![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Gold
![]() Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
|
![]()
Bombardier reveals plan for Q100 life extension programme
Som kjent er det ett problem for Widerøe at Dash 8-100 serien nærmer seg grensen for de "cycles" (1 cycle = 1 avgang og landing) flytypen er sertifisert for. For øyeblikket er dette 80,000 cycles. Bombardier planlegger nå å øke dette til 120,000. Dash 8-100, ser ut til å leve videre i WF en del år til. ![]()
__________________
Upcoming Flights: |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Oct 2008
Location: Stavanger
Posts: 381
|
![]()
hvis ikke bombardier hadde komt med denne løsningen, hvilken flytype hadde da vært mest aktuell som erstattning for Dash 8-100?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]()
Nye Dash 8-100/200. Er ikke mange egnede flytyper i den størrelsen nemlig...
Alt skal jo være så stort nå om dagen, og gjerne ha jetmotorer... Funker dårlig på kyllingmarkene det... ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
100 lages ikke lengre, det er vel det som var problemet. med -200 sliter man vel med rullebanelengde, MTOW krever -200 1000 meter.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]() Quote:
Forøvrig har 200'en høyere MTOW enn 100'en (ca. +800 kg), og tomvekten er den samme, så det er sikkert ingen ting i veien for å operere med reduserte vekter på kortere rullebaner. Bombardier skryter forøvrig av at 200'en kan operere på 800 meter rullebane på hjemmesiden sin... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
|
![]()
Saa det, ja men paa samme sidene under spesifikasjoner staar det ogsaa:
Airfield Performance: FAR takeoff field length (SL, ISA) at MTO 3,280 ft 1000 m FAR landing field length (SL) at MLW 2,560 ft 780 m Klart de kan redusere vekten for aa klare 800 meter, men det blir liksom litt feil aa ha ett fly som har restriksjoner paa relativt mange flyplasser rundt om. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
N/A
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
|
![]()
Bedre med redusert avgangsvekt (ned til dagens vekt?) på halvparten av kyllingmarkene, enn å legge ned kyllingmarkene fordi det ikke finnes egnet materiell som kan operere der... ...eller...?
![]() Restriksjoner er vel uansett ikke noe nytt for fly på kortbanenettet... Last edited by KennethGS; 13-05-2009 at 03:47. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
|
![]()
Og da var vi vel litt utafor hva vi egentlig diskuterte??
__________________
ThomAAs Flying the Norwegian way ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() Quote:
Men problemet er vel at også produksjonslinjen til -200 også er/blir stengt ned ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]()
En annen interessant ting fra artikkelen:
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
Litt skummelt at man er så avhengig av en produsent...Ingen andre alternativer?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
|
![]()
Siden det er sannsynlig at Bombardier fremdeles har jiggene til Q100, vil de nok kunne starte en begrenset produksjonslinje for WF og eventuelle andre kunder med behov for et fly på den størrelsen. Alternativt kan kanskje lisensen selges til Viking Air, som har kjøpt lisensen på Twin Otter og flere av de andre mer historiske deHavilland of Canada-modellene fra Bombardier, og flyene da bygges i et Joint Venture mellom Widerøe og Viking Air - kanskje ytterligere modifisert basert på over 15 års erfaring med -100 i Norge.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Sep 2004
Location: BOO/ENBO
Posts: 1,373
|
![]()
Interessante tanker Rolf, men det lukter masse penger. Kommer an på om Mats eller hans etterfølger liker tanken om Widerøe som "flyprodusent".
__________________
Ole Bjørn Jensen |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
|
![]()
her er løsningen: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=45643
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
|
![]()
Nei, nei, CK, vi skal bygge høyhastighetsbane rundt hele kysten!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
at your service!
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
|
![]()
*sette på seg moderatorhatten* Då held vi oss til Topic , folkens, som IKKJE er om strukturen på kortbanenettet!!
__________________
Torbjørn ----------------- |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Global Moderator Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,648
|
![]()
Gjorde et forsøk på å rydde opp litt her. Diskusjonen om hvorhvidt man trenger flyplass i enhver fjord, finnes her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=45655
Så kan vi heller diskutere Dash 8 i denne tråden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
|
![]() Quote:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Får man dobbelt med poeng når man endrer opp der man kom fra? | Sykkelthor | TripReports | 13 | 05-02-2016 15:53 |
Løsningen på snøbrøyting?! | Discus | Flyforum | 16 | 30-09-2009 11:32 |
Grisedyre hoteller i NYC (og andre steder) - her er løsningen! | Tommy777 | Flyforum | 10 | 27-01-2008 21:23 |
Er det fri seating på WF´s kortbaneruter? | LTH | Flyforum | 5 | 22-07-2007 20:35 |
RJs er IKKE løsningen | CK | Flyforum | 4 | 28-09-2004 08:20 |