Flyprat


Go Back   Flyprat > Flyforum
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply
 
Thread Tools Display Modes
Old 03-02-2005, 08:32   #1
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default SAS OSL-NYC

I DN i dag (kun sett det i papirutgaven) bekrefter nå representanter for pilotforeningen at SAS ønsker å starte opp igjen Oslo-New York.

"– Jeg kan bekrefte at ledelsen nå har tatt kontakt med oss for å se på mulighetene av å få gjenåpnet denne ruten, sier Jack Netskar i pilotforeningen."
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2005, 08:53   #2
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: SAS OSL-NYC

Bra av SAS å endelig forstå at de bør være representert på denne ruten. Så får vi håpe det ikke blir billigere å reise via CPH og ARN framover da
Kanskje dette blir en sommerrute?

Helt ærlig så hadde jeg heller håpt at SAS satset på en annen destinasjon. Det ender vel med at CO eller SAS (eller begge) trekker seg fra ruta til slutt....og så er det på'n igjen.
DY is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2005, 08:57   #3
sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
 
sail4fun's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: NO
Posts: 10,014
Default Re: SAS OSL-NYC

dn
sail4fun is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2005, 09:20   #4
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: SAS OSL-NYC

Det tragiske her er vel at SAS ikke har flytype som passer markedet.....egentlig merkelig siden SAS er det selskapet som skulle kjenne Skandinavia best.

Det positive her må vel være at SAS ser at det faktisk ER mulig å få en slik rute til å gå....noe de sikkert ble klar over etter at CO begynte å fly. Tviler veldig sterkt på at SAS hadde orket å å gjøre noe særlig for å få den ruta tilbake om ikke CO hadde kastet seg inn på ruta. Men fra å ikke klare å fylle en maskin med 260 passasjerer, blir det nå kanskje 2 B757 med plass til 340 passasjerer som skal fylles opp. Sjansene er vel enda mindre til å lykkes nå......
DY is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2005, 09:25   #5
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: SAS OSL-NYC

A340'n er nok for stor for en del markeder, men om det stemmer at SAS vurderer å lease inn (vi har jo tidligere nevnt både wt om damp lease) 757-200ER for denne (og kanskje andre...) rute(r) tror jeg man nærmer seg rett flytype. Det er klart man i STO ikke ser blidt på at CO ekspanderer på Skandinavia, og det er nok rett å slå tilbake før konkurrenten får feste seg.
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2005, 09:31   #6
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: SAS OSL-NYC

Enig med deg CK, men håper bare ikke dette gjør at vi om 1 år ikke har noen nonstop-rute til USA lenger. Hadde håpt SAS hadde valgt Chicago eller en annen destinasjon når de skulle starte opp en USA rute fra OSL. Hadde vel heller ikek vært ille om man hadde valgt en helt ny rute og latt svensker og dansker fly via OSL, men det er vel utenkelig.
DY is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2005, 09:37   #7
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: SAS OSL-NYC

Chicago har bedre connections inn i andre byer i USA, men har ikke på langt nær den samme lokaltrafikken som NY. Det eneste nordmenn forbinder med Chicago er vel Al Capone og pølsebrød?
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2005, 09:51   #8
Falcon
ÜberScanFlyer
 
Falcon's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 2,981
Default Re: SAS OSL-NYC

Det har ligget i kortene siden nedleggelsen at "ni-null" ville komme tilbake, og nedleggelsen og forhandlingene med flygerne har på mange måter vært spill for galleriet og politikk. Cargo har lenge forberedt "gjenoppstandelsen" pga. pågangen fra fraktagentene.
Falcon is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2005, 09:52   #9
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: SAS OSL-NYC

men det gjør vel svenskene og danskene også vil jeg tro......så

Men se på Finnair f.eks somklarer å få til en rute til Miami, og i tillegg går det charterfly til Miami fra Oslo om sommeren. Hadde man klart å få til en slik sommerrute i samarbeid med turoperatører kanskje?
Vet at de færreste skal videre eter Miami, men Finnair klarer dette....utrolig nok. Fint at SAS kommer med en langrute fra OSL, men på meg virker det som om SAS ikke tenker særlig nytt når det gjelder rutenett. Nytenkning og forsøke noe annet tror jeg er tingen. ARN og CPH kunne beholdt ruta til NYC, og kanskje forsøkt noe nytt fra OSL.
DY is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2005, 10:19   #10
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: SAS OSL-NYC

Er det nok passasjerer til to daglige avganger (på sikt) til NYC fra Oslo? Begge flyr jo da muligens 757 som ikke tar allverdens med folk.

