![]() |
|
![]() |
#1 | |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
|
![]()
Leserbrev på hangar.no - ''redaksjonen tilbakeholder innsenderens navn for å beskytte vedkommende mot represalier fra selskapet' - men hvis dette med ansettelsesforhold er korrekt, er det jo rimelig graverende ...
Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Oct 2004
Location: Copenhagen / Malmö
Posts: 3,975
|
![]()
Men det kunne jo være på sin plads at relevante myndigheder undersøger det til bunds, så myterne omkring selskabet enten kan af- eller bekræftes.
Hvis det er sandt det som står i artiklen, så hører det ingen steder hjemme og bør stoppes omgående. Er fagforeningerne i Norge helt fraværende eller laver de også blokader m.v. når arbejdsforhold er kritisable? Måske de skulle ringe til 3F i CPH og få lidt tips...
__________________
Founder /Editor: FinalCall travel Last edited by FlyHi; 23-07-2010 at 16:29. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ScanFlyer Mile High Club
Join Date: May 2006
Location: Gamlebyen, Oslo
Posts: 7,512
|
![]()
Skjønner ikke helt poenget med posten. Et det ulovligheter kontakter man de omtalte myndigheter. Er det ikke så bør man la være å spre denslags grove påstader. Det er jo på nivå med Ryanair påstader...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]()
Det skulle være ganske greit å sjekke disse opplysningene for de aktuelle myndighetene, dersom det ting foregår i nærheta av det som er beskrevet i dette leserinnlegget, så er det ingen tvil om at det er på kant med lovverket.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]()
Dette er kjent stoff for alle som har vært i nærheten av Ryanair. Kanskje er det også årsaken til at EU-kommisjonen har selskapet under oppsyn.....
Forøvrig er det dessverre ikke bare Ryanair som praktiserer "kontraktsansettelser". Noe av er at det dreier seg om fri flyt av arbeidskraft over EU-landegrenser. Det er merkelig at vi er opptatt av å bekjempe sosial dumping på alle andre nivåer, men når flyreisen til Sør-Europa koster kr 199, da er det ingen som reagerer..... |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]()
Sant det du sier, men sier du at vi også bør reagere når DY tilbyr sånne priser?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Sep 2006
Location: Oslo
Posts: 2,250
|
![]()
Jeg mener ikke at vi skal reagere på alt mulig, vi vil jo gjerne betale minst mulig for det meste.
Derimot mener jeg vi må bli litt mer kritiske til hvilke arbeidsforhold som gjelder i alle bransjer, ikke bare når det er snakk om "polske håndverkere". |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ScanFlyer Rusty
Join Date: Sep 2004
Location: Ebeltoft, Denmark
Posts: 5,510
|
![]()
Hvis det var "common knowledge" for folket at arbejdsforholdene hos FR, som beskrevet, så ville selskabet se en stor nedgang.
Og her tror jeg at FR kommer til kort i CPH, hvis de nogen sinde kommer. Kan godt være at der er nogen som mener, at det ikke er noget fagforeningerne skal bestemme, men de er altså en meget vigtig spiller medspiller her. Egentlig helt ufattelig at de faglige organisationer i Norge og Sverige ikke er mere aktive vedr. FR end de er. Kan godt være de kan flyve mget billigt, men det virker som om de tryner deres ansatte, hvis de altså er ansatte !!, til at makke ret. Tror det er på tide at EU griber ind, hvis de vil være troværdige, altså EU, men burokratiet i BRU er jo så omstændeligt, og det er det FR udnytter på det skammeligste Hilsen ole |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 | |
ScanFlyer Crusty
Join Date: Jan 2006
Location: Mosjøen
Posts: 3,120
|
![]() Quote:
Last edited by Desk pilot; 23-07-2010 at 18:25. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Mile High Club
![]() Join Date: Sep 2004
Location: På bakken
Posts: 8,261
|
![]()
Man kan ikke forvente at forbrukerne skal bekymre seg over ansattes arbeids- og ansettelsesforhold, til slikt er det etablert ulike tilsyn. Vi må forvente at rette organer har kontroll på det de er satt til å overvåke.
