Flyprat

Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 23-07-2010, 15:51   #1
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Ryanair Flysikkerhet - forholdene ombord hos Ryanair

Leserbrev på hangar.no - ''redaksjonen tilbakeholder innsenderens navn for å beskytte vedkommende mot represalier fra selskapet' - men hvis dette med ansettelsesforhold er korrekt, er det jo rimelig graverende ...

Quote:
Når en beskriver flyvertinnen som ansatt, mener jeg det er feil. De er alle, fra kaptein til kabin, konsulenter på kontrakter av ulike slag, og er ikke midlertidig eller fast ansatt i Ryanair. Flyvertinnen må selv erstatte sandwichen når regnskapet ikke går opp. Ikke nok med det, selskapets driftsform baserer seg i høyeste grad på skatteunndragelse. Så vidt jeg vet er kontraktsengasjement maksimalt tillatt i 6 måneder i henhold til norsk arbeidsmiljølovgivning, deretter skal man fastansettes eller forholdet opphøre. Flykapteiner på såkalt ”Brookfield-kontrakt” (self employed- selvstendig næringsdrivende i utlandet), blir tvunget inn i kontraktsformen. Ut fra dette arrangementet betales hverken arbeidsgiveravgift eller skatt. Hva synes arbeidstilsynet og skatteetaten om dette?
http://www.hangar.no/permalink/48073.html
Radar Station KGRV3
LN-MOW is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 16:21   #2
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Default Re: Flysikkerhet - forholdene ombord hos Ryanair

Men det kunne jo være på sin plads at relevante myndigheder undersøger det til bunds, så myterne omkring selskabet enten kan af- eller bekræftes.

Hvis det er sandt det som står i artiklen, så hører det ingen steder hjemme og bør stoppes omgående. Er fagforeningerne i Norge helt fraværende eller laver de også blokader m.v. når arbejdsforhold er kritisable? Måske de skulle ringe til 3F i CPH og få lidt tips...

Last edited by FlyHi; 23-07-2010 at 16:29.
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 16:34   #3
AirbusTrond
ScanFlyer Mile High Club

AirbusTrond's Avatar

Skjønner ikke helt poenget med posten. Et det ulovligheter kontakter man de omtalte myndigheter. Er det ikke så bør man la være å spre denslags grove påstader. Det er jo på nivå med Ryanair påstader...
AirbusTrond is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 17:42   #4
IL-2
ScanFlyer Gold

IL-2's Avatar

Det skulle være ganske greit å sjekke disse opplysningene for de aktuelle myndighetene, dersom det ting foregår i nærheta av det som er beskrevet i dette leserinnlegget, så er det ingen tvil om at det er på kant med lovverket.
IL-2 is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 17:57   #5
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Dette er kjent stoff for alle som har vært i nærheten av Ryanair. Kanskje er det også årsaken til at EU-kommisjonen har selskapet under oppsyn.....

Forøvrig er det dessverre ikke bare Ryanair som praktiserer "kontraktsansettelser". Noe av er at det dreier seg om fri flyt av arbeidskraft over EU-landegrenser.

Det er merkelig at vi er opptatt av å bekjempe sosial dumping på alle andre nivåer, men når flyreisen til Sør-Europa koster kr 199, da er det ingen som reagerer.....
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 18:01   #6
IL-2
ScanFlyer Gold

IL-2's Avatar

Sant det du sier, men sier du at vi også bør reagere når DY tilbyr sånne priser?
Old 23-07-2010, 18:05   #7
JetBlue
ScanFlyer Molded

JetBlue's Avatar

Jeg mener ikke at vi skal reagere på alt mulig, vi vil jo gjerne betale minst mulig for det meste.

Derimot mener jeg vi må bli litt mer kritiske til hvilke arbeidsforhold som gjelder i alle bransjer, ikke bare når det er snakk om "polske håndverkere".
JetBlue is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 18:08   #8
sk931
ScanFlyer Rusty

sk931's Avatar

Hvis det var "common knowledge" for folket at arbejdsforholdene hos FR, som beskrevet, så ville selskabet se en stor nedgang.
Og her tror jeg at FR kommer til kort i CPH, hvis de nogen sinde kommer. Kan godt være at der er nogen som mener, at det ikke er noget fagforeningerne skal bestemme, men de er altså en meget vigtig spiller medspiller her. Egentlig helt ufattelig at de faglige organisationer i Norge og Sverige ikke er mere aktive vedr. FR end de er.
Kan godt være de kan flyve mget billigt, men det virker som om de tryner deres ansatte, hvis de altså er ansatte !!, til at makke ret.
Tror det er på tide at EU griber ind, hvis de vil være troværdige, altså EU, men burokratiet i BRU er jo så omstændeligt, og det er det FR udnytter på det skammeligste
Hilsen
ole

AAR-CPH-NRT-AKL-LAX-ARN-AAR
når det nu engang bliver muligt...ude i fremtiden
sk931 is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 18:18   #9
Desk pilot
ScanFlyer Crusty

Desk pilot's Avatar

Quote:
Så vidt jeg vet er kontraktsengasjement maksimalt tillatt i 6 måneder i henhold til norsk arbeidsmiljølovgivning,...
Ut fra arbeidsmiljøloven §14-9 kan man være midlertidig og kontinuerlig engasjert i inntil 4 år. Dersom engasjementet fortsetter ut over dette , skal man regnes som fast ansatt.

