![]() |
|
![]() |
#1 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
I DN i dag (kun sett det i papirutgaven) bekrefter nå representanter for pilotforeningen at SAS ønsker å starte opp igjen Oslo-New York.
"– Jeg kan bekrefte at ledelsen nå har tatt kontakt med oss for å se på mulighetene av å få gjenåpnet denne ruten, sier Jack Netskar i pilotforeningen." |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Bra av SAS å endelig forstå at de bør være representert på denne ruten. Så får vi håpe det ikke blir billigere å reise via CPH og ARN framover da
![]() Kanskje dette blir en sommerrute? Helt ærlig så hadde jeg heller håpt at SAS satset på en annen destinasjon. Det ender vel med at CO eller SAS (eller begge) trekker seg fra ruta til slutt....og så er det på'n igjen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#4 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Det tragiske her er vel at SAS ikke har flytype som passer markedet.....egentlig merkelig siden SAS er det selskapet som skulle kjenne Skandinavia best.
Det positive her må vel være at SAS ser at det faktisk ER mulig å få en slik rute til å gå....noe de sikkert ble klar over etter at CO begynte å fly. Tviler veldig sterkt på at SAS hadde orket å å gjøre noe særlig for å få den ruta tilbake om ikke CO hadde kastet seg inn på ruta. Men fra å ikke klare å fylle en maskin med 260 passasjerer, blir det nå kanskje 2 B757 med plass til 340 passasjerer som skal fylles opp. Sjansene er vel enda mindre til å lykkes nå...... |
![]() |
![]() |
![]() |
#5 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
A340'n er nok for stor for en del markeder, men om det stemmer at SAS vurderer å lease inn (vi har jo tidligere nevnt både wt om damp lease) 757-200ER for denne (og kanskje andre...) rute(r) tror jeg man nærmer seg rett flytype. Det er klart man i STO ikke ser blidt på at CO ekspanderer på Skandinavia, og det er nok rett å slå tilbake før konkurrenten får feste seg.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Enig med deg CK, men håper bare ikke dette gjør at vi om 1 år ikke har noen nonstop-rute til USA lenger. Hadde håpt SAS hadde valgt Chicago eller en annen destinasjon når de skulle starte opp en USA rute fra OSL. Hadde vel heller ikek vært ille om man hadde valgt en helt ny rute og latt svensker og dansker fly via OSL, men det er vel utenkelig.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
Chicago har bedre connections inn i andre byer i USA, men har ikke på langt nær den samme lokaltrafikken som NY. Det eneste nordmenn forbinder med Chicago er vel Al Capone og pølsebrød?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
ÜberScanFlyer
|
![]()
Det har ligget i kortene siden nedleggelsen at "ni-null" ville komme tilbake, og nedleggelsen og forhandlingene med flygerne har på mange måter vært spill for galleriet og politikk. Cargo har lenge forberedt "gjenoppstandelsen" pga. pågangen fra fraktagentene.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
men det gjør vel svenskene og danskene også vil jeg tro......så
Men se på Finnair f.eks somklarer å få til en rute til Miami, og i tillegg går det charterfly til Miami fra Oslo om sommeren. Hadde man klart å få til en slik sommerrute i samarbeid med turoperatører kanskje? Vet at de færreste skal videre eter Miami, men Finnair klarer dette....utrolig nok. Fint at SAS kommer med en langrute fra OSL, men på meg virker det som om SAS ikke tenker særlig nytt når det gjelder rutenett. Nytenkning og forsøke noe annet tror jeg er tingen. ARN og CPH kunne beholdt ruta til NYC, og kanskje forsøkt noe nytt fra OSL. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Er det nok passasjerer til to daglige avganger (på sikt) til NYC fra Oslo? Begge flyr jo da muligens 757 som ikke tar allverdens med folk.
Etter hva jeg har hørt og lest i diverse medier er det ca. 500.000 norske reisende til USA årlig. 2x757 med 172 seter vil vil gi 344 seter daglig (la oss for enkelhets skyld anta at begge går daglig). 344 seter x 365 dager = 125560 passasjerer. Vil ikke dette si at det rent teoretisk er plass til to aktører på den ruta? Og tilogmed mulighet til at en av dem kan oppgradere til 767? Rent teoretisk altså.
