Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 07-06-2009, 13:12   #1
LN-TIB
ScanFlyer Molded

Default Hvem beholder luften under vingene?

Quote:
Konkurransen i luftfarten blir stadig hardere. Lavkostselskap truer mindre nettverkselskap som går konkurs eller kjøpes opp. Hva vil skje i Norge nå som SAS og Norwegian sliter? Hvis Lufthansa overtar SAS, vil trolig en ny aktør dukke opp og sikre konkurransen - til glede for passasjerene
http://samferdsel.toi.no/article27615-155.html

Interessant artikkel fra TØI.
LN-TIB is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2009, 13:19   #2
MD11
ScanFlyer Dusty

MD11's Avatar

Default Re: Hvem beholder luften under vingene?

Og nå er det flertall i stortinget for Lyntog med minimum hastigher 250 km/t mellom de største norske byer. Blir en spennende fremtid!
Old 07-06-2009, 20:48   #3
Hickok
ScanFlyer Mile High Club

Quote:
Originally Posted by MD11 View Post
Og nå er det flertall i stortinget for Lyntog med minimum hastigher 250 km/t mellom de største norske byer. Blir en spennende fremtid!
Joda greit det, men det er totalt urealistisk å tro at slike tog er i operativ stand før om tidligst 10 år, og med normalt norsk tempo på samferdselsutbygging, så går det for 20-30år før de er ferdig. Innen den tid har det nok skjedd mye med flytrafikken
Hickok is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2009, 20:52   #4
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Quote:
Etter tohundreogfjørten undersøkelser hvor dette ble dømt ulønnsomt har man endelig funnet en med motsatt konklusjon ..... whoppee...
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2009, 20:57   #5
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Quote:
Originally Posted by Hickok View Post
Joda greit det, men det er totalt urealistisk å tro at slike tog er i operativ stand før om tidligst 10 år, og med normalt norsk tempo på samferdselsutbygging, så går det for 20-30år før de er ferdig. Innen den tid har det nok skjedd mye med flytrafikken
De samme tyskerne som nå har konkludert med at lyntog vil være "lønnsomt" i Norge, leverte for ca 2 år siden en rapport som fortalte at med dagens investeringstakt, så ville det ta 40 år å gjenopprette etterslepet når det gjelder vedlikehold på norske jernbaner.

Glem ordet lønnsomhet når det gjelder høyhastighetstog i Norge.
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 07-06-2009, 20:57   #6
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Men innstillingen går vel ut på å utrede triangelet Oslo-Lillehammer-Sandefjord-Halden i første omgang. Meidene (og politikere) snakker veldig mye om Oslo-Bergen. Men dette blir nok verken i Hallgeir Langelands eller min tid en realitet.
AirbusTrond is online now   Reply With Quote
Old 07-06-2009, 22:37   #7
DCHalvorsen
ScanFlyer Silver

Quote:
Originally Posted by JetBlue View Post
Glem ordet lønnsomhet når det gjelder høyhastighetstog i Norge.

I følge artikkelen i Samferdsel er det ikke lønnsomt å drive flyselskap heller i Norge, så da er vi jo like langt.

Høyhastighetstogene kommer til Norge også, vi ligger bare litt etter. Da man i Europa etterhvert bygget finmaskede jernbanett fra 1840-årene og utover, ble den teknologien stort sett avskrevet i Norge fordi jernbanen aldri ville lønne seg. Isteden ville man satse på dampskip på innsjøene og kanalisering av elvene, innen man på 1890-tallet begynte å fatte konkrete vedtak om det jernbanenettet vi faktisk har i dag.
DCHalvorsen is online now   Reply With Quote
Old 07-06-2009, 23:01   #8
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Mange politikere ergrer seg over at det var Bastesen som kom med denne perlen av en replikk: "Posten skal ikke gå med overskudd, den skal gå med post"...
AirbusTrond is online now   Reply With Quote
Old 08-06-2009, 00:23   #9
LN-KGL
ScanFlyer Mile High Club