Last edited by Desk pilot; 23-07-2010 at 18:25.
Desk pilot is online now   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 18:23   #10
Blubird
ScanFlyer Mile High Club

Man kan ikke forvente at forbrukerne skal bekymre seg over ansattes arbeids- og ansettelsesforhold, til slikt er det etablert ulike tilsyn. Vi må forvente at rette organer har kontroll på det de er satt til å overvåke.

Er det fortsatt så stort overskudd av piloter i bransjen at Ryanair er eneste redning? Det finnes da selskaper rundt omkring, både i nær og fjern avstand, som ekspanderer relativt kraftig og trenger tilsvarende mengde nye piloter årlig.
Blubird is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 18:29   #11
Someone
ScanFlyer Inventory

Global Moderator

Someone's Avatar

Quote:
Originally Posted by Desk pilot View Post
Ut fra arbeidsmiljøloven §14-9 kan man være midlertidig og kontinuerlig engasjert i inntil 4 år. Dersom engasjementet fortsetter ut over dette , skal man regnes som fast ansatt.
Men gjelder norsk arbeidsmiljølov for Ryanair?
Old 23-07-2010, 18:34   #12
IL-2
ScanFlyer Gold

IL-2's Avatar

Nei, man kan ikke forvente seg at den enkelte forbruker skal bekymre seg over hvordan ansatte har det på jobben. Det man derimot kan forvente, er at dersom det gjøres kjent hvordan dårlige arbeidsford i en bedrift er, vi mange forbrukere reagere negativt ovenfor selskapet. Altså en kan forvente at forbrukerne som heilhet "bekymrer seg", dersom de er informerte vel og merke.

Når det gjelder Ryanair så er forbausende mye av fokuset på avgifter, sørvis osv. Ikke på hvilke forhold de ansatte jobber under, noe som antakelig influerer graden av sørvis.
Old 23-07-2010, 18:37   #13
IL-2
ScanFlyer Gold

IL-2's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
det er sikkert andre her som har mer peiling enn meg på hvordan lover og regler virker inn på flyselskap. Men en skulle tru at norske regler gjelder de som har base i Norge (jf. alle andre selskaper med "filialer" her og der)
Old 23-07-2010, 18:53   #14
Shortfield
Mellom bakkar og berg...

Quote:
Originally Posted by FlyHi View Post
Er fagforeningerne i Norge helt fraværende eller laver de også blokader m.v. når arbejdsforhold er kritisable?
Dette er ikke noe stort problem i Norge, ihvertfall ikke i så store selskaper. Hadde det blitt et problem, så kan jeg garantere deg at det hadde blitt reagert på.

Det finnes også muligheter for å søke støtte hos utenlandske fagforeninger, hvis man føler behov for det. Et godt eksempel er konflikten SPF-Svensk Pilot Forening var oppe i for ikke lenge siden.

Det hele starter med en "Request for mutual assistance"
http://flyger.no/arkiv/filer/11IND00...-%20Sweden.pdf

Her er en oppdatering av saken:
http://flyger.no/vis_artikkel.php?id=417

Og her er sluttresultatet:
http://flyger.no/vis_artikkel.php?id=422

Det var flere selskaper som "sympatistreiket" noen timer i forbindelse med denne konflikten.

Problemet i RyanAir er vel at fagforening er "tabu". Da er det ikke så enkelt å få til den samme prosessen som svenskene altså har vært gjennom.
Shortfield is offline   Reply With Quote
Old 23-07-2010, 19:01   #15
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Det er da ikke bare fagforeninger som kan ta affære overfor slikt? Hva med Skattevesen, Luftfartstilsyn, Arbeidstilsyn ... Etter hva jeg forstår lønnes man i Norge uten at selskapet engang er registrert i Norge - det burde da få noen bjeller til å ringe hos de som samler inn penger?
Radar Station KGRV3
Old 24-07-2010, 01:17   #16
ren flaks
ScanFlyer Blue