![]() |
#11 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Stilte samme spørsmål selv. Ja er det plass til 2 aktører med f.eks 2 B757 daglig? Regnestykket ditt viser vel at det er mange som reiser til USA fra Norge, men da må det ha vært svært mange som reiste med andre selskaper enn SAS sin nonstop rute fra OSL tidligere siden den slet så kraftig. Er nok mange som flyr via London, Amsterdam og Frankfurt vil jeg anta. Det er vel her potensialet ligger.....og alle nordmenn reiser ikke nødvendigvis via EWR heller
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#12 |
ScanFlyer Rusty
|
![]()
Jeg tipper (ut i fra en magefølelse og antakelser i media) at AMS tar veldig mye av denne trafikken pr. i dag.
Må man ha mellomlanding uansett spiller det vel liten rolle om det skjer i AMS eller på EWR. Men hvis jeg ikke har misforstått totalt så skal størstedelen av de reisende til NYC uansett, og da kan jeg ikke annet enn å se et visst potensiale her?
![]() |
#13 |
ScanFlyer Dusty
|
![]()
Jovisst er det potensiale. Fint at SAS ser at dette kanskje kan la seg gjøre, men er mer redd dette medfører to halvfulle B757 daglig til EWR, med påfølgende nedleggelse av begge rutene på sikt....go så har plutselig ikek Oslo noen langrute i det hele tatt til USA.
KLM er nok ganske store i det norske markedet når det gjelder utenlandsflyvninger. Som du sier, må en bytte fly likevel så er det vel det samme hvor det er, og når en med å fly via AMS får langt flere destinasjon å fly til sammenliknet med CPH så er valget ganske enkelt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
ScanFlyer Gold
|
![]()
Problemet er vel at det er mer enn nok reisende på Economy, men SAS og lignende selskaper trenger en viss mengde med Business-reisende. Det er de som gjør ruta lønnsom.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#15 | |
ScanFlyer Crusty
|
![]() Quote:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
ScanFlyer Mile High Club
|
![]()
..jeg kan sikkert finne det ut, men deler ikke med noen...
BIDT/MIDT blir jo egentlig mindre og mindre verdt |
![]() |
![]() |
![]() |
#17 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Tror SAS bare spiller "dirty" med å gjøre noe slikt igjen.
To operatører på OSL-NYC går ikke. SÅ mye pax er det ikke. Men klarer SAS å dunke ut COA så gjør dem jo gledelig det. Deretter for så å legge ned OSL-NYC igjen så dem får all pax'n alene som connection via ARN/CPH. Sikkert ekkelt sagt, men dette har dem gjort før.. så tror flere her skjønner tegninga. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
ScanFlyer Crusty
|
![]()
det er jo utrolig synd at det skal være et slik utrolig sug etter å fly til USA blant SAS pilotene og ledelsen...
Er det ingen som ser på muligheten til å istedet fly OSL-BKK. Nå kommer vel TG inn med ennå en 747-400 til ARN pr uke , slik at de fra sommerprogrammet kommer til å ha 11 ukentlige avganger fra CPH/ARN. Mange av de pax som flyr med disse er nordmenn, og jeg skjønner ikke at SK ikke kjenner sin besøkelsestid og istedet forsøker å ta litt av denne trafikken med ei direkterute med f,eks A340. I tillegg spekuleres det jo i at Orient Thai kommer til OSL med 747, så mangel på pax bør det jo ikke være .. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 | |
ScanFlyer Rusty
|
![]() Quote:
![]() |
![]() |
#20 |
ScanFlyer Blue
|
![]()
Folk vil snart føle seg lurt hvis SAS fortsetter å vingle som ei gammal heks på et dårlig trimmet kosteskaft.
Godt sagt ![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|
![]() |
||||
Thread | Thread Starter | Forum | Replies | Last Post |
OSL - NYC med SAS | Ttech | TripReports | 23 | 10-03-2013 08:57 |
SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011. | Twin Otter | Flyforum | 443 | 27-03-2012 13:52 |
USA hjelp (TRF-NYC + NYC-LAS-LAX-NYC) + Hotel | Chaos Controller | Reiseforum | 5 | 28-05-2009 14:16 |
VG: SAS vurderer å relansere OSL-NYC | MD90 | Flyforum | 36 | 26-01-2005 17:27 |