Etter hva jeg har hørt og lest i diverse medier er det ca. 500.000 norske reisende til USA årlig. 2x757 med 172 seter vil vil gi 344 seter daglig (la oss for enkelhets skyld anta at begge går daglig). 344 seter x 365 dager = 125560 passasjerer.
Vil ikke dette si at det rent teoretisk er plass til to aktører på den ruta? Og tilogmed mulighet til at en av dem kan oppgradere til 767? Rent teoretisk altså.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2005, 10:33   #11
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: SAS OSL-NYC

Stilte samme spørsmål selv. Ja er det plass til 2 aktører med f.eks 2 B757 daglig? Regnestykket ditt viser vel at det er mange som reiser til USA fra Norge, men da må det ha vært svært mange som reiste med andre selskaper enn SAS sin nonstop rute fra OSL tidligere siden den slet så kraftig. Er nok mange som flyr via London, Amsterdam og Frankfurt vil jeg anta. Det er vel her potensialet ligger.....og alle nordmenn reiser ikke nødvendigvis via EWR heller
DY is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2005, 10:53   #12
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: SAS OSL-NYC

Jeg tipper (ut i fra en magefølelse og antakelser i media) at AMS tar veldig mye av denne trafikken pr. i dag.
Må man ha mellomlanding uansett spiller det vel liten rolle om det skjer i AMS eller på EWR. Men hvis jeg ikke har misforstått totalt så skal størstedelen av de reisende til NYC uansett, og da kan jeg ikke annet enn å se et visst potensiale her?
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2005, 10:57   #13
DY
ScanFlyer Dusty
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 4,660
Default Re: SAS OSL-NYC

Jovisst er det potensiale. Fint at SAS ser at dette kanskje kan la seg gjøre, men er mer redd dette medfører to halvfulle B757 daglig til EWR, med påfølgende nedleggelse av begge rutene på sikt....go så har plutselig ikek Oslo noen langrute i det hele tatt til USA.

KLM er nok ganske store i det norske markedet når det gjelder utenlandsflyvninger. Som du sier, må en bytte fly likevel så er det vel det samme hvor det er, og når en med å fly via AMS får langt flere destinasjon å fly til sammenliknet med CPH så er valget ganske enkelt.
DY is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2005, 11:10   #14
LN-SEK
ScanFlyer Gold
 
LN-SEK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Langt ut på landet
Posts: 1,434
Default Re: SAS OSL-NYC

Problemet er vel at det er mer enn nok reisende på Economy, men SAS og lignende selskaper trenger en viss mengde med Business-reisende. Det er de som gjør ruta lønnsom.
LN-SEK is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2005, 11:27   #15
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: SAS OSL-NYC

Quote:
Originally posted by Trety
Er det nok passasjerer til to daglige avganger (på sikt) til NYC fra Oslo? Begge flyr jo da muligens 757 som ikke tar allverdens med folk.

Etter hva jeg har hørt og lest i diverse medier er det ca. 500.000 norske reisende til USA årlig. 2x757 med 172 seter vil vil gi 344 seter daglig (la oss for enkelhets skyld anta at begge går daglig). 344 seter x 365 dager = 125560 passasjerer.
Vil ikke dette si at det rent teoretisk er plass til to aktører på den ruta? Og tilogmed mulighet til at en av dem kan oppgradere til 767? Rent teoretisk altså.
CK, du sitter vel på alle mulige slags tall .. Har du oversikt over hvor mange PAX det er som reiser OSL-NYC pr år ? (BIDT?)
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2005, 11:42   #16
CK
ScanFlyer Mile High Club
 
CK's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Asker
Posts: 11,487
Default Re: SAS OSL-NYC

..jeg kan sikkert finne det ut, men deler ikke med noen...
BIDT/MIDT blir jo egentlig mindre og mindre verdt
__________________
Christian H.F. Kamhaug
Flypodden.no

VOLARE NECESSE EST
CK is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2005, 11:45   #17
Chainly
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 126
Default Re: SAS OSL-NYC

Tror SAS bare spiller "dirty" med å gjøre noe slikt igjen.

