Flyprat

Go Back   Flyprat > TripReports
Register Cookies FAQ Community Calendar Today's Posts Search

Notices

Reply

Thread Tools Display Modes
Old 28-02-2013, 15:38   #1
Ttech
ScanFlyer Blue

SAS OSL - NYC med SAS

Hei folkens!

Da skal jeg prøve meg på min første trip report, så setter pris ris og ros

Nuvel!

Ikke mange ukene siden jeg og fruen bestemte oss for en liten tur til New York ved min neste langfri. Bookingen ble derfor seenes slik ut.

Avreise:
24.Februar 2013
SK907
OSL - EWR
Busniess Class

Dagen startet "tidlig" med bil fra Oslo opp til Gardermoen. Frisk dag med ett par minus, og finvær.

Vi parkerte bilen på jobben ca 08.30, og stilte oss opp for å vente på flybussen opp til Terminalen.

Da vi kom til Terminalen henvendte vi oss til business skranken for å sjekke inn kolli. Alt gikk smertefritt, og vi fikk utdelt boarding kort med anvisning til sete 2C, og D, men som senere ble endret til sete 5E, og F Det gjorde meg ingenting med vindus plass!

Vi føyk igjennom fast track og tenkte vi kunne nyte godene med business lounge.
Selv spiste jeg ikke noe særlig, ble en kald farris, og litt frukt. Det kom godt med.

Mens vi satt og ventet ble flighten delayed pga av hjulskift på main wheel. To stykk faktisk. De hadde blitt skadet under landing. Men vi fikk beskjed i PAen om at de skulle gi beskjed når det nærmet seg klart for boarding. Dessverre sviktet kommunikasjonen og de ga oss en tid, som ikke lenger var "gyldig". En haug med business pax inkl. oss ble stående ved gaten og vente. For min del gjorde det ikke noe. Det kunne høres ut som andre passasjerer hadde det verre. Makan til syting og klaging over 15 minutters venting ved gaten. Jaja. Red capen beklagde seg og sa de snart var klare.

Til slutt var det klart for boarding, og vi kunne gå ombord i LN-RKH. En A330-300 som skulle frakte oss over. Dessverre tok jeg ingen bilde av denne...
Vi ble møtt av ett hyggelig crew i døra som tok jakkene våre, og henviste oss til plassene, hvor vi fikk servert en kald, og forfriskende juice

Vi hadde perfekt utsikt over motor, og vinge. Under vingen ser vi teknisk som jobber febrilsk med å bytte hjulet. Normalt sett er ikke ett hjulskift noen vanskelig jobb, og kan gjøres på ett par minutter, men noe galt var det helt klart her. Jeg lente meg tilbake, og lot systemet jeg normalt sett er en del av, være noe jeg bare kunne nyte godene av

Det tok ikke mange minuttene før crewet delte ut menyen for overfarten.

Nydelig flyvær!

Etter noen minutter serverte de kald drikke. For min del var det en kald cola som fristet mest.

Så kom forretten. Det var tunfisk salat som smakte ok, med litt sitron over..Har aldri vært noe fan av forrett, men men. Jeg må innrømme. Jeg syns det stilig å fly business. Mange er vel kanskje vandt til det. Selv har jeg lite erfaring med det, men storkoste meg der jeg satt og fikk alt servert rett i fanget. Fruen ble nesten bekymret for at jeg skulle la det bli en uvane, og dra det med meg hjem Hehe.

Hovedretten slo skikkelig ann! Det var kylling med cous cous og mangopurre! Meget bra!

Desserten var en slager. Oreo cake, med frukt og is! Gikk ned på høykant...

Da maten ble ryddet bort sluknet jeg, og sov i drøye to timer. Siste timene ble derfor brukt til litt film. Taken 2 stod på programmet. Nøyt denne med litt snacks fra bufeeten i galley

Vi ankommer EWR kun noen minutter etter rutetid. Så her har vi hatt god medvind.

Jeg tror jeg stopper del 1 der! Hehe, ble mye skriving gitt Del 2 kommer straks!
Ttech is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2013, 16:55   #2
ATC-flyradar
Traveler

ATC-flyradar's Avatar

Default Re: OSL - NYC med SAS

Meget flott beskrivelse og bilder

Next flight:
ATC-flyradar is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2013, 17:47   #3
Fnate
ScanFlyer Ununoctium

Fnate's Avatar

Fenomenal første rapport så langt! Om fruen er nervøs for at du skal bli vant til dette, så kan jeg trøste med at det fins mange værre ting å bli vant til.

Kjenner det rykker godt i reisefoten nå.

The only difference between me and a madman is that I am not mad.

You can't be mad at a crazy chick for loosing her mind
Fnate is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2013, 18:01   #4
MountainDew
ScanFlyer Rusty

MountainDew's Avatar

Husker når jeg fløy på ID tidligere at Business lounger ikke kunne benyttes. Er det noe nytt?