Er det fortsatt så stort overskudd av piloter i bransjen at Ryanair er eneste redning? Det finnes da selskaper rundt omkring, både i nær og fjern avstand, som ekspanderer relativt kraftig og trenger tilsvarende mengde nye piloter årlig. |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
ScanFlyer Inventory
![]() Global Moderator Join Date: Jan 2006
Location: Hvalstad
Posts: 67,033
|
![]()
Men gjelder norsk arbeidsmiljølov for Ryanair?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]()
Nei, man kan ikke forvente seg at den enkelte forbruker skal bekymre seg over hvordan ansatte har det på jobben. Det man derimot kan forvente, er at dersom det gjøres kjent hvordan dårlige arbeidsford i en bedrift er, vi mange forbrukere reagere negativt ovenfor selskapet. Altså en kan forvente at forbrukerne som heilhet "bekymrer seg", dersom de er informerte vel og merke.
Når det gjelder Ryanair så er forbausende mye av fokuset på avgifter, sørvis osv. Ikke på hvilke forhold de ansatte jobber under, noe som antakelig influerer graden av sørvis. |
![]() |
![]() |
![]() |
#13 |
ScanFlyer Gold
Join Date: Mar 2010
Posts: 1,399
|
![]()
det er sikkert andre her som har mer peiling enn meg på hvordan lover og regler virker inn på flyselskap. Men en skulle tru at norske regler gjelder de som har base i Norge (jf. alle andre selskaper med "filialer" her og der)
|
![]() |
![]() |
![]() |
#14 | |
Mellom bakkar og berg...
Join Date: Aug 2009
Location: Nord i landet
Posts: 41
|
![]() Quote:
Det finnes også muligheter for å søke støtte hos utenlandske fagforeninger, hvis man føler behov for det. Et godt eksempel er konflikten SPF-Svensk Pilot Forening var oppe i for ikke lenge siden. Det hele starter med en "Request for mutual assistance" http://flyger.no/arkiv/filer/11IND00...-%20Sweden.pdf Her er en oppdatering av saken: http://flyger.no/vis_artikkel.php?id=417 Og her er sluttresultatet: http://flyger.no/vis_artikkel.php?id=422 Det var flere selskaper som "sympatistreiket" noen timer i forbindelse med denne konflikten. Problemet i RyanAir er vel at fagforening er "tabu". Da er det ikke så enkelt å få til den samme prosessen som svenskene altså har vært gjennom. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 |
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
|
![]()
Det er da ikke bare fagforeninger som kan ta affære overfor slikt? Hva med Skattevesen, Luftfartstilsyn, Arbeidstilsyn ... Etter hva jeg forstår lønnes man i Norge uten at selskapet engang er registrert i Norge - det burde da få noen bjeller til å ringe hos de som samler inn penger?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Feb 2009
Location: FL380
Posts: 160
|
![]()
Her er vi i gang igjen, nok en gang med tull og tøys. Det er riktig at endel er på kontrakt i Ryanair, men jeg kan nok en gang avkrefte myten om at alle er på kontrakt. Selv ble jeg ansatt og lønnet fra dag en på kurs, og jeg er jo ikke den eneste. De blant pilotene som er på kontrakt tjener mer enn oss fastansatte, dessuten får de ett avbrudd på kontrakten hvert år som gjør at når de begynner å jobbe igjen så er det å anse som ny kontrakt.
