![]() |
|
|
|
Thread Tools | Display Modes |
![]() |
#1 |
ScanFlyer Molded
Join Date: Feb 2007
Location: Sverige/Norge
Posts: 2,221
|
![]()
Ja nå er det ikke så ofte jeg tar meg tid til å skrive trip-reports
fra flyturer (en del forbinder vel mine trip-reports med alskens lux og suitelugarer på diverse cruiseferger osv osv.), men denne gangen kommer et unntak. Vil dog advare først som sist, om stor variasjon i bildekvaliteten i denne trip-report! Mesteparten av Desember-måned tilbragte jeg på Gran Canaria, og reiste noen turer over til Lanzarote, for å besøke bekjente og ikke minst ta noen bilder fra spotteplassen med stor "S" - og fra noen av disse flyturene har jeg dermed laget denne trip-report. De fleste forbinder nok "øy-hopping" mellom de ulike Kanariøyene med flyselskaper som Binter Canarias og (det noe nyere selskapet) Islas Airways. Begge disse selskapene opererer en rekke ruter mellom de ulike Kanariøyene, og begge bruker ATR72-maskiner på disse rutene. Det mest vanlige synet er ATR72-200 og -500, (Islas Airways også har én stk. av -300 modellen). (Forøvrig kan det nevnes at Binter Canarias også har to stk. jetmaskiner i flåten, hhv. én B734 og én B733) Noe mer ukjent for de fleste er kanskje at det spanske flyselskapet Air Europa med sine B737-800 maskiner, faktisk har noen få avganger mellom Gran Canaria og Lanzarote - noe som er "interessant" nok i seg selv, siden en B738-maskin nok virker litt "overkill" på en såpass kort rute på kun max 35-45 minutter.. Disse maskinene tar f.eks. med pax på tidlige morgenavganger, før de skal videre på enten ruteflyvning til fastlands-Spania - eller evt. charterflyvning til Europa/Norden osv osv. Det er altså kun tidlige morgenflyvninger og sene kveldsflyvninger, man kan reise mellom øyene med Air Europa. Desverre ble begge mine flyvninger enten innstillt eller svært forsinket denne gangen, så ikke noe trip-report fra B738 på ruten: LPA-ACE i denne omgang. Flyturen nedenfor var én av turene som opprinnelig var booket med AirEuropa og B737-800 fra Gran Canaria: Las Palmas (LPA) og til Lanzarote: Arrecife (ACE), dog var maskinen såpass forsinket denne dagen (9 timer) så dermed ble vi alle enten booket om til Binter Canarias eller Islas Airways i stedet. Stakkars de som ble sittende og vente i over 9 timer på Lanzarote, som skulle videre til Bilbao med samme maskin! Selv kan jeg ikke klage, selv om jeg naturlig nok hadde forventet å fly B738 på denne avgangen - ble det i stedet et selskap jeg ikke tidligere har reist med: Islas Airways som har hovedbase på Tenerife (TFS). Billetten som jeg opprinnelig hadde bestillt hos AirEuropa kostet såvidt over 20 Euro, og ble naturlig nok booket om gratis til Islas Airways - der billettprisen faktisk var tre ganger så høy: hele 64,75! ![]() Dato/klokkeslett: Torsdag 18. Desember 2008, kl: 07:30 ankomst ACE, kl: 08:10 Flyselskap/rute: Islas Airways med flightnr: IF 140 Rute: LPA-ACE (Gran Canaria: Las Palmas --> Lanzarote: Arrecife) Materiell: ATR72-200 (Seat-config: 70 seter) Individ: "EC-JCD" fra 1995 (14 år) men Islas Airways tok ikke over flyet fra Bangkok Airways før: 29. Sept. 2004. Pris betalt: €21.52 (NOK: 188.-) via AirEuropa, reel billettpris som AirEuropa måtte betale til Islas Airways: €64,75 (NOK:570) Innsjekk begynte med stadige ansamlinger foran skranken av bekymret pax, som alle fikk samme beskjeden. Selv om AirEuropa- flyvningen skulle ha gått Kl: 06:25, og man var på plass nesten én time før avgang - måtte man bare vente til klokken ble 06:00 og flyplasskontorene hos Binter Canarias og Islas Airways åpnet for dagen. Så var det bare å stelle seg i kø foran innsjekkingsdisken (nok en gang), der man fikk utlevert en papirstrimmel. Jeg var "heldig" nok å bli booket om til Islas Airways (nytt selskap for meg), og gikk bort til billettkontoret for selskapet. På denne papirstrimmelen kunne man lese detaljer om billetten jeg skulle bli booket om til - deriblant den ganske så høyre prisen - på hele €64,75 (Islas Airways holder generellt de høyeste prisene, på flyvninger mellom de ulike Kanariøyene sammenlignet med Binter Canarias) ![]() Ny billett ble skrevet ut raskt, og innsjekking like så - kun noen få pax foran meg på innsjekk. Så var det bare å spasere bort til utgang C8, hvor boarding begynte ca. 15-20 min. før avgang. ![]() Ca. 70% belegg på denne avgangen, noe som nok generellt er høyere enn ordinært - med tanke på jeg og de andre som ble booket om til denne avgangen pga. AirEuropa-maskinen som ble såpass sen inn. En mix av både forretnings- og fritidsreisende, takeoff ca. kl: 07:40 etter pushback for egen maskin (reversering av propellene, også en metode Binter Canarias bruker), det rister og støyer bra - men morsomt er det. ![]() ![]() Islas Airways med en av sine ATR72-200 maskiner, og individet "EC-JCD" skulle befrakte med denne dagen mellom LPA og ACE. ![]() Bildet av cargoplassen mellom kabinen og flightdeck. ![]() Til å være en 14 år gammel maskin, er den tatt godt vare på - generellt høyere kvalitet innvendig hos Islas Airways enn på tilsvarende gamle maskiner fra Binter Canarias. Blå skinnseter, og ellers rent og fint. ![]() "Serveringen" ombord var relativt raskt unnagjort, her sto valget mellom ett utvalg drikkevarer. Selv valgte jeg juice fra "Minute Maid". ![]() ![]() "Knyttnevetesten" såvidt bestått (med litt godvilje). ![]() Landet ca. kl: 08:17 på LPA (7 min. etter oppsatt rutetid), og taxet inn til remote parking. Bussen sto allerede klar, etter en kjapp busstur var man i Terminal: 2 på Lanzarote: Arrecife (ACE).
__________________
Mvh: Blackhawk If it's a BOEING??, I'm NOT going!!... |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
LPA - Gran Canaria Airport - 10. April 2014 | sirpjalle | Bilder & foto | 5 | 30-04-2014 07:59 |
Spørsmål om SAS til Gran Canaria (LPA) | Chriscross | Reiseforum | 3 | 27-11-2012 13:49 |
Las Palmas (LPA) er blitt Gran Canaria | LN-RJJ | Småprat | 2 | 04-03-2012 20:12 |
Bilder fra Gran Canaria Airport (LPA) | sandnes | Bilder & foto | 14 | 22-12-2009 13:40 |
Binter Canarias LPA-ACE-LPA | LN-CMN | TripReports | 3 | 13-04-2009 17:10 |