Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Thread Tools Display Modes
Prev Previous Post   Next Post Next
Old 13-04-2009, 01:40   #1
LN-CMN
ScanFlyer Silver

EU Binter Canarias LPA-ACE-LPA

Når jeg flyttet til Gran Canaria hadde jeg et mål med oppholdet mitt her med å besøke en av de andre kanariøyene og valget falt på Lanzarote både for å få sett en øy og for å være med besøk fra Norge.
Bestillte reisen i februar og betalte cirka 500-600,- Nok for tur/retur.
Siden jeg har residencia så får man 50% på flyvninger mellom øyene og til fastlandet som gjør at det blir veldig billig å fly.

3April NT8510 10.45 LPA-ACE 11.30 ATR72

07.45 - Buss fra Patalavaca til Cruce de Gando (LPA)
Bussen brukte kort tid til flyplassen denne morgenen og jeg ankom terminal B cirka klokka 0825.

Var et fly som skulle gå til ACE 09.30 og kunne bli booket om til denne, men valgte å vente på flyet jeg hadde valgt å ta siden flyet fra OSL ankom ACE 12.45 og jeg heller ikke fikk sjekket inn på hotellet før 12.00.

Sjekket inn på automat og det gikk fort, men kunne ikke sjekke inn kolli på disse automatene og måtte derfor til skranken for å få gjort dette.
En person foran meg i køen så det gikk fort.
Visstnok så kunne jeg egentlig ikke sjekke inn bagasjen i denne skranken, men det gikk greit.
Ble stilt spørsmål om hva jeg hadde i bagasjen og hvem som hadde pakket den, noe snodig spør du meg.

Gikk så fort igjennom security og tok turen opp på takterassen for å se på flytrafikken.
Iberworld til Rygge gikk mens jeg sto der. Ellers var det en del tyske fly der og mye Binter og Islas.

Mens jeg ventet på flyet var jeg på internett og fikk tiden til å gå.

Boarding startet 1025 og gikk veldig fort.
Ble busset ut til flyet selvom flyet sto 15meter fra utgangen, bussen tok en runde rundt flyet.
Ny maskin på kortet denne gangen, en ATR 72-500.
Ombordstigning foregikk bak siden cargo er foran.
Boarding completed og motorene startet opp og reverserte seg ut til taxing.
En rask safety ble gjennomgått på spansk og engelsk om hverandre.

Tok så av og satt kursen mot nord før vi svingte mot høyre mot sørsiden av Fuerteventura.
Fløy langs Fuerteventura hele veien. I det vi kom opp og seatbelt sign ble slått av startet utdelingen av Binter sjokoladen som forøvrig er ganske god.
Så var det valg mellom vann med og uten kullsyre før drops ble delt ut.
Kabinen var noe slitt, røde skinnseter som var helt greie selvom de var litt korte og ikke fikk lent hodet bak ellers god beinplass.
Belegget på denne morgenavgangen var omtrent 90%.
Kom inn sør på Lanzarote ved Playa Blanca og nedstigning startet, rask nedstigning med mye vind så flyet gikk fra den ene til den andre siden, passerte Puerto del Carmen og minutter etterpå var flyet på bakken ca klokka 11.20 etter 35min flytur.

Taxet til terminal 2 og gikk inn til bagasjehallen hvor bagasjen kom etter 5-6min.
Denne terminalen benyttes bare av Islas og Binter Canarias.
Tok så bussen inn til Arrecife for å bytte buss sørover igjen til Puerto del Carmen.

10april NT8513 14.30 ACE - LPA 15.15 ATR 72

Sjekket ut fra hotellet klokka 11.00 og gikk ned til bussholderplassen for å ta bussen inn til Arrecife og bytte ut til flyplassen. Total pris for dette er 2,65,-€
Ankom flyplassen cirka 12.15.
Sjekket inn på terminal 2 og så at avgangen var framskyndet til 14.25 noe som skulle passe meg bra siden jeg skulle rekke bussen sørover på Gran Canaria klokka 15.33.
Gikk opp til terminal 1 for å ta farvel med reisefølget som skulle med TUIfly til Oslo.
Fredag og Mandag er dagene hvor de nordiske selskapene flyr ACE.
Nede på terminal 2 igjen åpnet de security 13.15 for et Binters fly som skulle til Tenerife Norte 13.55
God utsikt fra terminalen til rullebanen og ble sittende og ta noen bilder, så også at flyet til OSL tok av. Maskinen kom så fra LPA og boardingen startet 14.15 noe forsinket.
Gikk ut til flyet denne gangen og piloten sto og tok imot passasjerene
Ombord fant jeg meg et sete foran motorene hvor det nesten ikke satt noen.
belegget på denne ruten var 50%. Ombord var også et svensk TUIfly Nordic Crew som nok skulle opp til skandinavia på lørdagen fra LPA.
Ombord var det samme crewet som hadde fløyet meg til ACE for en uke siden.
Samme prosedyre og fløy langs fuerteventura denne gangen også, var veldig klart og fint vær så fikk tatt en del bilder.
Landet på LPA på rutetid men fikk fjernparkering helt på sørsiden av flyplassen, så passet meg utrolig dårlig med tanke på at jeg skulle rekke bussen sørover til Arguineguin. Bussen gikk raskt til terminalen og vi måtte ikke vente på noen fly, bagasjen kom også ganske fort og håpet om å rekke bussen var der.
Løp opp til bussholderplassen og var der i følge min klokke 2min før bussen skulle komme, men den hadde gått så ble nødt til å vente en time hvis jeg ikke ville ta en skikkelig omvei.

Binter Canarias er et veldig hyggelig selskap og den lille serveringen er veldig grei og er maks hva de rekker. Flyene er litt slitte innvendig men er generelt helt greit.
Attached Thumbnails
Click image for larger version

Name:	SDC12781.jpg
Views:	105
Size:	78.4 KB
ID:	22273   Click image for larger version

Name:	SDC12773.jpg
Views:	105
Size:	29.7 KB
ID:	22274   Click image for larger version

Name:	SDC12756.jpg
Views:	104