Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 13-05-2009, 00:13   #1
LN-AFG
ScanFlyer Gold
 
LN-AFG's Avatar
 
Join Date: Oct 2004
Location: ENBR/BGO
Posts: 1,882
Widerøe Der kom løsningen for WF's kortbaneruter!

Bombardier reveals plan for Q100 life extension programme

Som kjent er det ett problem for Widerøe at Dash 8-100 serien nærmer seg grensen for de "cycles" (1 cycle = 1 avgang og landing) flytypen er sertifisert for. For øyeblikket er dette 80,000 cycles. Bombardier planlegger nå å øke dette til 120,000.

Dash 8-100, ser ut til å leve videre i WF en del år til.
__________________
Upcoming Flights:
LN-AFG is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2009, 00:24   #2
DY_ENZV
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Oct 2008
Location: Stavanger
Posts: 381
Default Re: Der kom løsningen for WF's kortbaneruter!

hvis ikke bombardier hadde komt med denne løsningen, hvilken flytype hadde da vært mest aktuell som erstattning for Dash 8-100?
DY_ENZV is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2009, 00:28   #3
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Der kom løsningen for WF's kortbaneruter!

Nye Dash 8-100/200. Er ikke mange egnede flytyper i den størrelsen nemlig...

Alt skal jo være så stort nå om dagen, og gjerne ha jetmotorer... Funker dårlig på kyllingmarkene det...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2009, 00:49   #4
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Der kom løsningen for WF's kortbaneruter!

Quote:
Originally Posted by KennethGS View Post
Nye Dash 8-100/200. Er ikke mange egnede flytyper i den størrelsen nemlig...

Alt skal jo være så stort nå om dagen, og gjerne ha jetmotorer... Funker dårlig på kyllingmarkene det...
100 lages ikke lengre, det er vel det som var problemet. med -200 sliter man vel med rullebanelengde, MTOW krever -200 1000 meter.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2009, 01:50   #5
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Der kom løsningen for WF's kortbaneruter!

Quote:
Originally Posted by Tommy777 View Post
100 lages ikke lengre, det er vel det som var problemet. med -200 sliter man vel med rullebanelengde, MTOW krever -200 1000 meter.
Tror nok det hadde ordnet seg med Bombardier om man skulle skifte ut alle "kystmopedene".
Forøvrig har 200'en høyere MTOW enn 100'en (ca. +800 kg), og tomvekten er den samme, så det er sikkert ingen ting i veien for å operere med reduserte vekter på kortere rullebaner.

Bombardier skryter forøvrig av at 200'en kan operere på 800 meter rullebane på hjemmesiden sin...
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2009, 02:17   #6
Tommy777
ScanFlyer Mile High Club
 
Tommy777's Avatar
 
Join Date: Jan 2006
Location: Sacramento, CA
Posts: 12,672
Default Re: Der kom løsningen for WF's kortbaneruter!

Saa det, ja men paa samme sidene under spesifikasjoner staar det ogsaa:
Airfield Performance:
FAR takeoff field length (SL, ISA) at MTO 3,280 ft 1000 m
FAR landing field length (SL) at MLW 2,560 ft 780 m

Klart de kan redusere vekten for aa klare 800 meter, men det blir liksom litt feil aa ha ett fly som har restriksjoner paa relativt mange flyplasser rundt om.
Tommy777 is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2009, 03:44   #7
KennethGS
N/A
 
Join Date: Nov 2005
Posts: 2,099
Default Re: Der kom løsningen for WF's kortbaneruter!

Bedre med redusert avgangsvekt (ned til dagens vekt?) på halvparten av kyllingmarkene, enn å legge ned kyllingmarkene fordi det ikke finnes egnet materiell som kan operere der... ...eller...?

Restriksjoner er vel uansett ikke noe nytt for fly på kortbanenettet...

Last edited by KennethGS; 13-05-2009 at 03:47.
KennethGS is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2009, 09:17   #8
ThomAAs
ScanFlyer Molded
 
ThomAAs's Avatar
 
Join Date: Oct 2006
Location: Oslo
Posts: 2,093
Default Re: Der kom løsningen for WF's kortbaneruter!

Og da var vi vel litt utafor hva vi egentlig diskuterte??
__________________
ThomAAs
Flying the Norwegian way
ThomAAs is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2009, 12:32   #9
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Der kom løsningen for WF's kortbaneruter!

Quote:
Originally Posted by KennethGS View Post
Tror nok det hadde ordnet seg med Bombardier om man skulle skifte ut alle "kystmopedene".
Forøvrig har 200'en høyere MTOW enn 100'en (ca. +800 kg), og tomvekten er den samme, så det er sikkert ingen ting i veien for å operere med reduserte vekter på kortere rullebaner.
Bombardier skryter forøvrig av at 200'en kan operere på 800 meter rullebane på hjemmesiden sin...
Det stemmer, 200 er ikke noe problem på Kyllingmarkene. Er snakk om noen modifikasjoner (på samme måte som -100 er modifisert). Optimalt modifisert har jeg hørt -200 kun vil bli +50 kg tyngre enn WFs -103 maskiner. Det kan man nok leve med. For øvrig er WF sine -103 maskiner godkjent med MTOM på 15966 kg.