Her er vi i gang igjen, nok en gang med tull og tøys. Det er riktig at endel er på kontrakt i Ryanair, men jeg kan nok en gang avkrefte myten om at alle er på kontrakt. Selv ble jeg ansatt og lønnet fra dag en på kurs, og jeg er jo ikke den eneste. De blant pilotene som er på kontrakt tjener mer enn oss fastansatte, dessuten får de ett avbrudd på kontrakten hvert år som gjør at når de begynner å jobbe igjen så er det å anse som ny kontrakt.
Dette med skatt etc. har jo gutta i Dublin såklart sjekket ut, de strekker grenser og lønner sørger for beskatning i henhold til deres advokaters tolkning av EU/EØS overenskomster. Om enkelte lands myndigheter ikke er enig er det jo opp til vedkommende myndighet og avklare dette. Franskmennene gjør jo nettop dette mot FR nå, med rettsaker og hele pakka. En ting er at vi ikke liker deres personalpolitikk og det moralske aspektet rundt deres måte å drive butikk på, men om det er lovlig så er det lite som kan gjøres med det.
Ryanair har vært i en rekke rettsaker om alt fra ansettelser via oppsigelser til passasjerrettigheter, de har ikke tapt alle disse rettsakene. Å linke dette opp mot sikkerhet er temmelig håpløst spør dere meg, piloter i Ryanair har en langt høyere standard enn jeg har opplevd i andre selskaper jeg har jobbet i,og teknisk standard på flyene er ekstremt bra.
Hvordan kan det ha seg at ett selskap med baser i nå i mer enn ti vesteuropeiske moderne land, ikke blir stoppet i ett eneste av disse landene hvis det nå er sånn at de kun driver med snusk og usikker luftfart?? Jeg venter på fornuftig svar på dette! Forstår det sånn at det er noen forumister her med kontakter og tilgang til info i Seattle, hør med Boeing Chief Pilot B737 hva han har å si om Ryanair standards og safetyculture?
Jeg er ikke enig i at de ansetter og behandler ansatte korrekt, jeg er heller ikke stor tilhenger av det måten pax blir behandlet på. Men så lenge dette er lovlig og sikkert er det lite som kan gjøres.
Nå er det slik at vi i Skandinavia ligger helt i verdenstoppen hva gjelder ansettelsesvern og lønnsnivå, kan vi ikke akseptere butikk drives annerledes i andre land. Det er faktisk kulturforskjeller mellom oss og tyskere, spanjoler or irer, også forskjellig arbeidskultur.
Inntil europeiske myndigheter sier og lovfester at alle skal lønnes og ha samme arbeidsforhold som nordmenn så kommer det til å være store forskjeller. Ikke noe kommer til å endres før det ligger rettskraftige dommer på bordet som krever endringer.
ren flaks is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2010, 02:01   #17
Bizflyer
FinalCall.travel/no

Bizflyer's Avatar

Nok en gang Ryanair versus røkla!!

BF

There is only one way of flying! In Businessclass Åff kårs!

Last edited by Bizflyer; 24-07-2010 at 02:06.
Bizflyer is offline   Reply With Quote
Old 24-07-2010, 02:03   #18
LN-MOW
Flyklapper

LN-MOW's Avatar

Nuvel - er ikke sikker på at alt er å regne som tull og tøys ... Jeg har vært lenge i bransjen og har sett mye rart, men selv de jeg kjenner som har jobbet i sandkassa og andre tvilsomme steder blir iallefall lønnet der de faktisk har sitt arbeidssted. Når jeg leser slikt som dette:

Quote:
Originally Posted by ren flaks View Post
........ dessuten får de ett avbrudd på kontrakten hvert år som gjør at når de begynner å jobbe igjen så er det å anse som ny kontrakt.
.... får jeg egentlig litt hakeslepp. Du beskriver dette som en fordel. Men hva med sykelønn og forsikringer? Reallønna vil vel da være godt lavere enn en den som er på fast stilling. Og hva hvis han blir syk? Langtiddsyk?

Quote:
Nå er det slik at vi i Skandinavia ligger helt i verdenstoppen hva gjelder ansettelsesvern og lønnsnivå, kan vi ikke akseptere butikk drives annerledes i andre land. Det er faktisk kulturforskjeller mellom oss og tyskere, spanjoler or irer, også forskjellig arbeidskultur.
Ja, men det burde ikke i prinsippet være forskjell om man er ansatt av Hydro i Norge, BP i Norge eller Ryanair i Norge når man bor i Norge og har norsk arbeidsplass - i dette tilfelle base Rygge. Ryanair er jo ikke engang registrert i Norge. Jeg kan ikke skjønne at dette kan være lovlig.
Radar Station KGRV3
Old 24-07-2010, 02:56   #19
dc-8-63
Finn Erik Edvardsen

dc-8-63's Avatar

Quote:
Originally Posted by ren flaks View Post
Forstår det sånn at det er noen forumister her med kontakter og tilgang til info i Seattle, hør med Boeing Chief Pilot B737 hva han har å si om Ryanair standards og safetyculture?
Avdeling Seattle tiltreder det sikkerhets messige, baade fra hva Boeing sier og selvopplevd....Ryanair har klart en meget god operasjonskultur og sikkerhetskultur.....
Old 24-07-2010, 09:27   #20
LN-SKI
ScanFlyer Blue

LN-SKI's Avatar

Quote:
Originally Posted by Someone View Post
Ja.Så lenge de opererer i Norge, gjelder norkse regler også for de. Men hjemlandets (UK) regler skal ansees som mest tungtveiende,etter hva jeg vet....

Hobby-fotograf
LN-SKI is offline   Reply With Quote
Reply

Posting Rules