![]() |
|
![]() |
#1 | |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
|
![]()
Flott og glimrende skrevet artikkel på Hangar.no
http://hangar.no/news/117/ARTICLE/2588/2009-03-08.html Quote:
![]() Snakk om banditselskap til de grader! ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Interessant, men ikke overraskende...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Basert på denne artikkelen, må man jo anta at piloter som roter seg inn i Ryanair fort begynner å søke hos andre flyselskaper? Dog har jo Ryanair en del piloter i systemet, så noe må de vel trives med?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Jeg er så sjokkert som det går ann å bli her, jeg har ikke ord i det hele og det store!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 | |
ScanFlyer Blue
|
![]() Quote:
Han vet at han ikke får goder som mange andre selskaper tilbyr, men han får lønn for det han flyr og ordner resten selv. Om det inkluderer kaffe i cockpit og det å måtte betale skatt selv, så får det bare være slik. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Veldig interessant artikkel, og om halvparten stemmer er det ganske texas. Det som jo er et tankekors er at det er denne måten å drive på som driver utviklingen i bransjen, billig, billig, billig. Hvor skal man sette grensene? Blåser forbrukerne i disse forholdene?
Det minner meg om debatten i tekstilbransjen for noen når siden, hvor en del fikk litt dårlig smak i munnen når de fant ut hvordan skjorta kunne koste bare 149 kroner. Ekstremt billige produkter har alltid en pris for noen. Norwegian, og andre semi-lavprisselskap, vil merke kostnadspresset enda mer de neste årene, når Ryanair kommer tettere på hjemmemarkedet. Lærlingeordningen utfordret jo den norske mentaliteten (og fagforeningene: Jeg tror fortsatt ikke LO flyr med DY), kanskje kommer det mer? |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Newcomer
|
![]()
Nå er vel ikke hr Harald Olsen den som er mest pro Ryanair her i verden. Han har ennå tilgode så vidt meg bekjent og skrive noe annet en negativt om Ryanair. Sier ikke at det er rosenrødt å være ansatt i Ryanair, men det er alltid to sider av en sak. Og Mr Harald Olsen er vel ekstremisten på "Ryanair er dritt" siden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]()
Jeg håper aldri jeg blir så desperat etter en jobb at jeg hadde godtatt slike vilkår som Ryanair setter frem!
Nok en god grunn til å boikotte det drittselskapet!! BF ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Selvsagt blåser forbrukerne i disse forholdene. Og streng tatt burde man kanskje være like mye bekymret for under hvlike forhold Nike-skoene eller t-skjorten er laget, enn at flygere må ta med seg matpakke på jobb.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#11 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
|
![]() Quote:
Dette er jo heller ikke noe nytt for de som er innom pprune .. markedskreftene råder og Ryanair kan trygt spekulere i å utnytte de unge som 'gjerne' blør for å komme inn i disse jobbene. Det er jo ikke så mye bedre i commuterselskapene her borte heller ... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
FlyKirurg
|
![]()
En ting er at ting koster i Ryanair, men Ryanair er også et av de selskapene som ekspanderer fortest, og de har jo leveranser på 2-4 B738-maskiner nesten hver måned ifølge Airliners-statestikken.
Hvis du har strukket deg såpass langt i denne bransjen, og punget ut for dyr flyskole og sertifikater, ja så strekker du deg nok det lille ekstra for å i det hele tatt få muligheten til å skaffe deg et godt levebrød. Satt på klapp med en styrmann i DY som hadde erfaring fra Ryanair. Han synes ting var "helt greie". Hvis jeg hadde sittet klar med ATPL og søkt jobber i hytt og fleng, og fått tilbud om å integreres i Ryanair sitt program, så hadde jeg neppe hatt noen problemer med å si ja. Forutsatt at økonomien tilsier at det går.
![]() |
#13 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Strekker deg litt lenger? Hvor langt er du villig til å strekke deg før du sier stopp da?
Problemet er jo i høyeste grad alle flykåte folk rett ut fra flyskolen som er villige til å gå over lik for å få seg noen timer i en 737. Men ser jo at dette er noe man ikke får gjort noe med så lenge det finnes tullinger der ute som er villige til å kjøpe seg en jobb! Ha litt yrkesstolthet, prøv heller å få deg en jobb hvor du blir behandlet som en profesjonell pilot og ikke bare en apekatt som vil fly!!! |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
ScanFlyer Molded
![]() Join Date: Apr 2005
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
ScanFlyer Molded
|
![]()
Her var det mye "det sies at", skulle gjerne sett mer grundig dokumentasjon. Men om halvparten er riktig er FR et sted man slett ikke ville jobbet, særlig pga den stygge "union bustingen".