Dette med skatt etc. har jo gutta i Dublin såklart sjekket ut, de strekker grenser og lønner sørger for beskatning i henhold til deres advokaters tolkning av EU/EØS overenskomster. Om enkelte lands myndigheter ikke er enig er det jo opp til vedkommende myndighet og avklare dette. Franskmennene gjør jo nettop dette mot FR nå, med rettsaker og hele pakka. En ting er at vi ikke liker deres personalpolitikk og det moralske aspektet rundt deres måte å drive butikk på, men om det er lovlig så er det lite som kan gjøres med det. Ryanair har vært i en rekke rettsaker om alt fra ansettelser via oppsigelser til passasjerrettigheter, de har ikke tapt alle disse rettsakene. Å linke dette opp mot sikkerhet er temmelig håpløst spør dere meg, piloter i Ryanair har en langt høyere standard enn jeg har opplevd i andre selskaper jeg har jobbet i,og teknisk standard på flyene er ekstremt bra. Hvordan kan det ha seg at ett selskap med baser i nå i mer enn ti vesteuropeiske moderne land, ikke blir stoppet i ett eneste av disse landene hvis det nå er sånn at de kun driver med snusk og usikker luftfart?? Jeg venter på fornuftig svar på dette! Forstår det sånn at det er noen forumister her med kontakter og tilgang til info i Seattle, hør med Boeing Chief Pilot B737 hva han har å si om Ryanair standards og safetyculture? Jeg er ikke enig i at de ansetter og behandler ansatte korrekt, jeg er heller ikke stor tilhenger av det måten pax blir behandlet på. Men så lenge dette er lovlig og sikkert er det lite som kan gjøres. Nå er det slik at vi i Skandinavia ligger helt i verdenstoppen hva gjelder ansettelsesvern og lønnsnivå, kan vi ikke akseptere butikk drives annerledes i andre land. Det er faktisk kulturforskjeller mellom oss og tyskere, spanjoler or irer, også forskjellig arbeidskultur. Inntil europeiske myndigheter sier og lovfester at alle skal lønnes og ha samme arbeidsforhold som nordmenn så kommer det til å være store forskjeller. Ikke noe kommer til å endres før det ligger rettskraftige dommer på bordet som krever endringer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
FinalCall.travel/no
![]() Join Date: Sep 2004
Location: Kristiansand
Posts: 11,303
|
![]()
Nok en gang Ryanair versus røkla!!
BF ![]() Last edited by Bizflyer; 24-07-2010 at 02:06. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 | ||
Flyklapper
![]() Join Date: Sep 2004
Location: KGRD
Posts: 58,447
|
![]()
Nuvel - er ikke sikker på at alt er å regne som tull og tøys ... Jeg har vært lenge i bransjen og har sett mye rart, men selv de jeg kjenner som har jobbet i sandkassa og andre tvilsomme steder blir iallefall lønnet der de faktisk har sitt arbeidssted. Når jeg leser slikt som dette:
Quote:
Quote:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
Finn Erik Edvardsen
Join Date: Sep 2004
Posts: 9,884
|
![]()
Avdeling Seattle tiltreder det sikkerhets messige, baade fra hva Boeing sier og selvopplevd....Ryanair har klart en meget god operasjonskultur og sikkerhetskultur.....
__________________
Bainbridge - A Drinking Island, with a Sailing Problem |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
Join Date: Jul 2010
Posts: 89
|
![]()
Ja.Så lenge de opererer i Norge, gjelder norkse regler også for de. Men hjemlandets (UK) regler skal ansees som mest tungtveiende,etter hva jeg vet....
__________________
_________________________ Hilsen Frode Skibrek Hobby-fotograf |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
Slosskamp ombord hos Ryanair | LN-VLE | Småprat | 15 | 07-02-2011 20:38 |
Modellsalg ombord hos Norwegian | dagis | Samlerhjørnet | 3 | 16-02-2010 20:47 |
Herlig reportasje om forholdene hos Ryanair | Someone | Flyforum | 53 | 12-03-2009 08:00 |
Onanerte ombord hos WF | MD11 | Flyforum | 16 | 04-12-2007 18:37 |