Ellers flott rapport og god mat
MountainDew is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2013, 18:37   #5
pgaa
ScanFlyer Molded

Veldig bra så langt - ser frem til mer.
Old 28-02-2013, 18:48   #6
Ttech
ScanFlyer Blue

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post
Husker når jeg fløy på ID tidligere at Business lounger ikke kunne benyttes. Er det noe nytt?

Vet du, det vet jeg ikke. Når vi hadde fått biz confirmed med plasser før vi sjekket inn tok jeg det som en selvfølge Hjem ble det ikke lounge. Da fikk vi ikke vite at vi fikk biz før alle hadde gått ombord
Old 28-02-2013, 20:34   #7
Ph34r
Livsnyter

Ph34r's Avatar

Default OSL - NYC med SAS

Topp start på rapporten! Keep it up!
Ph34r is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2013, 20:36   #8
Cecilie
ScanFlyer Crusty

Cecilie's Avatar

Veldig bra rapport så langt. Gleder meg til resten!
Old 28-02-2013, 20:38   #9
FlyHi
ScanFlyer Crusty

FlyHi's Avatar

Quote:
Originally Posted by MountainDew View Post

Det kan de ikke. Tror sastech var heldig her

Var selv med Ln-RKH t/r CPH-EWR ugen før på C.

Absolut en positiv oplevelse. God mad, drikke og betjening. SAS' nye biz catering er absolut en forbedring fra tidligere - specielt dessertvognen er top

Skal se om jeg får tid til en rapport på en tidspunkt, men programmet er lidt tight pt.

Ellers fin start på denne TR. Glæder mig til at læse mere

Last edited by FlyHi; 28-02-2013 at 20:41.
FlyHi is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2013, 20:38   #10
Larsabal
ScanFlyer Blue

Larsabal's Avatar

Quote:
Originally Posted by sastech View Post
Mens vi satt og ventet ble flighten delayed pga av hjulskift på main wheel. To stykk faktisk. De hadde blitt skadet under landing.
Jøss, det som var en aldeles myk og fin landing utifra hva jeg som legmann kunne bedømme. Jeg og guttevalpen kom med 908 som landet morgenen dere dro, på seteraden bak dere, 6GH.

Landingen med 907 på EWR en knapp uke tidligere var derimot av slaget jeg ikke ville blitt forundret om endte med ødelagte hjul. Kapteinen på den flighten avsluttet forøvrig velkommmen-til-newark-talen med "... og berg- og dalbanen tar vi ikke noe ekstra for", bra humor!
Larsabal is offline   Reply With Quote
Old 28-02-2013, 20:47   #11
Bergern
ScanFlyer Dusty

Suveren TP!
Åpenbart en hyggelig tur over.
Tusen takk for at du deler
Bergern is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2013, 00:23   #12
datz
Newcomer

Tak for god TR så langt. Fine billleder
datz is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2013, 06:35   #13
HS-TLD
ScanFlyer Silver

HS-TLD's Avatar

Flott førsterapport og fine bilder - tusen takk!

Upcoming: OSL-FRA, LH C FRA-DEL, LH F DEL-BKK, TG C BKK-HND, TG F HND-FRA, LH F FRA-OSL, LH C
HS-TLD is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2013, 07:42   #14
fluxie
Flyprat fusentast

Super rapport. Gleder meg til mer fra deg. Du skriver bra og fenger leseren!:
fluxie is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2013, 13:40   #15
Ttech
ScanFlyer Blue

Takk for meeeget hyggelig tilbakemelding
Del 2!

Vi parkerte på Gate 68, terminal B hvor SAS holder til. Kort og grei vei ut til Border imigration, hvor vi ble spurt ut om hvor vi skulle bo, og hva vi skulle gjøre. Damen bak skranken ble skeptisk over at vi kun skulle være der i 4 dager, men forklarte hvorfor (som sikkert noen her også forstår). Vi fikk ett fint stempel, og hentet baggasjen, som lå med priority tag. Noe som var lite vits, ettersom vi hadde stått drøye 30 min i kø...

Da vi kom ut av terminalen kjente vi den varme vårvinden. wow, det var deilig, og noe savnet fra det kalde Norge. En taxi plukket oss opp og kjørte oss direkte til Hotellet. Som heter noe så spensig som Yotel. Lå i 42 street, tenth avenue. For de som er kjent er dette en perfekt avstand til Times Square.
Hotellet har en japansk stil. Ganske stilig, og noe litt annerledes enn hva man normalt booker

Insjekk skjedde via en touch skjerm, med litt hjelp fra en meget hyggelig "resepsjonist".
Hotellrommet var lite, men en vanvittig god seng, hvor ryggen kunne gå opp langs veggen. Alt var rent, og moderne

Jeg lar være og skrive en skokk med ting om hva vi gjorde, og besøkte.. Men tar med noen tips!

I løpet av dagene vi var der besøkte vi selvsagt de store severdighetene. Ground Zero, Central Park etc... Shopping på høyt nivå var det og... Brukte en haug med penger jeg aldri skulle ha brukt! Neida Kjøpte oss ihvertfall en Iphone 5, ett par nike sko, litt ishockey klær (Rangers Fan!!!). og spise uendelig mye god mat.