To operatører på OSL-NYC går ikke. SÅ mye pax er det ikke. Men klarer SAS å dunke ut COA så gjør dem jo gledelig det. Deretter for så å legge ned OSL-NYC igjen så dem får all pax'n alene som connection via ARN/CPH.

Sikkert ekkelt sagt, men dette har dem gjort før.. så tror flere her skjønner tegninga.
Chainly is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2005, 11:55   #18
Farmer
ScanFlyer Crusty
 
Farmer's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 3,619
Default Re: SAS OSL-NYC

det er jo utrolig synd at det skal være et slik utrolig sug etter å fly til USA blant SAS pilotene og ledelsen...
Er det ingen som ser på muligheten til å istedet fly OSL-BKK. Nå kommer vel TG inn med ennå en 747-400 til ARN pr uke , slik at de fra sommerprogrammet kommer til å ha 11 ukentlige avganger fra CPH/ARN. Mange av de pax som flyr med disse er nordmenn, og jeg skjønner ikke at SK ikke kjenner sin besøkelsestid og istedet forsøker å ta litt av denne trafikken med ei direkterute med f,eks A340.

I tillegg spekuleres det jo i at Orient Thai kommer til OSL med 747, så mangel på pax bør det jo ikke være ..
__________________
Upcoming flights:

En liten flyoversikt siden 29/7-2006..
Simplicity is the ultimate sophistication, Leonardo Da Vinci

Farmer is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2005, 12:19   #19
Trety
ScanFlyer Rusty
 
Trety's Avatar
 
Join Date: Sep 2004
Location: Drammen
Posts: 5,329
Default Re: SAS OSL-NYC

Quote:
Originally posted by Chainly
Deretter for så å legge ned OSL-NYC igjen så dem får all pax'n alene som connection via ARN/CPH.
Det som jeg vil tro har begynt å synke inn hos ledelsen i SAS er at om de trekker seg ut, ender det med at de mister en haug av passasjerer til KLM, AF, BA og Finnair. Folk vil snart føle seg lurt hvis SAS fortsetter å vingle som ei gammal heks på et dårlig trimmet kosteskaft.
__________________
"You cannot call yourself a petrolhead until you've owned an Alfa Romeo" - Jeremy Clarkson
Trety is offline   Reply With Quote
Old 03-02-2005, 12:27   #20
vadheim
ScanFlyer Blue
 
Join Date: Sep 2004
Posts: 396
Default Re: SAS OSL-NYC

Folk vil snart føle seg lurt hvis SAS fortsetter å vingle som ei gammal heks på et dårlig trimmet kosteskaft.

Godt sagt Det er slik vi oppfatter SAS, he he...
vadheim is offline   Reply With Quote
Reply


Posting Rules
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is On
Smilies are On
[IMG] code is On
HTML code is Off

Forum Jump

Similar Threads
Thread Thread Starter Forum Replies Last Post
OSL - NYC med SAS Ttech TripReports 23 10-03-2013 08:57
SAS gjenåpner OSL-NYC i 2011. Twin Otter Flyforum 443 27-03-2012 13:52
USA hjelp (TRF-NYC + NYC-LAS-LAX-NYC) + Hotel Chaos Controller Reiseforum 5 28-05-2009 14:16
VG: SAS vurderer å relansere OSL-NYC MD90 Flyforum 36 26-01-2005 17:27


All times are GMT +2. The time now is 19:26.


Feedback Buttons provided by Advanced Post Thanks / Like (Lite) - vBulletin Mods & Addons Copyright © 2025 DragonByte Technologies Ltd.
Copyright Foreningen Flyprat, Scanair og bidragsytere. Enkelte ikoner fra Famfamfam CC-BY.