LN-KGL's Avatar

Det har rent ut mye vann under broen siden den artikkelen ble skrevet - utgitt i februar-utgaven av Samferdsel. Det finnes også mye gammel utgått kunnskap, men utrolig lite ny viten fra den siste tiden før februar 2009. Det som er mest utrolig er det det er faktiske feil i rapporten:

Quote:
Norwegian taper også penger, selv om de var heldige med valuta i fjor høst (solgte opsjoner på å kjøpe nye fly til en gitt lav dollarkurs og tjente over 300 millioner kr på dette). Resultatet for 4. kvartal 2008 var minus 200 millioner kr. Faktisk har selskapet til dags dato ikke gått med overskudd.
Synes det er underlig at ikke Jon Inge Lian har fått med seg at Norwegian har gått med overskudd i både 2005 og 2007. Rett nok var disse overskuddene små, men dette trekker ned på hvor mye en stoler på resten. Var det noen konklusjoner forresten?

Så til dette at det har glidd ut i en jernbanediskusjon. Glem dette med høyhastighetsbaner i Norge. Det er og blir enkeltspor og svinger som vil herske i årtier fremover på lengre strekninger mellom landsdeler. Kanskje blir hele Vestfoldbanen og Østfoldbanen oppgradert til å kunne holde en hastighet vesentlig over 100 km/h. I går kveld testet jeg strekningen mellom Brumunddal og Oslo S med tog og der var det sannelig ikke mye futt (gjennomsnittshastighet 81 km/h). Det som reddet den "høye" hastigheten var strekket mellom Gardermoen og Oslo S. Interessant nok så ble strekningen mellom Fornebu og Brumunddal tilbakelagt med bil tidligere på dagen, og det med nesten fem minutter mindre tid brukt. At det ikke ble mer fordel med bilen kan en takke anleggsaktiviteten mellom Gardermoen og Minnesund og en som trodde at 70 km/h betød 60 km/h også når det var doble hele gule streker. Er det rart at ikke jernbanen vinner frem i Norge?
Old 08-06-2009, 03:11   #10
Gunnar
ScanFlyer Gold

Norge kommer aldri til å få nevneverdig med dobbeltspor eller høyhastighetslinjer før politikerne kommer ned fra talerstolen og setter spaden i jorda... Det samme gjelder desverre også veldig mye annet hva samferdsel anngår.

Når det gjelder luften under vingene, så har de fleste stamflyplassene neppe mye å frykte. Forsvinner SAS er det nok alltids noen som vil kunne ta over slik at konkurransen opprettholdes.
Hadde blitt spennende å se om Widerøe hadde turt å satse på det markedet dersom de hadde overlevd en SAS-kolaps.
Old 08-06-2009, 06:11   #11
EB
ScanFlyer Inventory

EB's Avatar

Kjøper Lufthansa SAS vil vel fortsatt det nye selskapet være en aktør i det norske/skandinaviske markedet - så hvorfor det skulle komme en tredje aktør på grunn av et slikt oppkjøp skjønner jeg ikke...
EB is online now   Reply With Quote
Old 08-06-2009, 08:37   #12
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Litt lettvint og omtrentlig, og jeg ser heller ikke at et eventuelt oppkjøp av SAS fra LHs side skal ha noen stor negativ effekt på tilbudet norsk innenriks. Norsk innenriks (og svensk innenriks) er blant de største markedene i Europa, og vi i gode tider gi god avkastning. Jeg tror at CPH vil kunne miste deler av sin funksjon som hub (men før Krisen var både FRA og MUC vel ganske fulle, og ville trolig ikke kunne tatt så mye av CPH-trafikken uansett), mens gode direkteruter fra alle landene vil kunne fortsette - de er dét folk vil ha - ikke en stopp i FRA eller MUC. For flypassasjerer fra de store byene utenom hovedstedene, er det vel ett fett hvor de bytter fly - om det er i OSL, CPH, FRA, MUC eller AMS (som det til stadighet påstås her på forumet).