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Dette må da være drømmebedriften; ingen fagforeninger og all fokus på å selge billige flybilletter. Og jo flere flyselskaper som går dukken fordi de ikke kan matche forholdene denne forretningskulturen og konkurranseformen krever, jo færre vil det bli igjen, og vinnerene vil bli de som følger MO'Ls oppskrift. Er det egentlig slik vi ønsker bedrifter og samfunnsutviklingen generelt, eller er vi villige til å bruke noen kroner ekstra til å "sponse" de som har mer allrighte forhold for arbeidstakerne?
Her i Norge er det noen foreninger som er medlemmer av NF, ECA og IFALPA, mens andre står utenfor, og "nyter godt" av at NF-medlemmene jobber med arbeidstidsregler ovenfor myndighetene, med security-issues ovenfor europeiske myndigheter og EASA og med flyplass-sikkerhet, helikopterdekkstandard, kvalitetssikring av nye regler og forskrifter og så videre på fritid som de "gir" til forbundsarbeid. Det er jo også et spørsmål om nødvendighet. Hvorfor skal arbeidstakere bruke fritiden sin på å gjøre luftfarten til en sikrere arbeidsplass med ordentlige forhold, når man kan overlate det til arbeidsgiveres og myndighetenes vurdering. For de er jo nøytrale og opptatt av slikt, ikke sant? |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
Jeg snakker daglig med folk som jobber ombord i Ryanair sine fly. Det finnes faktisk veldig mange som også er fornøyde, og som trives i selskapet.
Som en flyver sa til meg for noen uker siden: "Jeg har jobbet som pilot i Ryanair i 11 år og er veldig glad for å komme hjem til kone og barn hver dag". Vi lever i en del av verden som verken lider nød eller lider av mangel på kunnskap og erfaring. Det er valgfritt både å jobbe i kabinen og i cockpit på FR. Og mange (oppegående) mennesker velger dette selskapet av helt fri vilje, og trives faktisk. En sak har alltid minst to sider.
![]() |
#18 |
Scanflyer Green and white
![]() Join Date: Aug 2005
|
![]()
Det blir ganske historieløst å diskutere dette emnet uten å faktisk tenke over det arbeidet som fagforeninger har gjort i alle år. Tillitsvalgte ( merk dere dette ordet) har alltid valgt å fronte urettferdighet og å jobbe for bedre og mere forutsigbare arbeidsvilkår. Bakgrunnen har alltid vært den samme: Styrtrike eiere som ønsker å få lov til å tjene sine millioner i fred uten innblanding fra arbeiderene, som faktisk er de som skaper verdiene i en bedrift. Selv i tider hvor mangel på arbeide var stor ( som feks det er i ferd med i bli i Norge nå) så spiller fagforeningene en stor rolle i å fordele ulempene.
Å la selskap som Ryanair( og flere) ture frem som de gjør med sine ansatte skal ikke gå upåaktet hen, og den eneste medisin de kjenner er Å LA VÆRE Å FLY MED DEM og dermed tvinge frem en mere demokratisk og menneskevennlig organisasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Developer
![]() Join Date: May 2006
|
![]()
Eg skulle til å sei at eg er mållaus... men det er eg jo ikkje, for det ante meg.... lenge sidan eg har forkasta Ryanair som eit flyselskap.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Silver
|
![]()
Hvis alt dette er sant, som det sikkert er, så er det forferdelig. Det blir omtrent som om du går i butikken og kjøper ei skjorte til 99,- kr. Hvordan går det ann så billig, jo det er noen fattige borte i østen som uten fagforening, uten rettigheter, og er veldig glad i det hele tatt å ha en jobb. Apropos flygerjobb: Er det egentlig noe bedre her hjemme på berget ?? Hørte for noen år siden at for i det hele tatt å få bygd seg noen timer ,så fløy 2p på Caravan fra Gardermoen med aviser tilnærmet gratis. Og for å få jobb måtte de den gangen (og kanskje fremdeles) betale utsjekken på Cessna Caravan selv. Man er seg selv nærmest.
Last edited by ENTO; 09-03-2009 at 20:33. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
MD-reportasje i VG | Sola-ENZV | Flyforum | 7 | 16-09-2013 07:14 |
Flysikkerhet - forholdene ombord hos Ryanair | LN-MOW | Flyforum | 25 | 26-07-2010 11:09 |
Ny prisøkning hos Ryanair | FlightDeck | Flyforum | 3 | 01-05-2008 10:21 |
Problemer hos Ryanair? | Someone | Flyforum | 21 | 21-06-2007 15:36 |
Supersalg hos Ryanair | GF1 | Flyforum | 1 | 23-12-2005 09:13 |