Fra tidligere tips på forumet besøkte vi Billy Vans. En restaurant som lå ett kvartal unna Times Square! Den anbefales! Sinnsykt god biff!

Vi måtte selvsagt innom litt asiatisk og. Tao ligger like ved Central Park. Fikk dessverre ikke bilde av maten, men hvis du er i området anbefales maten der. Enten lunsj eller middag.

Times Square slo selvsagt ann.

Været var bra store deler av turen. Dessverre hadde vi regnvær siste dagen. Men da hadde vi handlet det vi skulle. Så det gjorde ikke så mye

Del 3 kommer straks!
Old 01-03-2013, 13:59   #16
Ttech
ScanFlyer Blue

Hjemreisen skulle egentlig være torsdag 28.februar, men pga av farlig fulle fly valgte jeg å booke oss om en dag før. Som sagt bøttet det ned. Så vi smilte og gledet oss til en behagelig hjemreise.

Hjemreise:
27.Februar 2013
SK908
EWR - OSL
Business Class

Hotellet ga oss en meget bra pris på transport til flyplassen. Tøft å kjøre en skikkelig suburban, så vi valgte det.
Da vi kom ut sjekket vi inn 2 kolli, og vandret rolig ut til gaten. B68 denne gangen og. Gaten siden av stod SK910 som skulle til CPH noen timer før oss.
Det var LN-RKH som skulle ta oss tilbake denne gangen og. Flyet hadde stått hele dagen, og crewet kom kort tid etter oss.
(Beklager dårlig bilde).

Etter en liten times venting startet de boarding, og vi fikk utdelt sete 5C, og D. Altså midraden.

Man merket helt klart at folk var slitne, og trøtte. Og halvparten sov før vi i det hele tatt hadde tatt av. Vi taxet i kø ut til 4L, og tok av, med en skarp høyresving. Før vi fortsatte nordøst.
Været var grått, og vi klatret igjennom en godt skydekke, med litt turbulens.
Nok en gang tok det ikke lang tid før den hvite duken, og cashew nøtter ble servert. Satte igang filmen Argo, mens jeg ventet på maten.

Menyen så slik ut:

Forretten var kamskjell. Nok en gang helt ok.

Til hovedrett valgte jeg biff. Noe som ikke var ett dårlig valg. Meget saftig, og gode, perfekt stekte poteter til. Jeg måtte holde meg til cola på overfarten, da bilen stod å ventet på Gardermoen.

Desserten var dessverre for god til å vises offentlig... (Neida, glemte bare å ta bilde...)

Fortsatte med The Hangover, som forøvrig er en sinnsykt morsom film.
Kabinlyset slukket, og alle. Da mener jeg alle på biz sov. Bortsett fra undertegnede som fniste av filmen. Tok ikke mange minuttene før jeg sovnet selv.

Sov godt i ca 1 1/2 time før lyset ble dimmet rolig på, og frokosten ble klargjort.
Det ble servert en god "buffet" tallerken, som var god!

Da vi nådde kysten tok det ikke mange minuttene før sola kom, og det ble plutselig morgen.

Vi landet ca 35 minutter senere på 19R, og taxet inn til gate 51.
En meget vellykket tur til Statene. Kommer helt klart til å reise tilbake. Selskapet skuffer ikke på ett eneste punkt. God service, og hyggelig crew begge veier!

Håper rapporten var ok. Skal selvsagt fortsette og poste rapporter på turer. Veldig hyggelig respons her
Old 01-03-2013, 14:45   #17
Eriksan
ScanFlyer Gold

Eriksan's Avatar

Biffrestauranten heter Bobby Vans (ikke Billy). Den jeg omtalte på NYC tips og triks tråden ligger forøvrig på 54th St ved Lexington Av, men de har jo flere avdelinger.

Takk for en velskrevet rapport med bilder, gleder meg allerede til CT-turen i juli booket på SK907/908 i biz =)
Eriksan is offline   Reply With Quote
Old 01-03-2013, 18:50   #18
TOS_EBG
ScanFlyer Silver

Takk for denne, kjenner at det kanskje er på tide med en NYC tur snart.

Quote:
Originally Posted by sastech View Post
Fortsatte med The Hangover, som forøvrig er en sinnsykt morsom film.
Kabinlyset slukket, og alle. Da mener jeg alle på biz sov. Bortsett fra undertegnede som fniste av filmen.
Kan relatere meg til denne, så Hangover mellom BKK og ZRH i LX F, og fikk noen oppgitte blikk fra kona over latteren jeg ikke greide å holde inne mens andre sov (eller prøvde å sove).
Old 03-03-2013, 10:00   #19
reiseportalen
travelling nerd

Tusen takk for flott rapport!

.................................................. ............................
http://www.reiseportalen.blogspot.no/
reiseportalen is offline   Reply With Quote
Old 03-03-2013, 19:30   #20
Ruby
Tomleskolt

Ruby's Avatar

Takk for informativ og flott første rapport. SAS i Business ser ikke verst ut. Kjenner det lugger litt i foten nå, men har ikke noe IC tur på gang før i oktober...

Posting Rules