Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 28-03-2010, 01:47   #1
vstenhjem
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 357
SAS SAS og utfasingen av 737-400/-500

Quote:
Originally Posted by ph-ndr View Post
Om du vil se gamle BU-fly så begynn å fly til Bergen oftere, 734'ene er dagligdags her. Og trange 735'er.

-A

unnskyld hvis litt ot, men vet noen her noe om utfasing av -400 & -500? synes antallet har minsket i de siste scanoramaene... -400 er ei bråkebøtte
vstenhjem is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2010, 03:17   #2
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,548
Default Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

-400 er maskinen med de mest behagelige setene. De blir å se til 'neste generasjon' narrowbody blir innkjøpt og innfaset. Når det blir? Det vet vi ikke ....
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2010, 04:07   #3
Egenes
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Mar 2009
Location: I nærheten av Stavanger
Posts: 1,755
Default Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Er aldri ordet du leter etter Andreas?
Egenes is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2010, 10:42   #4
Glenn
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
SAS Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Håper virkelig ikke at -400 fases ut med det første.
Det er en av de mest beste maskinene til SK etter min mening! Gode seter!

Selv om de er litt slitte innvendig.
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2010, 10:49   #5
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

-400 er definitivt de beste flyene SAS har i dag når en snakker passasjerkomfort. Ingen andre er i nærheten. Spesielt på de første radene.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2010, 11:10   #6
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Det er fortsatt fire 737-400-maskiner i drift.

Hva skjer med 737-500? I følge airfleets.net er det bare seks maskiner i drift, men jeg ser at flere av de syv maskinene som i følge denne siden er tatt ut av drift, likevel var i trafikk i går.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 28-03-2010, 11:29   #7
Hickok
ScanFlyer Mile High Club
 
Join Date: Jan 2008
Location: Bergen, Norway
Posts: 8,735
Default Re: Utfasing av 737-400 og 737-500 fra SAS?

Sjekket http://data.flight24.com/airplanes/ og her er dataene derfra (registreringer fra siste uke):

BUC - Flyr i dag.
BUD - Siste flight 27.03
BUE - 22.03
BUG - 27.03
BRH - 26.03
BRJ - Finner ikke, men min siste flight med denne var 24.02
BRK - Finner ikke.
BRM - Finner ikke.
BRO - Finner ikke, men min siste flight med denne var 15.02
BRV - 27.03
BRX - 25.03

Noen andre kan kanskje fylle inn det som mangler her?
EDIT: Fylte inn de jeg fant oppsatt i dag.

Last edited by Hickok; 28-03-2010 at 11:35.
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2010, 18:45   #8
Glenn
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 2,508
SAS Utfasing av 737 Classic hos SAS

Iflg. Wikipedia skal både 737-400 og 737-500 ut hos SAS i Norge, alle 737 Classic mao.
Så vidt jeg vet har SAS nå 4 av -400, og en del mer -500.

Er det noen som har en oversikt over maskiner som har forlatt flyparken, og skal ut i nærmeste fremtid?

Takk for alle svar.

Last edited by Glenn; 16-05-2010 at 19:01.
Glenn is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2010, 18:58   #9
pilot94
ScanFlyer Silver
 
pilot94's Avatar
 
Join Date: Jan 2010
Posts: 586
Default Re: Utfasing av 737 Classic hos SAS

Det blir vel alle 737-400: (4 stk)
LN-BRE
LN-BRI
LN-BRQ
LN-BUF

Og 737-500 er følgende: (12 stk)
LN-BRH
LN-BRJ
LN-BRK
LN-BRM
LN-BRO
LN-BRS
LN-BRV
LN-BRX
LN-BUC
LN-BUD
LN-BUE
LN-BUG

Er vertfall det jeg har i mine dokumenter, kan være feil
pilot94 is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2010, 19:17   #10
LN-REF
ScanFlyer Gold
 
LN-REF's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langevåg
Posts: 1,806
Default Re: Utfasing av 737 Classic hos SAS

Quote:
Originally Posted by pilot94 View Post
LN-BUC
Har 17 turer i LN-BUC, satser på 20 før den forsvinner...
__________________
LN-REF is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2010, 20:11   #11
FlightDeck
ScanFlyer Mile High Club
 
FlightDeck's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 10,924
Default Re: Utfasing av 737 Classic hos SAS

Leasingkontraktene på mange av disse flyene går vel ut i år og neste år, men jeg tror SAS kommer til å forlenge dem ytterligere noen år. Reduksjonen på 20 prosent i flyflåten i Core SAS-programmet er så å si fullført og de to-tre maskinene som gjenstår er vel MD-80-maskiner. Ingen nye maskiner er på vei heller.
__________________
FlightDeck is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2010, 22:13   #12
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator
 
Someone's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,330
Default Re: Utfasing av 737 Classic hos SAS