Når det gjelder påstanden om at Norwegian har tilgode å tjene penger, er jeg gald for at han her tar på seg rollen som "Myhtbuster". Han har jo helt rett (om dog dårlig formulert). Norwegian har til dags dato ikke levert overskudd på driften (eller på bunnlinjen). Ja, NAS gikk med positive resultat før skatt både i 2005 (28mill), 2007 (85mill) og i 2008 (4mill - reddet av en finsanspost på nesten 400 mill) - men, siden oppstarten i 2002 har NAS' samlede resultat før skatt kommet opp i -110 millioner, mens det samlede negative driftsresultatet har kommet opp i en halv milliard.

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2009, 08:48   #13
O_K_
ScanFlyer Silver

Quote:
Tja... Det varer nok bare til miljøverenerene innser hvilke enorme ødeleggelser av norske fjellandskap som må til i såfall. Det er stor forskjell på høyhastighetstog og trikkeskinner.

Dessuten de som tror at man får 95% av passasjerene over på tog, dream on... Om jeg skal til Oslo, så ja, kanskje, men normalt skal jeg litt lengere, og da er det bedre å sjekke inn, bli kvitt bagasjen, ha gjennomgående billett og slappe av. Argumentet med at toget går fra sentrum til sentrum er jo også meningsløst om man ikke er biz-reisende som skal fra by til by. Jeg må uansett ta taxi til jernbanestasjonen, og da kan jeg like gjerne bli sittende ut til Værnes, om min destinasjon er andre steder enn Oslo.

Jeg tror virkelig ikke at et slikt tog kommer til å ta mer enn kanskje 30-40% av flypassasjerene. Og de forutsetter at de greier å holde prisene under flypriser.
Old 08-06-2009, 09:03   #14
trimmet Opel Ascona
ScanFlyer Blue

Tror vi kan ta det med knusende ro når det gjelder utbygging av høyhastighets tog i Norge.
Kanskje det kunne vært en ide å få orden på kjøreledninger, sporvelgere og signaler på
strekningen Oslo S- Sandvika før man går løs på større oppgaver?

trimmet opel ascona
trimmet Opel Ascona is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2009, 09:07   #15
CK
ScanFlyer Mile High Club

CK's Avatar

Quote:
Originally Posted by trimmet Opel Ascona View Post
Tror vi kan ta det med knusende ro når det gjelder utbygging av høyhastighets tog i Norge.
Kanskje det kunne vært en ide å få orden på kjøreledninger, sporvelgere og signaler på

trimmet opel ascona
AMEN!!!
Dessuten vil høyhastighetstog koste en god del mer enn de 250 milliardene....

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2009, 09:37   #16
TCAS
ScanFlyer Crusty

TCAS's Avatar

Quote:
Originally Posted by trimmet Opel Ascona View Post
Av og til er det kanskje best å bare begynne helt på nytt

Men ja, høyhastighetstog i Norge vil ikke være fullt utbygd før om 30-40 år hvis det besluttes i dag. Og det skjer jo aldri i dag. Og i morra. Ikke til neste år, men kanskje om 5-10 år? Og da besluttes det sikkert å bygge ut 3-4 mil for å teste
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2009, 09:44   #17
Tally-Ho
ScanFlyer Gold

Når det gjelder kampen SAS vs Norwegian, så tror jeg Norwegian har de beste kortene på handen.
Da Norwegian kom på markedet, syntes nok mange (meg inkl.) at det var et flott alternativ til markedsmonopolet til SAS.
Nå har jeg hatt muligheten til å se noen av virkemidlene på nært hold i denne luftkampen, og jeg kan ikke si at jeg har likt alle våpen som er brukt. Norwegian tok en short cut med å bruke offentlig betalte (NAV) kabinansatte, og kalte dem trainees. Noe sier meg at ved å tillate ansatte på kontraktsvilkår (bl.a. piloter), og ved å operere med delvis markedstilpassede vilkår fra en hub i Polen, så spiller man med nye "regler".

