i fjor spørte jeg om hva Cost index var, det var visst noe med hvor mye fuel som skulle brukes mellom hvert waypoint, jeg satt klapp SVG-OSL med 737-400 å da hadde vi cost index 14.
Aleksander Maaland is offline   Reply With Quote
Old 09-06-2009, 12:06   #3
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Cost index SAS 737

Tviler vel sterkt på at du får ut slike tall her grunnet konkurransehensyn.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2009, 15:40   #4
Northrider
FlyKirurg
 
Northrider's Avatar
 
Join Date: Dec 2007
Location: Rygge
Posts: 1,300
Default Re: Cost index SAS 737

NAX har iallefall 14 fast på sine 737 maskiner. Både Classic og NG.

SAS har tidligere hatt 50 på NG-maskinene og 36 på classic-maskinene om jeg ikke driter meg skikkelig nå.
Men når jeg satt på klapp på LN-RPJ høsten 08 så var den nede på 15-tallet et sted. Men jeg husker ikke helt. (Ser nå at det ikke var så mye til svar i et slikt teknisk forum, men kanskje det hjalp litt)

Quote:
Tviler vel sterkt på at du får ut slike tall her grunnet konkurransehensyn.
Cost Indexen har jeg ikke akkurat noe intrykk av at er noe "secret number".
Jeg får alltid slik informasjon av piloter om jeg spør pent.
__________________
Med forbehold om trykkfeil

Last edited by Northrider; 10-06-2009 at 16:02.
Northrider is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2009, 16:18   #5
LN-KRF
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Jul 2007
Location: Oslo, Norway
Posts: 2,412
Default Re: Cost index SAS 737

Har opplevd SAS har brukt både 19, 23, 25, 15, 18, 17, en gang helt opp til 28...

Sist jeg fløy med RPX til TOS, så brukte de CI 23, da skulle vi også opp i FL410 å vi var rimelig tungt lasta.

En annen gang brukte de 19 på RPU da skulle jeg fra SVG til OSL, da skulle vi også opp i FL350 på den turen...

Så tror SAS ikke har noen faste, de bruker forskjellige for hver flight..
LN-KRF is offline   Reply With Quote
Old 10-06-2009, 18:05   #6
LCH78
www.lch78.net
 
LCH78's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Vadsø
Posts: 3,843
Default Re: Cost index SAS 737

for oss som er helt blank.. Hva er en Cost Index?
__________________
=====================
Mine Bilder på Airpics.com
Mine Bilder på Jetphotos.net
Mine Bilder på Airliners.net
=====================
Upcoming:
LCH78 is offline   Reply With Quote
Old 11-06-2009, 06:37   #7
Thomas
ScanFlyer Rusty
 
Join Date: Sep 2004
Location: Romerike
Posts: 6,232
Default Re: Cost index SAS 737

Cost index is a made up figure, which when input into the FMC is used to calculate ECON speed. The higher the cost index number, the faster the aircraft flies. Basically, the company decides on the cost of keeping the aircraft in the air, and includes all sorts of costs such as crew, aircraft operating costs, fuel etc.. They then decide whether they want the aircraft to fly faster or slower and adjust the cost index as needed.
__________________
[SCHENGEN YTTERGRENSE]
Thomas is offline   Reply With Quote
Old 21-06-2009, 04:56   #8
MFM
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Jun 2008
Location: EGCC
Posts: 472
Default Re: Cost index SAS 737

Enklere forklart: Cost Index er et tall mellom 1 og 200 (bekreft dette, noen), som settes i FMC. Jo høyere tallet er, jo høyere fart vil FMS benytte, og vice versa. Høyere fart fører til større fuelforbruk, og derfor blir flighten mer økonomisk jo lavere tallet er.

Jeg vet ikke hva SAS sin policy på CI er, men når jeg er på besøk frammi så regulerer de alltid etter rutetid. Jo lavere de kan bruke mens de er i rute, jo bedre.
MFM is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS og utfasingen av 737-400/-500 vstenhjem Flyforum 449 19-08-2024 10:44
Aviation200 SAS B 737-500 LN-BUG/Inflight200 SAS Braathens B 737-500 LN-BRO Frje Samlerhjørnet 5 30-04-2015 13:17
Rykter om "manipulert" cost-index på A340 Wahoo Flyteknisk forum 59 08-07-2013 23:10
PacMin 1/100 SAS 737-700w og 737-800 jewer Samlerhjørnet 1 31-10-2010 13:48
SAS subsidiary Spanair has not accounted correctly certain cost and revenues ite sail4fun Flyforum 0 24-01-2006 12:56


All times are GMT +2. The time now is 23:19.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.