Var det ikke en -500 som nylig ble hentet tilbake og inn i operativ tjeneste igjen?
Someone is online now   Reply With Quote
Old 16-05-2010, 22:22   #13
Lund
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Nov 2008
Location: Frederiksværk
Posts: 217
Default Re: Utfasing av 737 Classic hos SAS

-BRS er i følge Planspotters.net, stored i BOH dec/09 med reg N139MN
/T
Lund is offline   Reply With Quote
Old 16-05-2010, 23:49   #14
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Utfasing av 737 Classic hos SAS

Med den setekomforten -500'ene til SAS har så kommer jeg iallefall ikke til å savne dem når de forsvinner...
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2010, 00:02   #15
VC-10
ScanFlyer Crusty
 
VC-10's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Trondheim
Posts: 3,550
Default Re: Utfasing av 737 Classic hos SAS

Men -400 maskinene vil jeg savne. Takke seg til å sitte med rimelig god plass langt bak i forhold til torturen i -800 serien
VC-10 is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2010, 00:06   #16
vstenhjem
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Dec 2009
Posts: 357
Default Re: Utfasing av 737 Classic hos SAS

Kommer ikke til å savne -400! Bråkebøtter med vonde seter :P Sorry! (vet mange liker de!)
vstenhjem is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2010, 00:18   #17
PeopleExpress
ScanFlyer Blue
 
PeopleExpress's Avatar
 
Join Date: Jan 2008
Location: Oslo
Posts: 249
Default Re: Utfasing av 737 Classic hos SAS

Under gitte omstendigheter:

1. Flåtereduksjonen i Core SAS er gjennomført

2. Leasingkontraktene til 400/500 maskinene utløper snart

3. Den kapasiteten disse flyene medfører, har SAS har behov for

Er det ikke bedre å la leasingkontraktene på 400/500 løpe ut, levere flyene tilbake til leasingselskapet, og tegne nye leasingavtaler på NG varianter av 700/800 maskiner. Det vil kunne gi SAS mer drivstoffeffisiente fly, og en mer enhetlig flåte.

Med dagens markedssituasjon, burde det være mulig å gjøre en god deal her?
PeopleExpress is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2010, 00:47   #18
LN-MOW
Flyklapper
 
LN-MOW's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,548
Default Re: Utfasing av 737 Classic hos SAS

Det er i tilfelle -800 som er aktuelle - og de er svaert populaere saa leasingratene er hoeye. Derimot vil SAS trolig faa -400 og -500'ene svaert billig naar kontraktene utloeper, saa regn med at CL blir aa se en stund til ...
__________________
Andreas Mowinckel
enfb.net
Airliners at Fornebu
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2010, 00:59   #19
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: Utfasing av 737 Classic hos SAS

Quote:
Originally Posted by LN-MOW View Post
Det er i tilfelle -800 som er aktuelle - og de er svaert populaere saa leasingratene er hoeye. Derimot vil SAS trolig faa -400 og -500'ene svaert billig naar kontraktene utloeper, saa regn med at CL blir aa se en stund til ...
Tenkte nøyaktig samme tanken, ellers hadde man kanskje også hatt en bestillinger inne på nye maskiner. Dessuten har jeg inntrykk av at spesielt -500 også går mest på kortere ruter hvor det spiller litt mindre rolle med det økte drivstofforbruket.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 17-05-2010, 10:52   #20
JetBlue
ScanFlyer Molded
 
JetBlue's Avatar
 
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
Default Re: Utfasing av 737 Classic hos SAS

Quote:
Originally Posted by PeopleExpress View Post
Er det ikke bedre å la leasingkontraktene på 400/500 løpe ut, levere flyene tilbake til leasingselskapet, og tegne nye leasingavtaler på NG varianter av 700/800 maskiner. Det vil kunne gi SAS mer drivstoffeffisiente fly, og en mer enhetlig flåte.

Med dagens markedssituasjon, burde det være mulig å gjøre en god deal her?
Helt enig, men som flere her er inne på, leasingratene på -800 er høye for tiden, og lite tyder vel på at flytypen mister særlig popularitet med det første.

Forøvrig vil jeg mane til en viss skepsis mot det som står på Wikipedia.....
JetBlue is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
SAS og utfasingen av 737-800 Someone Flyforum 273 02-03-2025 16:17
SAS og utfasingen av 737-700 DC 10-30 Flyforum 302 13-07-2024 20:54
SAS og utfasingen av 737-600 Someone Flyforum 437 01-08-2020 22:37
Aviation200 SAS B 737-500 LN-BUG/Inflight200 SAS Braathens B 737-500 LN-BRO Frje Samlerhjørnet 5 30-04-2015 13:17
SAS 737-500 Dash Småprat 6 26-05-2012 14:41


All times are GMT +2. The time now is 17:19.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.