Men problemet er vel at også produksjonslinjen til -200 også er/blir stengt ned Uansett er det enklere å finne brukte 200 enn 100 sies det.
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2009, 12:36   #10
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Der kom løsningen for WF's kortbaneruter!

En annen interessant ting fra artikkelen:

Quote:
Separately, third party shops are offering STCs for installation of a new Q100 interior kit and/or cockpit upgrade to glass flight deck displays.
Dersom WF sine -103 skal fly i nye 15-20 år, så ser jeg ikke bort ifra at det også blir aktuelt å oppgradere både kabin og cockpit. Det ville gjort susen!
TCAS is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2009, 13:27   #11
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: Der kom løsningen for WF's kortbaneruter!

Litt skummelt at man er så avhengig av en produsent...Ingen andre alternativer?
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2009, 13:39   #12
Jumper G5
ScanFlyer Gold
 
Join Date: Dec 2005
Posts: 1,185
Default Re: Der kom løsningen for WF's kortbaneruter!

Siden det er sannsynlig at Bombardier fremdeles har jiggene til Q100, vil de nok kunne starte en begrenset produksjonslinje for WF og eventuelle andre kunder med behov for et fly på den størrelsen. Alternativt kan kanskje lisensen selges til Viking Air, som har kjøpt lisensen på Twin Otter og flere av de andre mer historiske deHavilland of Canada-modellene fra Bombardier, og flyene da bygges i et Joint Venture mellom Widerøe og Viking Air - kanskje ytterligere modifisert basert på over 15 års erfaring med -100 i Norge.
Jumper G5 is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2009, 13:44   #13
Olebno
ScanFlyer Gold
 
Olebno's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: BOO/ENBO
Posts: 1,373
Default Re: Der kom løsningen for WF's kortbaneruter!

Interessante tanker Rolf, men det lukter masse penger. Kommer an på om Mats eller hans etterfølger liker tanken om Widerøe som "flyprodusent".
__________________
Ole Bjørn Jensen
Olebno is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2009, 21:19   #14
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: Der kom løsningen for WF's kortbaneruter!

her er løsningen: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=45643
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2009, 21:31   #15
Isbamse
ScanFlyer Molded
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,325
Default Re: Der kom løsningen for WF's kortbaneruter!

Nei, nei, CK, vi skal bygge høyhastighetsbane rundt hele kysten!
Isbamse is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2009, 21:36   #16
wf145
at your service!
 
wf145's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Ørsta, Norway
Posts: 2,586
Default Re: Der kom løsningen for WF's kortbaneruter!

*sette på seg moderatorhatten* Då held vi oss til Topic , folkens, som IKKJE er om strukturen på kortbanenettet!!
__________________
Torbjørn
-----------------
wf145 is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2009, 22:04   #17
Martin
ScanFlyer Mile High Club

Global Moderator
 
Martin's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Til høyre for OSL
Posts: 13,648
Default Re: Der kom løsningen for WF's kortbaneruter!

Gjorde et forsøk på å rydde opp litt her. Diskusjonen om hvorhvidt man trenger flyplass i enhver fjord, finnes her: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=45655

Så kan vi heller diskutere Dash 8 i denne tråden.
Martin is offline   Reply With Quote
Old 13-05-2009, 23:26   #18
TCAS
ScanFlyer Crusty
 
TCAS's Avatar
 
Join Date: Oct 2007
Posts: 3,566
Default Re: Der kom løsningen for WF's kortbaneruter!

Quote:
Originally Posted by Jumper G5 View Post
Siden det er sannsynlig at Bombardier fremdeles har jiggene til Q100, vil de nok kunne starte en begrenset produksjonslinje for
Etter hva jeg vet er den muligheten allerede sjekket ut, og det er ikke aktuelt grunnet kostnadene ved å sette igang produksjon av et begrenset antall fly. Men hvem vet hva fremtiden vil bringe
TCAS is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
Får man dobbelt med poeng når man endrer opp der man kom fra? Sykkelthor TripReports 13 05-02-2016 15:53
Løsningen på snøbrøyting?! Discus Flyforum 16 30-09-2009 11:32
Grisedyre hoteller i NYC (og andre steder) - her er løsningen! Tommy777 Flyforum 10 27-01-2008 21:23
Er det fri seating på WF´s kortbaneruter? LTH Flyforum 5 22-07-2007 20:35
RJs er IKKE løsningen CK Flyforum 4 28-09-2004 08:20


All times are GMT +2. The time now is 01:22.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.