Dette går sikkert bra en stund, og kundene vil jo ha billigst mulig billetter. Men et sted vil Norwegian også møte seg selv i døren. Noen har sagt at "å fly Norwegian er som å ta trikken", det er lettvint og dagligdags. Med andre ord - det funker. Men et sted møter man en nedre grense for servicenivå og til slutt også sikkerhetsnivået. Ingen vil i dag kunne si at Norwegian eller Ryanair har et lavt sikkerhetsnivå, men hva på sikt? De lavest betalte medarbeiderne i et outsourced selskap kan ikke ha den samme lojalitet som egne og bedre avlønnede. Det er ren logikk for meg.

Det jeg forsøker å si er at Norwegian flyter på en bølge av sympati (jeg unner dem det), men at man ikke må strekke strikken for langt.

Hele lønnsstrukturen i Norwegian ligger relativt godt under andre aktører i markedet, og det vil på sikt kunne gjøre noe.
Tally-Ho is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2009, 10:26   #18
tiemand
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by CK View Post

Når det gjelder påstanden om at Norwegian har tilgode å tjene penger, er jeg gald for at han her tar på seg rollen som "Myhtbuster". Han har jo helt rett (om dog dårlig formulert). Norwegian har til dags dato ikke levert overskudd på driften (eller på bunnlinjen). Ja, NAS gikk med positive resultat før skatt både i 2005 (28mill), 2007 (85mill) og i 2008 (4mill - reddet av en finsanspost på nesten 400 mill) - men, siden oppstarten i 2002 har NAS' samlede resultat før skatt kommet opp i -110 millioner, mens det samlede negative driftsresultatet har kommet opp i en halv milliard.
Bare lurer på en ting. Er det noen som har tall på hvor mye SAS har tapt i samme periode ?
tiemand is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2009, 18:00   #19
kops
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by Tally-Ho View Post
Når det gjelder kampen SAS vs Norwegian, så tror jeg Norwegian har de beste kortene på handen.
Da Norwegian kom på markedet, syntes nok mange (meg inkl.) at det var et flott alternativ til markedsmonopolet til SAS.
Nå har jeg hatt muligheten til å se noen av virkemidlene på nært hold i denne luftkampen, og jeg kan ikke si at jeg har likt alle våpen som er brukt. Norwegian tok en short cut med å bruke offentlig betalte (NAV) kabinansatte, og kalte dem trainees. Noe sier meg at ved å tillate ansatte på kontraktsvilkår (bl.a. piloter), og ved å operere med delvis markedstilpassede vilkår fra en hub i Polen, så spiller man med nye "regler".

Dette går sikkert bra en stund, og kundene vil jo ha billigst mulig billetter. Men et sted vil Norwegian også møte seg selv i døren. Noen har sagt at "å fly Norwegian er som å ta trikken", det er lettvint og dagligdags. Med andre ord - det funker. Men et sted møter man en nedre grense for servicenivå og til slutt også sikkerhetsnivået. Ingen vil i dag kunne si at Norwegian eller Ryanair har et lavt sikkerhetsnivå, men hva på sikt? De lavest betalte medarbeiderne i et outsourced selskap kan ikke ha den samme lojalitet som egne og bedre avlønnede. Det er ren logikk for meg.

Det jeg forsøker å si er at Norwegian flyter på en bølge av sympati (jeg unner dem det), men at man ikke må strekke strikken for langt.

Hele lønnsstrukturen i Norwegian ligger relativt godt under andre aktører i markedet, og det vil på sikt kunne gjøre noe.
På sikt vil det kanskje gjøre at de overlever, da lønnsnivået samlet sett i bransjen er for høyt, ingen nevnt, ingen glemt............
kops is offline   Reply With Quote
Old 08-06-2009, 20:37   #20
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Er loennsnivaaet I bransjen virkelig for hoeyt ? Naar vi ser paa Q400 ulykken I staten New York saa var en medvirkende aarsak at begge pilotene ikke var tilstreklig utvilte, fordi de ikke hadde raad til aa bo I naerheten av basen, den ene hadde flydd paa klappsete Seattle - Memphis - Newark etter aa ha jobbet som Barista ( jobb nummer 2). Eller de som sitter I hoeyre setet hos Horizon tjener saapass lite at de faar "foodstamps"

Posting Rules